KalleJ Posted February 15, 2015 Author Share Posted February 15, 2015 Taitaa olla ruostehommat melkein puolivälissä. Takahelmaa, kulmaa ja edessä jotain tullut tehtyä. Osa Klokkerholmin korjauspaloista ihan hyviä, toiset taas vähän mitä sattuu. Muutama ainakin stanssattu ihan vinoon, rypytetty ym. ja niitä korjailtu sitten toimivaksi. Takakulman paneelissa voisi esim. olla laippa olemassa pyöränkaaren paneelia vasten ja muutenkin olisi toivottavaa, ettei peltiä puuttuisi kriittisistä paikoista. B-pilarin korjauspalasta jäänyt ylimäärä ja pala suoraa peltiä korjasi asian tällä kertaa. Alkaa näyttää jo ihan hyvältä. Puolen käännön jälkeen palattiin kuitenkin maan pinnalle. Toinen puolikin on kohtuu rapea ja muutama kilo irtoaa ruostetta ennen kuin tämä savotta on valmis. Keula tulee vielä yllättämään ikävästi, sillä tuntuu että koko nokka on taiteiltu nätiksi kitillä. Virtaa kintaisiin. 2 Quote Link to comment
SePi Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 (edited) Kyllä voit ittees vuolaasti ja vapaasti kehua kun tämän raadon saat kerran elävien kirjoihin! Big respect Edited February 15, 2015 by SePi Quote Link to comment
KalleJ Posted February 22, 2015 Author Share Posted February 22, 2015 (edited) Kyllä voit ittees vuolaasti ja vapaasti kehua kun tämän raadon saat kerran elävien kirjoihin! Big respect Ei tällaisten ruostekasojen korjaamisessa käytännössä mitään järkeä ole, mutta menköön tällä kertaa vaikka osana suomalaisen (autoilu)kulttuurihistorian pelastamista. Sitä saa mitä maksaa, eli ostakaa kaikki vaan ne parinsadan euron raadot talteen, että pääsee säästämään hankintahinnassa. Ruosteetkaan näytä enää niin pahalta, kun laikkaa puolet autosta kerralla pois. Muutama poikittaispalkki kasaan, pala pohjalevyä ja muuta pientä niin kohta näyttää kuin uudelta? Runkopalkit sai jo suurinpiirtein kuntoon. Toisella puolella vääntösauvaputki oli palkin sisällä mennyt puhki. Onneksi tuli tökittyä riittävän väkivaltaisesti, ettei jäänyt huomaamatta kummittelemaan tulevaisuudessa. Reikä korjaantui reilulla palalla romuliikkeestä löytynyttä paksua putkea. Voisi vielä askarrella kartiomaiset tukipalat joka puolelle, että varmasti pysyy koko paketti kasassa. Olisikohan sittenkin pitänyt ostaa vähän parempi aihio? No ei tietenkään. Edited February 22, 2015 by KalleJ 3 Quote Link to comment
KalleJ Posted March 8, 2015 Author Share Posted March 8, 2015 Lankaa ja kaasua sen kun palaa vaan. Liukuoven ympärystä tarvitsee vain enää uloimman helmapellin. Oven ylemmän ohjausuran säästin vanhasta, kun ei näköjään korjauspaloissa tule mukana. Päälimmäinen paksu pelti oli kai päässyt vetelemään lattiapellin hitsauksessa tai oli jo mutkalla aikaisemmin jostain syystä tuon kuvassa näkyvän pienen syvennyksen vierestä. Mittanauha käteen ja muutamia n. 5cm hitsipalkoja yläpinnalle+paineilmaa perään ja oli taas suorassa. Ei tätä romua taida täysin suoraksi ja nätiksi koskaan saadakaan, mutta jotain sentään yritetty. Vääntösauvaputket tuli myös tuettua joka suunnalta suunnitelmien mukaisesti. Mitäköhän mahtaa katsastusmies joskus miettiä, kun tämän koritöiden taidonnäytteen saa arvostelevien silmien eteen? Pohjassa on tällä hetkellä melkoinen värikavalkadi, kun joka kerta maaliliikkeessä on tarttunut eri värinen maalipurkki mukaan. On tumman harmaata, vaaleanharmaata, valkoista, kermanvalkoista ym. Jos joku noita miettii, niin pohjassa on punainen 2K Temacoat GPL-S primer epoksi ja nuo väriloistomaalit ovat Temaprime EE 1K sinkki/ruosteenestomaaleja. Tuo Temaprime tuntuu sopivan ihan ok myös "hitsattavaksi pohjamaaliksi". Maaliliike sekoitti pienen määrän tulevaa väriä, L90D Pastel weiss, jota olen pensselillä tökkinyt ilmanottoaukkojen sisään nyt kun kulmat/akkukotelot ovat olleet auki. Ihan nätti väri omasta mielestä tuohon päällemaalattuun kirkkaanvalkoiseen verrattuna. 1 Quote Link to comment
KalleJ Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 Tämähän menee jo aika vauhdilla. Toinen takanurkka akkukoteloineen ym. on valmista ja liukuoven päälipeltikin löysi paikkansa. Moottoritila, takahelma ja etuoven askelma enää jäljellä isoina hitsauskokonaisuuksina! Askelman päälipintaan tuli tehtyä alustavia pikkupaikkoja, mutta taitaa olla paras repiä reilusti auki kun sisäpuolen pelti ei näytä kovin hyvältä. Pian on varmaan aika tehdä vähän muutakin välillä valmiiksi tulevaa varten, ettei keuli käsistä korin osalta. Hitsaushommien jälkeen luvassa pohjan uudelleenmaalausta, saumojen tiivistystä, koteloiden suojaamista ja muuta yleistä käsittelyä. Melkein kaikki tarvittavat pikkuosat on tähän projektiin jo tullut hankittua, eli tällä kertaa ei ala ahistaa osien odottelu. Tietenkin se pitkäveteisin työ, eli pintojen hiominen on vasta tulossa. Muutamaan sähkökäyttöiseen ja imuriliitäntäiseen työkaluun on sentään investoitu, ettei tallissa kaikki mene tukkoon itse hiojaa myöten. 1 Quote Link to comment
