Jump to content

Nostajista


Recommended Posts

Moniko muuten laittaa nämä vanhat nostimet uuteen lohkoon tai käytettyyn josta holkitettu pesät? meinaan sitä kun jos jo valmiiksi kulahtaneeseen pesään laitetaan myös nostimen varreltaan kulahtaneet uuden ja kireän nokan kanssa paikalleen niin onko sekään hyvä?!

 

Lähinnä meinasin kun löytyy noita käytettyjä jm osia. Nokkia, nostajia ym. Jostain täältä luin että uudet nostajat ei hyvä käytetyn nokan kanssa? Itse olen nuot nostajat tarkistanut tönärin suoralla puolella ja katsonut valoa vasten, rakotulkilla myös mitannut. Paljon on niitäkin nostajia joissa monttu on todella syvä mitä ei varmasti kannata enää edes suoristaa (nämä suoraan siviilistä). Tämä nostajien "plaanaus" voi olla edullinen vaihtoehto kyllä, mutta onko se hybä käytetyn nokan kanssa? Ja varmasti pitää sitten kaikki lautaset suoristaa saman paksuisiksi, vai onko sillä merkitystä? Minä kun en näistä mitään tierä :)

Link to comment
Saisko näistä "muotovirhe" kuulopuheista tarkempaa tietoa? Itseäkin nimittäin kiinnostais tuollaiset Udon "stressivapaat" nostajat.

 

Soitin JPM:älle, tuli puhetta että mitä nokkaa ja mitä nostajia aion käyttää. Johannes mainitsi jotta hänellä on tutkitavana/tarkastettavana yhdet UDO nostajat joiden kulma/muoto on aivan väärä. Oli otettu koneesta jonka nokka oli tuhoutunut/mennyt sileäksi. Käsittääkseni nostajat eivät olleet menneet miksikään. Tämän ymmärsin, tekninen lontoo ei kuitenkaan ole vahvimpia alueitani.

Link to comment

UDO:n työkaluteräsnostajien kanssa ei saa / ei suositella käytettäväksi teräs tai hardweld nokka-akseleita, en tiedä sitten että onko kukaan kokeillut. Tällöin voisi olettaa jommankumman, nokan tai nostajan kulumisen. Toisen saksalaisfirman työkaluteräsnostajien kanssa tälläistä kieltoa ei ollut suoranaisesti

Link to comment
Itse ajattelin viedä ne nostajat Häihälään ja katsoa mitä se niistä sanoo.

 

Ainakin nuo orkkikset on kunnon ainetta.

 

 

Orkkikset saksalaiset 60-70 luvulta vai tämän päivän "orkkikset" brasiliasta? :D

 

En tiedä onko sitten saksalaiset orkkikset tehty yhteensopivasta materiaalista tämän päivän nokkien kanssa, meinaan että eikö se vw:n viritys nokka-akseleiden materiaalikin ole muuttunut ainakin kerran 70-luvulta lähtien, jostain luin että 90-luvun puolessavälin tuli kovemmat aihiot käyttöön, en mistään varma ole.

 

Mä en taida enään ostaa ikinä uusia nostajia..... :D

Link to comment

Orggis nostajien karkasusta / kovuudesta vanhaa juttua (mittatuloksia etc) http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2090-hauskoja-nää-vanhat-nostimet/

 

Jos joku kaipaa oikastuja vakio nostajia, niin mää kiikutin vuosia sitten sankollisen Mikolle, joka oikas ne. On käyttänyt pönttökoneissa ja myynyt sarjan sinne tai tänne. En tiedä onko noita vielä hyllyssään, soittamalla se selviää. Hintaluokka oli hieman alle uusien perus nostajien. Hiottu suoraksi, siksi käytin uusia noiden sijasta.

Link to comment

Jos on budjettikasaus ja ei haittaa vaikka moottorin jatkoaika jää lyhyeksi, niin voihan tuon kasata halvoilla nostimilla ( vakiot/hiotut tai halvat perusmahlet ) ja laittaa kädet ristiin ja toivoa ettei esim ylimmäisen kuvan nokkarampin syöpymä lähde kulumaan toisen potenssin kasvuvauhdilla jne...

 

Mittaa nyt jos ja kun nokkakortti tai muuten nokan tiedot tallessa miten paljon nokissa nostoa jäljellä eli onko sieltä kulunut 0,05mm vai 0,5mm jos ensin mainitun lukeman luokkaa, niin ei ainakaan ole nokka huipulta kulunut piloille. Toki muutenkin nokkien hypistely sormilla onko aaltoilua ym oudon näköistä kulumajälkeä.

 

Uutta nokkaa kuitenkin suosittelisinnn.

Link to comment

CB:n light weight nostajista olen hyvää kuullut pääasiassa. Myös SLR käsitellyt nostajat ovat aivan kelvolliset, ovat itsellä ainakin toimineet, myös silloinkin kun on sisäänajo tehty tuplajousilla. Näitä edellämainittuja nostajia saa n. 100 eurolla.

 

Työkaluteräsnostajissa on se hyvä puoli että voit yhä uudelleen käyttää tulevaisuudessa samoja nostajia eri nokka-akseleiden kanssa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...