Guest seppo rauti Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Eli tälläinen auto tuli tuossa elokuussa minulle ja tämä on tarkoitus palauttaa uuteen loistoon. Kuvista ei näe auton todellista kuntoa ja siinä on luvassa paljon peltihommaa ja korjailua. Auto on tuotu Saksasta Suomeen 8 vuotta sitten ja sen jälkeen siihen on vain vaihdettu öljyt kerran vuodessa ja käyty leimaamassa. Auton on kyllä siinä kunnossakin. Nyt se on tarkoitus laittaa edustuskuntoon kun tuon oman -58 museokuplan sain myytyä pois järkihintaan. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Alkaa kelit olla sellaiset että Kupla menee varmaan tällä viikolla talviteloille. Autossa on sisällä niin kosteeta ja märkää ja kaikki paikat huurussa että alkaa pelkää että se homehtuu pihalle. Talvela varten on nyt valmiina odottamassa matalaprofiilin renkaat 165/65/15, uusi (vanha) ratti, apuskin peili, uudet huilut sekä paljon paikkamaalia ja siihen pohjatöitä varten hiontamaalia sekä tietty lakkaa... Katon verhoiluun keksitiin ratkaisu ja saan uuden kankaan sinne väliin jolloin saan heinän pursuamiset piiloon ja sen siistiksi. Myös katon nostomekanismin raudat pitää hioa ja maalata mustaksi. Katon sisäosaa koitan putsata pesuaineilla ja höyrykoneella. Peltihommia on tiedossa paljon sekä sisustan siistimistä ja kunnostamista. Takaosaan on myös tarkoitus viritellä yhdet kajarit kun ovissa jo onkin. Mankka tulee myös talven aikana ja sen ympärille joku kehikko joka peittää sen reiän mitä siihen on puhkottu. Eli talveksi kivasti hommaa tiedossa ja suurin osa osista on jo ostettu, eli eikun tekemään. Moottorin purkaan myös sen verran paikallaan, että pääsen sen takatilan siistimään ja maalaamaan puhallinkoppaa ja alapeltejä mustalla, kun ne on nyt oranssit Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 aamulla otettu pihasta, joko alkaa olla liian kylmät kelit? :) Quote Link to comment
ARTO Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 Ainakin nämä syyskosteat ilmat mukavasti muhituttaa sellaisia autoja joissa on ruosteropoisia maalivikoja. Kosteus mukavasti kulkeutuu jokaisen maali/kittihilseen alle kastellen jokaisen ruostehuokosen niin näkyvässä paikassa kuin hiukan irrallaan olevan maalin alla. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 joo ja tässä niitä riittää niin siksi on pakko saada se nyt sisälle ja kuivatukseen...kaikki luukut auki ja katto auki ja tallissa on onneks 23 astetta lämmintä niin kuivaa nopee kun ottaa vedet rätillä pois. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 kuva autosta kun on kaikki luukut auki kuivumassa: Quote Link to comment
ARTO Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Aukase nyt samalla varsinaiset ovetkin. Kosteutta ovien sisällä ja valumareijät hengittää paremmin kun ovet auki eikä mahdollinen vesi/kosteus tipu kynnykseen ja sieltä joko astinlaudan ja kynnyksen väliä lisää muhituttamaan taikka kynnyksen vesireijistä suoraan kynnyksien sisään. Myös ovitiivisteitä voi raottaa esim ovien pohjasta elleivät ole tiukkaan liimatut, monasti sieltäkin löytyy huokailun aihetta jos näkyvää ruostetta on näkyvimmilläkin paikoilla. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 joo kyllä ne ovet toki auki on. Oli vaa tossa viel kiinni ku pyörin auton ympärillä niin mahtu kulkemaankin. Äkkiä kuivas auto kyllä ku hyvä ja lämmin talli. Ei tarvi kosteutta enää pelätä. Eikä näillä keleillä olisi kauaa tullutkaa enää ajeltua. Huomasin kun autoa pesin ja joskus sateellakin, niin vesi kertyy tohon molempien astinlautojen etuosaan. Jää siihen seisomaan ja menee monta tuntia ennenkuin tippuu/kuivuu siitä pois. Onko jotain hyviä ideoita miten sen saisi siitä helpoiten aina pois? Ei oikein reikää vissii viitti porata? On astinlauta vähäsen kallellaan sinne sisään päin niin ei pääse vesi valumaan pois ja on melko varma ruostekohta parin vuoden jälkeen. Quote Link to comment
