Jump to content

Tasapainoitusta, missä?


Guest -67

Recommended Posts

Posted

Paineasetelma, vauhtis, kampura ja hihnapyörä "kombo" pitäisi saada tasapainotettua. Kokemuksia ja suosituksia otetaan vastaan...

Missä koneistamossa hinta-laatu-suhde parhain?

P.S. nämä lappeenrannan "koneistajat" eivät tietenkään kykene moiseen operaatioon (kysytty on) joten koneistamojen yhteystietoja myös kehiin!

Posted

Ensin kaikki erillään ja lopuksi nipussa = paras konsti ja maksoi seinäjoella viime vuonna 90€,pelkkä nippupainotus oli 50€ mutta ei kannata muuhun kun JM moottoriin.

Posted
Ensin kaikki erillään ja lopuksi nipussa = paras konsti ja maksoi seinäjoella viime vuonna 90€,pelkkä nippupainotus oli 50€ mutta ei kannata muuhun kun JM moottoriin.

 

Väännäppäs jonkinlainen perustelu tuolle? Jokkis moottori kuitenkin kiertää korkeammalle kuin katukinneri, eli se pitää tasapainottaa tarkemmin. Eli miksi nipussa painottaminen ei kannata siviilikoneessa, jos se on käypäinen jokkismoottoriin?

 

Sen ymmärrän, että jos siviilimoottorin osat on tasapainoitettu erillään ja vain tarkistettu painoitus nipussa (ei siis muutettu osien painotusta), voidaan esim. paineasetelma vaihtaa toiseen erilläänpainoitettuun ilman koko koneen purkamista.

Posted

Koska JM autoon ei kannata moottoriin investoida rahaa enempää siksi näin. Koska nippuun painottamalla paketin saa painoon hyvin vaikkakin asetelman vaihtamalla menee taas paketti vituiksi,mutta se ei yleensä koneenrakentajaa "kiinnosta" koska sellaiset hyvät moottorit jotka yleensäkin tasapainotetaan menee kaupan auton yhteydessä yleensä seuraavassa kilpailussa jos "suoja" ei pidä. Siinä perustelu.

Ja vielä lisäys että nippupainotus AINA lisäksi hyvään moottoriin erillään painotuksen jälkeen. Näin mulle selitti aikanaan vanha koneistaja moottorikoneistamossa

Posted

Eli Kyöstiltä ei syytä irrallaan tasapainoitukseen löytynyt. Osaisiko joku muu kertoa mitä hyötyä on osien irrallaan painottamisesta, jos niiden painotusta mennään lopuksi kuitenkin nipussa muuttamaan?

 

Vahvasti edelleen epäilen, että tämä erillään painottaminen on vain suojatumista tulevaa osien "sekoittelua" vastaa.

Posted

Jos hyvää on tekemässä, niin niinhän siinä pitäisi toimia. Eli mitä hyötyä oli osien erilleen painottamisesta edellisellä puntituskierroksella....

 

Käyttöauton moottorissahan harvalla tulee kytkinremontin yhteydessä edes tasapainoitus mieleen. Eli käyttiksissä on hyvä olla osat erikseen puntitettuja ja korkeintaan vain nipussa tarkistettuja, että puntitus on riittävän tarkka normimoottorin vaatimuksille.

Posted

Järkevin tapahan on siis ensin painottaa kampiakseli yksistään, sitten siihen lisätään vauhtis ja painotetaan se. Ja viimeiseksi lisätään asetelma ja painotetaan se. Sitä mukaan kun tapahtuma etenee, niin aiemmista osista ei enää massaa poisteta. Lopuksi sulla on nipussa painotettu setti, johon voi jälkeenpäin vaihtaa esim. erikseen painotetun asetelman ja setti pysyy painossa.

 

Mulla on esim. kisakoneeseen painotettuna kaksi eri asetelmaa ja molemmilla painotukset pysyy kunnossa.

 

Kyöstin mainitsema Seinäjoki on Metek Koneistus ja kokemusta heillä tästä hommasta vähintään 20 vuotta, koska ainakin sen ajan olen itse ollut asiakkaana. Työn suorittajat pysyneet samoina, vain omistaja ja paikkakunta on välillä vaihtunut.

Posted

Asia selvä. Kiitokset Mikko. Noinhan se tietysti kannattaa tehdä, niin ei tarvitse väkästellä jigejäkään pelkän vauhtiksen tai paineasetelman painottamiseen.

 

ABB Service on ainakin ihan AKK:n sääntökirjassakin mainostanut tasapainoitusta ja Nokian yksiköstä itse ainakin saanut hyvää ja nopeaa palvelua.

