Jump to content

Kolkin kesytys


Recommended Posts

Aloitin Projektin, jonka tarkoituksena on lisätä -66 fb pigalleni ajettavuutta, vähentää sisämelua ja pienentää bensankulutusta.

 

Tehtävät muutokset ovat:

 

"Kisalootan" vaihtaminen vakioon.

Kolkissani on nyt vaihdelaatikko, jossa 3 ja 4 vaihteiden välityksiä on pienennetty.

Nelonen vastaa ehkä vakiolaatikon kolmosta.

Tuolla laatikolla auto toki kiihtyy hyvin, mutta huutaa yli kahdeksan kympin nopeuksissa.

Löysin sopivan elintenluovuttajan josta sain -66 mallisen kolkin vakiolaatikon.

 

Moottorin kesyttäminen.

Koneen koko pysyy edelleen 1776:na, mutta nokka vaihtuu miedompaan ja

009 vaihtunee jakajaan, jossa on myös alipainesäätö ennakolle.

Kaasareina säilyvät ainakin alussa tuplat 40 DRLA:t

 

Vinkkejä ja mielipiteitä projektista kuunnellaan ja otetaan vastaan, mutta oman harkinnan mukaan niitä, joko hyödynnetään tai jätetään omaan arvoonsa.

 

Kuvissa elintenluovuttaja, -66 1600 TL

post-610-13888361930587_thumb.jpg

post-610-13888361930884_thumb.jpg

Link to comment

Ruostunut työläästi elvytettävään kuntoon.

 

Pystyisi tuon luovuttajankin isolla työllä

toki elvyttämään.

Siihen on jopa paperit ja se on tällä hetkellä rekisterissäkin / liikennepoistossa.

Katsastettu sitä ei ole aikoihin.

Siinä on jopa aivan toimiva vakio 1600 kone, jolla ajelin ennen purkua

näitä omia polkuja ja perinteisesti tietenkin auto oli jarruton.

Link to comment

Eipä näkynyt tällä kertaa.

 

Vaihdelaatikko irroitettu ja vähän puhdisteltu.

Tuntuisu olevan aivan kunnossa koeajon ja akseleiden

pyörittelyn perusteella.

 

Suojaputket, kilvet ja rummut ovat paremmassa kunnossa mustassani

kuin tuossa luovuttajassa, joten käytän niitä tämän laatikon kanssa.

post-610-13888361931345_thumb.jpg

post-610-13888361931713_thumb.jpg

Link to comment

Niin kuin yleensä projekteissa, ei tämäkään suju aivan suunnitellusti.

Kampikammiossa ei ollutkaan enää oikein varaa koneistukseen ja

tästä aihiosta ei olisi tullut hyvää.

 

Kolkin koneita on vielä varastossa kaksikin kappaletta, eli nyt vain purkamaan seuraavaa.

Nämä vara-aihiot ovat vakio 1600 koneita.

Nyt täytyy suunnitelmat miettiä uudelleen, eli vaihtoehtojahan on runsaasti, mitä

tuosta seuraavasta lähtee koneistamaan.

 

Kansia on siis vakio 1600 konelle ja 90,5 putkille.

Kaasareita on kolkin vakioita useampiakin ja nuo 40 DLRA:t

Nokkia vakioita ja tuo scat C35

Kampia vastapainoakseli vakioiskulla ja vakioakseleita

Vauhtiksia alkuperäisiä ja kevennetty.

Jakaja 009 + petroniks ja vakiojakajia.

Tämän lisäksi on tietysti vielä osakauppiailla runsaasti tarjontaa.

Link to comment
  • 2 months later...

Kolkin kone on nyt asennettu paikoilleen ja koekäynnistetty.

Aluksi ei öljynpaine meinannut startilla pyöritettäessä nousta.

Tähän tepsi se, kun kaatoi pari tippakannullista öljyä öljynpaineanturin kiinnityspalikan kautta öljynjäähdyttäjään ja sieltä koneeseen.

Nokka-akseli on sisäänajettu ja parin kilometrin koeajolenkki tehty.

 

Vääntöä tuli selvästi lisää, kuten oli toivottukin ja persdynolla ei kone tunnu

mitenkään tehottomammaltakaan kuin edellinen versio.

 

Jarrujen ilmaus / säätö on vielä hieman kesken ja käsijarrukahva puuttuu kokonaan.

 

Koeajossa auto toimi moitteettomasti ja äänimaailma oli tuttu entinen.

Pihalla rullattaessa ja sen jälkeen moottori sammuksissa autoa työntäessä, kuuluu kuitenkin takarummut / vetoakselit alueelta aika ajoin vaimea klonks-ääni.

Olisiko veikkauksia tai tietoa, mistä tuo ääni voisi tulla?

