-tipi- Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Lueskelin tuossa Bob Hooverin turinoita puristussuhteesta ja niissä jäi tarina kesken. Eli mitä pitää tehdä/mitata/punnita pytty-/mäntäsatsista, ennen kuin sen voi asentaa ykköstyyppiin pohjautuvaan (viri)moottoriin. Päivitän tähän ekaan postaukseen gurujen vinkit ja ohjearvot sitä mukaa kun niitä tulee. Itse en juurikaan omaa kokemusperäistä tietoa. 0. Poista sylintereiden jäähdytysrivoista jakosauman aiheuttamat purseet 1. Mittaa sylinterien pituudet lohkonvastinpinnasta kannentiivistyspintaan 2. Numeroi sylinterit ja männät (1-4) pareikseen 3. Mittaa sylinterien halkaisijat (???) 4. Mittaa mäntien halkaisijat (???) 5. Mittaa mäntien puristuskorkeudet 6. Tasapainota männät samanpainoksiksi vähintään 1g tarkkuudella 7. Poista männänrenkaat, asenna ne sylinterin alapäähän männällä työntäen 4-5mm ja säädä päiden väli arvoon 0,045*halkaisija senttimetreinä 8. Asenna puristusrenkaat mäntään oikein päin, jos niissä on merkintä (oben/top) 9. Mittaa männänrenkaiden välys urassaan rakotulkilla, tehtaan ohjekirjan arvot: ylempi puristurengas välys=0,065-0,092mm, kork 0,12mm alempi puristurengas välys=0,045-0,072mm, kork 0,10mm öljyrengas välys=0,025-0,052mm, kork 0,10mm 10. Asenna öljyrenkaan rako ylöspäin ja puristusrenkaiden raot tästä 120 asteen välein 11. Asenna mäntä moottoriin siten että laessa oleva nuoli osoittaa vauhtipyörää kohti 12. Tarkasta koekasauksessa ettei kiertokanki osu sylinterin alahelmaan taikka mäntä kanteen tai venttiileihin (esim. sinitarran avulla). Quote Link to comment
JaniM Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Niin ja tietty ettei venttiilit kolkuta männän lakeen kannattaa tsekata vaikka sinitarralla, niin näkee etäisyyden. Quote Link to comment
Kujis Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Mittaako porukka männänrengasuria tai renkaiden korkeuksia, jos kyllä mikä on oikea välys? Kyllä, Oikein kun tehdään niin männänrenkaat viilataan sopivalle välykselle pyttyyn nähden, mikä siis oikea välys? Se on paperissa joka tulee pytty/mäntä tai männänreikaiden mukana. Quote Link to comment
-AP- Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Bänen viritysoppaan mukaan männänrenkaiden päiden välys minimissään 0,045 mm per männän halkaisijan senttimetri. Siis 85,5 > 0,38 mm. Kannattaa mitata, brassirenkaissa tullut vastaan hyvinkin tiukkoja ... Quote Link to comment
Ketsa Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Lisäksi Bob ohjeisti putsaamaan putkien jäähdytysripojen väleistä valukököt. Jollakin myös putkia päältäpäin maalasi/pinnoitti. Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Kohta 10 on tyhjä ja ehdottaisin männänrenkaan välystä sen uraan nähden siihen. Tai oikeastaan se ei sovi juuri siihen kohtaan vaan sopisi paremmin kohdan 5 ja 6 väliin. Eli männänrengas paikalla tarkistetaan ensin että sen menee uransa pohjaan saakka kanittamatta. Jos ura on sorvattu huonosti se voi olla lievästi V-mallinen ja männänrengas jää jumiin (eikä tiivistä siten sylinteriä vastaan ja päästää paineet ohi). Jos rengas liikkuu ok niin mitataan sitten renkaan ja uran välinen välys, eli miten paljon rengas voi liikkua ylös-alas suunnassa. Mäntien mitoissa en ole juuri havaiinut mittapoikkeamia mutta painoissa saattaa olla merkittäviä eroja. Cofap T-4 pyttysarjassa oli painoeroa melkein tehtaan (Porsche 914) rajoille saakka. Sylinterin mittaamiseen on paras käyttää siihen tarkoitettua mittalaitetta. T-tulkeilla ja mikrometrillä voi myös mitata mutta tulos ei ole yhtä tarkka. Työntömitalla ei saa luotettavaa tulosta. