KalleJ Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Hei, rekisteröidyinpä tännekin kun taitaa tekniikkaan orioituneet tyypit pyöriä täällä enemmän kuin yhdistyksen sivuilla. Pelastin tuossa vähän aikaa sitten uuden projektin itselleni totaaliselta ruostumiselta ja taustatiedot vehkeen spekseistä ovat aika heikot kun projektin aloittaja ei ole ollut enää hengissä viimeiseen 10 vuoteen. Tässäpä muutamia kysymyksiä ym: - Lohko on AB sarjanumerolla eli 1300cc:n vakiolohko? - Sylinterit ovat 87mm(männät 86,93mm) -> ylikoko 1641cc? - Kannet ovat valunumerolla 113.101.375 eli vakiot tonnikuussatasen(tai tonnikolmesatasen) kaksireikäkannet? - Kilkkeitä löytyy öljyn ulosotolle ym. Linjoitushan lähtee öljypumpulta suodattimelle ja sieltä takaisin lohkoon. Virranjakajan vieressä on avattuna reikä valmiiksi, sopiiko tämä palautukselle? - Huohotinboksi löytyy. Eikö linjat tule molempiin venttiilikoppiin ja palautus öljyntäyttöön? - Erillisjäähdytyksen osat ovat kanssa jossain pyörimässä. Parantaa varmasti 3 sylinterin jäähdytystä, kun öljynjäähdytin ei ole kopan sisällä? Minne on kannattavinta sijoittaa kyseinen elementti? - Imusarjat sekä tupla, että yhdelle idf kaasarille. Kaasareita taitaa muistaakseni olla tuplakappalein jo jossain, en vain ole ehtinyt saamaan kuin osan tavaroista ja itse autokin hakematta omaan säilöön. Onko tälle paketille tuplakaasarit aivan liikaa vai kannattavampaa laittaa kiinni vain yksi? - Kaikesta miljoonalaatikoiden tavaroista ja tuotteiden pahvilaatikoista päätellen motissa on sisällä jokin Englen nokka ja uusi kampiakseli. Mistä nämä kilkkeet sitten tunnistaa, kun joskus tätä mosaa vielä luultavasti päädyn availemaan ihan mielenkiinnosta? Missä merkintöjä ym? Kai tuolla kysymyspatterilla vähän aikaa pärjätään. Tässä vielä kuvia 1 Quote Link to comment
mite^ Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Virranjakajan vieressä oleva reikä sopii kyllä öljynpaluuksi. Nokka-akselin tunnistat stanssatuista merkeistä nokka-akselin päässä (näet vaikka kone kasassa jos otat öljypumpun pois). Kaasareina voi olla vaikka nurkissa 40mm brosolit, keskellä yksi 40/45 tai nurkissa vaikka drla tahi idf 36 tuplat. Omaan 1600cc mottiin tulee äsken mainitut 36 drla kaasarit. Quote Link to comment
metake Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Mitähän reikää virranjakajan vieressä mahdat tarkoittaa? Öljykanavan reikä näkyy olevan tulpattu, mutta jos tarkoitat tuota bensapumpun peitelevyssä olevaa reikää jossa nyt on huohotin-suodatin, niin se ei sovellu paluuksi. Quote Link to comment
KalleJ Posted June 16, 2011 Author Share Posted June 16, 2011 Mitähän reikää virranjakajan vieressä mahdat tarkoittaa? Öljykanavan reikä näkyy olevan tulpattu, mutta jos tarkoitat tuota bensapumpun peitelevyssä olevaa reikää jossa nyt on huohotin-suodatin, niin se ei sovellu paluuksi. Pieniä ajatuskatkoksia taas täälläpäin. Siis tuo suoraan virranjakajan alapuolella oleva tulpattu reikähän on ylempi öljykanava? Lohkon sivussahan on samalle kanavalle kierteitetty reikä öljynpaineanturille. Ideana siis, että paluu tähän samaan kanavaan. En sentään ihan niin hullu vielä ole, että yrittäisin tunkea sitä tuohon missä nyt huohotin on kiinnitettynä. Quote Link to comment
