Jump to content

Venttiilijouselle voimamittarin valmistaminen


Recommended Posts

Hellow hörhöt !

 

Kattelin tuossa tehdasvalmisteisten venttiilinjousivoimamittareiden hintoja ja ei naurattanu :(

 

B-vaihtoehto olis tehtä tommonen itte. Samasta aikasta kun tuli toi venajousen puristin, sais teetettyä rungon tälle voimalaitteellekkin.

 

Olikso kellään tommoseen laitteeseen soveltuvaa "kierretankoa"(vai miksa tuota sitten kutsus?) + sille ratasta?

Valve%20Spring%20Tester%20USB.jpg

Link to comment

Vaikka tiedän että olet kova askartelemaan niin välttämättä ei kannata kaikkea tehdä itse :)

 

Porakoneen telinehän olisi tuohon ihan valmis, eikö: http://www.poratuuli.fi/kuvat/wolfporateline_iso.jpg

 

Ja jos nyt välttämättä itse haluat tehdä, niin nimensä mukaisesti auton ohjauksen hammastangosta löytyy tuollaista tankoa sisältä.

Link to comment
Guest krantanen

Mikset soveltaisi tähän hydrauliikkaa (tai pneumatiikkaa) ?

Mekaniikasta tulisi huomattavasti yksinkertaisempi, ei hammastankoja yms.

 

Periaate siis olisi se, että puristetaan jousta hydraulisylinterillä (=pullotunkki marketista?) ja mitataan hyraulipiirin paine. Mittarina voisi olla viisarimittari (=halpa) tai painelähetin+digitaalinäyttö (=tarkka).

 

Voimahan on suoraan riippuvainen paineesta, ja helposti laskettavissa kun männän halkaisija on tiedossa.

 

Sitten vielä haet sieltä marketista kympillä digitaalisen tönärin ja pulttaat sen tuohon kiinni, niin puristusmitatkin selviävät 0.01mm tarkkuudella.

 

Vähän samalla periaatteella tein naapurifirman trukkiin vaa'an. Nostosylinterin hydraulipiiriin kunnollinen painelähetin ja ohjaamoon näyttö, jonka kalibroin näyttämään kiloja. Toimii todella hyvin, näyttää <10kg tarkkuudella pariin-kolmeen (sen trukin kapasiteetti) tonnin asti paljonko haarukoiden päällä on tavaraa.

 

terveisin

Kari

Link to comment

Mikset soveltaisi tähän hydrauliikkaa (tai pneumatiikkaa) ?

Mekaniikasta tulisi huomattavasti yksinkertaisempi, ei hammastankoja yms.

***

Olen sielultani sähkömies, ja noi linkittämäni kamat on hyllyssäni ihan tarpeettomana. Tällä tavalla saisin ne hyötykäyttöön.

Jos saan vileä tuon "puoli-kökön" Lasselta ilmatteeksi, niin kaikkien komponenttien yhteis hinta olis melko tarkkaan huimat 0€. Köyhälle kaikki o kallista ja säästetty €uro on paras €uro (varsinkin kun kattoo valmiiden hintoja). Tosin kuten Åke sanoi, kaikkea ei kannata itse tehdä. Mutta tää vois olla järkevyyden rajoissa?

 

 

 

Periaate siis olisi se, että puristetaan jousta hydraulisylinterillä (=pullotunkki marketista?) ja mitataan hyraulipiirin paine. Mittarina voisi olla viisarimittari (=halpa) tai painelähetin+digitaalinäyttö (=tarkka).

***

Ei paha idea. Jääskeläinen teki tommosen jonkun auton jarrurumpujen työsylinteristä ja mekaanisesta painemittarista. Kg ja Bar osu jollakin kertoimella yhteen. Tais olla että Bar x 3 = Kg.. tms ....en muista enää.....

Se arveluttaa miten digitaali nrot vilisee näytössä, jos painaa lihasvoimalla jousta. No näyttöön suodatusta väliin ja sekin hoituu...

 

 

 

 

Voimahan on suoraan riippuvainen paineesta, ja helposti laskettavissa kun männän halkaisija on tiedossa.

***

Juu ja asteikot olis melkovarmasti mun zägällä puuta heinää :)

 

 

 

Sitten vielä haet sieltä marketista kympillä digitaalisen tönärin ja pulttaat sen tuohon kiinni, niin puristusmitatkin selviävät 0.01mm tarkkuudella.

***

Totta tämäkin.

