-Alex- Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Vähän tälläisiä suunniteltiin pep:ille, IDF imareihin kiinnitettävä cnc jyrsitty laippa johon MP:n läppärunko kumiholkeilla kiinni. Quote Link to comment
HSuomi Posted September 7, 2011 Author Share Posted September 7, 2011 Tuota mäkin aluksi suunnittelin mutta päädyin koittamaan upotusta laippojen sisään. Saa nähdä kuinka tiiviit noista tuli... Quote Link to comment
JaniM Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Ei muuten pysy läpät, jos ei ole olakkeita laipan putkessa, niinkuin läppiksissä. Jaa mistäkö tiedän, jokusen kerran hypännyt läpät irti. Eli jollakin latalla hyvä varmistaa pysyvyys. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Aivan, niin pitää olla jotkut olakkeet. Periaatteessa sorvissa olakkeet vois saada tehtyä. Quote Link to comment
HSuomi Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Helposti alkaa ajattelemaan että olisko pitäny ostaa valmiit läppärungot ni olis päässyt "vähän" helpommalla... Mutta onhan näitä kiva väsäillä, vielä jos saa joskus toimivaksi. Mikäs on hyvä konsti kiinnittää laakerit? Voiko tota ulkokehää hitsata varovasti kiinni lattarautaan vai meneekö soikeaksi? Ajattelin taivuttaa lattaraudasta sellasen U:n muotoisen kehikon tolle "vaijerin jakolaitteelle" Quote Link to comment
VolksMachine Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Tässäpä kuva 170mm hihnapyörästä (oiskohan Empin tekele), johon Alexin kuvan mukainen triggeri asennetaan. Tuon triggerin alle tulee 13mm korotuspalat, jolloin mittausteni mukaan hampaat sattuu keskelle hall-anturia tällä hihnapyörätyypillä. Uusi kuva tässä, triggeripyörää käännetty vastapäivään 60 astetta. Olen teettänyt jigin jolla saa hihnapyörään oikeaan asentoon / kohtaan porattu kierrereiät triggeripyörää varten, ihan kätevä, en tiedä tosin että onko kuinka tarkka merkitys sillä. Quote Link to comment
HSuomi Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=XHrhkxyA008 Tämmönen tosta vivustosta nyt on tulossa. On jopa melko köykäisen oloinen. Quote Link to comment
Guest luunkova Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Tämmönen tosta vivustosta nyt on tulossa. On jopa melko köykäisen oloinen. Riittääkö läppärunkojen omat jouset palauttamaan läpät kiinni? Quote Link to comment
HSuomi Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Ainakin tässä koevaiheessa riitti vaikka neljästä jousesta paikallaan oli vain kolme. Luultavasti laitan kyllä lisäjousen päävaijerille. Täytyy hankkia jostain lattarautaa että saa tehtyä telineen tolle vaijerinjakajalle. Sitte sais noi autoon kiinni ja pääsis pätkimään vaijerit sopiviksi. Pitkästä aikaa tää projekti tuntuu taas lupaavalta ja mukavalta. Quote Link to comment
Tero87 Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Millastas ohjausta porukat on käyttäny megan kanssa, MAP-anturia vai jotain muuta? Tuntuu ainakin siltä nuo pahniksen koneet että kun vähänkin painaa kaasua niin vakuumi muuttuu rajusti. Elikkä toimiiko map anturi koska painevaihtelu on suurta pienelläkin kaasunpainalluksella vai tuleeko kaasuun vastaamisesta sillon on/off tyylinen? Käsittääkseni megaa voi ohjata myös TPS-anturan kautta mutta onko kukaan koittanut? Quote Link to comment
