Jump to content

Kuplan maalaaminen


Recommended Posts

Nykyinen maalipinta on alkanut "hikoilemaan" lähinnä katolla, ja nyt olisi suunnitelmissa maalauttaa koko auto. Lähinnä hintatietoa kaipailisin, että tietää kannattaako moisesta edes haaveila. Mitä kaikkea pystyy itse tehdä helposti (oon suhteellisen tumpelo autoasioissa :wink: )?

 

Kaikki vinkit maalaukseen liittyen otetaan kiitollisina vastaan. Onko kellään tietoa mistähän johtuu nykyisen maalipinnan kupruilu, maalipinta on ruosteeton mutta jostain kumman syystä maali on alkanut kupruilla ja sitämyötä irtoilla ikävästi :x

Link to comment

Maalautus taitaa maksaa noin 2000 e. Paljon halvemmalla tietenkin pääsee, kun tekee pohjat itse, kun tuo on aikaa vievää hommaa. Eipä tuo pohjien tekeminen paljoa tekijältään vaadi, maalaus on taasen aika tarkkaa puuhaa ja tarvitsee hyvät tilat.

Link to comment

yks kertomus vanhan kuplan maalauksesta.

 

hinnaksi tuli noin 10000 mummoina. kaikki osat maalattiin irrallaan ja molemmin puolin, sisältäen myös 5kpl vanteita.

 

maaleihin uppos noin 1000ekua jopa ylikin. loppu meni maalarin taskuun.

 

hinta pysyi noinkin alhaisena, kun tein pohjia itse mahdollisimman paljon ja hitsaustyöt oli tehty ennen maalauskaikkaa.

 

muutamat maalaamot eivät edes suostuneet moiseen urakkan ja ne harvat jotka suostuivat kertoivat kokonaishinnaksi kauheita.

 

onnksi löytyi ns pienempi maalaamo, mutta sellainen joka omaa sekä hyvät tekijtä, välineet uuneineen ja edustaa laadukasta maalimerkkiä.

 

työn kruunaa ruiskuttajan suihkutustaito pinnasta tulee perusvärilläkin riittävän tasainen , ilman että tarttee lähtee hiomaan kiilloitusten kera tasaisemmaksi.

 

työn lopputulokseen vaikuttaa se kuinka hyvän maalarin/maalaamon löydät.

 

mun käyttämässä maalaamossa asiakas on tervetullut tekemään pohjia kesken maalaustyön ja saa vielä välineet ja opit kaupanpäälle. tuloksena molemmat osapuolet tyytyväisiä. autonomistajan maalausurakka saadaan näin hinnoiteltua kevyemmäksi ja samaalla maalaamon työntarve kohteeseen pienenee jne...

 

samassa paikassa maalautan toisenkin harrasteauton mielellään!!!

 

näin kainuussa.

Link to comment

Hinta muodostuu kyllä ihan tapauskohtaisesti, kiertelemällä maalaamoita vaikka valokuvan kanssa saat hintahaitaria selville paremmin kuin täältä. Kuva helpottaa suuresti, jos et autoa paikalle saa. Kun on niin että jonkun toisen pieni klommo, pieni ruoste rupi ja pieni halkeama saattaakin olla oikeasti huomattavan työläät tehdä.

Link to comment

Joo, pitänee mennä kyselemään suoraan eri firmoista. Hyvä kuitenkin tietää edes vähän suuntaa, ettei vetäse naamaa kalpeeksi hinnan kuullessaan ;) Yksi tutuntutuntuttu tekisi ilman kuittia kuulemma edullisesti, mutta saas nähdä uskaltaako kuplaa sen käsiin antaa...

Link to comment

Toi sun kuvailema maalin kupruilu johtuu edellisen maalauksen aikana tehdyistä POHJATÖISTÄ eli valittu melko varmasti keskenään sopimattomia aineita.

 

Usein säästetään väärässä paikassa kun suunnitellaan auton maalauttamista eli pohjatöistä jotka kuitenkin vaikuttavat lopputulokseen paljon enemmän kuin itse maalaus.

 

Huonoista pohjista ei paraskaan maalari saa hyvää..

Link to comment
  • 4 weeks later...
Onko kellään tietoa mistähän johtuu nykyisen maalipinnan kupruilu, maalipinta on ruosteeton mutta jostain kumman syystä maali on alkanut kupruilla ja sitämyötä irtoilla ikävästi.

 

Luulen että omassanikin on ollut samanlaista, mutta vain moottoriluukun pinnassa. Epäiltiin että on moottori lämmittänyt peltiä liikaa. Ilmeisesti aika yleistä semmonen

Link to comment

Auton maalaustyön hinta alkaa varmaan tänäpäivänä 100-200+tarvikkeet.

Eli maalari vaan ruiskuttaa valmistellun auton...

 

Eipä tuo pohjien tekeminen paljoa tekijältään vaadi, maalaus on taasen aika tarkkaa puuhaa ja tarvitsee hyvät tilat.

 

Tuo oli varsin amatöörimäinen väite, pohjathan ne nimenomaan vaativat tekijältään ammattitaitoa, tilat saakin sitten olla vaikka mitä, käy kesällä hyvin vaikkapa ulkona. Uudessa kirkkaassa pinnassa näkyy uskomattoman hyvin kaikki virheet.

 

Jos itse purkaa auton maalausta varten, veikkaan että tonni riittää perusmaalaukseen...

Link to comment

Toissa talvena maksoi möhköni ulkoa/sisältä maalaus 3000mk. Etu- ja takaluukku maalattiin irrallisina molemmin puolin.

 

Pohjat tein itse ja värin ruiskuttanut ammattimaalari kävi tallillani pohjat tarkistamassa ennen maalaamolle vientiä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...