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 15, 2010 Author Share Posted December 15, 2010 kohta 7. oli jo mitä Kujis tuossa tarkoitti. Itse tarkoitin nykyistä kohtaa 9. jonka juuri lainasin tehtaan manuskasta, mutten ymmärrä mitä tuolla tarkotetaan. Onko välys uuden ja Kork. maksimi kulumisraja? Jos näin, männän renkaiden päiden väliksi täällä annetaan puristus: 0,30-0,45mm kork.0,95mm öljyrenkaassa 0,25-0,40mm kork. 0,95mm Per, juuri olin tuota kirjottamassa, mutta piti antaa hallituksenkin käyttää nettiä ;o) Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Tehdasmanuaalissa on juuri noin, eli ensin uuden osan toleranssi ja sitten "romuraja" käytetylle osalle. Yritä metsästää jostain tehtaan korjausopas. Mielestäni niissä on usein selkeimmät rutiinit ja tiedot. Edit: taitaa olla imperiumin mitoista käännetty ne arvot mitä listasit. Jäin pohtimaan kun yleensä jää sadasosan tarkkuudelle. Tehtaan manuaali löytyy esim. http://oacdp.org/index.html hieman toivomisen varaa skannauksen laadussa mutta sisällöstä saa silti selvää. Mielestäni oikein kivaa puuhaa mitata, punnita ja koeasentaa näin talviaikaan kun ei voi ajaa. Vielä yksi vinkki ennenkuin lähdet hommiin. Tee hyvä pöytäkirja (build sheet) kaikesta niin on sitten hyvä dokumentointi. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 Tehtaan sininen manuska löytyy suomenkielisenä hyllystä, jossa noi luvut oli. Ajattelin vaan alkaa tänne listaamaan näitä juttuja myös kanssa harrastelijoiden hyödyksi, koska tehtaan manuskat eivät ota huomioon nykyisten jälkituotanto-osien 'mahdollisesti' suurempaa laatuvaihtelua. Eivätkä tehtaan manuskat tähtää edes alkuperäisten tehojen tuplaamiseen, saatika x3 x4, joka voi olla aloittelevallakin harrastajalla haaveissa. Osia(aihioita) saa nykyään suhteellisen edullisesti, mutten kokenut kovin helpoksi sen tiedon löytämistä, mitä kaikkea osille kannattaa tehdä ennen koneeseen laittamista. Tai miten voi todeta mittaamalla että tilattu tavara on roskaa, jota ei kannata edes koneeseensa laittaa. Ajatuksena olis tehdä näitä topikkeja muillekin kiluille, jotka voisi sitten niputtaa yhdeksi koneenrakennustopikiksi tai FAGiksi. Ollaan siis hieman trikkipalstan jäljillä tässä. Hienoa että näin moni on jo kantanut kortensa kekoon! Iso kiitos kaikille! Laitetaan sitten kuvia, kun alkaa koneita valmistumaan. Tai saahan sitä laittaa jo tehdyistäkin. Quote Link to comment
Guest vilho Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Tykkään! Virallinen Volkkaripalsta pro build sheet kaikille osallistuneille, pliis jooko? Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Thesambalta löytyy yksi versio. Tosin pelkkä lista. Tein myös oman ja totesin kuvien olevan melkein pakolliset. Menee homma sekaisin muuten. Kuvallinen versio työn alla siis, mutten uskalla luvata että on valmis tämän vuoden puolella. Quote Link to comment
-AP- Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Gene-vainaalla oli joskus lista kaikista moottorin osista pienintä nippeliä myöten, löytyykö keneltäkään sellaista? Voisi kerätä pöydälle kaikki hilppeet valmiiksi ennen kasaus-aktia ... Quote Link to comment
