Jump to content

Englen w-100 vs. vakio nokka-akseli?


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Tarkoitus viimein yrittää tehdä/teetättää bussiin uusi moottori. Vanha kun on jo -99 asti palvellut. Tällä autolla olisi tarkoitus lähteä tulevina vuosina melko pitkillekkin kiertueille joten uusi ja LUOTETTAVA moottori tarvitaan.

Tällä hetkellä moottori on 1776 vakiokansilla ja vähän jyrkemmällä nokalla.

Tarkoitus olisi tehdä seuraavaksi joko saman kokoinen tai sitten jopa 78 iskulla jolloin tilavuudeksi tulisi kai joku 2000cc.

Tällä hetkellä moottori on suht pirteä mutta ala-alue ei toimi tyydyttävästi.

Seuraavan moottorin tulisi vääntää ja toimia EHDOTTOMAN hyvin alhaalta jolloin ajo olisi mahdollisimman mukavaa.

Kärsiikö ala-alueen käynti jo tuosta w-100 akselista? Vai olisiko tähän järkevin ihan vakioakseli? Kilpa autoa tästä ei tehdä, ajettavuus menee päällimmäiseksi.

 

Eli tehtäisiin siis lähes vakio moottori joka olisi sen 2000cc vakiokaasuttimella solex 34 (jos seokset riittää), 2 r kansilla, ja käärmeenpesällä.

 

En tiedä onko mitään järkeä mutta kokeillaan tollasta.

Nokka-akseli vielä mietityttää.

Toi kaasarihan on kyllä ehdottoman pieni mutta jos sen sais vaikka suuttimia isontamalla vielä toimimaan. Nykyisessä 1776 koneessa ei ainakaan ole ollut isompia ongelmia. Kulutus matkalla mukavat 8l sadalla joka siis myös yksi tärkeä ominaisuus.

Link to comment

Epäilisin että toimii vakionokalla tai tuolla W100:lla tai Scatin C25 ihan hyvin ja silloin pystyy käyttämään normi 1,1 keinuja...

 

Engle FK-41 tai Scatin C20 vois olla aika kiva tollaseen 2007cc moottoriin (1000-5000rpm), mutta silloin pitää keinut vaihtaa 1,4:ksi ja voi olla että tulee muitakin rajoitteita... mutta viisaammat kommentoikoon...

Link to comment

Varmasti toi vakio nokka on alhaalta vääntävin, mutta rajoittaa keskikierroksilta ylöspäin tehoa huomattavasti... Mutta jos vääntö kone niin vakio nokkakin kai ok. Mutta toi kaasari on 2 litraiseen joka kantilta väärä. Voihan sitä kokeilla hullun isoilla suuttimilla jolloin bensaa menee ja nilkka suorana saa painaa kun ei vehje kulje eikä kierrä :P Ehdottomasti järkevämpi olisi vaikka lainata vaihetoiminen 32/36 DGV kaasari jostain vanhasta 2-litrasesta voortista. Suuttimet valmiina sinnepäin, menee tarvittaessa pienellä bensalla, tarvittaessa tehoa ja vääntöä enempi alhaalta asti kun polkasee tuon 36-kurkunkin mukaan, imusarjojakin saa valmiina suoraan pässinsärviin sopivia :)

Link to comment

jo 1700 koneeseen ehdottomasti W110 vahintaan. Ei karsi ala-alue. 2 litraisessa viela vahemman. Ala pelkaa asteita! Puristussuhde tarpeeksi korkeaksi etta nokka toimii alemmillakin kierroksilla. W110 ja 8.5:1 - 9:1 puristussuhde, ja dekkikorkeus noin 1.2mm

Link to comment

Vakiokoneeseen vakio nokka...

 

Iskutilavuutta lisää = lisää voimaa...

 

Vakiokaasarin tilalle progressiivinen kaasari jossa on mahdollisuus seoksen säätön suuttimia vaihtamalla... Ruutta vois olla tosi jees tässä?

 

Pakariksi sidewinder, tms. pakun persaukseen käypäinen paremmin virtaavaputkisto...

Link to comment
Guest Jussinbussi

Niin ja tässä autossa on 4.125 kolkin laatikko jossa on tuo pitempi nelonen.

Noin 80 vauhdissa mitä juuri pystyy edes nelosella ajamaan on kierrokset melko alhaiset. Tälle kierrosalueelle (2500?) kun saisi tehoa niin mentäisiin mäet hienosti ylös.

Kuinkas sitten jos laittaisi vakio nokan, kokeilisi sitä ja jos ei rokkaa niin vaihtais keinut?

Vakio kaasari taitaa juu jäädä aika kesseliksi siihen 2000cc versioon. Tuossa 1776 versiossa se kyllä toimii vielä hienosti. Missähän se raja sitten kulkee? Kukaan edes kokeillut?

Olikos olemassa joku wasser 1,9 60hv kone juuri tällä 34 solexilla?