jupsu Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Voisitkos myydä yhen parin noita yksreikäkansille olevia imusarjoja? Paljonko hinta ois? Olisi nimittäin tarvetta aikas paljon. Quote Link to comment
KalleJ Posted April 14, 2015 Author Share Posted April 14, 2015 Voisitkos myydä yhen parin noita yksreikäkansille olevia imusarjoja? Paljonko hinta ois? Olisi nimittäin tarvetta aikas paljon. Ne soveltuu 30hv ikäluokan kansiin, eli onhan tarve juuri sellaiseen? Jos on, niin pistä YV. Pallokeulaan on tullut tehtyä kaikenlaisia pikkuhommia, ei mitään kovin kuvanarvoista mutta etenee sentään. Vielä pitäisi jonkin aikaa odottaa kelien kuivumista, että pääsee ruiskimaan uuden epoksikerroksen pohjaan. Maalien poistohommatkin aloitettu ja aikamoinen pommi tämä yksilö on vähän joka paikasta. Taitaa karista muutama kilo painosta pois kun ulkopinnat saa tehtyä uusiksi! Tulevaan moottoriin tuli ostettua JustKampersilta RST kärmes setti, kun ei Vintage Speed sitten lopulta napannutkaan eikä Empin halpis kiinnostanut. Ihan laadukkaalta vaikuttaa, mutta ei ollut 38mm putkilla mitä sivuilla luki ja esilämmityksen reiät valmiiksi porattu eli sekään ei vastannut kuvausta. Kukaan muu päätynyt tähän sarjaan? Ajatuksena on tehdä tuohon kylkeen vakio lämmönvaihtimista, J-putkista ja valimomiehen taikatempuista kohtuullisesti virtaava ja lämpöä antava kokonaisuus. Ajokuntoisilla vehkeillä on päristelty kauniiden säiden saattelemana ja oranssi pommi jälleen ansioikkaasti katsastettu tämän vuoden osalta. Pohjalevyä hitsailtu ja paikkailtu tälläkin kerralla. Eipä tietenkään mennyt ensimmäisellä yrittämällä läpi kun ei päässyt nosturille, liian matala! Muutoskatsastetut mitat edelleen millilleen samat, mutta jostain syystä tänä vuonna keulaa piti nostaa eli aika henkimaailman hommia nämä vehkeet. Toisella kerralla löydettiin jälleen ensi vuodeksi ruostehommia korista! Tällä hetkellä mietityttää mitäs ovaali keksiikään päänmenoksi. Vaikka vuotava akselintiiviste, jarrunestettä rummuissa tai jotain muuta mukavaa? Yksi polttimo ainakin oli jo palanut valmiiksi. Quote Link to comment
KalleJ Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Tämä olis melkein alustan ruostehommien osalta kunnossa. Uusi epoksikerros pinnassa ja näyttää jo vähän paremmalta värisuoran jälkeen. Viime maalauksesta sen verran aikaa, joten piti karhentaa sieltä mistä pystyi. Maalaus oli tällä kertaa jo ihan mukavaa, kun buusterina ja "vedenpoistona" oli kaksi vanhoista kaasupulloista tehtyä lisäsäiliötä. Sisäpuolen maalinpoistokin aloitettu ja parhaat vehkeet siihen tuntuu olevan lamelli/rättilaikat ja maalinpoistolaikka. Ei tuolta mitään suuria yllätyksiä löydy, joutuu vaan puhkumaan ja puhaltamaan hiekalla pahimmat kohdat mihin muuten ei pääse/menisi hiomalla puhki. Vappukruisinkiin valmis? 1 Quote Link to comment
KalleJ Posted May 17, 2015 Author Share Posted May 17, 2015 Etenee tämäkin, ei vaan hirveästi ole kuvien ja kirjoittamisen arvoista. Aika monta säkkiä hiekkaa on tullut pistettyä läpi puhallusvehkeistä ja kyllä tuntuu toimivan tuon välisäiliösysteemin kanssa. Useamman säkin kun puhaltaa samalla kertaa, niin ensimmäinen säiliö kerää vettä näillä kosteilla keleillä deseissä, toinen vain muutamia tippoja. Alkaa tuo homma olla jo ihan hauskaa kun kerrankin vehkeet toimii, eikä suurin osa ajasta mene tukosten kanssa taistelemiseen. Suosittelen. Kaikki pinnat näyttää olevan hieman lommolla/suoraa pintaa ei taida koko autossa olla, joten hiekka on valtias. Puhaltaminen menee todella nätisti verrattuna laikoilla leikkimiseen. Rälläkkää kun käyttää pari tuntia putkeen, niin käsissä tärisee vielä kauan. En taida paljoa tuota sisustaa enää hiontavehkeillä koskea kun puhalluskin mahdollista. Noh, tuli sentään yksi kuva otettua. 2 Quote Link to comment
KalleJ Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 Kai tätäkin pitää välillä taas päivitellä. Pallokeulaan käytetty aika mennyt lähestulkoon täysin hiekkapuhaltaessa ja maalattaessa tavaratilaa. Ovaalissa kytkimen luistaminen jo siinä pisteessä, että katsastusmieskin sanoi ajan olevan melko hyvä kytkinremontille eli kai se kytkinlevy nyt viimein pitää vaihtaa. Imusarjakin on nätisti rävähtänyt halki keskiosastaan/putket yhdistävästä valusta. Moottorijumppaa tiedossa. Nyt kun hiekkapuhallusvehkeet toimivat hyvin, ei ilman niitä tulisi kyllä kunnolla toimeen tai ei tämän pallon kaltaisessa projektissa olisi mitään järkeä. Niin monessa tiukassa kolossa on ruostetta ja paikoitellen on niin rankkaa kuunpintaa, että hiontavehkeillä olisi paikat puhki ennen kuin ruosteen saa pois. Jää tuonne näkösuojaan tietenkin kanssa ruostetta, mutta ei voi mitään. Moneen paikkaan on tullut ruiskuteltua ruosteenmuuntoainetta, niin ei tuota varmaan paremmaksikaan enää saa. Sisäpuolella aloitin jo maalattavan saumausaineen käytön varsinkin uusien hitsien kohdalla. Kontrastivärit tässäkin, niin jopa sokeakin näkee mihin on lätkitty. Saa nähdä kuinka pitkälle tämä normaalia intensiivisempi lomaharrastaminen vielä vie. 1 Quote Link to comment
