Tomppa Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Rookie-kysymys: Kun asennetaan esim. H-profiili kiertokankia niin mistä tietää miten päin ne tulee asentaa, kun liiempiä merkkejä ei niissä ole? Kyseessä nämä kanget: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=152 Tällanen vastaus tuli ison veden tuolta puolen: "Bearing Tangs down (toward sump)... Always... no matter what rod you use..." Tulkkaisko joku? Jan? Jani? Anyone? Quote Link to comment
Niklas L Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Juu, siis kiertokankien laakeripuolikkaissa on se lovi. Ne alaspäin kampuran ollessa vaakatasossa. Tietääkseni aftermarket kanget on yleensä "suoria", ei off-set, kuten orkkikset. Nikke Quote Link to comment
mikko k Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Juu, siis kiertokankien laakeripuolikkaissa on se lovi. Ne alaspäin kampuran ollessa vaakatasossa. Eikä vain vaakasuorassa, vaan siten että kaikki veivit osoittaa omiin sylintereihin päin. Silloin lovet alaspäin. Kannattaa olla tarkkana, jos veivit laittaa kampeen pöydällä, virheen mahdollisuus on suuri, johtuen siitä että ei aina huomata että mikä kaula on mihinkin sylinteriin. Esim ensimmäinen kaula vauhtiksesta päin lukien on kolmonen. Quote Link to comment
JaniM Posted February 23, 2005 Share Posted February 23, 2005 Joo, ja niinhän siinä paketin kannessakin luki toi teksti ja kiristysmomentit. Quote Link to comment
Niklas L Posted February 23, 2005 Share Posted February 23, 2005 Kiitos täsmennyksestä Mikko - just noin. Nikke Quote Link to comment
Tomppa Posted February 23, 2005 Author Share Posted February 23, 2005 Kiitoksia vastauksista! Tuota kun tultiin multa kysymään "out of the blue" niin olin ihan pihalla. Eikä sitten ollut pakettiakaan lähettyvillä mistä katsoa noita momentteja. Noiden CB:n kankien mukana tulee myös ns. "pulttirasva" joka laitetaan ARP pultteihin kun ne kirrataan kiinni. Momentit on paketin mukaan seuraavat: 15lbs, sitten 20, 25 ja viimeiseksi 29lbs. Jos joku muu siis tarttee noita. Kiitokset Ozonelle. - Tomppa Quote Link to comment
Guest marko jääskeläinen Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 tulee mieleen asia,jos kiertokanki on identinen joka suuntaan niin onko väliä onko lovi alhaalla vai ylhäällä?kertokaa viisaammat:) Quote Link to comment
Jope Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Mikähän siinä vakiokangessa ei toisinpäin ole identtinen? Tuli vaan ihan mieleen. Quote Link to comment
Tomppa Posted February 24, 2005 Author Share Posted February 24, 2005 Vakiokangessa on kaulassa sellainen "ruoto"... Quote Link to comment
Guest marko jääskeläinen Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 tulee mieleen asia,jos kiertokanki on identinen joka suuntaan niin onko väliä onko lovi alhaalla vai ylhäällä?kertokaa viisaammat:) Tarkoitan h-profiili kankea. Quote Link to comment
Per Jernström Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Jos on kaksi pistettä tietyllä etäisyydellä, kuten kangessa, on asetelma symmetrinen etäisyysakselin suuntaisesti. Voima välittyy suoraan pisteiden välillä kun molemmat ovat ei-kiinteästi kiinni. Täten ei ole syytä rakenteellisista syistä tehdä epäsymmetristä kankea. Syy miksi valumerkit tulee olla ylös, kuten myös mainittu laakerilovet alas, en tiedä. Molemmissa tapauksissa kanget ovat "väärin" päin toisella puolella. Jos siis olisivat epäsymetriset ainoa syy olisi tilantarve. Koska ne lienevät symmetriset niin asialla ei pitäisi olla merkitystä puoleen tai toiseen. Quote Link to comment
Niklas L Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Nyt mä oon aivan pihalla...mikä ei tietenkään ole mikään uutinen 8p Nikke Quote Link to comment
Guest Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 vakiokanget EIVÄT ole symmetriset. Ei myöskään vakiomännät. Niihin on rakennettu offsettiä jonkin verran, koska mäntä liikkuu vaakatasossa. Täysin symmetriset kilkkeet pyrkivät mämmän laen painavuuden takia (suhteessa kevyeeseen helmaan) ja männäntapin sijainnin takia tuuppaamaan mäntää vinoon sylinterissä. Eli painamaan mäntää kantta kohti vinossa. Tästä aiheutuu moottorivaurio ennenpitkää, kun männän toinen helma laahaa pytyn seinämää vasten. Tätä pahentaa kampuran pyörivä liike, kun voimat alkavat painaa mäntää kangen välityksellä vinosti, ja suorenee sitten kohti yläkuolokohtaa vasta. Offsetillä saadaan aikaan siis vastasuuntainen voima jolla saa eliminoitua tämä mäntää vinoon painava voima, offsettiä on juuri ja juuri niin paljon että kanki työntää mäntää senverran "viistoon" että se pysyy suorassa eikä pyri kanittamaan vinoon. Näin se on mulle selitetty, Google varmaan vahvistaa. Jan Quote Link to comment