Guest Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Niin ja tietty ettei venttiilit kolkuta männän lakeen kannattaa tsekata vaikka sinitarralla, niin näkee etäisyyden. Volkkarissa ei onneksi ole venttiileillä mahdollisuutta kohdata toisiaan maksiminostolla, jää yksi perin vittumainen mittaus pois. 7. Poista männänrenkaat, asenna ne sylinterin alapäähän männällä työntäen 4-5mm ja säädä päiden väli arvoon 0,045*halkaisija senttimetreinä Miksi alapäähän? Itse olen aina mitannut männänrenkaiden päittäisvälyksen noin kymmenen milliä sylinterin yläpäästä koska siellähän sillä on merkitystä palotapahtuman lähtiessä painamaan mäntää alaspäin. Viilaus sitten joko tarkoitukseen tehdyllä "tahkolla" tai sitten hienolla viilalla ulkoa sisäänpäin. Hyvä kikka on kiinnittää viila ruuvipuristimeen ja käyttää puristimen leukoja tasoina jolloin saa pidettyä männänrenkaan suorassa. Viilauksen jälkeen vielä pään kulmien pyyhkäisy santapaperilla. Yksi tärkeä asia tuosta listasta puuttuu - kaikki osat pitää pestä huolella, myös uudet. Jopa männänrenkaissa on tehtaan jäljiltä ihan uskomaton määrä saastaa joka palaa saman tien kiinni niihin käynnistettäessä. Quote Link to comment
JaniM Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Niin ja tietty ettei venttiilit kolkuta männän lakeen kannattaa tsekata vaikka sinitarralla, niin näkee etäisyyden. Volkkarissa ei onneksi ole venttiileillä mahdollisuutta kohdata toisiaan maksiminostolla, jää yksi perin vittumainen mittaus pois. Häh, miks noita taskullisia mäntiä tullut vastaan? Vai onkos joku mennyt ohi nyt multa, todennäköisesti. Vai oliko nyt kyse vaan liki vakioista koneista? Quote Link to comment
Guest Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Älä huoli, puhuin venttiili-venttiili välyksestä - tätä ongelmaahan ei volkkarikoneissa ole koska venat ovat pystysuorassa samassa kulmassa toisiinsa nähden. Jos venttiilit ovat eri kulmissa niinkuin monissa muissa moottoreissa niin myös venttiililautasten välinen välys nokan maksiminostolla pakotahdin aikana pitää mitata. Eli totaalisen offtopic-huomautus, ei liittynyt aiheeseen mitenkään. My bad... Quote Link to comment
-AP- Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Jos Volkkarissa venttiilit kohtaa TOISENSA, niin silloin ei asiat ole oikein hyvin ... EDIT: offtopikki-kommentti myöhästyi. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 Toi on aiheellinen sit kansi-topikissa, jos vaikka kiinanpoika on saanu ohjurit samaan kulmaan silmiensä kanssa. Tuota helmassa mittaamista minäkin ihmettelin, mutta niin olin tavaavani tuosta sinisestä aapisesta. Pesu on varmaan tarpeellinen ihan kaikille osille, joten sen voisi laittaa ekaksi huomautukseksi koneenrakennus-ketjuun. Quote Link to comment
JaniM Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Aah, luin pikkasen väärin. Mä jo aattelin.. Quote Link to comment
Guest Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Pyttyjen läppäys kansiin? Quote Link to comment
Marko Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 No yks lisäys ainakin eli tarkistaa onko se putki oikeasti pyöreä vai ovaali. Jos tuolla mittauksella sitä tarkotetaan niin voi tarkentaa perään että mitataan useammasta kohdasta se halkaisija. Quote Link to comment
Guest Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 No yks lisäys ainakin eli tarkistaa onko se putki oikeasti pyöreä vai ovaali. Jos tuolla mittauksella sitä tarkotetaan niin voi tarkentaa perään että mitataan useammasta kohdasta se halkaisija. Mittaus kolmelta eri korkeudelta (alhaalta-keskeltä-ylhäältä) sekä poikki- että pituussuuntaan. Onko kukaan koskaan mitannut kuinka paljon VW:n sylinteri elää kun kannet vedetään momenttiin? Toisenmerkkisessä ilmajäähyssä jossa samanlainen konstruktio jossa pytyt "kelluu" kansien ja lohkon välissä olen mitannut järjestään kahden satkun heittoja pyöreydessä kun pytty irrotetaan hoonauksen jälkeen stressilevyistä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.