KalleJ Posted July 20, 2015 Author Share Posted July 20, 2015 Eteenpäin eteenpäin. Tavaratilan puoli keulittu jo pintaväriin asti. Ei kyllä kelit ole suosineet näitä hommia, mutta ei mitään suuria ongelmiakaan ollut. Ensin oli tarkoitus vetää paremmaksi suojaksi/pohjaksi Temadurit, mutta maaliliikkeessä suositeltiin samantien myös pintavärien vetämistä, ettei tarvitse hiomisten kanssa itseään vaivata. Pohjamaalina tuossa Temadur 20 ja pintaväri Standoxin Standofleet HS Topcoat. Hyvin on tehtaalla värejä mietitty, sillä tuo Pastel Weiss sopii kyllä kuin nenä päähän omasta mielestä. Kohta jos pääsisi myös ulkopinnan kimppuun. Alustan osia maalailtu samalla kun muutakin ruiskuttelua tullut tehtyä, niissä Temadur 20 ja 90. Eipä tuo ruiskumaalailu mitään kallista ole, Temaduriakin saa litran 17e (pintaväri tietenkin noin 3x kalliimpaa). Toisesta topikista voikin jo huomata, että pihapiiriin saapui vielä yksi komistus, autoilun helmi 181. Vuoden -71 Bundeswehrin ritsa, joka on suomessa ollut muutamalla omistajalla ja lähiajat poissa rekisteristä vuodesta 2001. Ratsupaikkaa ja ruostetta löytyy tästäkin, ettei pääse suoraan ajoon tälläkään kertaa! Katto hieman nuhjuinen, mutta pelastettavissa. Inttivärit tuosta kyllä saatava pois ja tilalle yksittäinen väri. Kittiä tai lommojen oikomista tuohon ei tule, ei mitään liikaa hifistelyä tämänkaltaiseen vehkeeseen. Ovaalin kytkin oli myös ihan hyvässä hapessa. 6mm kulutuspintojen välillä ja toisella puolella niititkin jo alkaneet kiillottua. Voisi sitä vaihdella noita useamminkin! 2 Quote Link to comment
KalleJ Posted August 19, 2015 Author Share Posted August 19, 2015 Heitelläänpä vähän ajatuksenvirtaa, jospa sitä vaikka saisi itsensä jälleen väännettyä takaisin volkkarienrassausmoodiin parin viikon tauon jälkeen. Ovaali piristyi kummasti kytkimenvaihdon jälkeen ja pääsi viikoksi päivittäiseen Kehä 1-liikenteeseen. Sen verran huonosti tuntuu porukka vinkkareita tajuavan, että tuskin tulee tavaksi. Moottoritilan vaahtomuovieristeet lensi roskikseen moottorijumpan yhteydessä ja onneksi tarranpoistaja on nimensä veroinen ja liimapinnan sai pyyhittyä pois. Muuten olisi tullut melko hiki repiessä höttöä pois seinästä. Älkää vaan laittako sinne mitään, jos omianne "parantelette". Takapöntön maalaaminen tuntuu olevan myös yhtä tyhjän kanssa, joten ainaisen erehtymättömänä tutkijana kokeilin tällä kertaa grafiittipastaa. Kromaus - toimii, silava - toimii, tämä - nähtäväksi jää. Tähänkin olisi rasvat voinut heittää päälle ja polttaa, jos olisi hiekkapuhaltaa jaksanut. Kokemuksia tuosta sitten myöhemmin, pitääkö ruostetta poissa ollenkaan. Tuli myös kokeiltua toisenlaista kikkaa. Täysvalkoinen puskuri valkoisilla puskuriraudoilla ei oikein napannut, joten vähän piti saada sävyä mukaan. Ei ole oikein mahdollisuutta kokeilla kunnolla miltä kokonaisuus näyttää, niin ei tuota rakoa oikein maalatakaan voinut. Testissä siis Bilteman muovimaali/PlastiDip kopio. Perinteiset rajaukset teipillä (oikea rajausteippi jossain tietenkin karkumatkalla), yksi runsas kerros pullosta ja kosteana repäisy -> ihan mukavan näköistä rajaa. Tarttuu myös ihan mukavasti kiinni, sillä roiskeita sai hangata ihan huolella. Parasta tuossa, että jos alkaa lookki kyrsiä, saa tuon tavaran revittyä vaikka heti pois. Keulamerkkikin tuli muuten valettua, saa nähdä päätyykö keulalle vai koristamaan tallin seinää. 1 Quote Link to comment
Guest Type123 Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Erittäin asiallista ja laadukasta toimintaa. Btw - imusatsit ovat hienot :) Quote Link to comment
Tanhis Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 BTW kyllä sinne voi äärieristeet konehuoneeseen voi laittaa mutta ei välttämättä kannata aina panostaa siihen halvimpaan vaihtoehtoon. Quote Link to comment
KalleJ Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Erittäin asiallista ja laadukasta toimintaa. Btw - imusatsit ovat hienot :) Onko asennettuna ja vivustot ym. tehty? Itse en koskaan edennyt siihen asti. Moottorijumpan aikana olisi ollut aika muikea paikka vaihtaa haljenneen vakiosarjan tilalle tuplat. Noh, Okrasa kannet ja nurkkatuplat sitten vaan. BTW kyllä sinne voi äärieristeet konehuoneeseen voi laittaa mutta ei välttämättä kannata aina panostaa siihen halvimpaan vaihtoehtoon. Tottakai. Yhtenä motivaationa tosin se, että sisäpuolella on jo äänieristeet eli mitä turhaa enää moottoritilaa rumentamaan vaikka SilentCoatilla tai STP:llä. Suurta eroa äänimaailmassa vakiovehkein tuntunut olevan. Quote Link to comment
