mikko k Posted March 21, 2013 Posted March 21, 2013 Kuten Tomi tuossa edellä jo totesi, niin venttiilit täytyy saada kauemmas toisistaan. Pakovenaa reilusti ulospäin, että voi siirtää myös imuvenaa. Vasta silloin voi saada kunnollisen kokoiset venttiilit kansiin. Muutoin mielestäni tämä kansien suunnittelu on suht. turhaa, koska vastaavia on jo saatavilla markkinoilla. Eli miksi yrittää keksiä jo markkinoilla olevaa tuotetta uudelleen. Kun saat venttiilit isommiksi ja virtaus- / tehopotentiaalia kansiin, niin silloin harrastajia voisi oikeasti kiinnostaa ostaa tuollaiset. Venojen siirto ulospäin toki aiheuttaa sen, että joudut suunnittelemaan myös venttiilikoneiston, kannet ja koneiston tilan uudelleen. Mutta miksi pitäisi tässäkään tyytyä jo olemassa oleviin ratkaisuihin, kun voi suunnitella itse paremmat... Myös kanavat kannattanee suunnitella jonkun gurun kanssa. Quote
wp Posted March 21, 2013 Posted March 21, 2013 Muutama pointti jota kannattaisi miettiä: - 4" poraukselle lähtökohtaisesti ? Ratkaisee venttiilien koot ja sijoituspaikat kannessa - kustannussyistä venttiilit, ohjarit + muut hilut kannattaisi ehkä harkita Chevy LS1- pohjaisina, tarjontaa paljon ja sitä myöden hinnat kohtuullisia (4" poraukselle) - palotiloja ei kannata yrittää tehdä aivan valmiiksi vaan jättää käsinviimeistelyvara. Kuvissa palotila näyttää hieman liian laakealta, perussääntö on että 0.25 x venttiilin halkaisijan nousulla venttiilin reunan ja palotilan seinän välissä olisi 0.2 x lautasen halkaisijan suuruinen tila. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, monesti paremmin virtaavalle seinämälle tilaa on tehtävä lisää. Mielummin paketista otettuna hieman ahdas kuin liian tilavaksi koneistettu sillä ihanne olisi jos palotilan seinä jatkuisi ylimmästä seetikulmasta portaattomasti. Palotilan seinä tukee virtauskartion muodostumista yli 0.25D nostoilla ja ratkaisee pitkälti tuleeko kannesta susi vai suorittaja. - kuvan imukanavassa SSR (short side radius) on aivan liian lyhyt ja matala jotta ilmavirtaus pystyisi kääntymään kunnolla palotilaan. Chevyn venttiili on 4mm pidempi kuin type4- mittaiset, jos palotila olisi sama verran matalampi niin säteestä saisi pidemmän ja loivemman. Muitakin keinoja löytyy, tuo on vain yksi esimerkki millä käännöstä saisi paremmaksi. Saman siivun voisi tyrkätä myös seetirenkaan ja venttiilikopan väliin "korottamaan" kantta, olisi mielenkiintoista nähdä se muutos kuvassa. - 4" poraukselle valitsisin venttiilikooksi 2.055"(52.2mm) ja 1.55"(39.4mm), imuventtiili 19.5mm sivuun sylinterin keskilinjasta. Venttiilien reunoista jäisi n. 8.9% pakopuolella ja imulla n.10% lautasen halkaisijasta etäisyyttä sylinterin seinään, mahdollistaa hyvän virtauskartion muodostumisen koko lautasen halkaisijalle. Isommatkin venttiillit saisi sopimaan mutta eivät välttämättä nosta tehoa vaikka virtauslukemat kasvaisivatkin. -pakokanavan sisäkurvin sädettä voisi myös suurentaa, samoin ulostuloaukkoa voisi siirtää lisää kohti venttilikopan tiivistepintaa Alex, miten SF/Comp imuaukkojen jako osuu noihin ehdottamiini imuventtiilin paikkoihin, tuleeko offsettia ? Quote