Eli tämä moottori voisi antaa vakionokalla+vakiokaasarilla ehkä noin 60hv.

Keinut+nurkat asentamalla päästäis ehkä jopa 80 luotettavaan hevoseen asti.

Vielä sitten kun sen saisi käymään niillä nurkilla ja saisi ne helvetilliset imuäänet pois..

Link to comment
Ei ne imuäänet nurkkakaasareista johdu, vaan ilmanpuhdistimista. Laita jotku "ei niin vapaasti virtaavat" putsarit niin imuäänet rauhoittuu kummasti.

 

Tai valitsee sellaisen joka virtaa vapaammin mutta ei pidä hirmuista ääntä.

 

19931.jpg

 

t. Mika

 

ps. Ääni megaruutalle.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Jussinbussi

Jatketaan vielä tätä ähinää.

Suunnitelma tehty ja tuloksena on se että mitään voimalaitetta tästä ei tehdä. Tehdään tästä huoleton ajo moottori ja vauhdin nälän iskiessä tehdään kaveriksi toinen moottori missä sitten tehoa enempi.

Eli 1776 vakio kansilla ja vakio 34 kaasuttimella sekä kärmeksellä.

Vielä tuosta nokasta mihin ei oikein ole vielä vastausta löytynyt..

Kumpihan se nyt sitten lienis järkevämpi kun käytetyt osat ovat nuo yllä olevat.

Tarkoitus olisi saada mahdollisimman ajettava moottori joten vakion suuntaan tässä itse kallistuisin.

Tehokäyrät on äärimmäisen mielenkiintoisia seurata, harmikseni en ole löytänyt kyseisistä nokista tehokäyriä joita voisi verrata. Joka tapauksessa ja ainakin tässä tapauksessa tehon (sen vähän mitä on) pitäisi löytyä aika alhaalta. Kierrokset kun ei maantie nopeudessa päätä huimaa. Kuitenkin himoittais joskus kurmoottaa vähän pidemmällekkin kun välityksiä riittää.

Mitä mieltä? Kärsiikö ala-alueen käynti/toimiiko em. kaasuttimella? Onko kansille mahdollista/järkevää tehdä mitään jos kuitenkin vakio venttiilit säilytetään ja puristussuhde säilyy kohtuu alhaisena?

 

-Jussi ja rökivä Bussi

Link to comment

Woimamoottori? Voimahan on vääntöä ja vääntömoottorit on helppoja ajettavia sekä huolettomia jos ei mennä liian kireisiin palikoihin. 34 kaasarilla kannattaa ehdottomasti olla vakio nokka koska tahtoo olla VW käytössä tuo kaasari joka vastustaa sen voimallisen helposti ajettavan vääntömoottorin rakentamista, imuvirtaus pienestä yhdestä kanavasta saa aikaan ylimääräisen bensan noston miertoon kulutuksen noustessa koska happea ei mee samassa suhteessa kaasarista mutta lievällä w100 ja 1,25 keinuilla toiminee johonki saakka. Vakio kansien kanavien järkevä siistiminen tuo vääntöä ja käytettävyyttä erittäin paljon lisää sekä pienentää ylikuumenemisvaaraa koska vakiokansien pakokanavassa on suuri knööli vastustamassa virtausta ja lämmönjohtavuutta. Jos käytät vakio 34 kaasaria, käytä vakio nokkaa niin vieläkin makeempi kone jos suurennat 1776-2007cc, viimeistele vakiokannet kanavista ja samalla voi viimeistellä imusarjat siis pykälät pois ja kiillotusta kanavien jouhevaa virtausta ajatellen saadakseen vääntöä, 1,25 keinuvivut, uudet jouset kansiin, käärmeenpesään sopivasti virtaava äänenvaimennin joku 2" ja vaikka 2 änkkärii pitkä putki vääntävä kone. 1tuplakaasari, nurkkiin kaasarit, nurkkiin tuplat tuo jo ihan toisenmoisen säädettävyyden ja ajettavuus paranee huomattavasti sekä useimmiten bensankulutus pienenee verraten 34 toimivuuden. 9-10:1 puristukset yms. 1776 moottorista saa erittäin vääntävän alhaalta asti kun laittaa vaikka 40mm tuplakaasarit tms. 78 x 90,5 2007 onkin sitten jo erittäin vääntävä jos kannet, imupuoli, pakopuoli, puristus ja nokka tehdään yhteen toimiviksi. asenna 2kpl 34 niin joha rupee .... Ruisku, viimeistellyt kannet, stroukkeri konttiin ja naama hymyyn. Kone käy usein kuumana myös sen vuoksi jotta vakio änkkärin vastapaine on niin suuri ettei siirrä lämpöä kansista eli tukkoinen. Tarkistakaapas vakioänkkärin sisään menevät aukot niin tiedätte miksi ahdistaa. Vakioänkkäristä saa tekemällä mutta kannattaako? Kaikkihan kannattaa kun tätä palstaa lukee joten älkää vaan virittäkö vaan tehkää vakio moottoreita ja jos laittomuuksiin ryhdytte niin tehkää se kunnolla 8-D

