jazi Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Koneena vakio kolkin 1600 pannukakku, jossa alkuperäiset solexit(pdsit 32). Jakajana joku kiinalainen/brassi 009, enkä ole tuohon koskaan ollut tyytyväinen. Ihan helkkarin tarkka säädettävä ja tuntuu ettei kauan pysy säädöissä. Ilmennyt myös sellaista vikaa, että tottelee kaasua viiveellä. Kysymys onkin, että mikä jakaja olisi hyvä tähän koneeseen? Tälläisiä vaihtoehtoja olen pähkäillyt: -Olemassa olevaan jakajaan kärjetön sytytys (petronix). Tämä vaihtoehto ei poistane tuota kaasun viiveellä tottelemista -Petronixin kärjetön alipainejakaja -Boschin jakaja, jossa alipaine/keskipako-säätö Saa ehdotella muitakin vaihtoehtoja. Koneen alkuperäistä jakajaa mulla ei ole koskaan ollut, joten sen toimivuudesta ei ole mitään kokemusta. Quote Link to comment
mikko k Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Vakio koneeseen vakio jakaja. Tai sinne lisättynä kärjettömillä rojuilla, kuitenkin niin, että alipainevermeet olis mukana. Quote Link to comment
x-pj Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Samaa mieltä, että alipainesäätöinen jakaja ilman muuta. Ei kärjellistä jakajaa tarvitse kovin usein säätää jos kaikki on kunnossa. Kyllä se huoltivälin riittävissä säädöissä pysyy. Mutta jos joutuu uuden jakajan hankkimaan niin silloin tietysti kannattaa miettiä, että laittaisiko saman tien kärjettömän. Kaikki riippuu hintaerosta ja lompakon paksuudesta. Petronix jakajista minulla ei ole kokemusta. Quote Link to comment
peeki Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Entäs viriviri koneeseen? 82mmx94mm, 40/48 venttiilit kansissa, 2x40 kaasarit, melkein 300 asteinen nokka ym. Tuo 009 jakaja oli ennen vanhaan suosittu ja oli myös 050 jakaja, miten tänä päivänä...? Quote Link to comment
mikko k Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Kärjetön jakaja tai suorasytkä. Quote Link to comment
Guest Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 tyotahan se teettaa, mutta 009 on edelleen ihan toimiva jakaja, kun sen saa hienosaadettya sopivaksi. Suoraan kaupan hyllylta otettuna ei varmaan toimi optimaalisesti. Jos jakajasytkassa haluaa pysya niin Mallory ja MSD myyvat molemmat parempia jakajia joita saa hiukan helpommin (?) saadettya. MSD paketin mukana ainakin tulee erilaisia jousia ja rajoitinpalikoita joilla saa haluamansa ennakkokayran aikaiseksi, mukana tulevissa ohjeissa on jopa kayrat printattuna eri yhdistelmille. Saman saa aikaan 009 halpisjakajalla mutta siihen ei ole valmiita ohjeita tai osia, itte joutuu saveltamaan. 009:n kun varustaa viela Pertronix karjettomalla niin se on ihan riittava katukayttoon, ellei ihan hirmu tehoja ja kiekkoja haeta. Jos tarvitaan tymakampaa kipinaa niin MSD pulustaa paikkaansa isommalla kannen halkaisijallaan, ei niin herkasti kipuna karkaa mihin sattuu ;) Quote Link to comment
JM Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Me on tykätty petronixin flame trowerista. Quote Link to comment
jazi Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Saako tuota 009 jakajaa näillä kaasareilla ikinä toimimaan niin, ettei tuota mainitsemaani tukkoisuutta kiihdytyksissä ilmenisi? Olen myös huomannut, että kylmänä ajoitus heittelee valtavasti, tästä johtuen olen epäillyt, että jakajassa on jotain isompaa vikaa. Mites jos kokeilisi tuota -79 pakun jakajaa, kun ei sitä vakiojakajaa ole. Sopiiko suoraan? tietysti joutuu alipaine letkut vetämään kaasarilta vai pitääkö vetää molemmilta kaasareilta? Quote Link to comment
Guest Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 >Saako tuota 009 jakajaa näillä kaasareilla ikinä toimimaan niin, ettei tuota >mainitsemaani tukkoisuutta kiihdytyksissä ilmenisi? Saa... mutta ei helposti :) Koita ensiksi saataa keskipakohassakan jousen esijannitys aivan minimiin, kuitenkin niin etta pyorija viela napsahtaa jousen avulla takaisin perusasentoon kun paastat siita irti. Jos tyhjakaynti tuppaa jaamana korkeaksi ja vasta vahan ajan kuluttua laskee normaaliksi, niin saattoi jaada liian loysalle se jousi, eika pyorija palaudu kokonaan takaisin, varsinkin koneen kaydessa. Sammutus ja uudelleen starttaus ilman kaasua saattaa silloin palauttaa alhaisemman tyhjakaynnin. Koita lisaksi mitata jakajan antama maksimiennakko, eli paljonko se pystyy ennakkoa antamaan kokonaisuudessaan. Noita on miljoona erilaista, kun laadunvalvontaa ei ole tehtaalla. Jotkut antaa hadintuskin 15 asteta, ja toiset yli 