-Alex- Posted March 21, 2013 Author Posted March 21, 2013 Pitänee vkloppuna tai pääsiäisen aikana tutkia ratkaisuja. Tietenkin edelleen kompromissia haetaan eri mielipiteiden perusteellakin myös. Kanavia pitää muokata lisää, kokeilen joillain saada lisää pyöristystä kanavan yläosaan. Toki mahdollista jättää kanava seetipuolelta 4-6mm pienemmäksi niin voi työstää haluttuun muotoon ja kokoon. Eräät ovat toivoneet bolt on kantta joka virtaa paketista 250+hv, niin pitkälle en itse aio mennä, vaan suunnitella vain valmistajalle hänen toivomuksen mukaisen JPM tyylisen kansiaihion. Nimeenomaan itsehän en yritä kansia tuoda markkinoille, vaan tunnettu suomalainen cnc koneistuspalvelu joka tekee autonosia. Jep, tuli tänään leikittyä venttiilikoilla ja venttiilin siirtelyllä. Imuventtiilejä siirretty 2mm lähemmäs toisiaan, aikasemmin oli 70mm, ja venttiiliväli on 1mm enemmän, aikasemmin 44mm, mahtuu nyt sopivasti 50x39 venttiilit. 1-2mm imuventtiilin siirto sivusuunnassa aikaisemmasta ei muuta silmämääräisesti kanavaa juurikaan. Mutta, ei ole minkäänlaisia venttiilikamoja tällähetkellä, ilman näitä tarkempi suunnittelu hankalaa. Olen myös ehdottomasti samaa mieltä että työstövaraa on jätettävä, se joka haluaa kunnon kannet, niin on yleensä valmis käyttämään aikaa myös niiden huolelliseen työstämiseen jos aihion hinta ei ole vielä ihan pilvissä. Quote
Jarmo Lummi Posted March 22, 2013 Posted March 22, 2013 (edited) Kadulle? Edited April 8, 2014 by Jarmo Lummi Quote
-Alex- Posted March 22, 2013 Author Posted March 22, 2013 Näissä kansissa pysytään tietyissä kriteereissä: -Jäähdytysripa pinta-ala suurempi kuin 044 kansissa ja SF/CE/ ym kansissa -Valmiita imusarjoja ja keinuja (varauksin) hyödyntäen. -Max venttiilikoko n. 50x40 -4 kansipulttia 11m reijin -101.6 ja 94mm pytylle(?) -Aihiona saatavan kannen viimeistelyvara sillä on olemassa muitakin kuin yhdenlaisia koneenrakentajia. Kuvassa kansi 50x39 venttiilein ja 45mm etäisyys venttiileillä toisistaan ja imukanava seetipuolen juuresta 37mm, imusarjan puolelta sama 43x34 kuin CB imusarja. Quote
mikko k Posted March 22, 2013 Posted March 22, 2013 -Valmiita imusarjoja ja keinuja (varauksin) hyödyntäen. -Max venttiilikoko n. 50x40 -4 kansipulttia 11m reijin Nämä ovat sellaisia rajauksia, että omasta puolesta voin kertoa, että kiinnostus tälläisten hankkimiseen lopahti justiinsa. :-( Quote
-Alex- Posted March 22, 2013 Author Posted March 22, 2013 Tietysti näistä voi joustaa vielä, mutta siirtyminen pois useimmista kompromisseista karsii useimmat ostajat pois, mun mielestä ainakin, en tiedä miten muuten. Asia tietysti erikseen jos 75+% kansista suuntautuu kiihdytyspuolelle? Ei ehkä kovin kannattavaa suunnitella kilpailijaa 910 tai A/F kansille tms? -5-pulttinen kiinnitys keinuille mahdollista suunnitella sekä vähän enemmän (+5mm) materiaalia(?) imukanavan yläpuolelle. -Pakoventtiilin siirto ulospäin 1mm, venttiiliväli 46mm. -6 kansipulttia per sylinteri vaatii uusiksi suunnittelua, tämä on kaikkein haasteellisin ehkä lisätä. Alkoi kyllä kiinnostamaan nämä kompromissin rajat, katselin angleflo kansien kuvia, mahtaakohan noihin passata normi pauter keinut? Näyttää että niihin saa myös 6 kansipulttia ainakin 94mm porauksella. http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14382.30.html Entä venttiilijousen vaatima tila? K-800, iso JPM jousi? Vai vain pieni JPM venttiilijousi tai VW650? Malliin muokattu mahtuvaksi 52x39 venttiilit ja 6 kansipulttia per sylinteri, yläpuolella onnistuu mainiosti mutta alapuolella pultinreikä haittaa keinuvivuston pukkia ja suojaputken reikää. Mukavasti paino tippuu 48mm imuventtiilillä, 8mm varrella rst:nä 97 grammaa, 7mm varrella rst:nä 85 grammaa, 7mm varrella titaanisena 47 grammaa, materiaalit SW materiaalikirjastosta. Quote