Posted

ABB Service on ainakin ihan AKK:n sääntökirjassakin mainostanut tasapainoitusta ja Nokian yksiköstä itse ainakin saanut hyvää ja nopeaa palvelua.

Aikusten oikeestikko? Voe helevettiläänen, mun Faija on töissä Servicellä mut ei oo sitten viittiny mainita asiasta =D olis kait tasapainotuksetkin i saanu ilmaseksi =D Vai onko tasapainotus palvelu paikkakunta kohtaista?

 

-MP-

Posted

Kiitokset ripeistä vastauksista!

Tämä on jännä homma miten suoraan kysymykseen ei tahdo saada vastausta ;) Ne on nämä keskustelupalstat vähän semmoisia...

Tulihan sieltä oikein parit "suosituksetkin" => mikko k:lle ja KAAPO:lle kiitokset!

Tälläkertaa Metek vei voiton.

Posted

Aikusten oikeestikko? Voe helevettiläänen, mun Faija on töissä Servicellä mut ei oo sitten viittiny mainita asiasta =D olis kait tasapainotuksetkin i saanu ilmaseksi =D Vai onko tasapainotus palvelu paikkakunta kohtaista?

 

-MP-

 

Vaasasta jäänyt sellainen mielikuva, että olisi 90-luvun alussa rallimiehet tekulla oikein kehuneet paikkaa hyvien tasapainoituskoneiden tähden. Römperi-Parkki on tietysti muuttunut noista ajoista paljon, eli en tiedä onko moisia vehkeitä sielä vielä.

Posted

Tasapainottajan kanssa vaan keskustelemaan kuinka hän saa paineasetelman kiinni tasapainoituskoneeseen. Esim. kotikylän jokkismiehillä oli aikoinaan jigi millä sai vauhtiksen kiinni renkaan tasapainoituskoneeseen.

Posted
Tasapainottajan kanssa vaan keskustelemaan kuinka hän saa paineasetelman kiinni tasapainoituskoneeseen. Esim. kotikylän jokkismiehillä oli aikoinaan jigi millä sai vauhtiksen kiinni renkaan tasapainoituskoneeseen.

 

Jep, jep. Asetelman suhteen on helkutin tärkeetä just se että se tulee kiinnitettyä keskelle eikä melkein. Jos kiinnitys on puolikin milliä sivussa, niin "tasapainotuksesta" en enemmän haittaa kuin hyötyä.

 

t. Mika

Posted

mulle on koneistamo kohdistanut asetelman ylimääräisellä putkisokalla vauhtipyörään, pultit ei kohdista riittävästi.

 

Jan

Posted

Parissa ostamassani asetelmassa on ollut ihan isot tasapainotusporaukset kehillä (Kennedy, Sachs Sport). Eikö se riitä, jottei irrallaan tarvitse painottaa?

 

Ja jos hihnapyörä-kampura-vauhtis -paketti on jo tasapainotettu, niin meneekö se epätasapainoon yhden tasapainotetun komponentin lisäämisestä?

 

...joensuun moottorikoneistamolla nipussa tasapainotus maksoi 58e :( Olivat sentään uskoneet kun sanoin jotta "equalizerin asterinkiin ei sitten porata"

 

Puavo@dwl.fi

Posted
Parissa ostamassani asetelmassa on ollut ihan isot tasapainotusporaukset kehillä (Kennedy, Sachs Sport). Eikö se riitä, jottei irrallaan tarvitse painottaa?

 

Ja jos hihnapyörä-kampura-vauhtis -paketti on jo tasapainotettu, niin meneekö se epätasapainoon yhden tasapainotetun komponentin lisäämisestä?

 

...joensuun moottorikoneistamolla nipussa tasapainotus maksoi 58e :( Olivat sentään uskoneet kun sanoin jotta "equalizerin asterinkiin ei sitten porata"

 

Puavo@dwl.fi

 

Samanlaisia havaintoa myös mulla asetelman suhteen, eli ovat tehtaalla huolehtineet sen tasapainotuksesta.

Tampereella Tammer-Dieselissä tylysti porasivat Equalizerin asteikkorinkiin. En osannut edes ajatella että voisivat noin tehdä. Ilmeisesti sinne kääntöpuolelle ei mahdu?

 

t. Mika

Posted

Takapuoli equalizerissa on paljon ohuempi.

 

Olis ne voinu porata ulkokehältä sisäänpäin... eikä päädystä. Olis pärjänny vähemmällä poraamisellakin.

 

Ehkä ne ei osannu tähdätä niin pienelle alueelle ;)

 

Aika ajattelematonta mennä asteikkoa tuhoamaan.

 

Jan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...