Jump to content

Pääsylinterit


tolvana

Recommended Posts

muistasko kukaan miten nuo putket 2-piirisessä menee?

Oliko kuplassa keulanpuolen lähtö etupiirille?

Onko merkitystä kumminpäin putket laittaapi?

 

Sit jos joku muistas miten nuo on 411sessa olis mukava tietää.

jarrujen puute ompi ainoa este rekisteröinnille. pari viikkoa paininut noiden kanssa,alkaa hiljakseen hatuttaa!

Link to comment

elikkäs kuplassa lähdöt oli niin kuin muistelinkin,tossa mun 411 härpäkkeessä just toisinpäin.

Onko tolla oikeesti jotain merkitystä?

kupla 4xrummut,hyvin pelaa.

411 levyt+rummut(22mm:n sylkät) ja ei vaan pelaa.

pääsylkkähän on jotakuinkin sama, kiinnitys eri.

Siis poljin menee yli puolvälin ja sit muuttuu kiveks,levyt pelaa mut taakse ei vaan löydy jarruja ilman pumppaamista.

ei ole ilmaa ja liinat kahnuttaa,rummut on sorvattu ja on suorat.

Jos joku osais vaikka kertoa minkä pääsylkän tonne sais sullottua et tulis tarpeeks mehua taaksekin.

Link to comment
... ja putkilähtöjen paikalla on merkitystä,nestemäärä jonka antaa pääsylinteristä on pienempi jarrupolkimen puoleisessa piirissä...

 

pitääköhän tää paikkaansa myös 1 koppasen gti sylkän kohdalla?

 

-Tuomas-

Link to comment

Oorait tämä selvä. Tämä selvitti sen miksi jarrutasapaino on parempi kuin odotin. käännettiin meinaan 4xlevyt systeemissä putket toisin päin ja tuntu paremmalta eli nyt eteen menee vähemmän kamaa kuin taakse. Nyt sain selvyyden miksi.

 

Kiitos

 

-Tuomas-

Link to comment
Kaikissa kaksipiirisylintereissä sama tilanne kun jarrupolkimen puoleisen männän keskellä on tappi joka painaa toista piiriä niin se veroittaa männän pinta-alaa...

 

Tätä jäin miettimään ja tuntuisi kyllä ettei se tappi normaalitilanteessa vaikuta mitään. Se on vaan siltä varalta että polkimen puoleinen piiri tyhjenee ja jarruvoima täytyy välittää toiselle piirille mekaanisesti. Normaalisti mäntien välissä on nestettä ja voima menee kokonaan sen välityksellä. Ja männän muotohan ei sinänsä vaikuta hydrayliseen voimaan, oli tappia tahi ei.

Link to comment

se tappi on kyllä kiinteesti yhtä samaa kappaletta sen kakkosmännän kanssa eli vaan ohennettu välistä et neste sopii menemään sivuilta et kyllä se on vaan männän pinta-alasta pois... eli voima ei välity ikinä nesteen välityksellä kakkosmännälle.. tai ainakaan tähän mennessä en ole sellaista nähnyt...

Link to comment
se tappi on kyllä kiinteesti yhtä samaa kappaletta sen kakkosmännän kanssa eli vaan ohennettu välistä et neste sopii menemään sivuilta et kyllä se on vaan männän pinta-alasta pois... eli voima ei välity ikinä nesteen välityksellä kakkosmännälle.. tai ainakaan tähän mennessä en ole sellaista nähnyt...

 

Suosittelisin että selvität itsellesi miten kaksipiirinen jarrujärjestelmä toimii. Hyvänä apuna on pääsylinterin halkileikkaus, niitä on netti pullollaan.

Link to comment

Luultavasti et oo itse purkannu yhtään sylinteriä kun vastasit tuolleen et kuvia pitäii katsella... itse oon oon kunnostannu useita kymmeniä sylintereitä ja nestefysiikan kyllä osaan jo työnkin puolesta et mitäs jos purkaisit sylinterin joskus etkä vaan nettikuvia katsele... eikä papua sitten nenään...

Link to comment
Luultavasti et oo itse purkannu yhtään sylinteriä kun vastasit tuolleen et kuvia pitäii katsella... itse oon oon kunnostannu useita kymmeniä sylintereitä ja nestefysiikan kyllä osaan jo työnkin puolesta et mitäs jos purkaisit sylinterin joskus etkä vaan nettikuvia katsele... eikä papua sitten nenään...

 

No olen kyllä joskus vuosia sitten purkanut pääsylinterin mutta se ei juurikaan auttanut ymmärtämään miten jarrut toimivat. Sen sijaan tällainen piirros on aika havainnollinen:

http://static.howstuffworks.com/gif/master-brake3.jpg

Link to comment
Ainut vaan et autojen pääsylintereissä ne männät ei ol erillään toisistaan niinkuin tossa kuvassa,ne ovat kiinteesti samaa kappaletta jonka kyllä mainitsin jo tuossa aiemmin... enempi en viitsi selvitellä enään,jos et ymmärrä ni et sit ymmärrä...

 

Tässä halkileikkaus T2:sen pääsylinteristä. Näyttäisi olevan kaksi erillistä mäntää jotka ovat kyllä toisissaan kiinni mutta pääsevät liikkumaan lähemmäksi toisiaan. Tähän viittaa mäntien välissä oleva jousikin joka olisi jokseenkin tarpeeton jos männät olisivat "yhtä puuta".

 

PS. Niille jotka ihmettelee mikä tuo pieni sylinteri alla on: Se on joku "varoituslaite" joka on uudemmissa korvattu sähköisellä anturilla...

post-162-13888361888822_thumb.jpg

Link to comment

Olisko toi tappi pois männän halkaisijasta,kuten tutkija aiemin postas? Kyllähän noita poikkeuksia löytyy kun jaksaa etsiä. Millanen mahtaa löytyä alffasta? Veikkaan jotain tosi pöljää. Mutta jutellaan nyt siitä mitä löytyy autoista ;)

Link to comment
Olisko toi tappi pois männän halkaisijasta,kuten tutkija aiemin postas? Kyllähän noita poikkeuksia löytyy kun jaksaa etsiä. Millanen mahtaa löytyä alffasta? Veikkaan jotain tosi pöljää. Mutta jutellaan nyt siitä mitä löytyy autoista ;)

 

Ei ole tappi pois männän tehollisesta pinta-alasta koska voima siirtyy nestepaineen välityksellä. Eikähän tommosen pikkutapin varaan mitään voimia voisi laittaakaan.

 

Hokasin itse asiassa miksi tuo ohut välitappi on tarpeen; se pitää toisiomännän oikealla paikalla jarrutuksen alkamista ajatellen. Ensiömännän lähtöaseman määrää sylinterin suulla oleva lukkorengas joka taasen pikkutapin välityksellä määrää toisiomännän aseman.

 

Isot tapit ovatten siis toiminnassa vasta kun kyseinen piiri vuotaa. Isoja tappeja onkin siis kaksi, T2:sen tapauksessa sijaitsevat molemmissa päissä toisiomäntää:

 

Jos toisiopiiri vuotaa, painuu toisiomännän tappi kiinni sylinterin takapäähän. Ensiöpiiriissä paine voi säilyä koska toisiomäntä toimii nyt tavallaan kiinteänä sylinterin päätynä.

 

Jos taasen ensiöpiiri vuotaa, painuu ensiömäntä kiinni toisiomäntään. Toisiopiiriin syntyy edelleen paine. Vuotavaan ensiöpiiriin ei voi nyt syntyä painetta koska kaksi mäntää eivät enää liiku toisiinsa nähden.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...