ARTO Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Lokasuojat toinen juttu mikä vaikuttaa astinlautojen asentoon, varsinkin etulokari. Lokarissa reikä jonka läpi menee astinlaudan kiinnityspultti ja jos taas lokasuojan reikä on väärässä kohtaa, istuu alkuperäinen tai hyvä saksalainen jälkituotantolauta myöskin vinossa. Pientä toleranssia noissa reijissa ja viilaamallakaan ei hirveitä pysty tekeen, muuten lokasuojan reikä paistaa näkyvästi prikkojen/kumien välistä. Tarvikelokarin erottaa alkuperäisestä jo lokasuojan kaaren pokkauksen muodosta. Jos astinlautojen ruostuminen pelottaa, irroita ne autosta ja nosta astinlaudan kumi sisätaitoksesta ja hio/tinneröi kumia vasten oleva pinta ja laita kunnon maalit niin kestää. Omissa californiaimporteissa oli ja on alkuperäiset astinlaudat yhä kovapeltisenä paikallaan. Vaikka jälkituotantoa oleva saksalainen astinalauta on hyvä ja varsin samanlainen, on niissä eroja, esim alkuperäisesta löytyy reijät pellistä joita taas en ole nähnyt jälkisakemanneissa. Suurin näkyvä ero on kuitenkin listoissa, rosterilistaa ei taida kukaan tarjota 70-luvun kuplaan?!? Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 joo pitää tutusta tarkemmin ku pääsee nyt auton kimppuu kunnolla. En vielä paljon ole auton alle muutenkaa kurkkinut mitä yllätyksiä sieltä oikee mahtaakaan löytyä :) Quote Link to comment
ARTO Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Irroita vaikka ekana astinlaudat, siellä on laudan ja kynnyspellin välissä aina paskaa enemmän tai vähemmän. Tuossa kohtaa mihin astinlauta kiinnittyy, tuntuu pelti olevan hyvin ohkasta, joten sen rapsuttelu/kunnon tarkistaminen ja mahdollinen korjaus on kuin rahaa pankkiin laittais. Tuon rinnalla joku pikkureikä lattiapellissä on lähinnä harmiton juttu vaikka katsastaja sen huomaakin helpommin kuin mahdollisesti puolilahon kynnyspellin astinlaudan takana. lattipelti toki reikäsenä ruostuttaa lisää lattiaa ja sopivassa kohtaa ollessa päästää vedet lattialla, mutta kynnyksen sisään astinlaudan päältä valuva vesi ym lika madännyttää koko kynnys/vahvikepalkistoa avossa. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 joo ja mulla on pohjamaalit ja pintamaalit valmiina, et senku alkaa putsaamaan ja tarvittaessa uutta peltiä ja siisti maali pintaan. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 projekti eteni taas vähäsen viikonloppuna... tuli nostettua auto pukeille kun tulee vanteille uudet matalaprofiilirenkaat. Samoin katon nostoraudat tuli putsattua ja maalattua uudestaan ja vanha kojelauta revittyä irti...alta paljastui tämän mielenkiintoinen clementine orange väri. uuden kojelaudan asentaminen ei mennytkää suoraan kun ei ollut kojelaudassa sitä neliskanttista reikää tuolla raitisilmapuhaltimen ja valon katkaisijalle, eli puhkomaan sitä piti sitten kuitenkin!! Samoin sähköjä tuli vähä uusittua oli aika haperoita piuhoja aika paljon... Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 pari kuvaa lisää: Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 lisää kuvia oman foorumin puolella kun ei päässyt nyt muokkaa kuvia pienemmäksi. Kuplassa uudet kumit alla ja profiili laski ihan kivasti. Sellanen 6cm tippuu keula ja 4cm perä ja niinku kuvista näkyy niin tarpeen tulee... Tuli myös aloitettua etuhelman maalaus ja siitä kuvia kans...lisään tänne sit ku pääsen kuvia muokkailee. http://www.volkkarit.fi/foorumi/viewtopic.php?f=27&t=8 Quote Link to comment
metake Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Onkos tää nyt näissä kuvissa jo pyörillään vai vielä pukeilla? Renkaan alareuna näyttää siltä että olis pyörillään, mutta muuten näyttää aika maasturilta.. :) Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 pyörillä, eli laskuvaraa on aika reilusti! En oo sitä liikuttanut eteen enkä taakse että en tiedä hakeeko tää samalla tavalla paikkansa ku vähä liikauttaa niinku vanha kupla. Ei noi renkaat kyl kovin kallellaan kuitenkaan oo... Quote Link to comment
jori Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 niinku sanoin joskus, alotat 100mm tipuksella ja sitte jos näyttää traktorilta vieläkin niin viel vähä lisää:D Quote Link to comment
GT78 Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 pyörillä, eli laskuvaraa on aika reilusti! En oo sitä liikuttanut eteen enkä taakse että en tiedä hakeeko tää samalla tavalla paikkansa ku vähä liikauttaa niinku vanha kupla. Ei noi renkaat kyl kovin kallellaan kuitenkaan oo... Etupää ei laske tuosta mihinkään ilman toimenpiteitä. Takapääkin kaivannee niitä toimenpiteitä työntelyn jälkeenkin :) Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 juu siihen tulee nyt ne säädettävät iskarit ja lyhyemmät jouset niin kun mc phearsonin kanssa onnistuu helposti niin voi sitten säädellä mielen mukaa. Aloitan etupäällä sil 6cm ja takapäästä otetaan yksi napsu alaspäin niin katotaa siinä vaiheessa miltä näyttää... Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 etuhelma Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 oisko tossa vähän esikuvaa miten matalaa oon aatellu..ei siitä mitään liian maannuolijaa saa tehdä kuitenkaa että pystyy ajelemaan suht ongelmitta ja pysyy ajo-ominaisuudet jotenkin järkevinä... Quote Link to comment