Timo Mäntyharju Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Mitähän reikää virranjakajan vieressä mahdat tarkoittaa? Öljykanavan reikä näkyy olevan tulpattu, mutta jos tarkoitat tuota bensapumpun peitelevyssä olevaa reikää jossa nyt on huohotin-suodatin, niin se ei sovellu paluuksi. Miksi ei sovellu paluuksi?? Quote Link to comment
-Alex- Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Bensapumpun laipassa oleva reikä on liian pieni ja paluu pitäisi johtaa takaisin öljykanavaan. Eli kaikkein paras minun mielestä on se tavallisin reikä, ei tarvi mitään selittelyjä, katso kuvaa tarkemmin :D Alunperin öljypumppu pumppaa vakiokoneessa samaan kanavaan kuin kuvan fullflow järjestelmällä, melko simppeli juttu :) Kaiken lisäksi kaikki letkut jäävät piiloon moottoripeltien alapuolelle, siistimpi yleisilme. Moottori näkyy olevan kuvissa osittain palasina, joten ei ole mikään homma purkaa kone ja teettää lohkoon oikeaan paikkaan fullflow kierre. Quote Link to comment
mite^ Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Moottori näkyy olevan kuvissa osittain palasina, joten ei ole mikään homma purkaa kone ja teettää lohkoon oikeaan paikkaan fullflow kierre. Millä perusteella tuo on oikea paikka mikäli tarkoitat ko. kohtaa joka on linkittämässäsi kuvassa? :) Quote Link to comment
mikko k Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 "Oikea paikka" = tehtaan suunnittelema runkolinjan pää. Öljy kyllä menee jakajankin juuresta sisään ja runkolinjaan, mutta onkohan öp-kellon jälkeen pystyssä oleva kanava turhan pieni, mistä öljyn sitten pitää mennä alas? (huom. kuvassa kanavan tulpan koko, joka on pienempi kuin öp-kellon 10*1mm kierre) Edit: siis runkolinjan pää, johon öljy tulee pumpulta, öljynpaineventtiilin päälle. Quote Link to comment
mite^ Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 "Oikea paikka" = tehtaan suunnittelema runkolinjan pää. Öljy kyllä menee jakajankin juuresta sisään ja runkolinjaan, mutta onkohan öp-kellon jälkeen pystyssä oleva kanava turhan pieni, mistä öljyn sitten pitää mennä alas? (huom. kuvassa kanavan tulpan koko, joka on pienempi kuin öp-kellon 10*1mm kierre) Edit: siis runkolinjan pää, johon öljy tulee pumpulta, öljynpaineventtiilin päälle. Kyllä mulla on tuossa kohtiin parissa lohkossa 3/8 kierre toisessa kylläkin 14mm. Mutta ne onki jokkismoottoreita mitkä ei voi ikinä toimia ;) Ja itse en nyt ainakaan yrittänyt vittuilla vaan hakea tieoa :) Quote Link to comment
Guest Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 ei sita paluuta passaa sinne ylempaan kanavaan vieda, kun siella alhaalla on paineventtiili joka rajoittaa oljyn kiertoa ylakanavassa (jaahdyttajalle). Oikea paikka on siis alakanavassa (Paaoljykanava) JM koneessa melko varmasti on paineventtiili poistettu jotta jaahdytyspiiri saa oljya koko ajan? Silloin silla on vahemman merkitysta, tosin en silti haluaisi ahtaampaa ylakanavaa kayttaa KAIKEN oljyn kuljettamiseksi. Kylla sen oljyn on syyta ensin menna sinne paakanavaan josta se sitten jaetaan simme mihin sen kuuluu menna, siina suhteessa mita on tarkoituksenmukaista. Quote Link to comment