mikan Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Tästä aiheutuu moottorivaurio ennenpitkää, kun männän toinen helma laahaa pytyn seinämää vasten. Tätä pahentaa kampuran pyörivä liike, kun voimat alkavat painaa mäntää kangen välityksellä vinosti, ja suorenee sitten kohti yläkuolokohtaa vasta. Eli kun kuplan koneeseen laitetaan symmetriset männät ja veivit niin se on huomattavasti lyhytikäisempi??? t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Tästä aiheutuu moottorivaurio ennenpitkää, kun männän toinen helma laahaa pytyn seinämää vasten. Tätä pahentaa kampuran pyörivä liike, kun voimat alkavat painaa mäntää kangen välityksellä vinosti, ja suorenee sitten kohti yläkuolokohtaa vasta. Eli kun kuplan koneeseen laitetaan symmetriset männät ja veivit niin se on huomattavasti lyhytikäisempi??? t. Mika Jep. Symmetrisiä mäntiä ei sen takia taideta edes myydä kuplaan. Kaikissa on se nuoli joka pitää laittaa sojottamaan vauhtipyörään päin... Kangista en tiedä millaisi noi hipo-kanget on. btw. toisella puolella konetta männät menee toisin päin, kun kampuran työntö tulee eri puolelta.. toisella puolella se tulee ylhäältä, ja toisella puolella alhaalta, kulmassa :) Nuolia kun noudaattaa niin menee oikein. Jan Quote Link to comment
Guest Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Tästä aiheutuu moottorivaurio ennenpitkää, kun männän toinen helma laahaa pytyn seinämää vasten. Tätä pahentaa kampuran pyörivä liike, kun voimat alkavat painaa mäntää kangen välityksellä vinosti, ja suorenee sitten kohti yläkuolokohtaa vasta. Eli kun kuplan koneeseen laitetaan symmetriset männät ja veivit niin se on huomattavasti lyhytikäisempi??? t. Mika Jep. Symmetrisiä mäntiä ei sen takia taideta edes myydä kuplaan. Kaikissa on se nuoli joka pitää laittaa sojottamaan vauhtipyörään päin... Kangista en tiedä millaisi noi hipo-kanget on. btw. toisella puolella konetta männät menee toisin päin, kun kampuran työntö tulee eri puolelta.. toisella puolella se tulee ylhäältä, ja toisella puolella alhaalta, kulmassa :) Nuolia kun noudaattaa niin menee oikein. Jan Quote Link to comment
mikan Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 No entäs toisinpäin, eli jos käyttääkin kuplan Mahleja rivikoneessa? Kaivaako silloin verta nenästä? t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 No entäs toisinpäin, eli jos käyttääkin kuplan Mahleja rivikoneessa? Kaivaako silloin verta nenästä? t. Mika en tiedä. Rivikoneet on syvältä :) Jan Quote Link to comment
Guest Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 onko muka wisecotkin kuplaan offsetilla? epäilisin hyvin hyvin vahvasti.... Quote Link to comment
Ketsa Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Ainakin kallellaan olevista rivikoneista löytyy offsettillä olevia mäntiä. Quote Link to comment
Guest marko jääskeläinen Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Mulla on kaikki ollut symmetrisiä osia ja kaikki on hyvin kestänyt:) rivikone on ihan sama juttu painepuolelle tulee se puoli männästä jossa on lyhyempi matka tapin keskeltä männän helmaan,painepuoli=pakopuoli. Ja senkin takia toi lyhyempi puoli painepuoelle koska kun mäntä lähtee ylöspäin alhaalta niin se rupeaa työntämään mäntää painepuolta vasten enemmän kuin imupuolta vasten näin saadaan männän kulumista pienenettyä. Quote Link to comment
Per Jernström Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Jep, männät ovat yleensä offset tapilla. Kanget ovat edelleen mielestäni symmetriset. Alla pieni kuva moottorista ja miten kanget menee suhteessa offsettiin. Toisella puolella ne ovat eri suuntaan kuin toisella. Quote Link to comment
Guest marko jääskeläinen Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 hienoja kuvia,onx toi kuva kummasta päästä? Quote Link to comment
Guest Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Veivien offsetti on sivusuunnassa. jostain syystä. Ei osu kaula tasan pyttyreiän keskelle muuten? Siksi nystyrät? jan Quote Link to comment
Per Jernström Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 No niinhän se voi olla. En ole tarkistanut asiaa siltä kannalta.., vain akselin suuntaisesti. Mutta... miksi? Miksi ei pytyt olisi linjattu, kun muutenkin ovat offsetillä? Nyt ei ole kankea eikä aukiolevaa konetta käsillä, mutta täytyy katsoa heti kun tulee vastaan. Olen jaksant jankuttaa tätä asiaa koska se tavallaan vaivaa mua kun en tiedä syytä miksi kanget tulee laittaa tietyllä tavalla. Kaikkeen tulee olla selitys. :) Quote Link to comment
Guest jukka Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Täytyipä käydä tarkistamassa 1600:n vakiot kanget ja kampura. Ainoa kankien epäsymmetrisyys mitä havaitsin on sellainen että se varsinainen varsi, siis ylä- ja alapään välinen osuus, on sivussa eli ei ole samalla linjalla ylä- ja alapään kanssa ylhäältä katsottuna kun kanki on kampurassa paikallaan. Yksi selitys vois olla että näin 3. ja 1. kankien massat saadaan kaikista lähimmäksi toisiaan kun ne asennettuna niin että valunystyrät tulee ylöspäin. Eli kangista ja niiden välissä olevasta kampuran paksusta limpusta tulee mahdollisimman "tiivis" paketti. Sama tietysti myös 4. ja 2. kankien kohdalla. Voisko tuossa olla mitään ideaa? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.