KalleJ Posted September 13, 2015 Author Share Posted September 13, 2015 Vähän on hiljaista projektit alueella, joten pistetäänpä jotain pientä täytettä. Ohjaamon puoli sai päällensä hiekkaa ja pohjamaalia. Kattoonkin meni ihan täysi kerros maalia toisin kuin tehtaalta tullessa. Oli jo pintaruostetta sielläkin, mikä ei tämän auton kanssa ole mikään ihme. Löytyisikin sellainen paikka, missä sitä ei olisi. Keulan "kouruun" upposi reilusti pensselillä Isotrolia taistelemaan tiukoissa koloissa muhivaa ruostetta vastaan. Eiköhän tällä tyylillä saada ruostepeikko kaikkoamaan pariksi vuodeksi. Tuulilasin aukon alareuna pitää uusia koko pituudeltaan. Sen jälkeen taitaa olla hitsaushommat (ehkä) tämän osalta loppu. 2 Quote Link to comment
KalleJ Posted September 20, 2015 Author Share Posted September 20, 2015 ...ja sitten on kabiini pintavärissä asti. Jotain positiivista sentään, että ainakin vielä tuo väri miellyttää silmää ihan kympillä. Täydet pisteet edelleen entisten vuosikymmenten maaliensekoittajille. Tuossa vielä oma näkemys tulevasta pitkästä lämpöputkesta pakun pohjaan. Pätkä alupap-letkua ja päälle hieman isommanpuoleista kutisteletkua. Muissa kohdissa ajattelin askarrella alkuperäisten risojen eristeiden tilalle sammutuspeitteistä ja parimilliä paksusta keraamivillasta alkuperäistyyliset lätkät. Thermotecit ym. lämpösuojanauhat sen verran ylihinnoiteltuja, että jääköön ne hyllyyn odottamaan tuunaajia ja pakosarjantuhoajia. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Menee vaan nätti maali pilalle kun rupeat tuota ikkunan alareunaa korjaamaan. Quote Link to comment
KalleJ Posted September 21, 2015 Author Share Posted September 21, 2015 Menee vaan nätti maali pilalle kun rupeat tuota ikkunan alareunaa korjaamaan. Tämän kanssa menee muutenkin jo sen verran perse edellä puuhun osissa maalaamisen ym. kanssa, ettei ikkunantiivisteen alle ja viereen jäävien osien maalien pieni paikkaus hirveän paljoa rassaa. Olisihan tuokin kyllä ollut parasta korjata ennen sisätilojen aloittamista. Quote Link to comment
KalleJ Posted September 27, 2015 Author Share Posted September 27, 2015 Tällä kertaa homma jatkui kojelaudan osien puhalluksella. Aika paljon oli muuten ruostetta maalin alla muhimassa ja etupeltiinkin oli muodostunut todellista taidetta pinnan alle. Temadurit tuli heitettyä päälle suojaksi, seuraavaksi olisi rypytyksen aika. Onko kukaan saanut alkuperäistä/kaltaista tekstuuria aikaan helposti? Tasainen satiinipinta ei oikeen käy omaan makuun. Muutamia vaihtoehtoja mietitty: - Ryppymaali. Ei oikein se tyyli mitä tässä haetaan ja helposti epätasainen lopputulos isoon kappaleeseen. - Maalia kevyt pohjakerros, jonka jälkeen lähes ohentamaton+iso suutin ruiskuun+paljon ilmaa kombona useita harsokerroksia? - "Struktuurimassaa" maalikaupasta? Tuosta olen jotain legendaa kuullut, että automaalaamoissa tekevät erilaista tekstuuripintaa normaalin maalin sekaan laitettavalla aineella. - Villi kortti: yhden märän kerroksen jälkeen pintaan alakannullisella hiekkapistoolilla todella hienojakoista hiekkaa (0,2 tai pienempää), jonka jälkeen päälle viimeinen kerros maalia Tällä ainakin saa kohtuu rajun näköistä jälkeä. Parempia ideoita? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Tai sit lähetät sen nukattavaksi. Quote Link to comment
KalleJ Posted October 19, 2015 Author Share Posted October 19, 2015 Tai sit lähetät sen nukattavaksi. Hienoa pintaa tuolla tekniikalla tulee, mutta ei ihan sitä lookkia mitä tähän haen. Muutamia rypytysvaihtoehtoja testattu, mutta lopullista valintaa ei vielä tiedä. Maaliliikkeessä käväistessä selvisi ainakin, että Tikkurila lopettanut jo aikaa sitten oman Temaduriin sekoitettavan tekstuurimassan tuotannon. Esittelivät jotain spraytarviketta, mutta lopputulos vähän niin ja näin. Yllätyksenä Bilteman sprayryppymaali lähinnä alkuperäistä. Kojelaudan osien taakse tuli vedettyä pintaväriä suojaksi, kun sattui pieni määrä jäämään muuten yli kaikenlaista pientä ruiskutellessa. Seuraavaksi näkyvälle puolelle kerros puolikiiltävää mustaa ja josko sitten uskaltautuisi kokeilemaan tuota ruotsalaisten roiskeväriä. Alustan pilaaminen massalla aloitettu. Kaikkia mahdollisia koloja yritin suojata ensin kotelovahalla ja tuon alustamassan alla samaa tavaraa. Pyöränkaaria en ainakaan tässä vaiheessa aio tuolla kombolla käsitellä, mutta jonkin läpinäkyvän suojakerroksen voisi vetää. Tuon paksun kuran allehan suurin osa suht hyvästä pohjatyöstä jää, mutta ei taida monikaan tuonne kurkkia. Quote Link to comment