JaniM Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Liki kaikki itellä toiminut mapilla. Yksi ainoastaan joutui tps-kans tekeen säädön. Tietty jos liian iso läppä tai läpät, niin tekee myöskin samaa. Kaikista kurkuista pitää olla letkut mapille, jos ei ole. Quote Link to comment
HSuomi Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 Mä otin koko MAP:n pois käytöstä ja laitoin sytkän säätymään pelkän kierrosten mukaan. Ohjasin siis vain sytkää. MAP arvo roiski miten sattuu. En tiedä johtuiko avaruusnokasta vai mistä... Laitoin kyllä suodatinta letkuun mut ei pahjemmin auttanu. Nyt kun tulee ruitta ni aion laittaa TPS mukaan säätymään. Quote Link to comment
-Puide- Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Mä otin koko MAP:n pois käytöstä ja laitoin sytkän säätymään pelkän kierrosten mukaan. Ohjasin siis vain sytkää. MAP arvo roiski miten sattuu. En tiedä johtuiko avaruusnokasta vai mistä... Laitoin kyllä suodatinta letkuun mut ei pahjemmin auttanu. Nyt kun tulee ruitta ni aion laittaa TPS mukaan säätymään. Laita map letkuu kuristin tai sitten joku laajennin tasaamaan pulsseja jotta mappi ei hypi miten sattuu. Mulla toimi kuristus letkussa, kuristus toteuteuttiin AMP liittimestä väsäämällä äkkiseltään penkitys session aikana viime vuonna. Ja kun on toiminut en ole jaksanut muuttaa... =D -Puide- Quote Link to comment
HSuomi Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Laitoin pienen bensansuodattimen siihen letkuun ennen anturia mutta se ei vielä ihmeesti auttanut. Saa nähdä toimisko paremmin nyt kun ruiskumuutoksessa läppä muuttuu 48mm -> ~42mm. Mutta lähtökohtasesti tulee TPS säätö. EDIT: siis se MAP pomppi pääasiassa tossa alle 3000rpm. Siinä moottori muutenkin oli melko sekavan olonen. :) Mutta sitten kun alkoi vetää ni se arvo rauhottui. Quote Link to comment
JaniM Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Oletkos varma ettei ole häiriötä? Kuulostaa oudolta että mappi vispaisi ja ainakaan vedolla. Tasakaasulla saattais. Tietenkään suoraan ajossa ei mappia tartte olla. Quote Link to comment
HSuomi Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Jaa-a, mistäpä sitä tietää... Onko toi TPS säätö sitten jotenkin huono vaihtoehto? Miksi pitäisi käyttää MAP:ia? En ymmärrä noista oikeastaan mitää. :) Muistan vain kuulleeni että viritettyyn vapariin erillisillä läpillä Alpha-n olis parempi. Quote Link to comment
JaniM Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Kyllä jos map-alue kapea. Rustossa prätkänläpät ja säätö toimii mapin pohjalta ilman ongelmia. Mapilla toimii paremmin eri kuormitustilanteissa ja pikkasen tarkempi. Toimii toki tps-pohjaisena, mutta taulukon teko hankalampaa kun joudutaan muistaakseni tps prosenttien vai raw arvot hakemaan. Häiriöt näät kun otat datalogia ja katselet tuleeko sahalaitaa/piikkiä käppyrään. Niin ja Megalogviewerillä kyttäät sitä datalogia. Sitä tulet kuitenkin tarvimaan, jos meinaat säätää. Quote Link to comment
HSuomi Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Katotaan sitten kun ton härvelin saa joskus käyntiin. Quote Link to comment