mikko k Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 "Oikea paikka" = tehtaan suunnittelema runkolinjan pää. Öljy kyllä menee jakajankin juuresta sisään ja runkolinjaan, mutta onkohan öp-kellon jälkeen pystyssä oleva kanava turhan pieni, mistä öljyn sitten pitää mennä alas? (huom. kuvassa kanavan tulpan koko, joka on pienempi kuin öp-kellon 10*1mm kierre) Edit: siis runkolinjan pää, johon öljy tulee pumpulta, öljynpaineventtiilin päälle. Kyllä mulla on tuossa kohtiin parissa lohkossa 3/8 kierre toisessa kylläkin 14mm. Mutta ne onki jokkismoottoreita mitkä ei voi ikinä toimia ;) Ja itse en nyt ainakaan yrittänyt vittuilla vaan hakea tieoa :) Jakajan alla, taaksepäin osoittavan öljykanavan päähän varmasti saa 14mm liittimen. Jos laitat öljyn kulkemaan sitä kautta runkolaakereille/koneeseen sisälle, niin öljy joutuu kulkemaan PYSTYSSÄ olevaa kanavaa pitkin alas, öljynpainekellosta n. 2cm vasemmalle! Kyseinen kanava lienee max. 8mm halkaisijaltaan! Ks. kuvassa näkyvä tulppa kanavan päässä. Mä en ainakaan halua rajoittaa öljyn kulkua turhilla mutkilla ja pienillä kanavilla. Öljynpaineventtiiliä ei voi poistaa kokonaan, koska silloin aukeaa kanavista suora reikä lohkoon sisään öljypohjaan! Ylipainereikä siis, joka näkyy nokkarattaan kohdalla lohkossa sisällä!!! Tässä siis selkeää tietoa, ei vittuilua kenellekkään! ;-D Quote Link to comment
mite^ Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Öikös kello, sen vieressä oleva tulppa (ylöspäin) ja jakajan vieressä kanavan päässä mene kaikki samaan kanavaan? Ja tästähän paluu menisi kai ilmeisesti alkuperäisen jäähyn kanavaan mikä on monessa jokkismoottorissa esim. korvattu kanavalla, eli jäähy pois kun on erillinen jäähy. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293 itse en tuota ole sen tarkemmin lukenut mutta tähän väliin kuvaa vain kanvasta. Ja jos keskustelu siirtyy pidemmälle voidaan siirtyä vaikka trikkitopikkiin niin ei mene tämä ihan offtopiciksi :) ps. enkä kyllä väitä vastaan etteikö tuo alempi kanava olis parempi. Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Voihan sen pyörän koittaa keksiä uudelleenkin jos siltä tuntuu ;) Tuosta kuvasta saa käsityksen miten se öljy tuolla kulkee: Kyllä se kannattaa siihen alempaan kanavaan palauttaa (pääöljykanava), johon pumppu sen vakionakin työntää. Ja CSP:n sivuilla lisää asiasta. Öljynpaineventtiiliä ei voi poistaa kokonaan, koska silloin aukeaa kanavista suora reikä lohkoon sisään öljypohjaan! Ylipainereikä siis, joka näkyy nokkarattaan kohdalla lohkossa sisällä!!! Eikös tuon nokkarattaan puoleisen venan voi kyllä poistaa, mutta sitten öljy ei kulje jäähdyttimen kautta? Käsittääkseni ylipaineventtiili on vauhtiksen puoleisessa päässä? Quote Link to comment