KalleJ Posted January 1, 2016 Author Share Posted January 1, 2016 Pienen päivityksen paikka? Kaikenlaista pientä näiden vehkeiden kanssa tullut tehtyä ja pallon tuulilasinreuna kohta korjattu. Schofieldin kolmiosainen setti sopii lähes täydellisesti tähän tilanteeseen, kun ei tarvitse pidemmältä repiä keulaa auki. Pistehitsiterällä vanha ja huono päälipelti irti, uuden palan asettelua, merkkailua ja laikalla huonot irti. Pieni vinkki: Dremelin "perus" pienet leikkuulaikat ihan vempuloita tuohon hommaan ja rälläkkä liian raju -> löytyi Dremeliin kätevät EZ Lock laikat. Parinkympin investointi kestävämpiin pikavaihtolaikkoihin maksoi itsensä ihan täysin takaisin tuossa hommassa, suosittelen. Kotelossa tietenkin muhi ruoste, miten muutenkaan, mutta tulipahan sörkittyä sitten mahdollisimman puhtaaksi kerran kun auki oli. Kotelovahaa pitää vielä ruiskuttaa sisään kun korjaus koko matkalta valmis. Talven rengasalesta jäi käteen uudet munkit valmiiksi odottamaan. Made in Finland, jolla pitäisi kaaret täyttyä ja päästä hipomaan matkalentokorkeutta. Muutamia erilaisia sisustaideoita myös pyörinyt päässä ja lopulta tuli R&R takapenkkikin hankittua.Penkit olisi tarkoitus itse verhoilla edessä ja takana (ei ainakaan kokovinyyliä enää koskaan). Muutos siis pakusta edessä, toivottavasti verokohtelu on oikeasti nykyisin hellä kuten uusimmissa tapauksissa näyttää olevan. Loppuun vielä yksi kuva takaosan seinäpaneeli-ideoinnista. Loimukoivuvaneria petsattuna hopeanharmaaksi ja lakkaa ruiskulla päälle. Ei tuloksesta saa todellisuutta/väriä vastaavaa kuvaa millään, mutta ihan mielenkiintoinen kokonaisuus varmaan tulossa. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 1, 2016 Share Posted January 1, 2016 (edited) Mä käytän dremelissä sellaisia kuituvahvistettuja jonkun random valmistajan laikkoja. Maksaa joku vitosen paketti ja niillä laikkailee jo aikapaljon. Mun mielestä se ez lock laikat on vaan rahastusta että porukka ostaisi dremelin omia laikkoja. Niin jä näitä samoja laikkoja sai joskus ainakin clas ohlsonilta Edited January 1, 2016 by Tanhis 1 Quote Link to comment
Racing Posted January 1, 2016 Share Posted January 1, 2016 Ootko tehnyt itse tuon korin kääntökaarigrillin vai ostanut jostain? Quote Link to comment
KalleJ Posted January 2, 2016 Author Share Posted January 2, 2016 Mä käytän dremelissä sellaisia kuituvahvistettuja jonkun random valmistajan laikkoja. Maksaa joku vitosen paketti ja niillä laikkailee jo aikapaljon. Mun mielestä se ez lock laikat on vaan rahastusta että porukka ostaisi dremelin omia laikkoja. Niin jä näitä samoja laikkoja sai joskus ainakin clas ohlsonilta Jokainen tekee tyylillään. Sen verran harvaan hommaan tulee dremeliä käytettyä, ettei nuo pikavaihdolliset budjettia riko. Noita kuituvahvistettuja pitää varmaan ostaa jemmaan kun vastaan tulee, mutta ainakaan itsellä ei riitä enää into sählätä niiden halvimpien ruuvikiinnitteisten laikkojen kanssa (jotka vielä hajoaa välillä ihan sirpaleiksi). Ootko tehnyt itse tuon korin kääntökaarigrillin vai ostanut jostain? Vähän tätä mukaillen tuli itse tehtyä. Kaikki palaset kuvasta poiketen 60 cm yksinkertaisuuden vuoksi (taisi olla ihan tarpeen jo auton koon puolesta, sen verran vähän on tilaa kehän sisällä). Kiinnityspisteet runkoon tuettu pystyyn ja vaakaan kiinteästi hitsaamalla -> laikattava muutamasta kohdasta irti kun kääntelyt tämän auton osalta käännetty. Quote Link to comment
KalleJ Posted March 16, 2016 Author Share Posted March 16, 2016 Hiljaista näyttää projektiosiolla taas olevan, eli päivitelläänpä hieman turhaa jorinaa tännekin. Jos asiat tekisi oikeassa järjestyksessä, niin voisi jopa helpottaa tekemistä. Sisustan kanssa värkkäily ja ulkopinnan pohjatyöt samaan aikaan -> piti tehdä vanerista vähän suojia ettei mene pölyt turhaan sisään. Peltipuhtaaksi pitää varmaan mennä, kun on joka sauma ruosteessa ja maalikerroksia paikoitellen enemmän kuin kädessä sormia. Sisäpinnoille liimailtu sitä samaa mitä tuntuu kaikilla muillakin olevan, STP Black Gold. Etupenkeistä ei suuria ihmeitä löytynyt, muutama jousi poikki ja runko parista kohtaa haperoa eli helposti korjattavissa. Kiinanpojan taittelema takapenkki taas on niin rimpula, että piti vähän joka puolelta tukea ja hitsailla kasaan. Kaikki autoon tulevat kiinnikkeet meni uusiksi ja koko laitos hitsaamalla kasaan. Pohjavaneria varten rakenteeseen löysi tiensä kasa hitsattuja kiinnityspisteitä, jolloin iskumuttereiden avustamana saa pultattua koko setin kasaan/helposti pehmusteet irti tarvittaessa. Penkin putket on maalattu monesta kohtaa ruosteen päälle, eli tässäkin osassa vain se perinteinen "varastomaali". Monelle tuttu Kuopiolainen palveleva verhoiluliike toimitti jo rullan kangasta tulevaa päälystysurakkaa varten. Verhoilu pitää tietenkin tehdä itse, miten muutenkaan. Polttoainetankki pitäisi olla nyt hieman alkua paremmassa kunnossa hiekkapuhalluksen, tinauksen ja sitruunahappokäsittelyn jälkeen. Haperoa parissa kohtaa, mutta ei onneksi mitään suuria reikiä. Vahamaiset kurat liukeni nätisti etanoliin ja ruoste sitruunahappoon. Painepesurikäsittelyn jälkeen huuhtelu etanolilla (imee kosteuden) ja hieman ilmaa lehtipuhaltimella, eikä ainakaan kuivassa/lämpimässä säilössä ole alkanut ruostuttaa pintaa uudestaan. Babymoonit näytti vähän orvoilta ilman mitään merkkiä, joten olihan tilanne korjattava. Ebay:stä löytyneet 10$ keskiötarrat olivat kaarevuudeltaan hieman erilaisia, niin mitä jokainen järkevä harrastaja tekee tässä tilanteessa? Ottaa muotokammalla pölärin muodon, pistää puupölkyn sorviin ja sorvaa keskiötarrapuristimen tietenkin! Nyt on sitten omaa makua vastaavat pölärit odottamassa. 