Jump to content

VW Kupla -65 ehostus


Guest Maximum

Recommended Posts

Guest Maximum

Talvi projekti tuli hankittua. 3vuotta ladossa seissyt yksilö. pelleiltään ihan ok. pohjassa pienni ruoste kohta.

 

Musta -65 1300 VW Kupla

 

- sisustan uusiminen

- madallus

- isompi kone

- vannetta

- pari ruoste kohtaa kuntoon

- paikkoja alkuperäseen asuun

- yleistä sipistely ja paikkojen kuntoon laittoa

- musiikki puoli kuntoon

 

ladossa

http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... 105rk.jpg/

 

melkein tallissa

http://imageshack.us/photo/my-images/855/p1010113r.jpg/

 

pestynä

http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... 06138.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/23 ... 06140.jpg/

Link to comment

Takaluukussakin vissiin lukee 1300? Onko kojelaudassa keskellä lämmityslaitteen suutinta tuulilasille, jos on niin luultavasti -66. Oven sisäkahvat näyttäis vanhanmallisilta, eli ei viittais -67 malliinkaan. Mites, alkaako valmistenumero 116...vai?

Link to comment
Guest Maximum

joo kone on f-lohko niin ilmeisesti 1300. valmistenumero on 115 niin kait -65.

 

nyt on uudet jarru kamppeet. huomenna kiinni.

 

sisältä purettu vanhat paskat pois ja kilokaupalla bitumia. hieman pintaruostetta joutuu rapsuttelemaan.

 

ovipahvi verhouksia kohta ostamaan ja madallusta suunnittelemaan.

 

kuvia taas tuloillaan.

Link to comment
Guest Maximum

-tänään ruosteiden tutkiskelua -> noin viis pientä reikää löyty.

http://imageshack.us/photo/my-images/57 ... 08148.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/69 ... 08146.jpg/

 

-yksi ovi pahvi valmis. muut nahan ja pahvin liimaamista vaille valmiit.

http://imageshack.us/photo/my-images/33 ... 16167.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/52 ... 12163.jpg/

 

-etu jarrut valmiit. kuvassa kesken.

http://imageshack.us/photo/my-images/44 ... 09155.jpg/

 

-taka jarrujen kimppuun huomenna.

 

-tankin ja jarruputkien vaihto. tankki oli jostain -70 lukusesta ja täyttöaukko hankalassa paikassa joten sai lähtee kiitämään

http://imageshack.us/photo/my-images/11 ... 09157.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/44 ... 09155.jpg/

 

-kuskin penkki purettu ja kaavat verhoilua varten tehty. nahkan ostoon huomenna...

 

 

 

 

http://imageshack.us/photo/my-images/41 ... 08150.jpg/

Link to comment
Guest Maximum

kuskin penkki nahkoiltaan valmis. huomenna muiden kimppuun. vasen ovipahvi valmis myös. rungot pitää vielä maalata penkeistä siistiksi. tänään kävin myös uudet jarru putket taakse. työ kiireiltä tulee varmaan pieni tauko rakenteluu...

Link to comment
Guest Maximum

rouva sai tänään penkkien nahat valmiiks. erittäin onnistuneet!

 

ite maalasin runkojen näkyvät osat mustaks.

http://img215.imageshack.us/img215/4389/20120722179.jpg

 

ovipahvit valmiit.

 

kuvassa kulmat liimaamatta

http://img713.imageshack.us/img713/3396/20120720177.jpg

 

uudet jarru putket hommattu taakse. ainut vanha putki on eestä taakse tuleva pitkä putki. oli ok kuntonen.

 

http://img546.imageshack.us/img546/3724/20120717170.jpg

 

huomenna penkkien läjääminen.

 

seuraavaks varmaan keulan madallus tai ruosteiden poisto

Link to comment
Guest Maximum

nyt vihdoin ja viimein jarrut kasassa. vasen taka rumpu teetätti vähän töitä kun oli napamutteri jumissa. ensi viikolla etuakselin madallus homman kimppuun.

Link to comment
  • 3 months later...
Guest Maximum

etuakseli pääs unohtumaan kun löyty yllättäen paaaaaaljon mätää oikeelta lattiasta ja helmasta. meni koko oikee pohjapala ja helma vaihtoon. nyt vihdoin tämä urakka valmis. tästä suuri kiitos viitseliäälle kanssa harrastajalle!