Link to comment

Kyllä w-100 vakiokaasarilla vääntää virheettömän kauniisti alhaalta. 1915cc, puristuksia hiukan liikaa, 1-reikäkannet, vakio uudempi 34mm solex tähän säädettynä. Vakio lämmönvaihtimet ja pönttö ! On siis haettu pelkkää vääntöä, eikä kierrätetä käytännössä ollenkaan yli arviolta 3000rpm. Ja sikäli kiva ettei tarviikaan kierrättää. Ei varmaan kyllä kiertäisikään juuri yli 4000 vaikka haluaisi. Lähtee vetämään kunnolla jo heti tyhjäkäynnistä ylöspäin. Onhan tuo paketti pahasti vastoin monia yleisiä virityksen lakeja, mutta kun tässä haetaan melkoisen eri asioita kuin virityksessä yleensä. Tässä yhtälössä ei koskaan tarvii mäkeen hakea pienempää vaihdetta jos pääsee edes 80 vauhdilla lähestymään. On ilman alennusvaihteita. En tiedä muista välityksistä mutta nelonen on hiukan liian pitkä kaupunkivauhtiin. 50kmh nelosella tuntuu menevän alle tyhjäkäyntikierrosten

 

Itse olen tykännyt tuollaisesta maansiirtomoottorista juniksessa ja teen seuraavaankin vastaavan tyylistä. Tässä yksilössä suurin tuska 6-voltin sähköt jotka ei jaksa pyörittää kuumaa konetta startatessa ihan riittävästi. Siihen nähden puristuksia kait hiukan liikaa. 12v saa parempia startteja ja siinä luulisi jo vakiollakin pyörivän riittävästi. Kuumakäynnistys ongelman vuoksi sytkän ajoitusta on jouduttu hakemaan aika paljon, ja silläkin on yllättävän paljon vaikutusta kulkupuoleen matalillakin kierroksilla.

 

Kulutuksesta ei mitään käsitystä, mutta kun seokset on kohdallaan, tuskin se voi mahdottomia viedä. Kulutusta ei ole kyllä huomioitu mitenkään näissä valinnoissa. Tähänkin on tarkoitus vielä laittaa 1-kurkkuiset nurkkiin, mutta vakio jäi ainakin toistaiseksi paikalleen kun toimii paljon paremmin kuin ikinä kuviteltiinkaan. Toinen kokeilematon asia on pitkän rasituksen lämmönsieto. En ole tehnyt pitkää moottoritiesiirtymää, ja ennen sitä pitääkin saada lämmöille mittareita mukaan. Ei oikein käsitystä miten tuo puhallin riittää noilla 2000-3000 kierroksilla. Lisäöljypohja on helppo, mutta edes lisäöljynjäähdytintä ei ole. Vielä ?

Link to comment
Guest Jussinbussi
Kuullostaa mielenkiintoiselta. Jotain tällaista itsekkin uumoilin. No hyvä jos w-100 toimii vakio kaasarin kanssa vielä em. kokoonpanossa. Tai no, toimiihan se. Googlettamalla löysin hakusanalla "solex 34 pict 3" you tuben videon missä käytellään 2,1 litrasta moottoria. Hieno moottori, originaalin näköinen ja kohtuu tehokas.

 

Milläs suuttimilla kaasuttimesi on?

 

Ei oo helppoa tää viestittely.. ;)

Link to comment

Vakio kaasarille huippu valinta hyvällä nostolla Eaglen ( CB myy ainaki )

Cams for use with 1.25 rocker arms (* also for 1.4)

2208* 254º 0,413" 10,49 108º Street and bracket race; good low and mid-rabge

2209* 260º 0,395" 10,03 108º Hot street; head work; dual carbs etc

 

Noi Englen W sarjalaiset

Cams for use with 1.1:1 or 1.25:1 rocker arms

W-100 276º 236º 0,383" 9,73 108º Street and buggy; sand rail, vans, small capacity

W-110 284º 247º 0,392" 9,96 108º Hot street and off-road; good low and mid-range

 

Tiedot lainattu. Stroker + Idat ja FK89 niin siinähä se perinteinen resepti joka toimii....

Link to comment

Suutinkokoja ei ole muistissa, mutta jotain ihan peruskokoja sinne meni kun kaikki löytyi hyllyltä. Vain tyhjäkäynti- ja pääsuutin vaihdettiin. Muut vakioita jotka sattui olemaan kiinni 1600 koneen vakiokaasarissa. Luulisi että neulaventtiili tarvii myös vaihtaa suurempaan.

 

Jos nyt tekisin saman, ottaisin varmaan tämän:

2208* 254º 0,413" 10,49 108º Street and bracket race; good low and mid-range

 

W100 tartuttiin aikanaan kun ei paremmastakaan ollut tietoa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...