wp Posted March 22, 2013 Posted March 22, 2013 Tietysti näistä voi joustaa vielä, mutta siirtyminen pois useimmista kompromisseista karsii useimmat ostajat pois, mun mielestä ainakin, en tiedä miten muuten. Asia tietysti erikseen jos 75+% kansista suuntautuu kiihdytyspuolelle? Ei ehkä kovin kannattavaa suunnitella kilpailijaa 910 tai A/F kansille tms? -5-pulttinen kiinnitys keinuille mahdollista suunnitella sekä vähän enemmän (+5mm) materiaalia(?) imukanavan yläpuolelle. -Pakoventtiilin siirto ulospäin 1mm, venttiiliväli 46mm. -6 kansipulttia per sylinteri vaatii uusiksi suunnittelua, tämä on kaikkein haasteellisin ehkä lisätä. Alkoi kyllä kiinnostamaan nämä kompromissin rajat, katselin angleflo kansien kuvia, mahtaakohan noihin passata normi pauter keinut? Näyttää että niihin saa myös 6 kansipulttia ainakin 94mm porauksella. http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14382.30.html Entä venttiilijousen vaatima tila? K-800, iso JPM jousi? Vai vain pieni JPM venttiilijousi tai VW650? Malliin muokattu mahtuvaksi 52x39 venttiilit ja 6 kansipulttia per sylinteri, yläpuolella onnistuu mainiosti mutta alapuolella pultinreikä haittaa keinuvivuston pukkia ja suojaputken reikää. Mukavasti paino tippuu 48mm imuventtiilillä, 8mm varrella rst:nä 97 grammaa, 7mm varrella rst:nä 85 grammaa, 7mm varrella titaanisena 47 grammaa, materiaalit SW materiaalikirjastosta. Tilaaja / maksaja määrää, jos siltä puolelta tulee kriteerit niin niiden mukaan mennään silloin. Jonkinmoinen pelivara on olemassa jos optioksi saa esim. WBX tai typ1 peruspinnapulttijaon, kaksi eri CNC-ohjelmaa on silloin mahdollista sylinterien keskipisteiden välien puitteissa. 97mm poraus on mahdollista tehdä (ei halvalla) typ1 jaolle, WBX- jako antaa pelivaraa suunnittelulle. Alkoi kyllä kiinnostamaan nämä kompromissin rajat, katselin angleflo kansien kuvia, mahtaakohan noihin passata normi pauter keinut? Näyttää että niihin saa myös 6 kansipulttia ainakin 94mm porauksella. Passaa ja saa... Rajat asettaa nyt perus porauksen koko jolle kansi päätetään suunnitella, loppu on kompromissia Quote
Guest fgronlun Posted March 23, 2013 Posted March 23, 2013 Pari inputtia mitä itte olen huomannu huonoksi tämän päivän virikansissa. Ohjureiden tuenta. Möykky kanavissa eivät ole vaan haittaamassa virtausta. Oikein muotoiltuna parantaa virtausken laatua venttiilivarren ympärillä. Sekä parantaa venttiiliohjurin tuentaa. Tämän tarkoitus on tänääivänä entistä tärkeämpää koska venttiili nostot rajuimpiä mitä ennen. Imupuolellea kanavassa tämän pitää olla pyöreä pintainen vastavirtaan ja myötävirtaan terävä. Aivan kuten lentokoneen siipi tai vesipisara. Pakopuollella yleinen for sale kikka on koneistaa ohjurin möykky kokonaan pois. Tästä en usko olevan mitään sen suurempaa hyötyä että näyttää silmään hyvältä. Pakopuolella ohjuri ei sais olla ollenkaan paljaana pakokaasuille jos haetaan kansia jotka pitäis jotain kestää. 400m kiihdytyksissä ei ole ole väliä mutta jos halutaan tehdä katukannet jotka kestää tofoa kunnolla niin homma muuttu. Myös käytettävät osat niin katsoisin suoraan chevyn aftermarket osista. Näiden hinta hinnat voivat olla jopa 1/4 mitä kuplan vastaava. Vielä ku sais chevyn tai muun V8 koneen keinut niin ei olis aina pakko ostaa 8kpl pauteria ku samalla rahalla sais 16kpl. Mitä seeteihin tulee niin pitäis aina yrittää saada materiaalia jäämään pako sekä imu seetien väliin. Muuten seetien lämpölaajenemisesta ei tule täysin symetrista. Yksi mikä jäi mietityttään oli että mitä hyötyä on kannen takapuolen tai alappuolen jähdytysrivoista jos sinne ei saa ilmaa ohjattua. Vakio kannessahan tämä on ratkastu aukolla sylinterien välissä ja sillä ohjaus pellillä. Vakio kansissa on myös jähdytys rivat imu sekä pakokanava seinämien välissä estämässä turhaa lämmön johtoa imukanavaan.. Jos vakio kantta alkaa oikein tarkisteleen niin kaikilla ratkasuilla on jokin tarkoitus miksi ne on sielä. Quote
