Jump to content

Pallokeula Kasten -74


Guest Koiman

Recommended Posts

Tulipa tuollainen viime viikonloppuna haettua projektiksi. Hakumatkasta ei voi muuta sanoa kuin, että olipa mielenkiintoinen, koska alunperin neljän tunnin mittaiseksi suunniteltu reissu venähti reilulla neljällä tunnilla; Kastenin renkaat maassa jäätyneenä, niin ettei land cruiserillakaan meinannut irrota ja paluumatkalla pamahti trailerista yksi renkaista. Oletettavasti oli renkaissa liikaa painetta, sekä auto hieman liian takana trailerilla.

 

Aloitettiin hiirensonnan imuroinnilla, romun tyhjennyksellä, renkaiden vaihdolla, sekä ohjaamon riisumisella(matot ja penkit pois). Pohja ei pahalta näytä ja entisen omistajan mukaan kone olisi kunnostettu, eikä pitkään edes ajettu sen jälkeen.

Huomenna tarkoitus katsella hiukan moottoria, jotta auton siirtäminen talliin olisi hieman helpompaa, varsinkin koska autoa ei siellä voida jatkuvasti säilyttää.

 

Ja sitten asiaan, eli kuvat:

_medium.jpg

_small.jpg

_medium.jpg

_small.jpg

_small.jpg

_small.jpg

_small.jpg

Link to comment

Tänään tuli purettua autoa jo hieman lisää. Matkustamon ja tavaratilan seinä purettiin ja löytyikin vähän enemmän hitsailtavaa vanerien takaa. Kuvat kertovat lisää kunhan ne saan käsiini.

 

Myös moottoria tuli hieman katseltua ja koitettua käyntiin, tosin kehnolla menestyksellä. Startterista loppui virta, eikä ollut mahdollisuutta kaapeleilla koittaa käyntiin.

Kone pyörii hienosti, mutta kipinä oli hukassa.

post-6876-13888364159847_thumb.jpg

post-6876-13888364160183_thumb.jpg

Link to comment

Näyttää ja kuulostaa kovin minun projektilta.

 

Vinkki: tutki ekana taka-akselin seutu, pohjan poikkipalkit, etuakselin iskaritolpat ja tee sitten tuomio hitsausten määristä. Katsominen voi olla liian hellä tapa tutkia joten ota ruuvari avuksi. Pessimisti ei pety...

Link to comment

Tänään tutkittiin ruuvarilla juurikin noita pehmeitä kohtia, lähinnä etummaista puoliväliä autosta. Takapään kimppuun heti, kun auto on tallissa. Öljykuopasta käsin tutkiminen on paljon helpompaa, kuin lumessa maaten, ja ennen kaikkea mukavampaa.

Tuli entiseltä omistajaltakin tieto, että Kastenin kone ei olekkaan 1800 kuutioinen, vaan jotakin 1600-1800cc väliltä. Moottori rakennettu alusta saakka uusiksi jonkun jokkisharrastajan toimesta.

 

Onnistuuko muuten auton omistajan vaihdos pelkällä luovutuskirjalla, jossa ex-omistajan, ostajan ja kahden todistajan allekirjoitukset? Alkuperäiset paperit on syönyt hukka.

Link to comment
Onnistuuko muuten auton omistajan vaihdos pelkällä luovutuskirjalla, jossa ex-omistajan, ostajan ja kahden todistajan allekirjoitukset? Alkuperäiset paperit on syönyt hukka.

 

Mulla on onnistunut omiin nimiin rekisteröinti katsastuskonttorilla luovutuskirjalla jossa luki vaan "kupla" ja rungonnumero ja asiaan kuuluvat nimet tietysti.

 

Sent from my IDEOS X5 using Tapatalk

Link to comment

Täytyy koittaa tänään käydä laittamassa nimiin.

 

Pienen pieni kysymys tuli taas mieleen kun tuolla käyttöohjekirjassa on sellainen luku kuin

"Tarkastusjohtoverkko ja keskuspistorasia" niin mitä se meinaa.

post-6876-1388836416034_thumb.jpg

Link to comment

Kipinä löytyi, vika huonossa maadotuksessa puolalla. Sitten taisikin löytyä uusi vika, mahdollisesti bensapumpussa vikaa kun ainoastaan hörähti pariksi sekunniksi käyntiin kun laittoi kaasariin bensaa.

 

Jos tuohon laittaa sähköisen pensapumpun niin tarviiko vanha ottaa pois?