 

 

 

Vähän samalla periaatteella tein naapurifirman trukkiin vaa'an. Nostosylinterin hydraulipiiriin kunnollinen painelähetin ja ohjaamoon näyttö, jonka kalibroin näyttämään kiloja. Toimii todella hyvin, näyttää <10kg tarkkuudella pariin-kolmeen (sen trukin kapasiteetti) tonnin asti paljonko haarukoiden päällä on tavaraa.

***

Ei pöllömpi idea sulla! Olis pitäny tommonen ittekin tajuta 10vsitten kun asiakas tarvitsi moista. Ehdotin tommosta kilpaijan tuotetta tilalle, kun hän ei halunnu tehdä mitään mekaanisia muutoksi laitteeseensa, joita taas mun kauppaamat voima-anturit olis vaatinu.

Itte kokeilin muuten aikoinaan hyde vaaka tehdä voiman mittaukseen, niin hydesylinterin (mäntä D 30mm) liikekitka oli mittausta haittaava seikka. Nolla kohta seilas miten sattuu kun jumppas punnittavaa masssaa vaakalle ja pois. Massa oli tosin vain n 150kg.

Link to comment
Kannattaako pylväsporakone + vaaka keksiä uudelleen... ;-)

 

Tästä tuleekin mieleen vuosikymmenten takaa eräs Hot vw´s juttu jossa eri paineastelmien poljinvoimia lehtijutun kuvan mukaan mitattiin henkilövaakaa käyttäen.

 

Samalla mittasivat eri paineasetelmien pitokykyä ja jäi mieleen miten 228mm vakiolevy+asetelma oli vääntö/tehokestoltaan aika jees, mutta kevyt polkea:)

Link to comment
Guest krantanen
Kannattaako pylväsporakone + vaaka keksiä uudelleen... ;-)

 

Ei varmaankaan, paitsi jos tykkää rakennella ;-)

 

Tai sitten jos yhtenään pitää mittailla ja jos haluaa kelvollisen tarkkuuden mittauksiinsa, putoaa porakone+vaaka pois pelistä.

 

Ja sitten kun rakennellaan jotain, ei paras/hienoin/tarkin/... toteutus aina ole se sopivin, vaan tekijän suuntautuminen ja taidot sekä tallista valmiiksi löytyvät romppeet vaikuttavat. Ja tämän seurauksista kärsitään sitten rakentelun jälkeisinä aikoina ;D

 

Kari

Link to comment

Tää täss netissä o kyllä hienoa, että omaan raakile ideaan tulee hitosti uusia ja parempia näkökulmia. Kiitos joka jannulle, joka o tätä kommentoinu.

 

Pääseekö tuosta kuvan ideasta vielä yksinkertasemaan & käyttökelposempaa & halvempaan vaihtoehtoon mitenkään?

post-78-13888364146576_thumb.jpg

Link to comment
Guest krantanen
Tää täss netissä o kyllä hienoa, että omaan raakile ideaan tulee hitosti uusia ja parempia näkökulmia. Kiitos joka jannulle, joka o tätä kommentoinu.

 

Pääseekö tuosta kuvan ideasta vielä yksinkertasemaan & käyttökelposempaa & halvempaan vaihtoehtoon mitenkään?

 

Hei toi on hyvä!

Luulen että rakentaminen voi alkaa...

 

Vinkki:

Sen verran kannattaa panostaa tuohon, että ostat laadukkaan ruuvipuristimen, koska niiden marketin halpispuristimien toiminta on aivan hanurista. Tietysti pitää olla myös riittävän tukeva. Budjetti tuskin kaatuu siihen (pari-kolme kymppiä).

 

Vinkki 2:

Varo sinkoilevia jousia. Voi olla että joudut toteuttamaan jonkinlaisen tuen/suojan, joka estää vahingot.

 

P.S.

Ja kommentoijien kannalta tämä on myös hienoa: jokainen saa oman ohikiitävän hetkensä asiantuntijan roolissa (kunnes joku heittää paremman idean --> voi v***u miks mä en tota tajunnut ;-)

Link to comment

Hyvältä näyttää. Yksinketainen ja varmasti vakaa kun voi jäädä mille puristukselle tahansa. Kun näin sen ensimmäisen kuvan tuli mieleen käyttää vanhaa raidetankoa jousta painamaan. Ruuvipuristin on yksinkertaisuudessaan kyllä parempi.

 

Ainoa mikä saattaa olla hieman hankalaa puristinpatentissa on painuman mittaaminen tarkasti ja nopeasti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...