Guest Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Oon säätämässä kampiakselin päittäisvälystä ja mietin mitä osia siellä kuuluisi olla. Purkaessani siellä oli kolme shimmilevyä mutta myös siinä vauhtipyörän kolossa jossa on tappien reiät oli peltinen levy (tiiviste?). Pienen levyn kanssa mitattaessa päittäisvälys oli 0,5mm ja ilman sitä 0,25mm. Eli ilmeisesti tuo pieni levy jättää vauhtipyörän kantamaan niin että se ei puristu shimmilevyjä vasten tiukasti. Vauhtipyörässä on myös o-rengas ja mietinkin että kuuluuko tuossa kohtaa olla mitään levyä/tiivistettä sen lisäksi. Korjausoppaassa puhutaan kolmesta shimmilevystä ja yhdestä paperitiivisteestä. Kuuluisiko paperitiivisteen olla siellä shimmelevyjen kanssa vai juuri tuossa pienemmässä urassa. Ja onko se siis lainkaan tarpeellinen jos vauhtipyörässä on o-rengas. Kupla on vm -73 ja 1600 kuutioinen. Näenkö jostain että onko se vakiokone kun säätöarvoissa puhutaan että vakiokoneen välys on 0,09-0,13mm? Quote
MU Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Kun sulla on vauhtipyörässä o-rengasura ja siellä tiiviste niin et tarvitse muita tiivisteitä akselin ja vauhtiksen väliin. Ja mainitsemasi säätöarvot pätevät niin vakioon kuin virikoneeseen. Quote
Guest Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Eli toi pieni levy on ollut tuolla vaan haitaksi kun ei oo vauhtis puristunut laakeripintaa ja siinä olevia shimmilevyjä vasten? Pitääkö kiilahihnan muuten olla paikallaan kun päittäisvälystä mitataan? Quote
JM Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Eli toi pieni levy on ollut tuolla vaan haitaksi kun ei oo vauhtis puristunut laakeripintaa ja siinä olevia shimmilevyjä vasten? Pitääkö kiilahihnan muuten olla paikallaan kun päittäisvälystä mitataan? Ei hihnaa. Quote
Tanhis Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Kai sillä levyllä joku tarkoitus siellä on ollut ?? Quote
vwagen Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Se levy on vanhemman mallinen tiiviste(Käytetty ennen O-rengasta). Quote
Guest Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Kiitos vastauksista. Kirjoitin vahingossa kiilahihna kun piti kirjoittaa hihnapyörä. Eli tarviiko sen olla paikallaan kun mittaa? Miten tarkka toi monemtti kiristettäessä on? Kun ei oo tollasta järeetä momenttiavainta niin kaavan avulla mun 74kg massalla jo vääntää 49cm varrella niin siitä pitäis tulle sopiva momentti. Onko tää tarpeeksi tarkka kiristysmomentti? Quote
mikko k Posted October 31, 2011 Posted October 31, 2011 Ei tarvi olla hihnapyörä paikalla, mutta saa toki olla. Suosittelisin kyllä oikean momentin (360Nm) ja momenttiavaimen käyttöä. Saa tuota n. metrin varrellakin vääntää ihan tosissaan. Quote
MESIKÄMMEN Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Jatketaan vanhaa keskustelua. Päittäisvälyksen säädössä olisi tapaus, joka vaatisi kolme ohutta säätölevyä. Tuollaisia ei kuitenkaan varastoistani löytynyt. Kahdella paksummalla tuo ehkä menisi. Jos kuitenkin lähtisi tuosta kolmesta levystä, niin tuleeko ongelmia jos käyttää kampiakselin päässä sitä peltistä tiivistelevyä, jotta saa lisää säätövaraa? Kyseessä on O-renkaallinen vauhtipyörä. Quote
vwagen Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Kyllä minäkin joskuskäytin peltitiivistettä säätöapuna o-rengas vauhtipyörän kanssa eikä siitä ongelmia seurannut mutta noista vaihtoehdoista käyttäisin kuitenkin kahta säätölevyä. Quote
mite^ Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Ehkä mulla on ollut vaan huonoa tuuria mutta peltisellä tiivisteellä ja 0-rengas vauhtiksella 2* löystynyt vauhtipyörä ja sen johdosta 2kpl rikkinäisiä kampiakseleita. Itse jatkossa ainakin teen 3kpl shimmilevyllä. Quote
MESIKÄMMEN Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Kolmella levyllä tuli tehtyä. Kun tarpeeksi irrotti vanhoja vauhtiksia, niin sopivat levyt löytyivät. Nyt välys on säädetty 09:ksi. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.