 

http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... 40041.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/44 ... 00566.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... 70416.jpg/

 

jorstaina jos pääsis sitten sen akselin kimppuun. eli nokkaa maata kohti.

 

uudet vanteet ja kumitkin tuli hommattua. mustat peltivanteet edessä normit ja takana levitetyt.

 

koneen vois kanssa vaihtaa lähi viikkoina kun yksi ylimääränen kuleksii nurkissa.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 4 months later...
Guest Maximum

Päivitellääs taas. Tehdyt hommat=

 

- etuakselin irotuksessa katkes 4/6 pulttia joista yksi teetti älyttömästi töitä. Vedettiin slaissina holkki irti ja sorvattiin uus tilalle. Paska homma mut tulipahan tehtyä!!!!

http://imageshack.us/f/24/uryl.jpg/

http://imageshack.us/f/28/20130224170540.jpg/

-kaikki ruosteet korjattu. Tästä iso kiitos tallitoverille! Ilman apua ois tämäkin projekti jäänyt tekemättä.

-Sisusta kasattu ja penkit nostettu kyytiin.

http://imageshack.us/f/827/1loc.jpg/

http://imageshack.us/f/4/kezk.jpg/

http://imageshack.us/f/163/20130224170447.jpg/

-Uudet astinlaudat kylkiin

http://imageshack.us/f/607/dp83.jpg/

-Piuhojen veto, Soitin ja boombox salkku kaijutin kiinni.

-Kaikki etuakselin kilkkeet maalailtu ja herkistelty.

http://imageshack.us/f/27/zjzj.jpg/

-keula kasattu ja säädetty optimaaliselle korkeudelle. (Eka meni aika matalaks vaikka oli ylimmässä asenossa)

http://imageshack.us/f/62/sk8e.jpg/

http://imageshack.us/f/13/2nu6.jpg/

http://imageshack.us/f/39/3he8.jpg/

-Aurauksen säätäminen (saa nähä menikö ketuiks).

-Pohjan massaus hommat pulkassa.

-Bensalinjan kumiputket uusiks.

-Jarrujen kehiminen.

 

 

Tällä viikolla vielä mahdollisesti jarrujen ilmaus ja akun osto.

 

Laittelen kuvia noista hommista kunhan tässä kerkeen.

 

Saa nähä oisko liikenteessä vielä tässä kuussa. Toinen kone taitaa olla paras vaihtaa vasta katsastuksen jälkeen että ei tuu taas uusia esteitä.

Link to comment
Guest Maximum

Jarrujen ilmaaminen aloitettu. Vielä jäi ilmaa. Pitää vielä koittaa kehiä paloja lähemmäs jos auttas siihen että poljin ei mene niin pohjaan.

 

Onko hyviä neuvoja kun ei tunnu tulevan kaikki ilma pois.

 

Akun laitoin kiinni ja kaikki sähköt toimi mikä oli suuri yllätys. Starttia pitää herkistellä kun on seissyt 10 vuotta.

 

Nyt alkaa taas tuntumaan että tulee tästä vielä auto.

Link to comment
Guest Kalsuto
Jarrujen ilmaaminen aloitettu. Vielä jäi ilmaa. Pitää vielä koittaa kehiä paloja lähemmäs jos auttas siihen että poljin ei mene niin pohjaan.

 

Onko hyviä neuvoja kun ei tunnu tulevan kaikki ilma pois.

Mulla oli samanlainen ongelma vaikka pääsylinteristä eteenpäin kaikki oli uutta. Vika löytyi kovettuneista pääsylinterin kumeista. Korjaussarja + pieni hoonaus ja taas toimii.

Link to comment
Guest Maximum

nyt on kuvatuksia päivitelty. kattotelineet on vaan romun säilytystä varten katolla. ei tule olemaan kiinni valmiissa konseptissa. pitää vielä ottaa pari kuvaa boomboxista. testasin eilen niin oli yllättävän onnistunut viritys.

Link to comment
Guest Maximum

starttia käytyin eilen irti ja nyt pelaa taas. liittimet putsailin ja pyöräytin irtaallaan. etu vilkkuihin vaihdoin keltaset polttimot niin ei katsuri urputa taas vilkun väristä. jarrujen ilmautuminen saattaa nyt helpottua kun olin näköjään kehinyt ainakin takajarrut päin persettä... perjantaina uudestaan. katotaan pääseekö katsastukseen asti perjantaina?