Guest luunkova Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Kuvat ja tarinat imusarjojen toteutuksesta jaoltaan 80-80 nurkkatuplaläpille kiinnostaisi. Mistä matskut jne... Teenkö symmetriset sarjat molemmille puolin vai koitanko saada 3. ja 4. pyttyjen imaria tuotua taaksepäin jotta vivuston kanssa ois sitten helpompaa? Tulis skidisti eri mittaiset röörit läpiltä kansille, onko kuinka tarkkaa? Jos apparin puolen satsia vähän eteen ja kuskin puolen taakse? Mielipiteitä, kokemuksia? Tämmöset imusarjat tulossa mun projektiin. Kaikki muut osat paitsi laippa (kiitos JaniM) suoraan Onnisen hyllystä, hitsattavia mustia kartioita ja kurveja. Ulko- ja sisähalkaijat sattuivat juuri sopivasti 41mm läppärungoille. Tuosta vikasta kartiosta otan vielä n. 20 milliä pois ennen hitsausta ja saan siten vielä hiukan kokonaispituutta lyhyemmäksi. Quote Link to comment
Tero87 Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Millasia bensakiskoja porukat on väsänny boxeriin? Itselle tulossa nuo CBn pässinsarvet joihin tarvisi vielä saada kiskot. Katselin CBn sivuilta että myyvät noihin sopivia kiskoja ja muita niihin kuuluvia tinkentankeleita. Myös suuttimien bensakiskoon kiinnittämistä varten näkyi olevan jotkut klipsut mutta tarviiko se näitä? Eikös suuttimet yleensä "kiristetä" imusarjan ja bensatukin väliin? Quote Link to comment
JaniM Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Tuollasia väsännyt ite. http://autotune.fi/tuote/411/polttoaine ... ainen-8-an Kiskon kiinnitys riippuu kokoonpanosta. Jos ne CB:n tukit otat, niin kannattaa klipsut olla suuttimille. Kiinnitys sit sen mukaan miten siihen parhaiten toimii. Quote Link to comment
Tero87 Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Tuollasia väsännyt ite.http://autotune.fi/tuote/411/polttoaine ... ainen-8-an Kiskon kiinnitys riippuu kokoonpanosta. Jos ne CB:n tukit otat, niin kannattaa klipsut olla suuttimille. Kiinnitys sit sen mukaan miten siihen parhaiten toimii. Millaset mitat noissa on, mahtaako sopia tuon CBn sarjan kanssa? Quote Link to comment
JaniM Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Pyöreä osa 25mm halkaisija, korkeus n.35mm. 22mm alaosa, reikä n. 17.5mm. Pelkkää kiskoa myös saatavilla tarvittaessa. Reikäjaon saa haluamilla mitoilla ja kiinnitysreikiä tarvittaessa. CB:n läppiksien kanssa, saattaa tulla ahdasta putsarin kanssa, mutta saan tarvittaessa tarkistettua tuon. Quote Link to comment
Tero87 Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Pyöreä osa 25mm halkaisija, korkeus n.35mm. 22mm alaosa, reikä n. 17.5mm.Pelkkää kiskoa myös saatavilla tarvittaessa. Reikäjaon saa haluamilla mitoilla ja kiinnitysreikiä tarvittaessa. CB:n läppiksien kanssa, saattaa tulla ahdasta putsarin kanssa, mutta saan tarvittaessa tarkistettua tuon. Oolrait, tarvii mittailla. Mutta siis tuo tulee CBn pässinsarvilla ja yhdellä kaasuläpällä. Projekti vielä alottamista vaille valmis :D mutta osia on jo hommattu talven varalle. Quote Link to comment
JaniM Posted September 29, 2011 Share Posted September 29, 2011 Juu, huomasin kyllä että tulee pässeihin. Aattelin vaan jos joku muu tarttee tietoa saada. Mut pässeihin vaan joku kiinnike/pitkä ruuvi. Quote Link to comment
HSuomi Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 Mites noi bensakiskot, voiko kytkeä sarjaan vai pitääkö laittaa Y-haaroilla rinnakkain? Sarjaan laittaminen olis kätevää koska toisessa kiskossa itessään on paineensäädin paluuliittimessä. Mietin vaan että tuleeko liikaa paineheittelyjä suuttimille jos ovat sarjassa, eripuolilla moottoria kuitenkin ovat. Quote Link to comment
JaniM Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Toimii sarjassa kyllä. Quote Link to comment
