Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Helposti alkaa ajattelemaan että olisko pitäny ostaa valmiit läppärungot ni olis päässyt "vähän" helpommalla...

Mutta onhan näitä kiva väsäillä, vielä jos saa joskus toimivaksi.

Mikäs on hyvä konsti kiinnittää laakerit? Voiko tota ulkokehää hitsata varovasti kiinni lattarautaan vai meneekö soikeaksi?

Ajattelin taivuttaa lattaraudasta sellasen U:n muotoisen kehikon tolle "vaijerin jakolaitteelle"

 

DSCN1631.jpg

DSCN1627.jpg

Link to comment

Tässäpä kuva 170mm hihnapyörästä (oiskohan Empin tekele), johon Alexin kuvan mukainen triggeri asennetaan.

Tuon triggerin alle tulee 13mm korotuspalat, jolloin mittausteni mukaan hampaat sattuu keskelle hall-anturia

tällä hihnapyörätyypillä.

 

 

Uusi kuva tässä, triggeripyörää käännetty vastapäivään 60 astetta. Olen teettänyt jigin jolla saa hihnapyörään oikeaan asentoon / kohtaan porattu kierrereiät triggeripyörää varten, ihan kätevä, en tiedä tosin että onko kuinka tarkka merkitys sillä.

 

 

hihnapyrtriggeri.jpg

post-3450-13888363738914_thumb.jpg

Link to comment

Ainakin tässä koevaiheessa riitti vaikka neljästä jousesta paikallaan oli vain kolme. Luultavasti laitan kyllä lisäjousen päävaijerille.

Täytyy hankkia jostain lattarautaa että saa tehtyä telineen tolle vaijerinjakajalle. Sitte sais noi autoon kiinni ja pääsis pätkimään vaijerit sopiviksi.

 

Pitkästä aikaa tää projekti tuntuu taas lupaavalta ja mukavalta.

Link to comment

Millastas ohjausta porukat on käyttäny megan kanssa, MAP-anturia vai jotain muuta? Tuntuu ainakin siltä nuo pahniksen koneet että kun vähänkin painaa kaasua niin vakuumi muuttuu rajusti. Elikkä toimiiko map anturi koska painevaihtelu on suurta pienelläkin kaasunpainalluksella vai tuleeko kaasuun vastaamisesta sillon on/off tyylinen?

Käsittääkseni megaa voi ohjata myös TPS-anturan kautta mutta onko kukaan koittanut?

Link to comment

Mä otin koko MAP:n pois käytöstä ja laitoin sytkän säätymään pelkän kierrosten mukaan. Ohjasin siis vain sytkää.

MAP arvo roiski miten sattuu. En tiedä johtuiko avaruusnokasta vai mistä... Laitoin kyllä suodatinta letkuun mut ei pahjemmin auttanu.

Nyt kun tulee ruitta ni aion laittaa TPS mukaan säätymään.

Link to comment
Mä otin koko MAP:n pois käytöstä ja laitoin sytkän säätymään pelkän kierrosten mukaan. Ohjasin siis vain sytkää.

MAP arvo roiski miten sattuu. En tiedä johtuiko avaruusnokasta vai mistä... Laitoin kyllä suodatinta letkuun mut ei pahjemmin auttanu.

Nyt kun tulee ruitta ni aion laittaa TPS mukaan säätymään.

 

Laita map letkuu kuristin tai sitten joku laajennin tasaamaan pulsseja jotta mappi ei hypi miten sattuu.

Mulla toimi kuristus letkussa, kuristus toteuteuttiin AMP liittimestä väsäämällä äkkiseltään penkitys session aikana viime vuonna. Ja kun on toiminut en ole jaksanut muuttaa... =D

 

-Puide-

Link to comment

Laitoin pienen bensansuodattimen siihen letkuun ennen anturia mutta se ei vielä ihmeesti auttanut.

Saa nähdä toimisko paremmin nyt kun ruiskumuutoksessa läppä muuttuu 48mm -> ~42mm. Mutta lähtökohtasesti tulee TPS säätö.

 

EDIT: siis se MAP pomppi pääasiassa tossa alle 3000rpm. Siinä moottori muutenkin oli melko sekavan olonen. :) Mutta sitten kun alkoi vetää ni se arvo rauhottui.

Link to comment

Jaa-a, mistäpä sitä tietää...

Onko toi TPS säätö sitten jotenkin huono vaihtoehto? Miksi pitäisi käyttää MAP:ia? En ymmärrä noista oikeastaan mitää. :)

Muistan vain kuulleeni että viritettyyn vapariin erillisillä läpillä Alpha-n olis parempi.

Link to comment

Kyllä jos map-alue kapea. Rustossa prätkänläpät ja säätö toimii mapin pohjalta ilman ongelmia.

Mapilla toimii paremmin eri kuormitustilanteissa ja pikkasen tarkempi. Toimii toki tps-pohjaisena, mutta taulukon teko hankalampaa kun joudutaan muistaakseni tps prosenttien vai raw arvot hakemaan.