SePi Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Laskeminenkaan ei poista sitä tosiasiaa, että 15" alupyörä matalaprofiilirenkailla on liian pieni pyöränaukkoon nähden. Vai oletko mexicaania tekemässä? Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 niin toi on 65 profiililla että ei ne onneks ihan sairaan matalapfofiiliset ole... Quote Link to comment
JM Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Niin mitkä noi renkaat nyt on,165/65? Näyttää kyllä tosi pieneltä. Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 165/65/15 Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 no niin 7 tuntia tallia takana ja taas mentiin tosi paljon eteenpäin. Etuhelmaa vähä kittailin ja hioin ja maalasin, takahelmalle tein saman käsittelyn kun eteen eli ruosteenestomaali ja hiontamaali ja hiominen ja kittaus ja taas hiontamaali ja sit vielä pohjamaali ja maali. Ei niistä nyt ihan maalarin jäljen näkösiä tullu, mutta paljon siistimmät ku ruosteiset. Ja värisävy on vähä matempi kuin oikeasti. Vaikka koitin kuinka laittaa lakkaa pintaan... Sitten noiden ohessa ja monen monen maalikerroksen välissä sain kojelaudan jo melkein paikalleen ja hansikaslokeron hiottua ja maalattua. Kavensin myös rekisterikilven taustan ja teippasin kiillotettuun puskuriin uuden mustan teipin... ja pari kuvaa... Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 ja pari kuvaa perästä: Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted February 10, 2011 Share Posted February 10, 2011 noniin nyt on vanhat laatat irti ja uudet odottaa asentamista jousien kanssa...piti oikee ammattilainen pyytää ne vaihtaa ku on ne jouset kai aika vaaralliset tälläsen tunarin käsissä... Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 uudet iskarit meni tilaukseen ja vähä muutakin uutta osaa kaivataan eli ei tää vapuksi ajoon tainnut onnistua sit kuitenkaan...taaskaan... Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Ratin sisustaa purettu ja kasattu pari kertaa ja nyt alkaa toimia...viikset ottaa tähän vanhanmalliseen rattiin kiinni niin piti ottaa pienet palaset pois niin nyt mahtuu :) Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 ensi startti ja projektin tämän hetkinen vaihe: Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted April 29, 2011 Share Posted April 29, 2011 sisusta alkaa olla kasassa, vähä pitää vielä hansikaslokea maalaa ku tuli liian kiiltävä. Samoin etukontti alkaa olla kuosissa ja eilen tuli uudet etuiskarit niin pääsee ne asentelee paikalleen :) Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 siinä olis uudet iskarit ja jouset sekä tolpat odottamassa asennusta...vielä ku saa jarruletkut ja putken uudet niin pääsee lyömään keulan kasaan. Tuli myös maalattua katon sisäosa elastisella vinyylimaalilla ja muutuihin ilme kummasti. On vaa kovasti pöllyävää tavaraa niin tärpätti sai laulaa sen jälkee et sai jälkiä siistittyä!! Hurjaa hommaa istua autossa katto kiinni ja maalata nenästä tulee valkoista töhnää vielä monta tuntia maalaamisen jälkeenkin :) Quote Link to comment
JaniM Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Juu onhan ne hengityssuojaimet vähän yliarvostettuja ja ei niinkään katu-uskottavia :) Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 niin on joo :) turhaa hifistelyä... Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 vähä menny rojekti taas eteenpäin ja todistusaineistona pari kuvaa tallilta... Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 ja pari lisää... Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 hupsista keikkaa meni pari napsua liian alas ku ei mahu renkaat pyöriä...ja eiku uudestaan :) Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted May 13, 2011 Share Posted May 13, 2011 tänään nousi vielä 2cm mutta ei riitä pitää vielä nostaa vähä lisää...sellanen pikku viba että mulle on myyty 6 tuumaa madaltava eikä 6 senttiä...että sellanen 15 senttiä madaltu kaikista pienimmälläkin säädöllä...heh... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.