Jarmo Lummi Posted March 23, 2013 Posted March 23, 2013 (edited) Kisaan? Edited April 8, 2014 by Jarmo Lummi Quote
-Alex- Posted March 23, 2013 Author Posted March 23, 2013 Mun mielestä imuventtiiliohjari kannattaa vähän tukea, voihan sen silpaista jälkeenpäin jos tuntuu että haittaa. On vielä tarkoitus tehdä läpireikiä että ilma virtaa 3-4 paikkaa kannen lävitse. Myös venttiilikopan tiivistepintaa ajattelin korottaa 5-8mm. Jos kuitenkin ajatellaan että tälle tuotteelle suomessa ja pohjoismaissa olisi kohtalainen menekki = halvempi valmistaa suurempana sarjana. Tuo mm. JPM MS230 tyylinen optio on ihan hyvä että saa kantta 94mm ja 101.6mm pytylle. Miksei myös 5 pulttinen kiinnitys JPM keinuille. V8 keinut ovat aikaslailla halvempia, mutta en ole koskaan sovittanut edes mielessä niitä volkkarin koneeseen. Onhan ne Pautterit aika kalliita, todella hyviä keinuja saako halvemmalla kuplan koneeseen? Jos venttiilejä keskenään siirretään 2-4mm etäämmälle kuin vakiokannessa, silloin tarvii pitemmät keinuvipuakselit ainakin. Mikä on vikana 50x40 venttiilikoossa? Se ei riitä? :) Kansi on kuitenkin sovittava 94 ja 101.6 pytyille pienellä cnc ohjelmointi eroilla. 6-kansipulttia vie hiukan jäähdytysripa pinta-alaa kun pitää tehdä sille kiinteä osa läpi kannen. Quote
wp Posted March 24, 2013 Posted March 24, 2013 Mun mielestä imuventtiiliohjari kannattaa vähän tukea, voihan sen silpaista jälkeenpäin jos tuntuu että haittaa. On vielä tarkoitus tehdä läpireikiä että ilma virtaa 3-4 paikkaa kannen lävitse. Myös venttiilikopan tiivistepintaa ajattelin korottaa 5-8mm. Jos kuitenkin ajatellaan että tälle tuotteelle suomessa ja pohjoismaissa olisi kohtalainen menekki = halvempi valmistaa suurempana sarjana. Tuo mm. JPM MS230 tyylinen optio on ihan hyvä että saa kantta 94mm ja 101.6mm pytylle. Miksei myös 5 pulttinen kiinnitys JPM keinuille. V8 keinut ovat aikaslailla halvempia, mutta en ole koskaan sovittanut edes mielessä niitä volkkarin koneeseen. Onhan ne Pautterit aika kalliita, todella hyviä keinuja saako halvemmalla kuplan koneeseen? Jos venttiilejä keskenään siirretään 2-4mm etäämmälle kuin vakiokannessa, silloin tarvii pitemmät keinuvipuakselit ainakin. Mikä on vikana 50x40 venttiilikoossa? Se ei riitä? :) Kansi on kuitenkin sovittava 94 ja 101.6 pytyille pienellä cnc ohjelmointi eroilla. 6-kansipulttia vie hiukan jäähdytysripa pinta-alaa kun pitää tehdä sille kiinteä osa läpi kannen. Tässähän on koko CNC- kannen hienous, olettaisin että ohjelmallisesti ei olisi hirveän suuri juttu tehdä 4" ja 94mm versiot erikseen. 50x40 venttiilit ei sovi 94mm poraukseen, palotilan seinät tulevat liian lähelle venttiilin reunaa. 48mm imu, 37.3mm pako oikein sijoitettuna on 94mm poraukseen mielestäni ihanteellinen. Keinuvivustolle kiinnitystä varten piirtämäsi venttiilikotelon levyinen palkki on hyvä ratkaisu, mahdollistaa keinuvivustojen kanssa kikkailun. Jos sen tekee riittävän leveäksi työtötankoputkien reikien suuntaan voi vipat valita aika laila vapaasti, muun kuin vakion kiinnitysjaon voi porata tarpeen mukaan. Ainakin Pauterin keinuja voi shimmata sivusuunnassa aika radikaalisti. Quote
