Jump to content

1302LS Cabriolet -72 remppaamista


Guest seppo rauti

Recommended Posts

Guest seppo rauti

Eli tälläinen auto tuli tuossa elokuussa minulle ja tämä on tarkoitus palauttaa uuteen loistoon. Kuvista ei näe auton todellista kuntoa ja siinä on luvassa paljon peltihommaa ja korjailua.

 

Auto on tuotu Saksasta Suomeen 8 vuotta sitten ja sen jälkeen siihen on vain vaihdettu öljyt kerran vuodessa ja käyty leimaamassa. Auton on kyllä siinä kunnossakin. Nyt se on tarkoitus laittaa edustuskuntoon kun tuon oman -58 museokuplan sain myytyä pois järkihintaan.

post-2947-13888362643331_thumb.jpg

post-2947-13888362643587_thumb.jpg

post-2947-13888362643918_thumb.jpg

Link to comment
Guest seppo rauti

Alkaa kelit olla sellaiset että Kupla menee varmaan tällä viikolla talviteloille. Autossa on sisällä niin kosteeta ja märkää ja kaikki paikat huurussa että alkaa pelkää että se homehtuu pihalle.

 

Talvela varten on nyt valmiina odottamassa matalaprofiilin renkaat 165/65/15, uusi (vanha) ratti, apuskin peili, uudet huilut sekä paljon paikkamaalia ja siihen pohjatöitä varten hiontamaalia sekä tietty lakkaa...

 

Katon verhoiluun keksitiin ratkaisu ja saan uuden kankaan sinne väliin jolloin saan heinän pursuamiset piiloon ja sen siistiksi. Myös katon nostomekanismin raudat pitää hioa ja maalata mustaksi. Katon sisäosaa koitan putsata pesuaineilla ja höyrykoneella.

 

Peltihommia on tiedossa paljon sekä sisustan siistimistä ja kunnostamista.

 

Takaosaan on myös tarkoitus viritellä yhdet kajarit kun ovissa jo onkin. Mankka tulee myös talven aikana ja sen ympärille joku kehikko joka peittää sen reiän mitä siihen on puhkottu.

 

Eli talveksi kivasti hommaa tiedossa ja suurin osa osista on jo ostettu, eli eikun tekemään. Moottorin purkaan myös sen verran paikallaan, että pääsen sen takatilan siistimään ja maalaamaan puhallinkoppaa ja alapeltejä mustalla, kun ne on nyt oranssit

Link to comment

Ainakin nämä syyskosteat ilmat mukavasti muhituttaa sellaisia autoja joissa on ruosteropoisia maalivikoja. Kosteus mukavasti kulkeutuu jokaisen maali/kittihilseen alle kastellen jokaisen ruostehuokosen niin näkyvässä paikassa kuin hiukan irrallaan olevan maalin alla.

Link to comment
Guest seppo rauti

joo ja tässä niitä riittää niin siksi on pakko saada se nyt sisälle ja kuivatukseen...kaikki luukut auki ja katto auki ja tallissa on onneks 23 astetta lämmintä niin kuivaa nopee kun ottaa vedet rätillä pois.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Aukase nyt samalla varsinaiset ovetkin. Kosteutta ovien sisällä ja valumareijät hengittää paremmin kun ovet auki eikä mahdollinen vesi/kosteus tipu kynnykseen ja sieltä joko astinlaudan ja kynnyksen väliä lisää muhituttamaan taikka kynnyksen vesireijistä suoraan kynnyksien sisään. Myös ovitiivisteitä voi raottaa esim ovien pohjasta elleivät ole tiukkaan liimatut, monasti sieltäkin löytyy huokailun aihetta jos näkyvää ruostetta on näkyvimmilläkin paikoilla.

Link to comment
Guest seppo rauti

joo kyllä ne ovet toki auki on. Oli vaa tossa viel kiinni ku pyörin auton ympärillä niin mahtu kulkemaankin. Äkkiä kuivas auto kyllä ku hyvä ja lämmin talli. Ei tarvi kosteutta enää pelätä. Eikä näillä keleillä olisi kauaa tullutkaa enää ajeltua.

 

Huomasin kun autoa pesin ja joskus sateellakin, niin vesi kertyy tohon molempien astinlautojen etuosaan. Jää siihen seisomaan ja menee monta tuntia ennenkuin tippuu/kuivuu siitä pois. Onko jotain hyviä ideoita miten sen saisi siitä helpoiten aina pois? Ei oikein reikää vissii viitti porata? On astinlauta vähäsen kallellaan sinne sisään päin niin ei pääse vesi valumaan pois ja on melko varma ruostekohta parin vuoden jälkeen.

