Jump to content

Nokan ajoitus


Guest Ranne

Recommended Posts

Guest Ranne

Miten se oikeaoppisesti oikeen tehdään tällaseen ilmavolsuun?

 

Eli kaipaisin aika tarkkoja ohjeita että miten homma hoituu.

 

Nokka on tuo joka löytyy kuvasta. Ja suoraan sanottuna en ymmärrä juurikaan mitään mitä tossa lapussa kerrotaan. Ja ton lapun mukaanhan toi ajotus tehdään, eikö?

post-85-13888357870741_thumb.jpg

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Nokkakortin lukeminen tapahtuu seuraavasti.

väljys on 0.50 tuumaa=1.27mm.

Kaikkein tärkein on tuon imupuolen ajoitus jos imu on kunnossa niin pako tulee kyllä perässä kohdalleen.

Eli seuraavasti kun

3 pytyssä on puristus tahti(mäntä yläkuolokohdassa) niin 1 pytyssä on silloin imuvena 1.27mm auki ja kampiakselin päästä mitataan toin annettu asteluku(tarttee hihnapyörän jossa on asteet) joka on tuossa fk87 32 astetta tuon kun teet niin homma on ihan ok,muista arvoista ei tarttee niin välittää.huom saattaa mennä vakio nokkapyörällä varaa kuitenkin säädettävä,mulla on fk 89 ja meni vakioarvoihin.Jos hauat niin samalla metoodilla voit käyd noi kaikki luvut kohdalleen ja laittaa sitten keskiarvon jos joku luku heittää.

t-jääskeläinen

Link to comment
Guest marko jääskeläinen
Nokkakortin lukeminen tapahtuu seuraavasti.

väljys on 0.50 tuumaa=1.27mm.

siis 0.05 tuumaa tuli näppäilyvirhe.0.05tuumaa=1.27mm

Link to comment

Lohko, kampi ja nokka-akseli kasaan ja mittaamaan. Vakiolla nokkapyörällä ei oikeastaan ole mitään säädettävää. Kun laitat säädettävän pyörän, niin voit säätää ajoitusta vain ruuvit löysäämällä öljypumpun reiän kautta. Tarvit sen hihnapyörän, jossa on asteikko ja mielellään tarkistat jollain tapaa, että asteikko näyttää oikein. Joskus olen törmännyt hihnapyöriin, missä asteikko on ollut muutaman asteen sivussa. Myös voit laittaa pahvisen/muovisen asteikon vakiohihnapyörän päälle, kiinnityspultin alle.

Link to comment
Eli... Periaatteessa koko kone pitää olla kasassa ja sitten mitata noi arvot ja purkaa ja säätää ja kasata ja mitata ja jne...
Ei tartte purkaa koko konetta. Öljypumppu pois ja siitä vain löystyttää (jättäen nahkeaksi) nokan pultit ja kääntää varovasti vähän kerrallaa. Ekalla kerralla aikoinaan itse löystytin liikaa ja Hups holahti asteet reilusti yli...

No tekemällä oppii.

 

-AKI-

Link to comment

Eikös tuossa ajoitusrinkulan keskellä sanota että ".050" check at LIFTER" eli tuon verran asteita nostajalla? Silloin venttiilillä on mukana myös keinujen vipusuhde, eli esim. 1.1:1 tekisi 1.397mm venttiilillä? Ja nuo asteet ovat ilmeisesti .006" (=~0.15mm) venttiilinvälyksellä?

 

Vai menikö täysin metsään?

Link to comment
Eikös tuossa ajoitusrinkulan keskellä sanota että ".050" check at LIFTER" eli tuon verran asteita nostajalla? Silloin venttiilillä on mukana myös keinujen vipusuhde, eli esim. 1.1:1 tekisi 1.397mm venttiilillä? Ja nuo asteet ovat ilmeisesti .006" (=~0.15mm) venttiilinvälyksellä?

 

Vai menikö täysin metsään?

 

Juu, ainakin Hot VW'ssä mittasivat mittakellolla tönäristä, ei venalta.

Link to comment

Päivitetty ohje uusien kokemuksien perusteella nokan ajoitukseen:

 

1. Etitään TDC heittokellolla ja tarkastetaan jotta pitääkö se hihnapyörän asteikon kanssa paikkaansa, laiskemmat ei edes tarkista.

 

2. Etsitään heittokellon avulla nokan nollanostokohta. Tästä käännetään kampuraa myötäpäivään ja mitataan se tyypillinen 0,05" (1,27mm) nosto.

 

3. Tällöin pitäisi hihnapyörän asteikossa olla tarkalleen sama astemäärä kuin nokkakortissa. Omassa Engle W-125:ssä nollanostokohta oli jossain 60-70 asteen kohdilla ja 1,27mm nosto löytyi 25 asteesta (nokkakortissa 26). Sitä siis ei tarvinnut säätää.

 

4. Jos ei luvut täsmää, käännetään nokkaa nokkapyörään nähden niin paljon että oikea asteluku saavutetaan oikealla nostolla.

 

5. Tarkastetaan venttiilin kiinnimeno: käännetään 180 astetta ja mitataan samalla tavalla: etsitään nollanostokohta ja siitä tällä kertaa vastapäivään ja toivotaan että luvut kortissa ja hihnapyörällä täsmää silloin kun nostoksi on mitattu 0.05". Tämä löytyi omasta kampura-kampuran ratas-nokka-nokkapyörä-päittäisvälys -yhdistelmälää just oikealla kohdalla -> ei säätöä.

 

6. Auki- ja kiinniolokohdan yhteenlasketut erot nokkakorttiin nähden jaetaan kahdella ja tehdään lopullinen säätö sen mukaan.

 

Berg elvisteli ameerikantyyliin tehneensä ajoituksen viidessä minuutissa.

 

Genen ohjeissa kehoitettiin käyttämään modattua nostajaa, johon on ruuvattu kierretankoa "työntötangoksi" että on helpompi mitata nosto. Samoin sanoi että kampuran päittäisvälys täytyy olla säädettynä, tämä ei liene niin nuukaa suorahampaisia käytettäessä.

 

Puavo@dwl.fi

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

dwl puavo on ihan oikeassa,ei tarttee välttämättä olla 3 voi olla 1 pyttykin ja mitata 3 sesta.

aseteaan toi 32 astetta kampiakseliin ja imuvena on auki tuon 1.27mm.

puavon ohjeista saa varmaan helpommin selvää:)

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Ei stana. Ei mennyt kuin puoltoista vuotta että sain tämänkin jutun suoritettua. :D

 

Mut menihän siinä aikaakin. Ekaksi en tajunnut hevon vittuakaan miten ton piti tehdä. Sit kun aikansa ihmetteli ja pyöritteli niin alkoi päästä jyvälle. Aluksi olikin nokka sellaset 5-6 astetta jäljessä, kun oli nokkapyörä "jotenkin vaan" kiinni. Nyt on ajassaan. Oon niin pro.

Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...