25. Saada ennakot 3000rpm kierroksilla 30-32 asteeseen. Tyhjakaynnilla ne sitten on mita sattuu olemaan, ala valita siita. >Olen myös huomannut, että kylmänä ajoitus heittelee valtavasti, tästä johtuen olen >epäillyt, että jakajassa on jotain isompaa vikaa. Akselin puslat voi olla valjat, liikkuuko akseli sivusuunnassa yhtaan? Tahan tepsii kivasti tuo pertronix karjeton sarja, sen jalkeen kaikki jakajan valykset lakkaa vaikuttamasta ja ajoitus on tarkempi eika heilu. Paaset eroon myos kondensaattorista joka voi olla viimeisillaan. > Mites jos kokeilisi tuota -79 pakun jakajaa, kun ei sitä vakiojakajaa ole. Sopiiko >suoraan? tietysti joutuu alipaine letkut vetämään kaasarilta vai pitääkö vetää >molemmilta kaasareilta? Pakun jakaja kay mekaanisesti paikoilleen mutta ennakkokayra on taas ihan eri. Pakussa muistaakseni alipaine tuli molemmilta kaasareilta? En muista enaa, mulla oli 78 2.0 kaasaripaku, jakajassa yksi alipainelahto. Quote Link to comment
jazi Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Näitä kikkoja pitää kokeilla. Taidan ostaa tuon kärjettömän tsydeemin siihen joka tapauksessa, koska kyllä siinä jonkin verran väljyyttä tuntui. Klappi tuntui jo uutena ja olisikohan siitä vielä lisääntynyt. Quote Link to comment
peeki Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Pitäsikö sittenkin sijoittaa suorasytkään? Voiko megasquirtissä ottaa käyttöön vaan sytkäpuolen noin aluksi vai pitääkö ensiksi sijoittaa suorasytkään ja myydä se sitten pois ja ensi talven aikana laittaa mega? Itse en ole niin perehtynyt tuohon suorasytkään että uskaltais tämän kesän koneeseen sitä ruveta asentelemaan... Quote Link to comment
JaniM Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Toimii mega pelkkänä sytkänohjauksena. Samanlailla nuo mun tekemät purkitkin toimii. Eli periaatteessa niihin voi tehdä ruiskuohjaus. Quote Link to comment
jazi Posted March 7, 2010 Author Share Posted March 7, 2010 Tulikin eilen illlalla mieleen, että jossain romukopassa olin nähnyt matalakantisen jakajan ja löysin ilmeisesti vanhemman kolkin? jakajan. Tyyppi oli 205G ja pelkällä alipainesäädöllä. Jakajasta puuttui kärjet ja konkka, sekä kansi ja pyörijä olivat rikki, joten kalliiksi tulee tuonkin korjaus, kannattaako? Saako tähän jtn kärjetöntä systeemiä kiinni, ajattelin vaan, että kuitenkin joutuis ostamaan kärjet ja konkan, niin ei se sitten paljon kalliimmaksi tulisi. Kumpihan jakajista nyt olis järkevämpi laittaa kuntoon. Quote Link to comment
Marko Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1557 Jos uuden jakajan kärjettömällä sytytyksellä saa tohon hintaan niin kannattaako hirveesti nähdä vaivaa vanhojen romujen korjaamisessa kun se kuitenkin on edelleen se vanha jakaja. Quote Link to comment
jazi Posted March 7, 2010 Author Share Posted March 7, 2010 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1557 Jos uuden jakajan kärjettömällä sytytyksellä saa tohon hintaan niin kannattaako hirveesti nähdä vaivaa vanhojen romujen korjaamisessa kun se kuitenkin on edelleen se vanha jakaja. Näin on, mutta tuskin tämä sen paremmin toimii, ainakaan ihan heittämällä. Ainakin se vanha jakaja tuntui välyksettömältä, samaa ei voi sanoa näistä kiinanihmeistä. Mikähän kärjetön systeemi näissä jakajissa on. Jos on accu- tai compu-fire tyylinen, niin eivät ole kestävyydellään kauheasti kehuja keränneet. Quote Link to comment
Guest OberSchlachter Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Osta OberSchlachterilta 1-2-3, niin saat elinikäisen jakajan - vaikka koneen speksit muuttuu niin jakajasta voi aina valita sopivan ennakkokäyrän ;) Ei toki halvin ratkaisu. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8857-123-virranjakajat-nyt-oberschlachterilta/ Quote Link to comment
Marko Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Näin on, mutta tuskin tämä sen paremmin toimii, ainakaan ihan heittämällä. Ainakin se vanha jakaja tuntui välyksettömältä, samaa ei voi sanoa näistä kiinanihmeistä. Mikähän kärjetön systeemi näissä jakajissa on. Jos on accu- tai compu-fire tyylinen, niin eivät ole kestävyydellään kauheasti kehuja keränneet. Jakajat on tarkistettu ja välyksettömiä ja niissä ei ole compufire tai accufire sisällä vaan selvästi parempaa laatua oleva tuote. Tuollaisen jakajan saa toki myös Pertronixin kärjettömällä jos haluaa, silloin hinta hieman muuttuu. tarkemmin info ät aircooled.fi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.