HSuomi Posted October 8, 2011 Author Share Posted October 8, 2011 Käykö kummatkin vaihtoehdot? Voiko toi tuloletku olla oikeastaan missätahansa ennen paineensäädintä? Harmaat siis on bensakiskot. Quote Link to comment
HSuomi Posted October 12, 2011 Author Share Posted October 12, 2011 Onko muuten väliä mitkä suuttimet kytkee mihinkin ryhmään? Quote Link to comment
JaniM Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Sytytysjärjestyksen mukaan vuorottain bankkeihin. 1&3 ja 2&4 samoihin. Mutta käytännön merkitystä ei juurikaan. Quote Link to comment
HSuomi Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Taas olis lisää kyssäriä: Paluuputkesta, käykö siihen nykyinen bensalinjana oleva n.5-6mm putki? Vai pitääkö sen tosiaan olla jotain 8mm? Entäs tulopuoli. Vaikka Autotunesta, esim tämä pumppu http://www.autotune.fi/tuote/371/polttoaine-pumppu-255-lph-tarvike-044 ja tämä putsari http://www.autotune.fi/tuote/323/bensansuodatin-35100-micron-pestava niin minkälaista letkua ja liittimiä pitää lisäksi hommata? Ja paineensäätimestä, pitääkö se kompensointi olla käytössä vai onko parempi että on kiinteä paine, vissiin 3,2bar tossa mun säätimessä. Mites anturit. Kuinka paljon ne oikeasti vaikuttaa kylmäkäyntiin? Mites toimii jos vaan laittaa sopivat vastukset imuilman ja koneen lämpöanturien tilalle? Jos on pakko olla ni mitkä anturit kannattaa hommata? käykö tämä anturi kumpaankin tarkoitukseen? http://www.autotune.fi/tuote/17/gm-ilmanvedenlampoanturi-suljettu-38-npt-liitin Quote Link to comment
JaniM Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Taas olis lisää kyssäriä:Paluuputkesta, käykö siihen nykyinen bensalinjana oleva n.5-6mm putki? Vai pitääkö sen tosiaan olla jotain 8mm? * Yleensä paluulinjat on isommat kuin tulot, ettei synny painetta. Mutta 8mm laittaisin kuitenkin. Entäs tulopuoli. Vaikka Autotunesta, esim tämä pumppu http://www.autotune.fi/tuote/371/polttoaine-pumppu-255-lph-tarvike-044 ja tämä putsari http://www.autotune.fi/tuote/323/bensansuodatin-35100-micron-pestava niin minkälaista letkua ja liittimiä pitää lisäksi hommata? * Riippuen letkusta. Teflonletku tarttee eri liittimet kuin tavan kuminen teräspunosletku esimerkiksi. Painepuolella olisi hyvä olla 10 micronin suodatin ja pumppua ennen riittää tuo karkeampikin. Ja paineensäätimestä, pitääkö se kompensointi olla käytössä vai onko parempi että on kiinteä paine, vissiin 3,2bar tossa mun säätimessä. * Vaparissa ei kovin paljon merkitystä. Kumpaakin tullut käytettyä. Mites anturit. Kuinka paljon ne oikeasti vaikuttaa kylmäkäyntiin? Mites toimii jos vaan laittaa sopivat vastukset imuilman ja koneen lämpöanturien tilalle? * Kannattaisko lukea sitä Megamanuaalia pikkasen tarkemmin. Ei ne turhaan anturit ole. Jos on pakko olla ni mitkä anturit kannattaa hommata? käykö tämä anturi kumpaankin tarkoitukseen? http://www.autotune.fi/tuote/17/gm-ilmanvedenlampoanturi-suljettu-38-npt-liitin * Jos on pakko skottailla, niin ostat imuilman anturin. Kumpaanki käy tuo vaparissa, mutta turbossa ei. Quote Link to comment