-Alex- Posted March 25, 2013 Author Posted March 25, 2013 Mikä on sellainen venttiiliväli että sopii kompromissin rajoissa 94 ja 101.6 pytyille mahdollisimman isot venttiilit toimivasti? 45mm väli, silloin sopii max 50x38. 46mm väli, silloin sopii max 52x38. ..ja sitä rataa.. Toimiiko 94mm kokoisen porauksen palotilassa 46-48x38 jos venttiilit ovat 2-3mm etäämmällä toisistaan kuin vakiokannessa? On mahdollista siirtää imuventtiilejä sisemmäksi 1mm tai sitten vain pakoventtiiliä ulommas 2-3mm. Quote
-Alex- Posted June 13, 2013 Author Posted June 13, 2013 Kannet ovat saaneet uutta tuulta alleen. Tommis Billet on kiinnostunut jopa ennen talvea tekemään sylinterikansia. Hinnasta ei vielä tarkempaa tietoa, mutta alle JPM MS230 kansien pitäisi hinta jäädä ( vähennettynä kansista jouset, retainerit, venttiilit, seetit ja ohjurit). T Pieperin kannet maksavat aihiona 1800€/pari. Mahdollinen optio on 6-pulttia per sylinteri, mikä mahtaa olla kahden ylimääräisen kansipultin etäisyys toisistaan? Quote
ARTO Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Oikeesti mielenkiintoista. +250hv virtaavia kansia ( oma oletus ja arvio, muutenhan tässä ei ole ideaa ) jotka jäähtyy kaikissa olosuhteissa. Tälle pariksi ilmastoitu wasserin lohko jne... Vielä kun sopiva rollanokkakitti tarjolle niin saa kaiken potenttiaalin kansista irti. Quote
-Alex- Posted June 14, 2013 Author Posted June 14, 2013 Kannet ovat valitettavasti aihiot, kuten thorsten pieperin kannet. Mutta tämähän ei ole ongelmia, suomesta löytyy hyviä kansitekijöitä aika hyvin. AJatuksensa soveltaa Type 4 117mm venttiileitä ja jpm pieniä jousia ja lautasia, niiden perusteella alkajaisiksi suunnitellaan jousipesän syvyys. Seetipuoli tarkoitus jättää 2-3mm pienemmäksi kuin 48mm venttiilin istukan sisähalkaisija, esim csp:n myymät istukat. Näin ollen pieni työstövara. Imukanava toisesta päästä kenties 45x36mm ovaali, ei liian isoksi, mutta useimmille riittävä. CB CE imusarjoissa kanava päädystä 43x34mm ovaali. Quote
wp Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Kannet ovat valitettavasti aihiot, kuten thorsten pieperin kannet. Mutta tämähän ei ole ongelmia, suomesta löytyy hyviä kansitekijöitä aika hyvin. AJatuksensa soveltaa Type 4 117mm venttiileitä ja jpm pieniä jousia ja lautasia, niiden perusteella alkajaisiksi suunnitellaan jousipesän syvyys. Seetipuoli tarkoitus jättää 2-3mm pienemmäksi kuin 48mm venttiilin istukan sisähalkaisija, esim csp:n myymät istukat. Näin ollen pieni työstövara. Imukanava toisesta päästä kenties 45x36mm ovaali, ei liian isoksi, mutta useimmille riittävä. CB CE imusarjoissa kanava päädystä 43x34mm ovaali. Olisiko jo laittaa venttiilien sijoituskuva sylinteriporauksessa näytille ? Quote
-Alex- Posted June 18, 2013 Author Posted June 18, 2013 Sen verran mittailin Pieperin kantta että imuventtiilien väli on 66mm ja imu+pakoventtiilien väli on 46,5mm. Tässä on siis imuventtiilejä sijoitettu 2mm lähemmäs toisiaan ja pakoventtiilejä viety kauemmaksi imuventtiileistä. Minusta n. 50x38 max venttiilikoko voisi olla aika hyvä, näyttää että MS250/330 kannessa ei ole myöskään paljoa isompi. 6-pulttinen kiinnitys on aika työläs ollut, en ole päässyt eteenpäin vielä asiassa kauheesti. Voiko joku antaa 6-pulttisen kiinnityksen mitat? Quote
-Alex- Posted June 19, 2013 Author Posted June 19, 2013 Tässä pari uutta photoworks kuvaa kansista, sekä kaiken kattava perusmittakuva, kuvissa 48x38 venttiilit. Ajattelin että kantta vois tarjota myös kahdella eri kanavakoolla, kuten SF1 ja SF2 kannet, esim. kanavan suuaukko 43x34mm kuten cb imusarjoissa ja sitten jotain 46x37 tai 47x38mm. Udo Beckerin vastaus 54x41 ventiileihin, tämän tyyppisessä kannessa ei ole tarpeeksi materiaalia imukanavien ympärillä jotta näin suurista venttiileistä saataisiin täysi hyöty. Quote
