Jump to content

oven pintapellin vaihtaminen T1 -72


Guest Tuoppi

Recommended Posts

Moi,

 

onkos kukaan tehnyt tuollaista projektia? Itellä ovet muuten hyvät, mutta tiivisteitä vasten olevat ohuet "ulommaiset"pellit syöpyneet jonkin verran. Kattelin ovia äsken ja en heti hokannu miten ne pitäis vaihtaa. Toki vois vaihtaa suikaleina metritavarasta, mut jos ei tolkuton rojekti niin koko pelti uusiks niin olis ainakin kerralla kuntoon.

 

-Tuomas-

Link to comment

Itse koukin pintapellin pistehitsaukset oven ala- ja sivureunoilta plasmalla auki, rälläkällä pintapelti poikki 8mm listan reikälinjan alapuolelta, jäljelle jääneeseen pintapellin yläosaan 10mm matkalle "pykälä" (niille osin kun pääsee tekemään) ja uuden pintapellin sovitus siten, että menee 8mm tuon pykälän päälle. Niille kohdin mihin ei "pykälää" päässyt tekemään, sovitus päittäissaumalle.

Link to comment

Missä nuo pistehitsit on? Jos nyppään tiivisteen kourusta pois niin onko ne pisteet sielä pohjalla vai ulkoreunalla? Ja ei kellään sattus oleen kuvaa pintapellin kääntöpuolelta jos se vaikka helppais ymmärtään rakenteen. Ei viittis väärin irrotella ettei mee ovet pilalle/mee järkyttävästi peltiä/hermoja/hitsuutarvikkeita :)

 

-Tuomas-

Link to comment

Ulkoreunoilla ja alareunassa on pisteet. Tiivisteen urien kohdalla on tuplapelti, eli jos siellä on mätää, niin penkkä pintapellin vaihto ei auta. Pintapelti on yksinkertaistettuna levy, josta on sivut ja alareuna kantattu 90 astetta.

 

Pintapellistä ei ollut kuvaa, mutta ilman pintapeltiä ovi näyttää tältä:

post-102-13888362989223_thumb.jpg

Link to comment

Joo ja ei... Eli toinen viiva on sielä päin, mutta oven yläreunasta ei pisteitä löydy :-)

Eli pisteet on niillä pintalevyn kantatuolla reunoilla ja jäävät siis näkymättömiin oven ollessa kiinni. Kyllä ne pisteet näkyviin tulee, kunhan poistat maalit.

Link to comment

Ööö, pakko kysyä että eikö kannattais katella "uusia" ovia, varmaan -72sen ovia löytyy jotka ei ole niin ruosteessa että pintapeltejä tarttee ruveta vaihtamaan. Siinä on oma hommansa ja tulos voi olla ihan mitä vain.. Jos kyseessä on pokatut viiskytlukuiset tommosen homman tekis ihan varmasti mutta noihin 70-lukuisiin ainakin harkitsisin.. Mutta täähän oli onneksi vain mun mielipide..

Link to comment
Ööö, pakko kysyä että eikö kannattais katella "uusia" ovia, varmaan -72sen ovia löytyy jotka ei ole niin ruosteessa että pintapeltejä tarttee ruveta vaihtamaan. Siinä on oma hommansa ja tulos voi olla ihan mitä vain.. Jos kyseessä on pokatut viiskytlukuiset tommosen homman tekis ihan varmasti mutta noihin 70-lukuisiin ainakin harkitsisin.. Mutta täähän oli onneksi vain mun mielipide..

 

 

Ei muuten ole helppo rasti löytää suomesta oikeasti hyviä ovia edes tuonikäiseen enää,silti itsekkin katselisin parempia ovia kun rupeaisin pintapeltejä vaihtamaan.

Link to comment

Huomenia,

 

pitää uhmata tänään pakkasta ja napata pari kuvaa mulla olevista ovista ja katotaan mitä ootte mieltä. Tuota pintapellin vaihtoa en ole lyönyt lukkoon. En ole ovia ennen korjaillut joten kaikki ehdotukset ja mielipiteet on tervetulleita. kohta tulee kuvia...

 

-Tuomas-

Link to comment

Loin kuvabolgiin tunnukset ja laitan kuvia jatkossa sinne. Katotaan meneekö linkitys kerralla vai tuleeko kauhee säätö et muutkin näkee ne :)

 

Pääosin ruoste on vienyt tuon päällimäisen pellin, mut parista kohti myös sisempi on hieman häipynyt. Ovien "pohjat" on aika ok eli muista varmaan selviän, mut noihin reunoihin tarvis ideoita.

 

http://kuvablogi.com/blog/32149/1/show/

 

-Tuomas-

Link to comment
Ei muuten ole helppo rasti löytää suomesta oikeasti hyviä ovia edes tuonikäiseen enää

 

Niinpä, ja sitten kun joku kauppaa niin kellekkääm ei kelpaa. Itse kauppasin -68:n 99% ruosteettomia täydellisiä ovia muistaakseni satasella, mutta ei ne kellekkään kelvanneet..

 

 

Mites olis orkkis varaosana tuollainen ovi, 200 puntaa: http://www.vwheritage.com/vw_act_shop.p ... try_GB.htm

Link to comment

Ei ollu mun rojekti ovi vaiheessa ilmeisesti silloin :) Ei sulla enää olis niitä ovia?

 

Kyl se kun on ovia katellu niin lähe aina nuo samat paikat on haperoita, joten samat hommat odottais "uusissakin". Ei noi mun ovet pahat oo mut toi rakenne kun on epäselvä niin vaikeuttaa tuon työn arvioimista ja sitä että mitä tekis.

 

-Tuomas-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...