Link to comment

Lokasuojat toinen juttu mikä vaikuttaa astinlautojen asentoon, varsinkin etulokari. Lokarissa reikä jonka läpi menee astinlaudan kiinnityspultti ja jos taas lokasuojan reikä on väärässä kohtaa, istuu alkuperäinen tai hyvä saksalainen jälkituotantolauta myöskin vinossa. Pientä toleranssia noissa reijissa ja viilaamallakaan ei hirveitä pysty tekeen, muuten lokasuojan reikä paistaa näkyvästi prikkojen/kumien välistä. Tarvikelokarin erottaa alkuperäisestä jo lokasuojan kaaren pokkauksen muodosta.

 

Jos astinlautojen ruostuminen pelottaa, irroita ne autosta ja nosta astinlaudan kumi sisätaitoksesta ja hio/tinneröi kumia vasten oleva pinta ja laita kunnon maalit niin kestää. Omissa californiaimporteissa oli ja on alkuperäiset astinlaudat yhä kovapeltisenä paikallaan.

 

Vaikka jälkituotantoa oleva saksalainen astinalauta on hyvä ja varsin samanlainen, on niissä eroja, esim alkuperäisesta löytyy reijät pellistä joita taas en ole nähnyt jälkisakemanneissa.

 

Suurin näkyvä ero on kuitenkin listoissa, rosterilistaa ei taida kukaan tarjota 70-luvun kuplaan?!?

Link to comment
Guest seppo rauti

joo pitää tutusta tarkemmin ku pääsee nyt auton kimppuu kunnolla. En vielä paljon ole auton alle muutenkaa kurkkinut mitä yllätyksiä sieltä oikee mahtaakaan löytyä :)

Link to comment

Irroita vaikka ekana astinlaudat, siellä on laudan ja kynnyspellin välissä aina paskaa enemmän tai vähemmän. Tuossa kohtaa mihin astinlauta kiinnittyy, tuntuu pelti olevan hyvin ohkasta, joten sen rapsuttelu/kunnon tarkistaminen ja mahdollinen korjaus on kuin rahaa pankkiin laittais. Tuon rinnalla joku pikkureikä lattiapellissä on lähinnä harmiton juttu vaikka katsastaja sen huomaakin helpommin kuin mahdollisesti puolilahon kynnyspellin astinlaudan takana.

 

lattipelti toki reikäsenä ruostuttaa lisää lattiaa ja sopivassa kohtaa ollessa päästää vedet lattialla, mutta kynnyksen sisään astinlaudan päältä valuva vesi ym lika madännyttää koko kynnys/vahvikepalkistoa avossa.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest seppo rauti

projekti eteni taas vähäsen viikonloppuna...

 

tuli nostettua auto pukeille kun tulee vanteille uudet matalaprofiilirenkaat. Samoin katon nostoraudat tuli putsattua ja maalattua uudestaan ja vanha kojelauta revittyä irti...alta paljastui tämän mielenkiintoinen clementine orange väri. uuden kojelaudan asentaminen ei mennytkää suoraan kun ei ollut kojelaudassa sitä neliskanttista reikää tuolla raitisilmapuhaltimen ja valon katkaisijalle, eli puhkomaan sitä piti sitten kuitenkin!!

 

Samoin sähköjä tuli vähä uusittua oli aika haperoita piuhoja aika paljon...

post-2947-138883629242_thumb.jpg

post-2947-13888362924528_thumb.jpg

post-2947-13888362924998_thumb.jpg

Link to comment
Guest seppo rauti

lisää kuvia oman foorumin puolella kun ei päässyt nyt muokkaa kuvia pienemmäksi.

 

Kuplassa uudet kumit alla ja profiili laski ihan kivasti. Sellanen 6cm tippuu keula ja 4cm perä ja niinku kuvista näkyy niin tarpeen tulee...

 

Tuli myös aloitettua etuhelman maalaus ja siitä kuvia kans...lisään tänne sit ku pääsen kuvia muokkailee.

 

http://www.volkkarit.fi/foorumi/viewtopic.php?f=27&t=8

Link to comment
Guest seppo rauti

pyörillä, eli laskuvaraa on aika reilusti! En oo sitä liikuttanut eteen enkä taakse että en tiedä hakeeko tää samalla tavalla paikkansa ku vähä liikauttaa niinku vanha kupla. Ei noi renkaat kyl kovin kallellaan kuitenkaan oo...