wp Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 Vieläkö 94mm porauksellinen versio on kuvioissa mukana, samoilla mitoilla venttiilit palotiloissa ? Quote
-Alex- Posted June 19, 2013 Author Posted June 19, 2013 Joo, on, pistän molemmista kuvat vielä. Quote
wp Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Alex, voitko piirtää seuraavan layoutin 94mm palotilaan? Imuventtiili 48mm, pakoventtiili 37mm, imuventtiilit keskeltä keskelle 76mm, imu-pako väli 44.5mm Sylinteriputken seinä ei silloin rajoittaisi imuventtiilin virtausta, pakopuolellekin jäisi vielä riittävästi tilaa kunnon hengitykselle. Quote
-Alex- Posted June 20, 2013 Author Posted June 20, 2013 On muuten aika lähellä JPM MS230 kannessa imuventtiilit, varmaan vakio 68 tai 70mm, kuvassa 94mm porauksen omaava kansi. Tässä kuva 48x37 kombinaatiosta 76 + 44,5 mitoin. Tuleeko nyt uusi ongelma? Miten kaupasta saatavat keinut passaa? Joutuuko pauterin keinujen kanssa käyttään pitempiä akseleita? Akseleiden suunnittelu ja tekohan on tosin vain naps ja kops.. Quote
wp Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 101.6mm poraus: 52mm imu, 40mm pako, imuventtiilin keskeltä keskelle 72.8mm, imu-pako 48mm tuollaiset saisi sopimaan jos laskin oikein kaikki mitat Quote
wp Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Tuleeko nyt uusi ongelma? Miten kaupasta saatavat keinut passaa? Joutuuko pauterin keinujen kanssa käyttään pitempiä akseleita? Akseleiden suunnittelu ja tekohan on tosin vain naps ja kops.. Voi tullakin, en ole vielä ehtinyt tutkia paljonko siirtoa Pauterit tai normi 1.4, esim Scat keinut sallii. Olen katsellut ameriikan haaramottoreiden alumiinirullakeinuja, ns. shaft rockers- mallisia jos joskus joutuu radikaalimmin siirtämään venttiilien paikkaa Kuvantynkää, näkee miten keinu ruuveilla kiinni jalustaansa, saa myös ilman yhtenäistä akselia. Quote
-Alex- Posted June 20, 2013 Author Posted June 20, 2013 Onko mitään asiallista kompromissia olemassa jos haluaa 94/4" poraukseen samoilla venttiiliväleillä ja shimmaamalla/teettämällä pidemmät akselit keinuihin? Pauterin keinut SF kansissa kuvassa, näyttää että vain pakopuolta on reilusti shimmattu: Quote
-Alex- Posted June 21, 2013 Author Posted June 21, 2013 Venttiilit 52x40, imuventtiilien väli 72,8 - imu ja pakoventtiilien väli 48 Quote
DWL_Puavo Posted June 21, 2013 Posted June 21, 2013 Mikä on noissa piirroksissa/renderöinneissä tuon venttiilin ympäryksen avautumiskulma ja mihin se perustuu? Vastikään kotipolttoista palotilan porttausta 1.3 vakiokansiin avarrettuna 1.6 -kokoon tehtynä mietin avautumiskulmaa ja painelin peukalolla venttiileitä ja päädyin reunoilta silmämäääräisesti just saman sorttiseen kulmaan. Lukemani perusteella pyrin välttämään liikaa ammemaisuutta venttiilien ympärillä (ilmeisesti engl. termi "unshrouding"). ...ja siinä määrin aiheen ohi menee että lupaudun siirtämään porttauskeskustelun toiseen ketjuun jos herättää keskustelua :) Puavo Quote
-Alex- Posted June 21, 2013 Author Posted June 21, 2013 Ei se perustu kuin silmämääräiseen havainnointiin vain. Palotila on kallistettu n. 8 astetta pohjalta, ja muistaakseni 35-40 astetta kallistuu sylinterin vastepinnasta. JPM kansissa aika laakea palotila kuten CB:n cnc portatuissa kansissa. Quote