Link to comment
Guest Maximum

Katsastus varattu perjantaille. Iloinen yllätys että autoo ei tarvii rekisteröinti katsastaa vaan ihan normi katsastus. Enpä ollut tajunnut papereista... vielä pitäs ilmata jarrut loppuun, akku sitoo kiinni, vetoakselin ylemmät kumit vaihtaa ja saada kone pyörimään. Saa nähä miten käy.

 

Tässä tämä boomboxi nyt kaikessa komeudessaan.

http://img577.imageshack.us/img577/7913/qyk7.jpg

Link to comment
Guest Maximum

Nyt on auraus säädetty, akku kiinni, vetoakselin vuotava kumi vaihdettu (joka oli erittäin perse homma ahtauden takia), jarrut ilmattu, käsijarru säädetty ja öljyt vaihdettu.

 

Oli laatikon öljyproppu sormi tiukkuudella ja melkein auki... huomenna pitäs laittaa öljyt lootaan ja rueta starttailemaan. Paremman koneen vaihdan vasta kun pahimmat ajo halut on tyydytetty jos menee katsastuksesta läpi.

 

Vielä jää loppukseks/talveksi paljon kaikkee pikku näpryytä kuten. Etupoksin verhoilut, kieppi mittarin kytkentä, koneen vaihto 1600 : een, perän madallus ja mahdollisesti kattoverhoksen vaihto.

Link to comment
Guest Maximum

Eipä menny läpi. Hylky tuli kuskin puolenpyöräntuennassa väljää vähän joka suuntaan. Tuulilasissa halkeema josta huomautus.

 

No ei hätää tämä oli kyllä tiedossa että varmaan jotain löytyy. Huomenna paska osa irti ja maanantaina pitäs olla huhdalta uusi tilalle.

 

Maanantaina siis uusinta yritys. Eiköhän se sillo mene läpi...

 

Kone lähti hyvin pyörimään uusilla öljyillä 10 vuoden seisonnan jälkeen ilman minkään laista osien vaihtelua. Pitää sytty puoli tutkiskella kun tuntu että ei oo vääntöö alakieroksilla. On ne nuo bokserit helppoja pelejä ;)

 

Tarviiko millasia todistuksia jos muutoskatsastaa 1600 koneen. On ollu ilmeisesti 1600 koneella ja rumpujarruilla tehastekosena noita vehkeitä mutta onko noissa rummuissa teho eroja?

Link to comment
Guest Maximum

Väljä osa tuli purettua pois. koneesta säädin katkojan kärkivälin ja vaihdoin tulpanjohdot niin alko tuntumaan toimivammalle. Kieppi mittari pitäs kytkee niin mihinkä kytketään? Plussa ja miinus ainakin ja kolmas johto jostain koneelta mut mistä?

 

Huomenna jos tulis osa niin sais käydä leimaamassa hyväksytysti.

 

Tutkiskelin jarruja niin koneen muutoskatsastuksen esteenä on vaan kallistuksen vakaaja jokapitäs löytyä helposti. Se sitten kevväämmällä....

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Maximum

Nyt on leima lapussa. Tänää käytiin purkamassa vanha 1300 kone pois rouvan kanssa. Uus 1600 oottaa vierettä kyytiin laittoa. 12v laturi pitää vaihtaa vielä uuteen koneeseen.

 

Saakohan uuden mallisesta (-67) paineasetelmasta laikkaamalla käypäsen tollasen -65 kuplaan. Eli jos sen keski rinkulan vetäsee pois että jää ne sakarat jäljelle? ei tarviis ostaa uutta.

 

Minkähän verran joutuu jyrsimään laatikkoo että mahtuu toi isompi vauhtipyörä sinne?

Link to comment
Guest Maximum

Pienen tutkailun jälkeen selvis että loota on -71 vuosimallia tai uudempi. Huomenna tulis varmaan uus asetelma postissa joten kasaus alkakoon. En jaksanut rueta silppuamaan entistä paineasetelmaa.

 

Toivottavasti ois jo viikonlopuks ajossa.

 

Entinen konekkin meni heti kaupaksi. Pääseepähän noista ylimääräsistä romuista eroon.