HSuomi Posted October 17, 2011 Author Share Posted October 17, 2011 Mites anturit. Kuinka paljon ne oikeasti vaikuttaa kylmäkäyntiin? Mites toimii jos vaan laittaa sopivat vastukset imuilman ja koneen lämpöanturien tilalle? * Kannattaisko lukea sitä Megamanuaalia pikkasen tarkemmin. Ei ne turhaan anturit ole. Jos on pakko olla ni mitkä anturit kannattaa hommata? käykö tämä anturi kumpaankin tarkoitukseen? http://www.autotune.fi/tuote/17/gm-ilmanvedenlampoanturi-suljettu-38-npt-liitin * Jos on pakko skottailla, niin ostat imuilman anturin. Kumpaanki käy tuo vaparissa, mutta turbossa ei. Heh, tuli vähän hätäsesti ajateltua tota anturihommaa kun vertailin mielessäni kaasarikoneeseen ja sen anturien tarpeeseen. Siinä kun on kiihdytyspumppu apuna käynnistäessä. Eli onkos tämä sit sellanen anturi jota voi käyttää imuilman ja koneen lämmön tarkkailuun? http://www.autotune.fi/tuote/32/gm-ilmanlampoanturi-avoin-38-npt-liitinKumpi se nyt on sitten järkevämpi tapa mitata koneen lämpöä, sylinterien alta vai öljystä? Quote Link to comment
JaniM Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Ei pidä kaikkea olettaa :) Avoin anturi vain imuilman mittaukseen. Vaparissa käy kumpi tahansa, mutta avoin nopeampi joka tarvitaan turbossa. Käytettävyyden kannalta sit käynnistykseen ja rikastukseen, niin paras paikka sylinterin alla ilmanohjauspellissä tuollanen suljettu vesianturi. Sit jos öljyä haluat mitat, niin lohkoon. Öljy vaan lämpenee hitaasti ja rikastuksen säätö ei niin tarkkaa. Mutta toimii sieltäkin, muttei niin hyvin kaikissa tilanteissa. Quote Link to comment
HSuomi Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Y9iWodZgfqw Tällänen "vivusto" systeemi tuli. Vaikuttaa toimivalta. Ei mitenkään silmiä hivelevä. Roskikseta vaan otettu raudanpalasia ja hitsailtu kasaan. Quote Link to comment
JaniM Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Tuossa vähän luettavaa. http://horsepowercalculators.net/intake ... old-design Tuossa joku läppis laskuri. Joku vois laskea ja pohtia onko kuinka paikkansa pitävä. http://dairally.net/daihard/chas/MiscCa ... rottle.htm Nettihän on näitä pullollaan, mutta onko käypäsiä että vois arvioida suunnilleen kokoluokan. Quote Link to comment
Tero87 Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Onko mitään tietoa mistä saisi ostaa hitsattavia kiihdytyssuppiloita imusarjan tekemistä varten? Quote Link to comment
JaniM Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Pataraudasta vai alumiinisia suppiloita? Yks on tehdä kaasareiden suppiloista. Ne laipat lähtee helposti pois. Yleensä muutamalla täpällä. Vauhtiputkat, Hariset ja muut vastaavat. Tuossa yksittäisen pytyn läpän kokoon perus karkea sääntö. Läpältä venttiilille 120mm ja kiertää 9000. Kun kauemmas mennään ja kone kiertää vähemmän tarvii läpän koko kasvaa. Up to 30 BHP/CYLINDER - 30mm up to 33 BHP/CYLINDER - 32mm up to 39 BHP/CYLINDER - 35mm up to 46 BHP/CYLINDER - 38mm up to 51 BHP/CYLINDER - 40mm up to 56 BHP/CYLINDER - 42mm Up to 65 BHP/CYLINDER - 45mm up to 74 BHP/CYLINDER - 48mm up to 80 BHP/CYLINDER - 50mm up to 87 BHP/CYLINDER - 52mm up to 93 BHP/CYLINDER - 54mm http://www.jenvey.co.uk/jenvey/throttle ... y-dynamics Tuolta napattu tiedot. Quote Link to comment
Tero87 Posted November 29, 2011 Share Posted November 29, 2011 Pataraudasta vai alumiinisia suppiloita? Pataraudasta koska olisi tarkoitus itse hitsata. Toi mun mosa kun tulee niillä pässeillä niin mahtaakohan 2x40mm kiihdytyssuppiloa riittää? Jos tota taulukkoa tuijottaa niin pitäs riittää 100hp mutta meneekö just noin? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.