2 Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 17, 2016 Share Posted March 17, 2016 Mulle värisilmän myyjä sanoi että tankki kannattaa maalata sitruunahappo käsittelyn jälkeen Inerta 5 tai vastaavalla epoksilla. Paikkaa kuulemma pienet huokosetkin, moottoripyörän tankkien muokkaajat tekevät kuulemma näin. En ole vielä hapottanut omaa tankkia mutta teeen sen pääsiäisen jälkeen. Toivottavasti toimii koska irroittaminen on kova työ. Quote Link to comment
mikan Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 http://www.por15.com/POR-15-Fuel-Tank-Sealer_p_64.html t. Mika Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Mitä varten tankki pitää maalata sisäpuolelta, onko jokin erityinen syy siihen???? Eikös Tuo por15 toimi pinnoitteena, eli ei tartte enää maalia päälle. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 En tiedä mitä tankkien sisällä on tehtaalta mutta jokatapauksessa jollain ruostumista estävällä ne on pinnoitettu. Hapotus ja soralla pyörittely taasen tuhoaa tehdas pinnan ja sen jälkeen tankki ruostuu kohtuu nopeasti sisältä. Quote Link to comment
KalleJ Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 (edited) Mulle värisilmän myyjä sanoi että tankki kannattaa maalata sitruunahappo käsittelyn jälkeen Inerta 5 tai vastaavalla epoksilla. Paikkaa kuulemma pienet huokosetkin, moottoripyörän tankkien muokkaajat tekevät kuulemma näin. En ole vielä hapottanut omaa tankkia mutta teeen sen pääsiäisen jälkeen. Toivottavasti toimii koska irroittaminen on kova työ. Tähän tankkiin tuli GPL-S+Temadur, eli juuri epoksi-uretaaniyhdistelmä. Epoksit ainakin tarttuu kuin tauti ja kovaa kuin mikä. En tiedä mitä tankkien sisällä on tehtaalta mutta jokatapauksessa jollain ruostumista estävällä ne on pinnoitettu. Hapotus ja soralla pyörittely taasen tuhoaa tehdas pinnan ja sen jälkeen tankki ruostuu kohtuu nopeasti sisältä. Jep, lähti tankin sisältä jonkinlainen harmahtava kerros irti. Kai tuohon pitää tuo pinnoitusaine laittaa. Ovaalin tankkiin ei tullut kyllä mitään laitettua, eikä viime vuonna endoskoopilla tirkistellessä vielä mitään näkyvää ruostetta ollut muodostunut. Varmaan on auttanut kun tankki on ollut lähes aina täysi. Tällä hetkellä pakun pohjatyöt on jollain mallilla kylkilinjasta alaspäin. Kohtuu paljon on pinnan alla ollut pakkelia, mutta yllättävän suora alkuoletusten vastaisesti sentään. Oikeassa kyljessä oli muutama todella laaja "lommo", mutta parin kikkakolmosen kanssa sai ne niin hyvin suoristettua ettei tarvitse kuin pienet määrät tasoitetta. Keulassa taas on nuo ennenkin kuvatut rypyt mitä ei oikein gorillamenetelmin enää tasoiteta. Keulamerkin kiinnitys ollut kyllä mielenkiintoinen, vanhat kolot vähän pakkelilla umpeen kiinnikkeiden katkettua ja neljä uutta ruuvia vaan läpi. Voi sen periaatteessa niinkin tehdä! Keulan pelti onneksi niin paksua, ettei sinne revittyjen reikien paikkaaminen hitsaamalla ollut homma eikä mikään. Meni vielä noiden parin kuvan jälkeen melkein koko keulan hiekkapuhallukseksi, kun ruostetta on jälleen kaikkialla. Valaminen kun sattuu olemaan valehtelematta maailman paras valmistusmenetelmä, niin tuli tuossa jotain puuhasteltua taas. Päätin "säästää" ja kopioida CB:n puhdistimen pohja/päälilevyt. Vähän tuli pursetta muotin huolimattoman tiivistyksen takia, mutta jälkikäsittely ja raepuhallus pelastaa. Samalla kertaa väänsin hiirimatosta mallivarusteen SF kilvelle, Pitääpä puuhastella puinen tai 3D-printattu mallikappale kun iskee taas into päälle. Nyt voi sanoa, ettei kenelläkään ole samanlaista (yhtä rumaa kilpeä). Edited April 11, 2016 by KalleJ 4 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Itse olen kanssa suunnitellut pienen kaasukäyttöisen uunin tekemistä alumiinin sulattamiseen mutta muutama asia jäänyt vielä avoimeksi. Kuten esimerkiksi se että mistä saa ainetta kuonan poistamiseen alumiinista ja millaisen polttimen siihen tekisi. Quote Link to comment
