Jump to content

Kampiakselin päittäisvälys ja tarvittavat levyt


Guest Juge

Recommended Posts

Posted

Oon säätämässä kampiakselin päittäisvälystä ja mietin mitä osia siellä kuuluisi olla. Purkaessani siellä oli kolme shimmilevyä mutta myös siinä vauhtipyörän kolossa jossa on tappien reiät oli peltinen levy (tiiviste?). Pienen levyn kanssa mitattaessa päittäisvälys oli 0,5mm ja ilman sitä 0,25mm. Eli ilmeisesti tuo pieni levy jättää vauhtipyörän kantamaan niin että se ei puristu shimmilevyjä vasten tiukasti. Vauhtipyörässä on myös o-rengas ja mietinkin että kuuluuko tuossa kohtaa olla mitään levyä/tiivistettä sen lisäksi. Korjausoppaassa puhutaan kolmesta shimmilevystä ja yhdestä paperitiivisteestä. Kuuluisiko paperitiivisteen olla siellä shimmelevyjen kanssa vai juuri tuossa pienemmässä urassa. Ja onko se siis lainkaan tarpeellinen jos vauhtipyörässä on o-rengas. Kupla on vm -73 ja 1600 kuutioinen. Näenkö jostain että onko se vakiokone kun säätöarvoissa puhutaan että vakiokoneen välys on 0,09-0,13mm?

Posted

Kun sulla on vauhtipyörässä o-rengasura ja siellä tiiviste niin et tarvitse muita tiivisteitä akselin ja vauhtiksen

väliin.

Ja mainitsemasi säätöarvot pätevät niin vakioon kuin virikoneeseen.

Posted

Eli toi pieni levy on ollut tuolla vaan haitaksi kun ei oo vauhtis puristunut laakeripintaa ja siinä olevia shimmilevyjä vasten? Pitääkö kiilahihnan muuten olla paikallaan kun päittäisvälystä mitataan?

Posted
Eli toi pieni levy on ollut tuolla vaan haitaksi kun ei oo vauhtis puristunut laakeripintaa ja siinä olevia shimmilevyjä vasten? Pitääkö kiilahihnan muuten olla paikallaan kun päittäisvälystä mitataan?

Ei hihnaa.

Posted

Kiitos vastauksista. Kirjoitin vahingossa kiilahihna kun piti kirjoittaa hihnapyörä. Eli tarviiko sen olla paikallaan kun mittaa? Miten tarkka toi monemtti kiristettäessä on? Kun ei oo tollasta järeetä momenttiavainta niin kaavan avulla mun 74kg massalla jo vääntää 49cm varrella niin siitä pitäis tulle sopiva momentti. Onko tää tarpeeksi tarkka kiristysmomentti?

Posted

Ei tarvi olla hihnapyörä paikalla, mutta saa toki olla.

 

Suosittelisin kyllä oikean momentin (360Nm) ja momenttiavaimen käyttöä. Saa tuota n. metrin varrellakin vääntää ihan tosissaan.

  • 4 weeks later...
Posted

Jatketaan vanhaa keskustelua.

 

Päittäisvälyksen säädössä olisi tapaus, joka vaatisi kolme ohutta säätölevyä.

Tuollaisia ei kuitenkaan varastoistani löytynyt.

Kahdella paksummalla tuo ehkä menisi.

 

Jos kuitenkin lähtisi tuosta kolmesta levystä, niin tuleeko ongelmia jos käyttää

kampiakselin päässä sitä peltistä tiivistelevyä, jotta saa lisää säätövaraa?

Kyseessä on O-renkaallinen vauhtipyörä.

Posted

Kyllä minäkin joskuskäytin peltitiivistettä säätöapuna o-rengas vauhtipyörän kanssa eikä siitä ongelmia seurannut mutta noista vaihtoehdoista käyttäisin kuitenkin kahta säätölevyä.

Posted

Ehkä mulla on ollut vaan huonoa tuuria mutta peltisellä tiivisteellä ja 0-rengas vauhtiksella 2* löystynyt vauhtipyörä ja sen johdosta 2kpl rikkinäisiä kampiakseleita.

 

Itse jatkossa ainakin teen 3kpl shimmilevyllä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...