 

Autoon on vaihdettu laatikko, vetarit olivat irti laatikosta ja vetareiden suojaputket on otettu alkuperäisestä laatikosta.

Kaikki takajarrukamat on uusittu.

Link to comment

Tai kun kässärikahva puuttuu, oletan että vaijerit on irti kabiinissa, ainakin kuplassa voi kässärivaijeri ottaa kiinni rumpuun kun se palautusjousi vaijerin päässä työntää vaijeria mutkalle ja pahimmassa tapauksessa pois vivun koukusta rummun sisällä.

 

Nimim. kokemusta on :-)

 

Dennis

Link to comment

Käsijarrukahva asennettu ja jarrut ilmattu.

Ei valitettavasti kuulunut tuo ylimääräinen ääni käsijarruvaijereista tai

pyöränpulteista.

Pyöränpultti saa muuten näköjään olla kolkissa todella pitkä, ennen kuin ottaa kiinni mihinkään.

Napaan saa kiertää alkuperäispultin ( ilman vannetta ja rumpua ) pohjaan asti, eikä vieläkään ota kiinni minnekkään.

 

Ajossa, kun lootassa on veto päällä, kulkee auto todella hienosti, kevyesti ja ilman ylimääräisiä ääniä.

Vapaalla hiljaa rullattaessa ylimääräiset krunksutukset ovat edelleen jäljellä.

Ilmeisesti ääni tulee alueelta vetoakselit/laakerit.

Pitänee purkaa ja tutkia.

Link to comment

Pari päivää tehty turhaa työtä laatikon / vetareiden kanssa.

Laatikossa on ilmeisesti jotain perusteellisempaa vikaa, joka aiheuttaa tuon ääntelyn.

 

Täytyy seuraavaksi kokeilla toista laatikkoa.

Tämä yksilö on pari vuotta uudempi 1500 kuplasta ja tässä on

sama perävälitys kuin kolkin laatikossa.

Tällä laatikolla tiedän ajetun ja se on toiminut hyvin kuplassa kiinni

ollessaan.

Tämä laatikko on myös todettu toimivaksi "kiepautustestissä"

 

Tässä lootassa on jo uudempi painelaakeri ja nyt kolkin koneessa on kiinni

vanhempi paineasetelma.

Järkevintä lienee ottaa tuosta asetelmasta keskirengas pois tai vaihtaa

uudempi asetelma.

post-610-1388836234465_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Nyt on kolkki otettu liikenteeseen kolmannen vaihdelaatikon avulla.

Kone vääntää hyvin alhaalta asti ja toimii juoheasti koko kierrosalueen.

Kierrokset nelosella kahdeksaakymppiä ajettaessa ovat n. 2500 kun aiemmin

ne olivat samassa vauhdissa yli tuhat rpm enemmän.

Kulkuakin tuntuisi autossa olevan hyvin.

 

Tuota aiemmin ilmennyttä kolinaa vetoakseleissa en ole vielä saanut kokonaan pois, vaikka lootakin on nyt vaihtunut.

Suoraa ja nopeasti ajettaessa ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu, mutta varsinkin hiljaisella nopeudella ajettaessa selvästikin kolkuttaa mutkassa.

 

Jotenkin ehkä laakeripesä ei ole tarpeeksi tiukka.

Voisiko vikana olla liian ohut välilaatta laakerin ja ulomman välirenkaan välissä, tai sitten mulla on väärät laakerikannet?

Link to comment
Viimeinen 1500 Kuplan vuosimalli on-70 ja uusi painelaakeri tuli vuosimalliin-71,mitkä ovat laatikon tunnuskirjaimet?

 

Kolkissa oli ostettaessa ja minulla vuosia kiinni laatikko numeroltaan 759658.

Tämä laatikko oli välitetty ( 3 ja 4 vaihdetta oli pienennetty ).

Tämä on ilmeisestikin auton alkuperäinen laatikko ja todennäköisesti 4,125 perällä.

Tällä konstruktiolla vetoakseleista ei kuulunut ylimääräisiä kolinoita.

 

Nyt käytössä olevat vetoakselit, suojaputket jne. osat ovat peräisin tästä laatikosta.

 

Vaihdoin ensin autoon laatikon 954900 toisesta -66 kolkista.

Tämän pitäisi olla kolkin vakiolaatikko 4,125 perällä.

Tämä laatikkko toimi hyvin, mutta sen kanssa ilmeni kolinaa, mutta jälkeenpäin ajatellen tämäkin laatikko taisi olla aivan ehjä.

 

Seuraavaksi suunnittelin laittaa autoon kuplan laatikon AB 4212680 vetareineen, mutta tätä en käyttänyt, koska se on ilmeisestikin 4,375 perällä.