wp Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Mikä on noissa piirroksissa/renderöinneissä tuon venttiilin ympäryksen avautumiskulma ja mihin se perustuu? Vastikään kotipolttoista palotilan porttausta 1.3 vakiokansiin avarrettuna 1.6 -kokoon tehtynä mietin avautumiskulmaa ja painelin peukalolla venttiileitä ja päädyin reunoilta silmämäääräisesti just saman sorttiseen kulmaan. Lukemani perusteella pyrin välttämään liikaa ammemaisuutta venttiilien ympärillä (ilmeisesti engl. termi "unshrouding"). ...ja siinä määrin aiheen ohi menee että lupaudun siirtämään porttauskeskustelun toiseen ketjuun jos herättää keskustelua :) Puavo Ei mene ohi, venttiilin ympärillä pitää olla seinämää jotta kanavassa nopeasti liikkuvan kaasupatsaan liike hidastuu hallitusti ja "purkautuu" sylinteriin käyttäen hyväksi koko venttiilin paljealueen. Englanninkielinen termi "pressure recovery" kuvaa kyseistä ilmiötä mutta en ole löytänyt sille järkevää suomenkielistä käännöstä. David Vizardin viimeisimässä porttauskirjassa on karkea ohje venttiilin ympärillä olevan tilan vaatimukselle, olikohan 0.25xD (venttiilin halkaisija) suuruisella nostolla pitää olla 0.2xD verran tilaa jotta seinämä ei varjosta virtausta. Vastaa noin 36 asteen keskimääräistä kulmaa, aika monessa hyvässä seetiterässä ollaan viiden asteen sisällä tuosta arvosta ylimmän jättökulman suhteen. Kansi jossa tukeva pinta puuttuu ei toimi kunnolla yli 0.25D nostoilla koska virtaus irtoaa palotilan seinämästä aiheuttaen pyörteilyä. Suurilla nostoilla virtausta rajoittaa kanavan ja istukkarenkaan sisähahalkaisija, palotilan seinät toimivat samaan tapaan kuin rakettimoottorin purkaussuutin, googlettamalla De Laval- nozzle löytyy kuvia. Kuvista näkee hyvin miksi venttiilin istukan molemmin puolin oleva alue on tärkein paikka sylinterinkannen kanavien muotoilussa. Quote
wp Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Onko mitään asiallista kompromissia olemassa jos haluaa 94/4" poraukseen samoilla venttiiliväleillä ja shimmaamalla/teettämällä pidemmät akselit keinuihin? Valitetttavasti jompi kumpi aina kärsii, 94 mm poraus pahemmin. Olisi hienoa jos kannet pystyisi tilamaan jommalle kummalle poraukselle sovitettuna. En tiedä tarpeeksi CAD/CAM- prosessista jotta voisin arvioida kuinka suuresta muutoksesta olisi kyse. Kaapissa on vanhan liiton SF-kannet ja Pauterit, pitää katsoa mihin mittohin pääsisi shimmeillä ja keinujen kanssa kikkailemalla. Quote
-Alex- Posted June 22, 2013 Author Posted June 22, 2013 Pitää kysyä Tommi's Billetiltä, ainahan voi olla mahdollista saada optiona tuo että saa sovitettuna venttiilit haluttuun paikkaanja ilman keinuvivuston kiinnitysreikiä. Quote
multanen Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 [ Suurilla nostoilla virtausta rajoittaa kanavan ja istukkarenkaan sisähahalkaisija, palotilan seinät toimivat samaan tapaan kuin rakettimoottorin purkaussuutin, googlettamalla De Laval- nozzle löytyy kuvia. Kuvista näkee hyvin miksi venttiilin istukan molemmin puolin oleva alue on tärkein paikka sylinterinkannen kanavien muotoilussa. Onkohan tässä siteerattu väärää ilmiötä, kun De Laval -suutin toimii vasta äänennopeudella... Ei kait ne niin kovaa imupuolen kaasut virtaile?Voihan se muoto olla silti oikea, epäilen vaan että De Lavalilla ei olisi asian kanssa tekemistä. Quote