mikko k Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 No tuossa lohkossa joka mulla on nyt just pöydällä halki, niin on ainakin ihan suora reikä nokkarattaan tilasta öljykanavaan... Eikä se ole ollut ainoa sellainen lohko mulla. Mä en jättäis paineventtiiliä pois, mutta muut saa tehdä ihan miten haluaa.... Kannattaa varmaan hieman tutustua itse lohkoon, eikä vain kaaviokuviin... Niin ja 2-venttiilisessä lohkossa on vauhtiksen päässä kans reikä lohkoon, siis ylipaineventtiililtä öljypohjaan. En tiedä sitten, että millä nimellä pitäis kutsua tuota nokkarattaan päässä olevaa reikää... Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Kannattaa varmaan hieman tutustua itse lohkoon, eikä vain kaaviokuviin... En ole koskaan noin tarkkaan katsonut kun ei ole asia kiinnostanut, pitää tutkia seuraavan kerran tallilla. Ilmeisesti sitten tuo ensimmäinenkin venttiili päästää öljyä suoraan öljypohjaan jos paine tarpeeksi nousee? Ja tarkemmin kun vielä ajattelee, niin loppupeleissä tuolla ei pitäis olla merkitystä vaikka paluun laittaisikin yläkanavaan, sitä kauttahan se kuumassa koneessa kuitenkin kulkee jäähdyttimelle ja sieltä vasta alakanavaan, kylmillä öljyillä menee suoraan alakanavaan. Onko jossain tietoa millä öljynpaineella kierto menee jäähdyttimen kautta, eli millä paineella tuo ensimmäinen vena aukeaa? Jos laittaa notkeat nykyöljyt niin meneekö kierto aina jäähdyttäjän kautta, ja toisaalta jos laittaa tehokkaan öljypumpun niin ohitetaanko jäähdytin silloin kokoajan? Quote Link to comment
Fileas Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Suurtehopumput= humpuukkia? itse suosin 26mm punppua ja 20W50 öljyy, voitelu riittänee varmasti. Quote Link to comment
Guest Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Liian iso pumppu ja/tai liian paksut oljyt aiheuttavat ylikuumenemista just siksi etta jaahdytinpiiri ei aukea. Se paineventtiili on myos termostaatti, siina mielessa etta kuuma oljy on notkeampaa, paine pienempi ja venttiili ohjaa oljyn jaahdyttimelle. Eli toisinsanoen.. jos laittaa ison pumpun ja paksut oljyt, on muutettava myos paineventtiilin jousen jaykkyytta jotta se toimisi oikein ja paastaisi oljyn jaahdyttimelle menevaan kanavaan kuumana. Kun vena retkottaa auki isoilla paineilla, niin oljy menee suoraan paakanavaan helpointa ja isointa rooria pitkin, ja jaahdyttimen lapi ei kulje paljoakaan, kun mikaan ei pakota oljya sinne (ahtaampaan) kanavaan. Quote Link to comment
Per Jernström Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Viitaten metaken kuvaan, öljy tulee pumpusta sen venttiilin päälle (nuoli kohdassa 4 osoittaa siihen reikään mikä tulee pumpusta). Se venttiili (numero 5) on tavallaan 3-"toiminen", eli matalilla paineilla se on kiinni ja öljy menee jäähdyttimeen, kun paineet kasvaa niin ensin se päästää öljyt pääkanavaan (numero 6) ja mikäli paineet kasvaa vielä lisää niin venttiili päästää öljyä takaisin öljypohjaan mikon mainitsemasta reijästä. Molemmat venttiilit toimivat siis paineenrajoittimina mikäli tarvii. Se paineenalennusreikä niissä ei ole kovin iso (noin 6mm?), ja jotkut viilaavat sitä vauhtipyörän päässä olevaa kookkaammaksi. CSP myy adapterin joka menee sen nokkapyöräpään venttiilin tilalle jolloin saa tehtyä paluun ilman työkaluja. En tiedä mitä tapahtuu jäähdytyskierron kanssa kun sitä käyttää. Quote Link to comment