 

Häiriöt näät kun otat datalogia ja katselet tuleeko sahalaitaa/piikkiä käppyrään. Niin ja Megalogviewerillä kyttäät sitä datalogia. Sitä tulet kuitenkin tarvimaan, jos meinaat säätää.

Link to comment
Guest luunkova
Kuvat ja tarinat imusarjojen toteutuksesta jaoltaan 80-80 nurkkatuplaläpille kiinnostaisi. Mistä matskut jne...

 

Teenkö symmetriset sarjat molemmille puolin vai koitanko saada 3. ja 4. pyttyjen imaria tuotua taaksepäin jotta vivuston kanssa ois sitten helpompaa? Tulis skidisti eri mittaiset röörit läpiltä kansille, onko kuinka tarkkaa? Jos apparin puolen satsia vähän eteen ja kuskin puolen taakse? Mielipiteitä, kokemuksia?

 

2011-09-16%25252018.40.17.jpg

 

Tämmöset imusarjat tulossa mun projektiin. Kaikki muut osat paitsi laippa (kiitos JaniM) suoraan Onnisen hyllystä, hitsattavia mustia kartioita ja kurveja. Ulko- ja sisähalkaijat sattuivat juuri sopivasti 41mm läppärungoille. Tuosta vikasta kartiosta otan vielä n. 20 milliä pois ennen hitsausta ja saan siten vielä hiukan kokonaispituutta lyhyemmäksi.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Millasia bensakiskoja porukat on väsänny boxeriin? Itselle tulossa nuo CBn pässinsarvet joihin tarvisi vielä saada kiskot. Katselin CBn sivuilta että myyvät noihin sopivia kiskoja ja muita niihin kuuluvia tinkentankeleita. Myös suuttimien bensakiskoon kiinnittämistä varten näkyi olevan jotkut klipsut mutta tarviiko se näitä? Eikös suuttimet yleensä "kiristetä" imusarjan ja bensatukin väliin?

Link to comment

Pyöreä osa 25mm halkaisija, korkeus n.35mm. 22mm alaosa, reikä n. 17.5mm.

Pelkkää kiskoa myös saatavilla tarvittaessa.

 

Reikäjaon saa haluamilla mitoilla ja kiinnitysreikiä tarvittaessa.

CB:n läppiksien kanssa, saattaa tulla ahdasta putsarin kanssa, mutta saan tarvittaessa tarkistettua tuon.

Link to comment
Pyöreä osa 25mm halkaisija, korkeus n.35mm. 22mm alaosa, reikä n. 17.5mm.

Pelkkää kiskoa myös saatavilla tarvittaessa.

 

Reikäjaon saa haluamilla mitoilla ja kiinnitysreikiä tarvittaessa.

CB:n läppiksien kanssa, saattaa tulla ahdasta putsarin kanssa, mutta saan tarvittaessa tarkistettua tuon.

Oolrait, tarvii mittailla. Mutta siis tuo tulee CBn pässinsarvilla ja yhdellä kaasuläpällä. Projekti vielä alottamista vaille valmis :D mutta osia on jo hommattu talven varalle.

Link to comment

Mites noi bensakiskot, voiko kytkeä sarjaan vai pitääkö laittaa Y-haaroilla rinnakkain?

Sarjaan laittaminen olis kätevää koska toisessa kiskossa itessään on paineensäädin paluuliittimessä.

Mietin vaan että tuleeko liikaa paineheittelyjä suuttimille jos ovat sarjassa, eripuolilla moottoria kuitenkin ovat.

Link to comment

Taas olis lisää kyssäriä:

Paluuputkesta, käykö siihen nykyinen bensalinjana oleva n.5-6mm putki? Vai pitääkö sen tosiaan olla jotain 8mm?

Entäs tulopuoli. Vaikka Autotunesta, esim tämä pumppu http://www.autotune.fi/tuote/371/polttoaine-pumppu-255-lph-tarvike-044 ja tämä putsari http://www.autotune.fi/tuote/323/bensansuodatin-35100-micron-pestava

niin minkälaista letkua ja liittimiä pitää lisäksi hommata?

 

Ja paineensäätimestä, pitääkö se kompensointi olla käytössä vai onko parempi että on kiinteä paine, vissiin 3,2bar tossa mun säätimessä.

 

Mites anturit. Kuinka paljon ne oikeasti vaikuttaa kylmäkäyntiin? Mites toimii jos vaan laittaa sopivat vastukset imuilman ja koneen lämpöanturien tilalle?

Jos on pakko olla ni mitkä anturit kannattaa hommata? käykö tämä anturi kumpaankin tarkoitukseen? http://www.autotune.fi/tuote/17/gm-ilmanvedenlampoanturi-suljettu-38-npt-liitin

Link to comment
Taas olis lisää kyssäriä:

Paluuputkesta, käykö siihen nykyinen bensalinjana oleva n.5-6mm putki? Vai pitääkö sen tosiaan olla jotain 8mm?

* Yleensä paluulinjat on isommat kuin tulot, ettei synny painetta. Mutta 8mm laittaisin kuitenkin.