Ei näyttänyt alkuperäisiä mekaanisiapumppuja ainakaan suomesta löytyvän pienellä etsimisellä.

 

Uusia kuviakin tottakai muutama tulee:

post-6876-1388836419435_thumb.jpg

post-6876-13888364194573_thumb.jpg

Link to comment
Kipinä löytyi, vika huonossa maadotuksessa puolalla. Sitten taisikin löytyä uusi vika, mahdollisesti bensapumpussa vikaa kun ainoastaan hörähti pariksi sekunniksi käyntiin kun laittoi kaasariin bensaa.

 

Jos tuohon laittaa sähköisen pensapumpun niin tarviiko vanha ottaa pois?

Ei näyttänyt alkuperäisiä mekaanisiapumppuja ainakaan suomesta löytyvän pienellä etsimisellä.

 

Taskuistasko etsit????? Jokaiselta noista löytyy varmasti:

http://pp.kpnet.fi/huhta/

http://www.kuplapaja.com/kuplapaja.php3

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=&subgroup=27&group=1

http://hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW+AIRCOOLED#1

http://www.aircooled.fi/kategoria/198/pumputtasaajat

Elikkäs jokapuolelta suomenmaata noita saa kyllä...

Link to comment

file.php?id=30105

Tässä kuvassa näkyy vasemmalla puolella tuo musta, paksuin kumiletku, joka kiertää tuon puolan yli bensansuodattimen takaa ja jatkaa matkaansa jonnekin etupään suuntaan. Mikä ihme se on?

 

Niin ja kone saatiin eilen käymään, uusia tarvitsee ainakin kaasarin palautusjousi. Kertomus jatkuu, jahka tulee jotain uutta kerrottavaa.

Link to comment

Tänään taas katseltiin konetta ja yritettiin säätää tyhjäkäyntiä. Homma kävikin hankalammaksi, kun ryypyn mennessä pois päältä, auto sammui. Ryyppy päällä kyllä pysyi käynnissä niin kauan kuin vain halusi. Lienee asiaan vaikuttavan se, ettei ilmanputsari ollut paikalla, vai mitä mieltä palstalaiset ovat? Toinen ongelma tulikin sitten uudelleenkäynnistyksessä koneen ollessa lämmin. Eikös tuota yleensä aiheuta se, että alipaineletku vuotaa? Tuo kellolta tuleva putki näyttää kyllä aika viritykseltä, ettei se vuoto mikään ihme olisi.

Jatketaan taas myöhemmin, jos silloin jo auton talliin asti saisi.

Link to comment

Käyntihäiriöt varmasti johtuu suurimmaksi osaksi imusarjan kaulan huurtumisesta/jäätymisestä kylmällä kelillä kaasarin alta.

 

Jos aiot bensapumppua ostaa uutta niin niitä on ns.uudempaa ja vanhempaa mallia,vaihtovirtalaturin kanssa on uudempi,mutta sun autoon on joku asentanut vanhemman mallisen,niissä käyttötangot eri mittaisia.

Link to comment

Eilen tuli taas käytyä kattomassa autoa. Sisustaa tuli purettua sen verran että, loput vanerit takatilasta, etupäästä ovipahvit ikkunaveivit yms pois.

Ulkopuolelta sitten taas puskurit ja jotain muuta pientä.

 

Autoakin saatiin liikuteltua ja kaasarin säädöt on pielessä, hieman sain jo paremmin käymään.

 

_medium.jpg

_medium.jpg

_medium.jpg

_medium.jpg

_medium.jpg

 

Edit: lisätäänpäs vielä se, että pohjaankin tuli kurkattua. Pääosin näkyvissä oli pintaruostetta, että mitään suurempia lahoja ei löytynyt. Vetareista toinen vuotaa laatikon päästä hieman öljyä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuli eilen otettua rälläkkä ekaa kertaa kauniiseen käteen volkkarin suhteen. Tarkoituksena oli ottaa tavaratilan reunoista vain 30cm soirot pois, jotta saa runkopalkit korjattua, mutta vaihdetaan sittenkin tavaratilan lattia kokonaan, että pääsee kunnolla käsiksi runkoon.

 

Kyllähän sitä ruostetta nyt löytyy enemmän mitä pienellä tutkailulla alussa todettiin.

 

Ja pientä kuva päivitystä.

_medium.jpg

_medium.jpg

_medium.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...