metake Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 No tuossa lohkossa joka mulla on nyt just pöydällä halki, niin on ainakin ihan suora reikä nokkarattaan tilasta öljykanavaan... Eikä se ole ollut ainoa sellainen lohko mulla. Mä en jättäis paineventtiiliä pois, mutta muut saa tehdä ihan miten haluaa.... Kannattaa varmaan hieman tutustua itse lohkoon, eikä vain kaaviokuviin... Jep, kyllähän siellä sellainen reikä majailee, joten korjaan itseäni eli ei sitä venttiiliä voi pois ottaa. öljyt ja paineet karkaa.. Se venttiili (numero 5) on tavallaan 3-"toiminen", eli matalilla paineilla se on kiinni ja öljy menee jäähdyttimeen, kun paineet kasvaa niin ensin se päästää öljyt pääkanavaan (numero 6) ja mikäli paineet kasvaa vielä lisää niin venttiili päästää öljyä takaisin öljypohjaan mikon mainitsemasta reijästä. Tämä venttiilin 3-toimisuus ei mielestäni ole mahdollista. Tuo reikä sijaitsee niin alhaalla, että venttiili ei mitenkään mahdu tulemaan sen alapuolelle, siten että öljy pääsisi aukosta ulos. Epäilen (ja miltei väitän) että tuon reiän tarkoitus on päästää venttiilin alapuolelle tihkuva öljy pois jotta venttiili pääsee painumaan alaspäin. Jos venttiilin alapuolella olisi umpinainen kolo, niin se täyttyisi öljystä joka tihkuu venttiilin ohi ja estäisi venttiilin painumisen. Quote Link to comment
SimpleMan Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Eli toisinsanoen.. jos laittaa ison pumpun ja paksut oljyt, on muutettava myos paineventtiilin jousen jaykkyytta jotta se toimisi oikein ja paastaisi oljyn jaahdyttimelle menevaan kanavaan kuumana.. Lainaan aihetta sen verran että ja kun omassa kuplassa on cb perf. maxi pump 3 (26mm), valvoline vr1 racing 20w-50 öljyt, suodatin lokarin sisällä ja vakio öljynjäähdytin niin minkäslainen sen paineventtiilin tulisi olla? Nyt paineventtiilit on originaalit... Quote Link to comment
Racing Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Ja niitä öljynpaineen säätöventtileitäkin on vaihtomoottori kierrätyslohkoissa 0,5mm ylikoossa molemmissa päissä lohkoa. Pumpun päähän vaan lovettu mäntä niin öljy kiertää aina jäähdyttimen kautta,ei ole ollut ainakaan koskaan ongelmaa että ei lämpenisi kesäkäytössä. Quote Link to comment
KalleJ Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Ovaalinräpläämisen ohella tullut taas tätäkin mottia tutkittua lisää. Öljypumppu on 30mm rattailla ja osavuoresta en ole ainakaan vielä siihen kuuluvaa kantta löytänyt. Kuitenkin ohjelappuja "How to install a Full Flow Oilpump". Mikäs härpäke se muka sellainen on? Tuosta kiinniolevassa ainakaan ei ole lähtölinjaa tapitettu/poistettu. Toimiiko tuollainen systeemi missä in/out liitännät suoraan kannessa muka kunnolla (esim. cb maxi pump 3 tyylisesti)? Taitaa olla kannattavampi idea pistää kaikki palasiksi ja laittaa liitäntä "oikeaan paikkaan". Näkeepähän samalla mitä kampea ja nokkaa ym. tuo on syönyt. Tuplakaasarien imusarjat eivät sovi ainakaan 40DRLA mitä tuolta yhden iskemättömän löysin. Noh, jokuhan niihin on jo tussilla SOLEX 40 kirjoittanut. Mille mahtaa nämä sitten sopia? Kurkkujen välimatka toisiinsa nähden on jonkin verran pidempi kuin DRLA. Ei kai vaan Solex 40 P11 (tai jotain)? Vielä hieman kahden vaiheilla keskituplan/nurkkatuplien välillä. Quote Link to comment
vwagen Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Solex 40 PII:n imusarjoilta nuo näyttää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.