wp Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 [ Suurilla nostoilla virtausta rajoittaa kanavan ja istukkarenkaan sisähahalkaisija, palotilan seinät toimivat samaan tapaan kuin rakettimoottorin purkaussuutin, googlettamalla De Laval- nozzle löytyy kuvia. Kuvista näkee hyvin miksi venttiilin istukan molemmin puolin oleva alue on tärkein paikka sylinterinkannen kanavien muotoilussa. Onkohan tässä siteerattu väärää ilmiötä, kun De Laval -suutin toimii vasta äänennopeudella... Ei kait ne niin kovaa imupuolen kaasut virtaile?Voihan se muoto olla silti oikea, epäilen vaan että De Lavalilla ei olisi asian kanssa tekemistä. Pitää paikkansa, pakopuolesta yleensä puhutaan De Lavalin yhteydessä. Ainoa tilanne jolloin nopeudet yltävät noihin lukemiin on pakoventtiilin auetessa, suurella ylipaineella kaasuvirtauksen nopeus voi hetkellisesti ylittää äänen nopeuden. Imupuolella raja tulee vastaan jo 0.63 x äänennopeuden tasolla, virtaus alkaa kuristua ja moottorin teho ei nouse vaikka mitattu virtauskapasiteetti olisi suurempi. Virtausnopeuden maksimiarvo on erilainen kanavatyypistä ja ahtaimman kohdan sijainnista riippuen, jyrkät käännökset ja pienet säteet eivät siedä lähellekään noita nopeuksia. Quote
-Alex- Posted June 25, 2013 Author Posted June 25, 2013 Tullut eräänlaisia kehitysideoita ameerikan puolelta: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... 3f4f9af678 Cosworth kanavatyypin vaihtaminen autocraft 910 tyyppiseksi, tällä kuulemma saataisi kanavasta epäsuorempi, nopeampi virtausnopeus ja seos osuisi keskelle mäntää paremmin(?) Pakokanavan tyypin muuttaminen suoremmaksi, vähän angleflo tyyppiseksi. Hyöty pieni mun mielestä. Quote
-Alex- Posted August 17, 2013 Author Posted August 17, 2013 Näillä näkymin on mahdollista saada muutamalla variaatiolla, mistä ollaan keskusteltu. Mutta perusmallit kahdelle poraukselle tulee näin alkuun luotua. Tarkoitus on luoda pari prototyyppiä ja testata käytännössä näitä, testaajakin on tiedossa kenties :) Nykyisillä mitoilla kansiin mahtuu 117mm venttiilit JPM lautasten sekä jousten kanssa, näillä asennettu korkeus 40mm 0.5mm shimmien keran, mikä on JPM jousien suositeltu asennuskorkeus. Materiaalia olen miettinyt Tommin kanssa, joko 5000 tai 6000 sarjan alumiini, 6061 tai 6063, nämä ovat 356 ja A356 alumiinien kanssa samaa luokkaa lujuuden suhteen. Helppo avarrettavuus ja riittävät lujuusominaisuudet samassa paketissa olisi haussa. http://www.thyssenkrupp.fi/alumiinit/al ... /alumiinit http://www.lbfoundry.com/356-aluminum-sand-casting.html http://www.unitconversion.org/pressure/ ... rsion.html CMW käyttää 6061 alumiinia Porsche billet kansissaan http://www.cmwmotorsports.com/index-18.html Eräillä toiveissa bolt on kansi paketista joka virtaa 250hv, pelkkänä aihiona paljon kätevämpi, sillä silloin on varaa valita kaikki osat itse. Quote
-Alex- Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Pauterin 1.4 keinut mallinnettu kansiin, pauterin keinuissa reippaasti varaa siirrellä keinuja. Imuventtiilien väli rajoittuu n. 70 milliin tai alle pauterin vakioakseleilla, mutta pakokeinuja voi siirtää useamman millin ulospäin, ainakin 6-7mm. Päätyakseleissa on kaksi lukkorengasuraa ja päässä kierre. Saan yhden kansiparin itselleni, laitan sen myyntiin, kummalla porauksella otan? Ottajia? Tuolta näyttää palotilaltaan 94/101.6 porauksella oleva aihio. Seetien asennuksen jälkeen on vähän käsityötä palotilojen muotoilussa, on varaa suurentaa, palotila en oo tarkemmin mitannut mutta 50-55cc väliltä on, 101.6 porauksella lähempänä tuota 55cc:tä. Quote
-Alex- Posted August 23, 2013 Author Posted August 23, 2013 5mm korotus venttiilikopan tiivistepinnalle. Saako ääniä? Kyllä [ ] Ei [ ] Mahdollisesti saatan lisätä JPM 5 pulttisten keinujen reikäpaikat. Quote
mikko k Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Varmasti kannatettavaa. Ainahan tuota tilaa on hintsusti korkeanostoisille keinuille. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.