Jump to content

Kuplan rättinivelen pultit


Guest Ruuvi

Recommended Posts

Posted

Tervehdys.Vm.-74 1300 kuplasta lähti koko ohjauksen rättinivel kävelemään ajossa ilman mitään varoitusta.Miten saisi parhaiten nuo ilmeisesti alkuperäiset pyöreäkantaiset kiinnitys pultit irti?Ja mitä kautta homma olis helpoin tehdä?

Posted

Kyllä ne kuusiokantaiset (13 mm? vanhemmissa 14 mm kannalla) alunperin pitäisi olla. Saksisokat muttereissa on (ruuvissa reikä), mutta lähtee ihan vääntämällä silti auki. Toinen asia jos ruuvien kannat on syöpyneet, ei kai auta kuin katkaista kanta pois ja uudet ruuvit tilalle.

Posted

Kun ihan yritän muistella 26 vuoden takaisia tapahtumia niin muistelisin että minun tuossa punaisessa 1300 -74 olisi alkuperäinen rättinivel ollut niiteillä kasattu ja että olisin rälläkällä avannut sitä ja kasannut pulteilla vanhemmasta simpukasta.

 

En olisi muistanut kyseistä asiaa enää, mutta kysymystä lukiessani muistui mieleen, tosin tämä on hämärä muistikuva kun olin 12 vuotias vuonna -86 kun tuota tein ja aloitin etuakselista kun se oli kiero :-)

 

Dennis

Posted

No niin,kunnon liotuksen ja rapsuttelun jälkeen sieltähän löytyi ihan ok pulttien ja mutterien kannat ja ne jopa aukesivat ilman väkivaltaa.Mutta millähän helvetillä saisi ne tangot joiden päähän rättinivel tulee kiinni niin ulos rattiakselin ja simpukalle menevän putken sisältä?On meinaa hivenen piukassa eikä työskentelytilaakaan käsille liikaa ole..

Posted

Bensatankin poistaminen antaa huomattavasti enemmän työskentelytilaa.

Posted
Mutta millähän helvetillä saisi ne tangot joiden päähän rättinivel tulee kiinni niin ulos rattiakselin ja simpukalle menevän putken sisältä?

Miksi ne pitäisi saada irti? Uusi rättinivel paikalleen ja pultit takaisin kiinni, ja se on siinä. Äläkä sitten laita uretaani-mallista, vaan alkuperäisen kaltainen kuminen.

Posted

Tarvii saada irti koska rättinivel on ollut kiinni alkuperäisillä niiteillä niin kuin Dennis aikasempaa jo mainitsikin eikä pulteilla.Jos olisi pultit niin ei olisi ongelmaa.Miten tuo uretaaninen on huonompi kuin kuminen,on meinaa jäänyt juurikin sellainen uusi ylimääräiseksi jostakin varaosavessasta. :D

Posted

Omahan on henkes, mut aattele kanssaliikkujia.

Halpis kiinan uretaanipaskat, puslat,mootori-ja vaikteistokannakkeet, rattinivelet etc. murenee omia aikojaan. Saattaapi käydä huonosti esim. nopeassa väistössä kun pyörät ei käänny. Jos oot varma et sulla on laadukas ja kestävä niin siitä vaan mut jos paketis lukee E**I etc. niin laita jäteastiaan,

Posted
Miten tuo uretaaninen on huonompi kuin kuminen

Alkuperäismallisessa kumisessa on vahvikkeena kangaskudokset kumien välissä, kun tuo kuminen malli alkaa murtua niin siihen tulee välystä ennen repeämistä ja sen (yleensä) huomaa ennenkuin ohjaus katoaa kokonaan. Uretaanisessa ei mitään kangasvahvikkeita ole, vaan se murtuu kerrasta ja luonnollisestikin ohjaus katoaa samalla kertaa, joka ei välttämättä ole kiva juttu kun olet juuri väistäny tielle hypännyttä jänistä vastaantulevien kaistalle ja ohjaus antautui juuri sillä hetkellä...

Posted

Näillä tiedoilla jätän tuon uretaanisen hyllyyn ja tilaan alkuperäisen.Eipä silti,antautui se edellinenkin ilman varoitusta ja ohjaus katosi.Onneksi oli kello 5.30 aamulla ja omakotitalo lähiössä tapahtui,aloin vaan miettimään että onneksi ei kadonnut ohjaus pikatiellä mihin olin juuri suuntaamassa.Ei ollut häävi tunne vaikka liikennettä ei ollut eikä juuri vauhtiakaan..

Posted

Ei viime syksyn jälkeen linjaa tarkastettu mutta todennäkösesti rätti väsyi vanhuuttaan,koska jos olisi joskus vaihdettu niin luulisi että olisi laitettu läpipultit niittien sijaan..

Posted

post-3723-13888364364904_thumb.jpg

 

No niin revein tankin irti ja sain hiukan paremman näkymän ongelma kohtaan.Ei tule kauheasti mieleen muuta kuin katkaista noi niitit mutta ei taida paljoa hyödyttää kun ei ole tilaa porata tms. Ehdotuksia?

 

Laitetaan nyt vielä tosta hermojen polttamis kohteesta kuva:

 

post-3723-13888364365378_thumb.jpg

Posted

Kyllä noi niitit pitäis lähteä poraamatta, jos ihan juuresta rälläkällä katkaisee. Voi olla, että joutuu vähän jollain naputtelemaan.

Kyllä noi päätkin saa irti. Ensin vois koittaa liottaa (päivän tai kaks) niitä irrotusöljyllä, vaikka WD40 tai vastaava. Sen jälkeen voi yrittää naputella niitä irti. Nuo lukitepannat kannattaa vääntää niin auki, että saa siirrettyä ne sivuun. Putkea voi myös yrittää raottaa tuosta leikkauksesta, jotta sais öljyä sinne väliin. Irtoruoste pois pinnalta estämästä öljyn pääsyä rakoihin.

Jos ei noilla konsteilla lähde niin sitten kuumentaa oikein kunnolla ja sen jälkeen naputtelee.

Posted

Juu ajattelin huomenna hakea tallilta työkaluja ja leikata niittien päät auki.Toivottavasti irtoaa ettei tarvis enempää purkaa ja sais käyttiksen takaisin ajoon mahdollisimman pian.Kiitos kaikille neuvoista,kerron lopputuloksen kun saan homman kuntoon (ja samassa temmellyksessä katkenneen bensalinjan vaihdettua). :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...