mikkocap Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 morjes, on toi camber kulma vituralleen kuskin puolella ja en oo vielä saanu selkeesti selville että miten tämä säätö onnistuu? samalla kun laitettiin korjaamolla valkokyljet vanteelle niin käskin vilkasta ja vastaus oli vaan että ''camber kulma vituralleen''- ihanko oikeesti? siinähän on kuitenkin säätö mikä on vissiin suht yksinkertainen? Palikkakielellä kiitos, ja kuvat on kivoja :D -71 kupla 1302 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Etu? taka? Madallettu tai vakiokorkeudessa? Mutta yleisesti ottaen camber ei ole yksinkertaisesti säädettävissä mutta auraus/haritus on. Quote Link to comment
non-hippy Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Etupää?Onko tämä nyt mcperson vai pallonivelkeula? Pallonivelissä on se epäkeskopalikka siinä alemman pallonivelen kiinnityspisteessä. Mcpersonissa kaiten pyörännapa kiinni jousessa pitkillä rei'illä=säätövaraa. Quote Link to comment
ARTO Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Etu? taka? Madallettu tai vakiokorkeudessa? Mutta yleisesti ottaen camber ei ole yksinkertaisesti säädettävissä mutta auraus/haritus on. Möhköissä kampperin säätö onnistuu ja markkinoilla epäkeskopaloja joilla kampperin lisäsäätäminenkin onnistuu jne... Quote Link to comment
Tanhis Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Etu? taka? Madallettu tai vakiokorkeudessa? Mutta yleisesti ottaen camber ei ole yksinkertaisesti säädettävissä mutta auraus/haritus on. Möhköissä kampperin säätö onnistuu ja markkinoilla epäkeskopaloja joilla kampperin lisäsäätäminenkin onnistuu jne... Niin eli siis ei yksinkertaisesti säädettävissä tyyliin irroita yksi pultti säädä ja kiristä. Quote Link to comment
metake Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Niin eli siis yksinkertaisesti säädettävissä tyyliin irroita yksi pultti säädä ja kiristä. Juurikin näin ;) Olkatappikeulaisissa ei säätö onnistu, muissa kyllä. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 sori siis joo takapyörässä on ongelma ja tässä on jo macpherson.. ja vakio on Oon tosiaan miettiny että pystyykö sitä takana säätämään sillä tukivarren korvakkoo sääätämällä, siis joka on muistaakseni kolmella pultilla kiinni, vai oonko ihan hakoteillä? Quote Link to comment
Ketsa Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Ei ole möhkössä takapäässä kampperin säätöä. Jos oikeasti on pahasti vinksallaan, niin sitten ettimään rikkinäistä osaa. Tukivarsi vääntynyt? Onko ajokorkeus sama takana molemmin puolin? Quote Link to comment
mikkocap Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 tuo ajokorkeus asia pitää varmaan tarkistaa. mutta mikä nyt on pahasti ja mikä ei mutta ainakin peltisepän silmä sen heti auton takana seisoessaan huomaa että vinksallaan on. Muistaakseni kerran kun ajelin niin isäukko takana ajaessaan oli kans tuuminu että aika vinksallaan on joo. mutta ei kuintenkaan niin niinku meillä päin noissa madalletuissa. :D Huomaa silleen että sillä puolella jossa se on ns. oikein sen puolen ilmaan nostaessa rengas menee toiseen suuntaa vinksalleen kuten kuuluu, eli siis alaosa menee sisään, onko se nyt positiivinen camber... mutta kun tämän ns. ''rikkinäisen'' puolen nostaa ilmaan niin rengas kääntyy aivan pystysuoraan, eli siihen asentoon jossa sen kuuluisi olla silloin kun perse on maassa ja autolla ajetaan... auto seisoo hallilla tällä hetkellä ja näytti yks päivä että auto ois ollu kallellaan. oli alusta kyllä vähän epätasainen kun oli jäätä toisella puolen jne ja en vaan oo sitä nyt muistanu seurata kun ollu tuon latauksen kanssa niin paljon häikkää. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Roikkuuko renkaat yhtä alhaalla jos nostat koko perää ilmaan? IRSeissä on kyllä pieni camber säätövara vastoin mitä Ketsa yrittää hämätä... :) Quote Link to comment
mikkocap Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 en ole sitä kokeillut. kuinka niin? voin huomenna testailla.. mites se ''pieni'' säätö on sitten näissä IRSeissä? :D onko se just niistä tukivarren korvakoista jossai on ne kolme pulttia kyljessä? Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Periaatteessa juu korvakkeista. Mutta ekaks varmista että pyörät ovat samalla tasolla. Jos esim. toinen puoli on väärin vääntösauvassa se aiheuttaa sen että auto on vinossa ja myöskin sen että matalemmalla puolella on enemmän negatiivista camberia kuin toisella. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Hebsterin esittämä pieni pultireikien välyksestä tuleva säätövara ei ole lääke "silmin nähden vinksallaan" olemiseen... Todennäköisempi seuraus säädöstä on se, että aurauskin on sekaisin :-) Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Just niinkuin Ketsa sanoo. :) Tarkista toki ekaks ovatko takarenkaat samalla korkeudella koriin nähden. Sit siitä voi alkaa puida lisää. Quote Link to comment
mikkocap Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 kiitosta vaan tähän asti, laitellaampas huomenna lisää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.