 

Nyt autossa on peruskorjattu kuplan laatikko AH 3074483, joka on 3,88 perällä.

Tämä laatikko toimii hyvin ja sopii auton tehoihin / vääntöalueeseen, mutta vetareiden kolinasta en ole päässyt eroon tälläkään laatikolla.

 

Suojaputket laatikkoon säädin tiivisteillä nihkeiksi, mutta ovat kuitenkin kohtuullisella voimalla liikuvat.

Ensimmäisen vaihtolaatikon kanssa kokeilin myös toisia vetoakseli / tasauspyöräpareja, mutta kolkutus oli aivan sama.

 

Tänään irrotin rummut ja mittasin heittokellolla takanapojen päittäisvälyksen, joka oli molemmilla puolilla alle kaksi kymmenystä.

Link to comment

Vetarinpää todennäköisesti kolisee tasauspyörästön rattaaseen siinä suunnassa mitenpäin lohenpyrstö on leveempi... pitäis olla todella nihkeän tiukka siinä suunnassa tasauspöyrätön rattaan sisään ettei mitään ääntä kuuluisi,esim karpiolan vahvemmat vetarit on aina sen verta väljät niinpäin että pitäävät ääntä hiljaa kaarrettaessa...

Link to comment

Jokin tuolla vetoakseleissa on tainnut mukautua ajettaessa, sillä eilen Riihimäen reissulla ja tänään tässä lähistöllä pyöriessä, kolina on selvästi vähentynyt.

 

Kolkki tuli töiden jälkeen myös leimattua huomautuksitta.

 

Onhan tuo ollut nyt jo neljä päivää ajossa tänä kesänä, mutta vielähän tässä syksyn mittaan ehtii tuollakin ajella.

Link to comment

Nyt on yhden tankillisen verran tietoa auton kulutuksesta.

Aiemmalla koneella / vaihdelaatikolla tuo vei aika tasaisesti 10 l/100 km.

 

Kesytyksen jälkeen ensimmäisen tankillisen aikana kulutus oli 7,7 l/100 km ja

kaikki ajo mitä tuohon sisältyi ei ollut aivan kevyellä kaasujalalla.

Link to comment
Paljonko väheni teho ja hupikerroin ? :)

 

Yllättävän vähän.

Lähtee ripeästi kuten ennenkin ja tehoa tuntuisi olevan ihan mukavasti.

Huippunopeus on kasvanut myös, eli nyt tuolla voi ihan oikeastikin ajaa moottoritienopeuksia.

 

Aikakorttia tai dynolappua ei tällä uudella kokoonpanolla ole, mutta persdynolla

tuntuu ihan tehokkaalta.

Link to comment

Nyt on tehty hupikerrointesti Kiikalassa.

Kaksi lähtöä varttimaililla kesytetyllä kolkilla.

Ensimmäinen aika 16,925 s, loppunopeus 128,39 km/h

Toisessa lähdössä alkoikin sitten kytkin luistaa ja kiihdyttelyt saivat jäädä.

 

Kesytys ei huonontanut varttimailiaikaa lainkaan.

Itse asiassa aika on hieman parempi kuin mitä aiemmalla

koneella / laatikolla on ajettu silloin kun auto on ollut saman painoinen kuin tänään.

Link to comment
  • 2 years later...

Eilen aloitettu ja tänään saatu valmiiksi tähän fb-kolkkiin vetoakseleiden ja tasauspyörien vaihto.

Lyhyellä koeajolla ei enää kolkuttanut edes mutkassa.

Pigalle on siis ollut tallissa pukkien päällä kaksi ja puoli vuotta, mutta nyt kulkenut omin voimin ja ilman

vetareiden kolinaa ainakin noin kilometrin verran.

Link to comment

No nythän se kaipaa vaan lisää kilsoja. Selvisikö muuten laatikosta tulleen kikkareen arvoitus?

 

Ei selvinnyt palan arvoitus vielä.

Tänään pihatiellä lisää "koeajoa", eikä kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä vetareista tai laatikosta.

 

Tuo laatikko on aivan uusi.

Se on ostettu vw-osakauppiaalta tuolloin, kun viimeksi taistelin vetareiden kanssa.

Lopulta siis kokeilin uutta laatikkoakin kolinan poistoon.

Ehdin silloin ajaa sillä ehkä n. 300 km.

Laatikossa ei näemmä olekaan kuin yksi tyhjennysroppu, josta siis irtopala löytyi.

 

Toivottavasti se olisi jokin kasausvaiheessa laatikkoon eksynyt ylimääräinen kikkare.

Nyt laatikko ainakin tuntuu toimivan hyvin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...