 

Entäs tulopuoli. Vaikka Autotunesta, esim tämä pumppu http://www.autotune.fi/tuote/371/polttoaine-pumppu-255-lph-tarvike-044 ja tämä putsari http://www.autotune.fi/tuote/323/bensansuodatin-35100-micron-pestava

niin minkälaista letkua ja liittimiä pitää lisäksi hommata?

* Riippuen letkusta. Teflonletku tarttee eri liittimet kuin tavan kuminen teräspunosletku esimerkiksi.

Painepuolella olisi hyvä olla 10 micronin suodatin ja pumppua ennen riittää tuo karkeampikin.

 

Ja paineensäätimestä, pitääkö se kompensointi olla käytössä vai onko parempi että on kiinteä paine, vissiin 3,2bar tossa mun säätimessä.

* Vaparissa ei kovin paljon merkitystä. Kumpaakin tullut käytettyä.

 

Mites anturit. Kuinka paljon ne oikeasti vaikuttaa kylmäkäyntiin? Mites toimii jos vaan laittaa sopivat vastukset imuilman ja koneen lämpöanturien tilalle?

* Kannattaisko lukea sitä Megamanuaalia pikkasen tarkemmin. Ei ne turhaan anturit ole.

Jos on pakko olla ni mitkä anturit kannattaa hommata? käykö tämä anturi kumpaankin tarkoitukseen? http://www.autotune.fi/tuote/17/gm-ilmanvedenlampoanturi-suljettu-38-npt-liitin

* Jos on pakko skottailla, niin ostat imuilman anturin. Kumpaanki käy tuo vaparissa, mutta turbossa ei.

Link to comment

Mites anturit. Kuinka paljon ne oikeasti vaikuttaa kylmäkäyntiin? Mites toimii jos vaan laittaa sopivat vastukset imuilman ja koneen lämpöanturien tilalle?

* Kannattaisko lukea sitä Megamanuaalia pikkasen tarkemmin. Ei ne turhaan anturit ole.

Jos on pakko olla ni mitkä anturit kannattaa hommata? käykö tämä anturi kumpaankin tarkoitukseen? http://www.autotune.fi/tuote/17/gm-ilmanvedenlampoanturi-suljettu-38-npt-liitin

* Jos on pakko skottailla, niin ostat imuilman anturin. Kumpaanki käy tuo vaparissa, mutta turbossa ei.

Heh, tuli vähän hätäsesti ajateltua tota anturihommaa kun vertailin mielessäni kaasarikoneeseen ja sen anturien tarpeeseen. Siinä kun on kiihdytyspumppu apuna käynnistäessä.

 

Eli onkos tämä sit sellanen anturi jota voi käyttää imuilman ja koneen lämmön tarkkailuun? http://www.autotune.fi/tuote/32/gm-ilmanlampoanturi-avoin-38-npt-liitinKumpi se nyt on sitten järkevämpi tapa mitata koneen lämpöä, sylinterien alta vai öljystä?

Link to comment

Ei pidä kaikkea olettaa :)

Avoin anturi vain imuilman mittaukseen. Vaparissa käy kumpi tahansa, mutta avoin nopeampi joka tarvitaan turbossa.

Käytettävyyden kannalta sit käynnistykseen ja rikastukseen, niin paras paikka sylinterin alla ilmanohjauspellissä tuollanen suljettu vesianturi.

Sit jos öljyä haluat mitat, niin lohkoon. Öljy vaan lämpenee hitaasti ja rikastuksen säätö ei niin tarkkaa.

Mutta toimii sieltäkin, muttei niin hyvin kaikissa tilanteissa.

Link to comment
  • 1 month later...

Pataraudasta vai alumiinisia suppiloita?

Yks on tehdä kaasareiden suppiloista. Ne laipat lähtee helposti pois. Yleensä muutamalla täpällä.

Vauhtiputkat, Hariset ja muut vastaavat.

 

Tuossa yksittäisen pytyn läpän kokoon perus karkea sääntö.

Läpältä venttiilille 120mm ja kiertää 9000. Kun kauemmas mennään ja kone kiertää vähemmän tarvii läpän koko kasvaa.

Up to 30 BHP/CYLINDER - 30mm

up to 33 BHP/CYLINDER - 32mm

up to 39 BHP/CYLINDER - 35mm

up to 46 BHP/CYLINDER - 38mm

up to 51 BHP/CYLINDER - 40mm

up to 56 BHP/CYLINDER - 42mm

Up to 65 BHP/CYLINDER - 45mm

up to 74 BHP/CYLINDER - 48mm

up to 80 BHP/CYLINDER - 50mm

up to 87 BHP/CYLINDER - 52mm

up to 93 BHP/CYLINDER - 54mm

 

http://www.jenvey.co.uk/jenvey/throttle ... y-dynamics

 

Tuolta napattu tiedot.

Link to comment
Pataraudasta vai alumiinisia suppiloita?

Pataraudasta koska olisi tarkoitus itse hitsata. Toi mun mosa kun tulee niillä pässeillä niin mahtaakohan 2x40mm kiihdytyssuppiloa riittää? Jos tota taulukkoa tuijottaa niin pitäs riittää 100hp mutta meneekö just noin?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...