KalleJ Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Itse olen kanssa suunnitellut pienen kaasukäyttöisen uunin tekemistä alumiinin sulattamiseen mutta muutama asia jäänyt vielä avoimeksi. Kuten esimerkiksi se että mistä saa ainetta kuonan poistamiseen alumiinista ja millaisen polttimen siihen tekisi. Puuhasteluvaluissa alumiinit ei tarvitse kuonausta tai kaasunpoistoa, vaikka monet jotain aineita sulan päälle lisäävät. Harrasteluhommissa riittää romujen sulatus harkoiksi, jolloin saa likaisuuden ym. aiheuttamat kuonat ja oksidit kaavittua pinnalta pois ensimmäisen sulatuksen yhteydessä. Pieniä määriä sulattaessa tavaraa menee joka tapauksessa hukkaan oksideina kohtuu paljon (oksidikalvo kuitenkin suojaa alla olevaa sulaa, huom.). Jos ihan hifistelyksi menee, niin rosterisesta putkesta kärki lyttyyn vasaralla ja kevyt typpi-injektio tuolla valmistetulla "lanssilla" upokkaan pohjalle tekee jo paljon. Drossaaminenkin on järkevää vasta teollisemmassa mittakaavassa (esim. kuumanapitouuni). Sulankäsittelytkin ihan turhia kun ei takapihan valuista mitään mekaanisia ominaisuuksia irti oteta, eikä lämpökäsitellä Polttimelle ei taida hirveästi olla vaatimuksia, kuumentaa ihan hyvin vähän heikommatkin rakennelmat. Tässä esim. aika harrastajaversio ja hyvin tulee liekkiä. Esimerkkinä sulatus ym. jutuista vaikka Pistons Rumble johon sponssattiin muotit ja puhdistettua kiertoromua. Huomatkaa puuhastelijoiden vaatetus sulaa käsitellessä (ja sadesäällä). Romun laatu ehkä tärkeämpää kuin monet sulatukselliset pikkuseikat, kuten tästä voi huomata. Itse en välttämättä teräsupokkaalla paljoa alumiinia sulattelisi (sulareaktiot), mutta ei tuo puuhastelijaa haittaa. Muutama sana valuhiekoista, kun tuli jo pari kysymystä yyveellä: Omissa kuvissa oleva hiekka on kemiallisesti kovettuvaa "hartsihiekkaa", jota ei varmaan yksikään harrastelijavalaja käytä hinnan/laitteiston ym. takia. Itse päässyt vielä pummilla käyttämään kun komponentit menee parin kk välein vanhaksi. Kaikki tämänlainen kovettunut hiekka on kertakäyttöistä jos ei ole elvytyslaitteistoa. Öljyhiekasta ("valuhiekka", "taiteiluhiekka") en henk. koht. hirveästi ole tykännyt, mutta sitä ainakin saa esim. Kerasililtä tai ihan Ebaysta. Sullomalla kovettuvaa hiekkaa (tuorehiekka/greensand) taas voi ihan itse tehdä sekoittamalla kvartsihiekkaa (raekoko hyvä olla jotain 0,2-0,3 mm luokkaa), 10% bentoniittisavea (keramiikkaliikkeistä kalliilla hinnalla, savipohjaiset tiivistysmassat ja esim. monet paakkuntuvat kissanhiekat ovat muuten bentoniittia) ja noin 3% vettä. Eri puljuista bentoniittia kysymällä ei muuten saa kuin ihmetteleviä katseita, Öljyhiekkaa voi käyttää tuorehiekan kanssa valumallia vastaan pintakerroksena, jolloin saa hieman paremman pinnanlaadun. Jos joku haluaa lisää tietää lisää valamisesta, niin kysymystä tulemaan vaan. 1 Quote Link to comment
KalleJ Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Pieni kuvadumppi ja sekavaa tekstiä tähän väliin. Pohjatyöt on jo hyvällä mallilla. Ruostetta löytyi tässäkin vaiheessa korjattavaksi, mutta aika pientä enää tässä vaiheessa. Katossa onneksi vain yksi korjausta vaativa reikä puhdistuksen jälkeen. Talliin asennettu vinssi auttoi vetämään auton telineineen ulospäin turvallisesti, mutta auton alle tukemaan asetetut puunpätkät tietenkin nostivat kokonaisuutta muutaman sentin liikaa että totta kai kolahti oviaukoon! Mittaa kerran ja tee kolmesti. Etuovet olivat kohtuu rajussa kunnossa, kuten projektin alkuvaiheen kuvista voi todeta. Vähän mietitytti saako niistä toimivaa ollenkaan, kun kuskin ovesta oli stoppari repeytynyt täysin irti samoin kuin korin puolelta. Rajusti vedetty siis johonkin kovaan kun saranan alue vääntynyt myös reilusti. Ei ovissa ollut mitään menetettävää, niin aika rajut korjausotteet ei pelottaneet yhtään. Tuolla kuvien seassa DIY-työkalu, jolla sai pikkuhiljaa runnottua peltiä muotoonsa. Liukuovesta vaihtoon meni pintapeltiä ja sisäosan alareunaa. Apukuskin puolinen ovi meni paikalleen heittämällä, mutta kuskin ovi oli sen verran lommolla, että meni lopussakin vasaroinniksi ja pakkelilla loppuhipistelyt. Eiköhän tässä pian pääse räiskimään hiomaväriä pintaan. Etuakselista ei kannattanut vaihtaa apusimpukan puslaa ollenkaan. Vanha tappi oli ruosteessa ja lensi romukoppaan, mutta uutta asetellessa ei tuntunut väljyyttä missään. Uusi pusla olisi ollut epämielyttävä asentaa, niin säästi tuossakin aikaa ja vaivaa kun kokeili ensin eikä repinyt suoraan irti. Tukivarsissa oli pientä pintaruostetta laakeripinnoilla, pallonivelet taas vaihtui käyttöauton huollon yhteydessä marmoritiskin kautta kun sattui vanhat työkalut olemaan liikkeessä vielä hyllyssä. Samalla kertaa prässäsivät takatukivarren puslat nätisti paikalleen. Liukuoven mekanismi oli muun auton kaltaisessa kunnossa, eli täysi susi. Tapit sohlona ja puslat ties missä kunnossa ruosteen toimiessa liukasteena. U-tappia ei tullut vaihdettua kun näyttää puslallinen versio olevan NLA lähes