Jump to content

Miksi puola palaa?


Guest vk90

Recommended Posts

Elikkä sellainen ongelma on että viime kesän lopulla sytytyspuola meni pari kertaa sököks.

Aluksi auto rupesi vähän yskähtelemään ja siitä noin 40 km paukku niin maan perkeleesti. Vaihdon puolan ja auto toimi taas normaalisti. Siitä noin 100km ajon jälkeen, puola särky ihan ilman varoituksia ja kone yski vimmatusti ja meno loppu siihen.

 

Olen vaihtanu kärjet, tulpat, johdot, pyörijän ja pyörijän kannen.

 

Missä muualla vika?

Link to comment
  • 4 months later...

Doodih.. :D käretön jakaja... eli missähän sitten vika uudella puolalla n.10sek pyörii ja ilmeisesti puola sökö eli sammuu.. alkaa ideat loppumaan kun virranjakajakin lähes uusi.

Link to comment

^Paikoillaan nyt vaihdettu uusi boschin sininen puola, ja kyllä.. jakaja näytti olevan boschin 009 :)

Luulisin/kuvittelisin ettei ihan täyttä paskaa, ja kyllä kaikki ne töpselit ok paikoissa. Mene ja tiedä näistä, omasta kuppelista hävis kaks pyttyä yön aikana käymättömäks, riippuu varmaan kuun asennosta, tästä juttua myöhemmin.

Link to comment
^Paikoillaan nyt vaihdettu uusi boschin sininen puola, ja kyllä.. jakaja näytti olevan boschin 009 :)

Luulisin/kuvittelisin ettei ihan täyttä paskaa, ja kyllä kaikki ne töpselit ok paikoissa.

Boschin 009 on alkuperäisenä kärjellinen, eli tässä on jokin tarvike kärjetön moduli asennettuna, Pertronix tai joku vastaava. Boschin sinisessä puolassa on (yleensä) samanlaiset liittimet molemmissa navoissa, joten johdot voi kytkeä kumminpäin tahansa jos ei välitä merkinnöistä. Jos (+) johdot kytkee (-) nastaan ja päinvastoin niin kärjetön moduli palaa. Onko johdot puolassa siis varmasti oikeinpäin?

Link to comment

Edelleenkin ni piuhat on oikeinpäin. Ja virranjakajassa on boschin logo eli oletan se olevan boschin silloin? ja jakajahan on luultavasti kärjetön jos siellä ei ole kondensaattoria?

Link to comment
Edelleenkin ni piuhat on oikeinpäin. Ja virranjakajassa on boschin logo eli oletan se olevan boschin silloin? ja jakajahan on luultavasti kärjetön jos siellä ei ole kondensaattoria?

Eli sulla on tämän näköinen jakaja: http://www.aircooled.fi/tuote/613/virra ... 9-karjeton ?

 

Jakaja on silloin kärjetön kun siellä on kärjetön moduli sisällä, yleensä sitä voi epäillä jos ei ole kondensaattoria kyljessä, mutta varmempi tuntomerkki on se, että kyljessä on 2 johtoa. Ja lopullisen varmuuden saa kun avaa kannen ja huomaa että sisällä ei ole kärkiä.

 

Boschin logo ei ole minkäänlainen laadun tae. Alkuperäisiä Boschejakin on saksalaisia ja brasilialaisia, ja mullakin on yksi kiinalainen jakaja jossa ei ole Boschin logoa, mutta kyljessä on teksti Bosch, en hämmästyisi vaikka vastaan tulisi kiinalainen jakaja josta tuo logo löytyisi.

 

Ja edelleen, Boschin 009 jakajaa ei ole olemassa alkuperäisenä kärjettömänä, Bosch ei ole sellaista koskaan valmistanut, eli joko koko jakaja on muun kuin Boschin valmistama tai vähintään sinne on asennettu kärkien tilalle kärjetön sytytysmoduli.

 

Kärjettömän modulin kanssa pitää myös muistaa, että sytytysvirtaa ei saa jättää päälle mikäli auto ei käy. Jos sytytyshetki jää kohdalle niin tämäkin polttaa modulin. Löytyy myös malleja joissa tämä on estetty, mutta niitä ei juuri ole vastaan tullut.

Link to comment

No nyt selvensi! Ei aivan kuvan mukainen mutta kärjetön se on. Eli pistetäänhän toinen puola+uusi kärjetön moduuli tilaukseen. Jospa sitten rupeisi puola kestämään. Onko vinkkejä mistä löytäisi hyvän moduulin? Ei kehtaisi kokoajan olla vaihtamassa kun nyt vaihtaa tuon.

