Jump to content

vaihdekeppi "tekee mitä sattuu"


Recommended Posts

onkos noihin vaihdevipuihin olemassa jotain korjaus sarjoja, kun irrotin vaihdekepin niin se vivusto, johon se kepin kuulan pitäs mennä, on tipahtanu pirun alas ja lonksuu melkosesti ylös alas kun sitä nostaa sormin... ja siitä seuraa ettei vaihteetkaan mee kunnolla päälle?

Link to comment

Siirtotanko murroksesta takapenkin alta irti, ja luukut rungon etupäästä ja varapyöräkotelosta pois, näin saat siirtotangon liu'uteltua eteenpäin, jotta pääset tarkastamaan onko toi metalliosa irti vai pelkkä pusla. samallahan tuon puslan siihen uusii, niin ei tarvi siitä olla sitten huolissaan.

Link to comment
  • 11 months later...
Guest Poppius

Nostellaas vanhaa... Eli muovipuslan vaihtoprojekti meikäläisellä käynnissä. Siirtotanko on vedetty etukautta kokonaan ulos, ja vanhat puslankrämmäleet poistettu metalliosasta roikkumasta.

Laitanko nyt uuden puslan siihen metalliosaan pelkästään runsaan vaseliinin avulla ja sen jälkeen lykkään siirtotangon takaisin? Vinkkejä miten saan puslan helpoiten menemään siihen metalliosaan? Vaihdekepinreikä on kuitenkin melko pieni...

Link to comment
Nostellaas vanhaa... Eli muovipuslan vaihtoprojekti meikäläisellä käynnissä. Siirtotanko on vedetty etukautta kokonaan ulos, ja vanhat puslankrämmäleet poistettu metalliosasta roikkumasta.

Laitanko nyt uuden puslan siihen metalliosaan pelkästään runsaan vaseliinin avulla ja sen jälkeen lykkään siirtotangon takaisin? Vinkkejä miten saan puslan helpoiten menemään siihen metalliosaan? Vaihdekepinreikä on kuitenkin melko pieni...

 

Ensin se jousirengas puslan ympärille.

Sitten pusla siihen metallikannakkeeseen vaihdekepin aukosta.

Menee ihan helposti sormin/sormella.

Rasvaa puslaan / tankoon.

Sitten lykkäät siirtäjän tangon puslan läpi.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Mulla katosi tänään aamulla vaihteet kuplasta kokonaan. Vaihdekeppi vaan pyörii tyhjää eikä löydy mitään tuntoa. Nyt kun asiaa ajattelee, on viime aikoina vaihteet menneet sisään hieman aiempaa hankalammin (osuu kyllä hyvin, mutta toisinaan jäykkä). Voisiko vika olla juurikin vaihteensiirtäjässä tms. eikä itse laatikossa? Vuosimalli juurikin pahamaineinen -67.

Tämän aamuinen ongelma alkoi ihan normaalissa ajossa ja sain vielä 4. vaihteen silmään jonka jälkeen huomasin, että jotain on vialla (vaihdekeppi tuntui olevan vapaassa asennossa). Ajelin kuitenkin samalla vaihteella pitemmän matkaa ennen kuin uskalsin hämmentää askia kunnolla jolloin vaihteet katosivat.

Link to comment
Mulla katosi tänään aamulla vaihteet kuplasta kokonaan. Vaihdekeppi vaan pyörii tyhjää eikä löydy mitään tuntoa. Nyt kun asiaa ajattelee, on viime aikoina vaihteet menneet sisään hieman aiempaa hankalammin (osuu kyllä hyvin, mutta toisinaan jäykkä). Voisiko vika olla juurikin vaihteensiirtäjässä tms. eikä itse laatikossa? Vuosimalli juurikin pahamaineinen -67.

Tämän aamuinen ongelma alkoi ihan normaalissa ajossa ja sain vielä 4. vaihteen silmään jonka jälkeen huomasin, että jotain on vialla (vaihdekeppi tuntui olevan vapaassa asennossa). Ajelin kuitenkin samalla vaihteella pitemmän matkaa ennen kuin uskalsin hämmentää askia kunnolla jolloin vaihteet katosivat.

 

Takapenkin alla, keskitunnelin päällä on ruuvilla kiinni oleva kansi.

Tarkista sieltä onko vaihdetangon "rättinivel" ehjä.

 

Kunnossa näytti olevan.

 

Mito meinasi varmaankin, että onko ennen vuotta -67 tehty, eli tämä sieltä lienee irronnut...

http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai ... 111701255b

 

Nopea diagnoosi oli, että tämä osa oli ainakin antautunut ja murtunut.

Link to comment

Taas toimii vaihteet. Piti rälläköidä keskikonsolia auki, että pääsi käsiksi tuohon vaihteensiirtäjän tangon pidikkeeseen. Osahan on pistehitsattu koteloon kiinni, joten en lähtenyt irroittamaan sitä erikseen vaan helpommalla pääsi kun laikkasi koteloa auki ja korjasi lenkin. Tanko piti irroittaa takapenkin alta rättinivelestä, että sai uitettua tangon korjatun pidikkeen läpi. Parin tunnin homma.

 

Konsoli auki rälläkällä

vwkorjaus1.JPG

 

Murtunut lenkki

vwkorjaus2.JPG

Link to comment
Juuri noin sitä ei pidä eikä tarvitse tehdä,kannatin on helppo porata pistehitsauksista irti ja vaihtaa uusi tai ainakin ehjä tilalle.

 

On ammattilaisia ja sitten on meitä amatöörejä.

 

Onneks ei Cyrus rälläköiny bensalinjaa poikki ;o)

 

Vaihdekepin reiästä näki kyllä missä bensaletku ja vaijerit meni. Ei hätää ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...