kaikkialla. JustKampersin puslasarjalla varmaan vähän pelastaa asiaa parempaan suuntaan. Öljyreikiä tuossa sarjassa ei ole, mutta ei ne alkuperäisiäkään ole paljoa auttanut kun pyörineet reiässään ja kanavat kääntyneet pois linjasta. Jarrupaineen säätöventtiili puhdistui hyvin ultraäänipesussa, samoin kuin alkuperäinen ATE jarrupääsylinteri. Jarrusylinteri piti prässätä rasvan kanssa ulos, kun oli jotain muhjua pistämässä vastaan alkupäässä. TRW varaosa ei oikein vakuuttanut laadullaan, niin tuli paranneltua tuo alkuperäinen. Joitain eroja noiden välillä oli, esim. alkuperäisessä näytti olevan kuristus toisessa lähdössä. Sisustapuolella myös asiat ihan hyvällä mallilla. Vanhoista penkeistä sai purkamalla ihan toimivat kaavat. Kuskin penkkiin kaavatestaus -> OK -> kalliimman kankaan kimppuun. Josko tuosta VAG GTD kuosista irtoaisi muutama lisähevonen tähän malmikasaan. Vaneripaneelit oikeaa takakulmaa vaille valmiita. Josko tuonne iskisi vielä laminaatit lattialle. Lämmitysputken eristeet kopioin alkuperäisistä käyttäen aluminoitua lasikuitukangasta ja keraamivillaa. Kaasuvivustoon tuli väkerrettyä vähän alkuperäistä tukevampi systeemi vanhasta kaasuttimen vivustosta. 2 Quote Link to comment
mikan Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Yks kysymys, eli paljonko sulla on tallin korkeus? Miettinyt omaa junista varten tuollaista kääntötelinettä ja huolettaa miten se mahtuu matalassa tallissa pyörimään. t. Mika Quote Link to comment
KalleJ Posted August 23, 2016 Author Share Posted August 23, 2016 Melko tarkkaan 2,4m. Katon osuutta kehästä laikattu pois ja madallettu, kun ei tarvinnut katolleen kääntää ja mahtuu vielä ovestakin sisään/vähän paremmin pyörimään sisällä. Quote Link to comment
mikan Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Ai niin, enpä tuota miettinytkään, että täytyyhän ovestakin päästä ulos joko suorassa tai kyljellään. Hmmm.... :-( t. Mika Quote Link to comment
KalleJ Posted October 11, 2016 Author Share Posted October 11, 2016 ..ja eteenpäin. Paljon aikaa on pakkelin ja hiomavehkeiden kanssa mennyt pintojen tasoittelussa. Tuleva pintamaalausurakka on jo alustavasti sovittuna, mutta pitää siihen mennessä vielä saada hiomaväri päälle ja pohjat tasaiseksi. Kuskin oveen tuli kokeiltua lukkosysteemejä ja ihan nätisti sekin alkaa jo sopia paikkaansa. Lähtökohtaan nähden tulos omasta mielestä ihan riittävä ja oven saa jopa kiinni! Alkuperäisen tuulilasin elvyttämistä myös yritetty kolmen euron injektoreilla ja ihan riittävää jälkeä tulee. Onhan siinä vielä iskemiä ja naarmuja, mutta kun asennettaessa rikkoo yhden niin pääse lopulta tuulilasikaupoille. Penkkien verhoilutyö saatu valmiiksi, vaikka aikamoista rystyset valkoisena punnertamista lopulliseen paikkaan niiden kiristäminen oli. Alustan puolella lähestulkoon kaikki paikallaan, eikä minkään kaapelin kanssa lopulta ollut taistelemista. Ainoa asia mikä tällä hetkellä ihmetyttää on tuon lämmön ohjausventtiilin toiminta, eli onko sen tarkoitus olla täysin kiinni missäkään tilassa? Todella luonnottomaan asentoon sen saa vääntää, että menee täysin kiinni, eikä tuo vaijeri sitä tule koskaan varmaan siihen asentoon vetämään. Tietäjiä? Moottoripuolella pääsi jälleen mopo keulimaan uuden kampikammion myötä. Ostamastani avarretusta vakiolohkosta korkkasi muutamat pultit testikiristyksessä, valoa näkyi laakeripukkien välista ja runkolinjakin porattavassa mitassa, joten ei muuta kun talteen odottamaan jotain ei-niin-tärkeää vehjettä ja uutta tilalle. Öljynkiertoon tuli samalla hankittua vähän paremmin virtaavia AN-liittimiä ja teflonletkua. Hihnapyörän alapeltiä joutuu raiskaamaan aika reilusti tuolla kombolla, mutta eihän ainakaan ahdista liukasteen kulkua turhaan. Suorilla liittimillä olevalle suodatinjalalle rakentui kiinnike paksusta rosterilevystä kanttaamalla ja hitsaamalla kuskinpuoleisen puskurinkiinnikkeen alle/akkukotelon alle pultattavaksi. Teflonletkut ei paljoa taittamista kestä, mutta sinne koloon piilotettuna suodatin ei varmasti osu mihinkään ja saa letkut asennettua kohtuu suoraan. 1 Quote Link to comment
KalleJ Posted October 17, 2016 Author Share Posted October 17, 2016 Tästä vaiheesta alkaa kohta olla jo miljoona kuvaa, mutta menköön vielä pari. Kelit vielä siinä rajalla, että voi maalihommia tehdä niin pakkohan se on tehdä. Auto luukkuineen sai päälleen kaksi kerrosta CS 2K Filleriä. Nopeimmalla kovetteella sekoitus alkoi olemaan lähes parasta tavaraa mitä on koskaan tullut ruiskutettua. Kovettuu/kuivuu todella nopeasti, peittää hyvin eikä valumisvaaraa. Kirkasta valkoista valkoiselle ei välttämättä ollut se paras vaihtoehto, mutta mitä pienistä. Vähitellen alkaa tämä laatikko näyttämään aika hyvältä, kohta jopa voiton puolella? 3 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.