Link to comment

Jos sulla on Boschin sininen puola, niin ei sitä kannata vaihtaa suinpäin, se on tuollaiselle jakajalle juuri hyvä. Yleismittarilla voi varmistua että se on ehjä, mittaamalla ensiö ja toisiopuolen vastus, jos kumpikaan ei näytä nollaa niin silloin puola on yleensä ok. Jakajakin kannattaisi testata ensin vaikkapa irto tulpalla ja katsoa tuleeko kipinää. Modulit menee yleensä pimeäksi kokonaan, eli ei tule kipinää ollenkaan. Jos kone käy edes hetken tai lupailee niin en usko vian olevan sytkä modulissa.

Link to comment

Pitää tuo puola mitata. Mutta se ei edes hörähtänyt ennen kuin uuden puolan tilasin, jolla pyöri sen alle 10sek ja kerrasta ihan pimeeksi. Starttaa mutta ei kipinää eikä lupailekkaan ollenkaan. Puolalle asti sähkö tulee, mutta jakajalle tai tulpalle ei kipinää tule. Kuinkas tuo tarkalleen tapahtuu tuo vastuksen mittaaminen? Mistä navasta mihin?

Link to comment

jos haluaa ongelmista kerralla eroon, niin uusi kärjetön moduli ja varmasti sille sopiva puola. Eri valmistajien moduleissa on erilaisia vaatimuksia puolan impedanssille, boschin sininen ei automaattisesti ole oikea valinta ja niissäkin on ollut laatuvaihtelua.

Link to comment
Kuinkas tuo tarkalleen tapahtuu tuo vastuksen mittaaminen? Mistä navasta mihin?

Yleismittari ohmi-asentoon ja mittaat ensiöpuolen (+) navasta (-) napaan ja toisiopuolen (-) navasta siihen nastaan mihin puolan johto tulee kiinni.

Link to comment

Jeps kiitos tästä. Pitää mittailla kun kotia pääsen. Pitää lisää huudella jos tulee vielä jotain, mutta olettaisitko sinä että tuo moduuli olisi syypää tähän kaikkeen?

Link to comment

Jep, ihan ok arvot. Ja jos on tuollainen kärjetön sytkä kuin esim. tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/614/karje ... im-009-050

niin ensiöpuolen vastus on ihan ok.

 

Äkkiä arvaten vika on siis muualla, mutta jos se uudella puolalla käy, niin tuskin modulikaan silloin on viallinen. Nyt kun yleismittari on käsillä, niin mittaappas vielä puolanjohdon vastus, eli siis puolasta virranjakajan kanteen menevä johto, ettei vaan olis siinä vika.

Link to comment

Ja tulee riittävä jännite puolalle ja sytytykselle?

 

Ei nyt suoraan liity tähän, mutta joskus oma kuppelini poltteli valojen sulaketta. Ja oletettavasti vika aiheutui hapettuneista liittimistä ja tai tummuneista katkaisijan nastoista, jolloin liitokset lasisulakkeen päissä kuumeni ja lasisulake suli poikki. pinnat puhtaaks raaputtamalla toiminu nyt useemman vuoden polttamatta sulaketta.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Joo eli nyt löytyi taas vähän aikaa kuplalle.. Eli nyt kokeiltu tosiaan tällä uudella sytytysmoduulilla ja vielä vaihdoin yhden kerran puolankin. Tosin nyt tällä uusimmalla puolalla auto ei pyörinyt edes tätä kymmentä sekuntia. eli auto ei hörähtänytkään. Puolalle tulee 8,5V johdot puolaan kytkettynä ja irti puolasta 12,4V. Mistäs tuo ylipäätään johtuu että jännite putoaa nuin paljon kun piuhat kytkee puolaan kiinni? Alkaa loppumaan meikäpojalta ideat tuon rakkineen kanssa.

 

Niin ja kiitos jo tähänastisista!

Link to comment

Kerroppas vielä ihan rautalangasta vääntäen miten kaikki puolaan tulevat johdot on kytketty, ihan varmuuden vuoksi. Siis virtalukolta tuleva plussa, sytkä modulille menevä plussa ja miinus, ryypylle menevä plussa, kaasarin solenoidille menevä plussa, ja mahdollisesti kierroslukumittarin piuha. Jossain on nyt joku kytkentä häikkä...

Link to comment

No minäpä kerron. puolalle tuloo lukolta plussa kuin myös moduulilta. taasen miinusnapaan kytkettynä on maajohto+moduulin miinus.. tällä kokoonpanolla/kytkennällä rakkine on toiminut tähän asti.

Link to comment
Kyllä vain. mutta luulisin että puola tarvitsee maan/miinuksen? ainakin näin se oli kytkettynä toimivana.

 

:) Tais homma ratketa ota se erillinen maa johto pois, jos siis sulta menee puolan miinukselta maihin johto. Puola saa maansa sytkäboxin kautta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...