Guest jukka81 Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 Nyt on saatu kampuran stefa vaihdettua ja silleen, elikkä kaikille neuvoja antaneille suur kiitos!! Mutta ny pukka lisää ropleemaa: Hajosi latausrele sieltä penkin alta. Antoi akunnavoista mitattuna 18,5 volttia :) hankin uuden releen mutta nyt ei anna ku 12.35 V navoista ja latausvalo palaa himmeästi mittaristossa.Kokeilin toisellakin akulla mutta ei auttanu.Konehuoneessa on kaikki uutta sähköpalikkaa. Kaikkee oon kokeellu testaalla näillä sähkömiehen opiilla mut nyt loppuu tietotaito. Antakaas nyt viisaammat jotakin vinkkejä mitä voosin kekeella vielä. Kupla 1300 -73 Quote
Fileas Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 Maadoitusjohto vaihdelootan-korin välillä kunnossa ? Quote
mikko k Posted May 18, 2010 Posted May 18, 2010 Kokeile vanhaa relettä, jos vaikka uusikin olis viallinen... Quote
Mika Vainio Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Tässä sopiva topic, jota voi lainata. Ongelmana lataus tuossa 6V järjestelmässä. Mittaustulos aina sama 6,1V vaikka miten mittaa ja tämän seurauksena punainen valo viihdyttää mittaristossa. Uusi laturi ja säädin ovat paikoillaan. Onko ehdotuksia? Quote
P_Valtonen Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Tässä ihan simppelit vinkit tökkivään tasasähkö laturiin ja releeseen. - Releessä on 2 käämiä - Se käämi missä on vain 1 kärkinen kontakti, kytkee laturin muuhun auton sähköverkkoon vasta kun laturi antaa tarpeeksi jännitettä (ilman tätä releen kärkeä vuotas akun tyhjäksi laturin kautta hyvinkin äkkiä) - Tone käämi taas säätää laturin jännitteen Teeppäs näin - Kone käyntiin ja volttimittari akun yli - Kietase pari tonnia kierroksia ja paina tää 1kärkine releen kärki kiinni (laturi pakolla kiinni loppu sähköverkkoon). Lataus valon pitäs sammua heti. Pidä tää rele pohjassa - Sitten nosta tää 2 kärkisen lipareesta kontakti kiinni Nyt sullon tilanne että laturi on pakolla kiinni muussa sähkössä & rele pakko ohjaa max mangnetoinnin laturiin = saat MAX jänniteen laturista ulos. - Mitä näyttää mittari? Tuota enempää et saa ikuna pihalle jännitettä. Jos ei piisaa -> ala vaihtaa terveempää osaa sähköpuoleen Itte olen useasti "herätettyä" lataus systeemin tolla mainitulla tavalla. Mitä on tapahtunu oikeesti laitteissa, en tiedä (joku mangnetoinnin purku etc..?...). Pitkään älä pakko-ohjaa laturia, alkaa kuumenee vallan pirusti. On kokeiltu sekin että laturista saatu savut ulos :) Quote
SePi Posted April 20, 2011 Posted April 20, 2011 Oli tietty vanhasta D-releestä kyse, mutta kun oli samaa ongelmaa, niin erittäin kokenu autosähkömies tarttui pihdeillään niihin lipareiden runkoihin koneen käydessä ja sääti virrat kohdilleen vääntämällä hiukan tarvittavaan suuntaan. Ehkäpä Petterin konstit tekivät vähän vastaavan korjauksen Quote
metake Posted April 20, 2011 Posted April 20, 2011 Mittaustulos aina sama 6,1V vaikka miten mittaa ja tämän seurauksena punainen valo viihdyttää mittaristossa. Oletko mitannut tuon pelkästään tyhjäkäynnillä, vai myös kierroksilla? Nouseeko jännite kierroksilla yhtään? Tyhjäkäynnillä tasavirtanen ei juuri lataakaan. Quote
Mika Vainio Posted April 20, 2011 Posted April 20, 2011 Mittaustulos aina sama 6,1V vaikka miten mittaa ja tämän seurauksena punainen valo viihdyttää mittaristossa. Oletko mitannut tuon pelkästään tyhjäkäynnillä, vai myös kierroksilla? Nouseeko jännite kierroksilla yhtään? Tyhjäkäynnillä tasavirtanen ei juuri lataakaan. Tuo tulos saatu kaikilla kierroksilla. (ei kuitenkaan ihan tappiin vedetty) Quote
P_Valtonen Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 ...... Petterin konstit tekivät vähän vastaavan korjauksenEi tuossa voimää saa käyttää. Niin vähän vain että kontaksi saaadaan aikaseksi kärkiin. Quote
SePi Posted April 22, 2011 Posted April 22, 2011 ...... Petterin konstit tekivät vähän vastaavan korjauksenEi tuossa voimää saa käyttää. Niin vähän vain että kontaksi saaadaan aikaseksi kärkiin. Totta, se oli niin pieni liike ja hento kosketus, että ilman tarkkaan mittaria ei olisi tiennyt tapahtuiko mitään. Voltin verran alkoi tulla kuitenkin enemmän elektrooneja jaettavaksi kohteisiinsa Quote
-tipi- Posted July 25, 2011 Posted July 25, 2011 mulla ongelmana se että latauksenmerkkivalo palaa tyhjäkäynnillä. Mittasin releen navasta (akku) 6,2V kun kone ei ollu käynnissä. Tyhjäkäynnillä 6,7-7V ja kierroksilla 6,5-7V. Näyttäis siis että laturi lataa, jopa tyhjäkäynnilläkin mutta silti merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä. Laiskana en jaksanut ottaa, startille, ja sieltä akulle menevää johtoa irti. Johtiko tämä virheeseen mittaustuloksessa ( ei mielestäni). Päätelmäni siis on että rele maadoittaa merkkivalon omia aikojaan. Lienenkö oikeassa? EDIT: Säätimen vaihdolla korjautui. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.