Jump to content

Lataus


Recommended Posts

Nyt on saatu kampuran stefa vaihdettua ja silleen, elikkä kaikille neuvoja antaneille suur kiitos!!

 

Mutta ny pukka lisää ropleemaa: Hajosi latausrele sieltä penkin alta. Antoi akunnavoista mitattuna 18,5 volttia :) hankin uuden releen mutta nyt ei anna ku 12.35 V navoista ja latausvalo palaa himmeästi mittaristossa.Kokeilin toisellakin akulla mutta ei auttanu.Konehuoneessa on kaikki uutta sähköpalikkaa. Kaikkee oon kokeellu testaalla näillä sähkömiehen opiilla mut nyt loppuu tietotaito. Antakaas nyt viisaammat jotakin vinkkejä mitä voosin kekeella vielä. Kupla 1300 -73

Link to comment
  • 11 months later...

Tässä ihan simppelit vinkit tökkivään tasasähkö laturiin ja releeseen.

 

- Releessä on 2 käämiä

- Se käämi missä on vain 1 kärkinen kontakti, kytkee laturin muuhun auton sähköverkkoon vasta kun laturi antaa tarpeeksi jännitettä (ilman tätä releen kärkeä vuotas akun tyhjäksi laturin kautta hyvinkin äkkiä)

- Tone käämi taas säätää laturin jännitteen

 

Teeppäs näin

- Kone käyntiin ja volttimittari akun yli

- Kietase pari tonnia kierroksia ja paina tää 1kärkine releen kärki kiinni (laturi pakolla kiinni loppu sähköverkkoon). Lataus valon pitäs sammua heti. Pidä tää rele pohjassa

- Sitten nosta tää 2 kärkisen lipareesta kontakti kiinni

Nyt sullon tilanne että laturi on pakolla kiinni muussa sähkössä & rele pakko ohjaa max mangnetoinnin laturiin = saat MAX jänniteen laturista ulos.

- Mitä näyttää mittari? Tuota enempää et saa ikuna pihalle jännitettä. Jos ei piisaa -> ala vaihtaa terveempää osaa sähköpuoleen

 

Itte olen useasti "herätettyä" lataus systeemin tolla mainitulla tavalla. Mitä on tapahtunu oikeesti laitteissa, en tiedä (joku mangnetoinnin purku etc..?...).

 

Pitkään älä pakko-ohjaa laturia, alkaa kuumenee vallan pirusti. On kokeiltu sekin että laturista saatu savut ulos :)

Link to comment

Oli tietty vanhasta D-releestä kyse, mutta kun oli samaa ongelmaa, niin erittäin kokenu autosähkömies tarttui pihdeillään niihin lipareiden runkoihin koneen käydessä ja sääti virrat kohdilleen vääntämällä hiukan tarvittavaan suuntaan. Ehkäpä Petterin konstit tekivät vähän vastaavan korjauksen

Link to comment
Mittaustulos aina sama 6,1V vaikka miten mittaa ja tämän seurauksena punainen valo viihdyttää mittaristossa.

Oletko mitannut tuon pelkästään tyhjäkäynnillä, vai myös kierroksilla? Nouseeko jännite kierroksilla yhtään? Tyhjäkäynnillä tasavirtanen ei juuri lataakaan.

Link to comment
Mittaustulos aina sama 6,1V vaikka miten mittaa ja tämän seurauksena punainen valo viihdyttää mittaristossa.

Oletko mitannut tuon pelkästään tyhjäkäynnillä, vai myös kierroksilla? Nouseeko jännite kierroksilla yhtään? Tyhjäkäynnillä tasavirtanen ei juuri lataakaan.

Tuo tulos saatu kaikilla kierroksilla. (ei kuitenkaan ihan tappiin vedetty)

Link to comment
...... Petterin konstit tekivät vähän vastaavan korjauksen
Ei tuossa voimää saa käyttää. Niin vähän vain että kontaksi saaadaan aikaseksi kärkiin.

Totta, se oli niin pieni liike ja hento kosketus, että ilman tarkkaan mittaria ei olisi tiennyt tapahtuiko mitään. Voltin verran alkoi tulla kuitenkin enemmän elektrooneja jaettavaksi kohteisiinsa

Link to comment
  • 3 months later...

mulla ongelmana se että latauksenmerkkivalo palaa tyhjäkäynnillä. Mittasin releen navasta (akku) 6,2V kun kone ei ollu käynnissä. Tyhjäkäynnillä 6,7-7V ja kierroksilla 6,5-7V. Näyttäis siis että laturi lataa, jopa tyhjäkäynnilläkin mutta silti merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä. Laiskana en jaksanut ottaa, startille, ja sieltä akulle menevää johtoa irti. Johtiko tämä virheeseen mittaustuloksessa ( ei mielestäni). Päätelmäni siis on että rele maadoittaa merkkivalon omia aikojaan. Lienenkö oikeassa?

 

EDIT: Säätimen vaihdolla korjautui.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...