Guest Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Tervehdys.Vm.-74 1300 kuplasta lähti koko ohjauksen rättinivel kävelemään ajossa ilman mitään varoitusta.Miten saisi parhaiten nuo ilmeisesti alkuperäiset pyöreäkantaiset kiinnitys pultit irti?Ja mitä kautta homma olis helpoin tehdä? Quote Link to comment
Virtanen Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Kyllä ne kuusiokantaiset (13 mm? vanhemmissa 14 mm kannalla) alunperin pitäisi olla. Saksisokat muttereissa on (ruuvissa reikä), mutta lähtee ihan vääntämällä silti auki. Toinen asia jos ruuvien kannat on syöpyneet, ei kai auta kuin katkaista kanta pois ja uudet ruuvit tilalle. Quote Link to comment
Dennis Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Kun ihan yritän muistella 26 vuoden takaisia tapahtumia niin muistelisin että minun tuossa punaisessa 1300 -74 olisi alkuperäinen rättinivel ollut niiteillä kasattu ja että olisin rälläkällä avannut sitä ja kasannut pulteilla vanhemmasta simpukasta. En olisi muistanut kyseistä asiaa enää, mutta kysymystä lukiessani muistui mieleen, tosin tämä on hämärä muistikuva kun olin 12 vuotias vuonna -86 kun tuota tein ja aloitin etuakselista kun se oli kiero :-) Dennis Quote Link to comment
Guest Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 No niin,kunnon liotuksen ja rapsuttelun jälkeen sieltähän löytyi ihan ok pulttien ja mutterien kannat ja ne jopa aukesivat ilman väkivaltaa.Mutta millähän helvetillä saisi ne tangot joiden päähän rättinivel tulee kiinni niin ulos rattiakselin ja simpukalle menevän putken sisältä?On meinaa hivenen piukassa eikä työskentelytilaakaan käsille liikaa ole.. Quote Link to comment
MU Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Bensatankin poistaminen antaa huomattavasti enemmän työskentelytilaa. Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Mutta millähän helvetillä saisi ne tangot joiden päähän rättinivel tulee kiinni niin ulos rattiakselin ja simpukalle menevän putken sisältä? Miksi ne pitäisi saada irti? Uusi rättinivel paikalleen ja pultit takaisin kiinni, ja se on siinä. Äläkä sitten laita uretaani-mallista, vaan alkuperäisen kaltainen kuminen. Quote Link to comment
Guest Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Tarvii saada irti koska rättinivel on ollut kiinni alkuperäisillä niiteillä niin kuin Dennis aikasempaa jo mainitsikin eikä pulteilla.Jos olisi pultit niin ei olisi ongelmaa.Miten tuo uretaaninen on huonompi kuin kuminen,on meinaa jäänyt juurikin sellainen uusi ylimääräiseksi jostakin varaosavessasta. :D Quote Link to comment
tolvana Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Omahan on henkes, mut aattele kanssaliikkujia. Halpis kiinan uretaanipaskat, puslat,mootori-ja vaikteistokannakkeet, rattinivelet etc. murenee omia aikojaan. Saattaapi käydä huonosti esim. nopeassa väistössä kun pyörät ei käänny. Jos oot varma et sulla on laadukas ja kestävä niin siitä vaan mut jos paketis lukee E**I etc. niin laita jäteastiaan, Quote Link to comment
metake Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Miten tuo uretaaninen on huonompi kuin kuminen Alkuperäismallisessa kumisessa on vahvikkeena kangaskudokset kumien välissä, kun tuo kuminen malli alkaa murtua niin siihen tulee välystä ennen repeämistä ja sen (yleensä) huomaa ennenkuin ohjaus katoaa kokonaan. Uretaanisessa ei mitään kangasvahvikkeita ole, vaan se murtuu kerrasta ja luonnollisestikin ohjaus katoaa samalla kertaa, joka ei välttämättä ole kiva juttu kun olet juuri väistäny tielle hypännyttä jänistä vastaantulevien kaistalle ja ohjaus antautui juuri sillä hetkellä... Quote Link to comment
Guest Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Näillä tiedoilla jätän tuon uretaanisen hyllyyn ja tilaan alkuperäisen.Eipä silti,antautui se edellinenkin ilman varoitusta ja ohjaus katosi.Onneksi oli kello 5.30 aamulla ja omakotitalo lähiössä tapahtui,aloin vaan miettimään että onneksi ei kadonnut ohjaus pikatiellä mihin olin juuri suuntaamassa.Ei ollut häävi tunne vaikka liikennettä ei ollut eikä juuri vauhtiakaan.. Quote Link to comment
NordBling Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Onhan sulla simpukka linjassa, ettei murra liikaa ja riko siks? Quote Link to comment
Guest Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Ei viime syksyn jälkeen linjaa tarkastettu mutta todennäkösesti rätti väsyi vanhuuttaan,koska jos olisi joskus vaihdettu niin luulisi että olisi laitettu läpipultit niittien sijaan.. Quote Link to comment
Guest Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 No niin revein tankin irti ja sain hiukan paremman näkymän ongelma kohtaan.Ei tule kauheasti mieleen muuta kuin katkaista noi niitit mutta ei taida paljoa hyödyttää kun ei ole tilaa porata tms. Ehdotuksia? Laitetaan nyt vielä tosta hermojen polttamis kohteesta kuva: Quote Link to comment
x-pj Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Kyllä noi niitit pitäis lähteä poraamatta, jos ihan juuresta rälläkällä katkaisee. Voi olla, että joutuu vähän jollain naputtelemaan. Kyllä noi päätkin saa irti. Ensin vois koittaa liottaa (päivän tai kaks) niitä irrotusöljyllä, vaikka WD40 tai vastaava. Sen jälkeen voi yrittää naputella niitä irti. Nuo lukitepannat kannattaa vääntää niin auki, että saa siirrettyä ne sivuun. Putkea voi myös yrittää raottaa tuosta leikkauksesta, jotta sais öljyä sinne väliin. Irtoruoste pois pinnalta estämästä öljyn pääsyä rakoihin. Jos ei noilla konsteilla lähde niin sitten kuumentaa oikein kunnolla ja sen jälkeen naputtelee. Quote Link to comment
Guest Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Juu ajattelin huomenna hakea tallilta työkaluja ja leikata niittien päät auki.Toivottavasti irtoaa ettei tarvis enempää purkaa ja sais käyttiksen takaisin ajoon mahdollisimman pian.Kiitos kaikille neuvoista,kerron lopputuloksen kun saan homman kuntoon (ja samassa temmellyksessä katkenneen bensalinjan vaihdettua). :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.