Link to comment
pyörillä, eli laskuvaraa on aika reilusti! En oo sitä liikuttanut eteen enkä taakse että en tiedä hakeeko tää samalla tavalla paikkansa ku vähä liikauttaa niinku vanha kupla. Ei noi renkaat kyl kovin kallellaan kuitenkaan oo...

 

Etupää ei laske tuosta mihinkään ilman toimenpiteitä. Takapääkin kaivannee niitä toimenpiteitä työntelyn jälkeenkin :)

Link to comment
Guest seppo rauti

juu siihen tulee nyt ne säädettävät iskarit ja lyhyemmät jouset niin kun mc phearsonin kanssa onnistuu helposti niin voi sitten säädellä mielen mukaa. Aloitan etupäällä sil 6cm ja takapäästä otetaan yksi napsu alaspäin niin katotaa siinä vaiheessa miltä näyttää...

Link to comment
Guest seppo rauti

oisko tossa vähän esikuvaa miten matalaa oon aatellu..ei siitä mitään liian maannuolijaa saa tehdä kuitenkaa että pystyy ajelemaan suht ongelmitta ja pysyy ajo-ominaisuudet jotenkin järkevinä...

post-2947-13888362966921_thumb.jpg

Link to comment
Guest seppo rauti

no niin 7 tuntia tallia takana ja taas mentiin tosi paljon eteenpäin. Etuhelmaa vähä kittailin ja hioin ja maalasin, takahelmalle tein saman käsittelyn kun eteen eli ruosteenestomaali ja hiontamaali ja hiominen ja kittaus ja taas hiontamaali ja sit vielä pohjamaali ja maali. Ei niistä nyt ihan maalarin jäljen näkösiä tullu, mutta paljon siistimmät ku ruosteiset. Ja värisävy on vähä matempi kuin oikeasti. Vaikka koitin kuinka laittaa lakkaa pintaan...

 

Sitten noiden ohessa ja monen monen maalikerroksen välissä sain kojelaudan jo melkein paikalleen ja hansikaslokeron hiottua ja maalattua. Kavensin myös rekisterikilven taustan ja teippasin kiillotettuun puskuriin uuden mustan teipin...

 

ja pari kuvaa...

post-2947-13888362975832_thumb.jpg

post-2947-13888362976212_thumb.jpg

post-2947-13888362976573_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest seppo rauti

noniin nyt on vanhat laatat irti ja uudet odottaa asentamista jousien kanssa...piti oikee ammattilainen pyytää ne vaihtaa ku on ne jouset kai aika vaaralliset tälläsen tunarin käsissä...

post-2947-13888362986253_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...
Guest seppo rauti

Ratin sisustaa purettu ja kasattu pari kertaa ja nyt alkaa toimia...viikset ottaa tähän vanhanmalliseen rattiin kiinni niin piti ottaa pienet palaset pois niin nyt mahtuu :)

post-2947-13888363204248_thumb.jpg

post-2947-1388836320447_thumb.jpg

post-2947-13888363204726_thumb.jpg

Link to comment
Guest seppo rauti

sisusta alkaa olla kasassa, vähä pitää vielä hansikaslokea maalaa ku tuli liian kiiltävä. Samoin etukontti alkaa olla kuosissa ja eilen tuli uudet etuiskarit niin pääsee ne asentelee paikalleen :)

post-2947-13888363222677_thumb.jpg

post-2947-13888363223011_thumb.jpg

post-2947-13888363223454_thumb.jpg

Link to comment
Guest seppo rauti

siinä olis uudet iskarit ja jouset sekä tolpat odottamassa asennusta...vielä ku saa jarruletkut ja putken uudet niin pääsee lyömään keulan kasaan.

 

Tuli myös maalattua katon sisäosa elastisella vinyylimaalilla ja muutuihin ilme kummasti. On vaa kovasti pöllyävää tavaraa niin tärpätti sai laulaa sen jälkee et sai jälkiä siistittyä!! Hurjaa hommaa istua autossa katto kiinni ja maalata nenästä tulee valkoista töhnää vielä monta tuntia maalaamisen jälkeenkin :)

post-2947-13888363227419_thumb.jpg

post-2947-13888363227635_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest seppo rauti

tänään nousi vielä 2cm mutta ei riitä pitää vielä nostaa vähä lisää...sellanen pikku viba että mulle on myyty 6 tuumaa madaltava eikä 6 senttiä...että sellanen 15 senttiä madaltu kaikista pienimmälläkin säädöllä...heh...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...