Link to comment
Saakohan uuden mallisesta (-67) paineasetelmasta laikkaamalla käypäsen tollasen -65 kuplaan. Eli jos sen keski rinkulan vetäsee pois että jää ne sakarat jäljelle? ei tarviis ostaa uutta.

Uudemman mallisessa ei ole keskirinkulaa, ja vanhemman mallisessa on, minkä taisit jo itse saadakin selville. Keskirenkaan voi kuitenkin poistaa, ihan ilman laikkaakin, lähtee melko helposti, ja sen jälkeen se sopii uudemman mallisen painelaakerin kaveriksi.

Link to comment
Guest Maximum

Äske saatiin uus kone paikalleen ja vähän hörähtikin kun kaato pensaa laasariin. Pensaa ei pumpannu. Syykin tuli äsken mieleen miks ei nostanu bensaa. Oli unohtunu lukkopihdit pensaletkuun....

 

Kerrankin kävi tuuri ja ei tarvinnu sorvata lootaa yhtään että isompi vauhtis mahtuu.

 

http://img593.imageshack.us/img593/5731/3it7.jpg

 

http://img5.imageshack.us/img5/896/siaj.jpg

 

Huomenna pitää solenoidi tutkia kun ei jostain syystä toimi kunnolla.

 

Illasta jos laittas liikenteeseen ja ekat kruisailut

Link to comment
Guest Maximum

Tänään kävin pihdit putkestä pois niin jopas hörähti hyvin tulille. Laturin valo ei sammunu niin sitä kait pitää herkistellä.

 

Äsken tein liikennekäyttöön oton. Illasta ensimmäiset ajelut.

Link to comment
Guest Maximum

Tänää ekat ajot. Laatikko sekoilee 1 meinaa mennä aina kolmoselle ja 2 neloselle. Voiko säätää vai onko loota loppu?

 

Eli vanhassa koneessa ei ollu vikaa vaan lootassa.

 

Laturista oli toinen hiili ihan loppu jonka vaihdoin niin latauksen merkki valo sammui.

Link to comment

Vaihdekepin juuressa on kaksi pulttia. Kun niitä löysää, niin voi siirrellä kepin paikkaa. Kokeilemalla löytyy oikea kohta kepille.

Kannattaa myös katsoa, että vaihteensiirtäjätangon pusla on kunnossa. Puslaan pääsee käsiksi kun poistaa takapenkin istuinosan ja aukaisee sen alla keskitunnelissa olevan pienen luukun.

Link to comment
Vaihdekepin juuressa on kaksi pulttia. Kun niitä löysää, niin voi siirrellä kepin paikkaa. Kokeilemalla löytyy oikea kohta kepille.

Kannattaa myös katsoa, että vaihteensiirtäjätangon pusla on kunnossa. Puslaan pääsee käsiksi kun poistaa takapenkin istuinosan ja aukaisee sen alla keskitunnelissa olevan pienen luukun.

 

Myös etupusla kannattaa tarkistaa, löytyy tunnelin sisällä vaihdekepin takana ja on hiukan työkäämpi vaihtaa kun pitää vaihteensiirtotanko irroittaa etukautta.

 

Näkyy tunnelin sisällä kun irroittaa vaihdekepin

Link to comment
Guest Maximum

Nyt on päästy töihin yhen kerran just ja just. Oli toi vaihteiden toimita ihan puhistus, säätö ja rasvaus juttu.

 

Nyt siis menee vaihteet oikein päälle.

 

Laturin valo palaa himmeesti korkeilla kieroksilla. Viittaisko ongelma lataus säätimeen? Edellisellä koneella ja laturilla oli sama juttu.

Link to comment
Guest Maximum

Lataus valo ongelma paikallistettu. Yksi johto oli säätimessä löysä ja irtosi aina ajossa. Nyt toimii sekin.

 

Kattelin tossa että ei toi kiekka mittarikaan näyttäs hankalalta kytkee kun läpivientikin löyty johdolle takapenkin alta. Vois näpräillä kiinni viikonloppuna.

 

Edelleen ravistaa ykkönen jos hätäseen nostaa kytkimen. Voisko auttaa vaihdelaatikon kannatinkumien vaihto?

 

Pölykapselit pitäs saaha kiinni jotenkin. Vanteet on ilmeisesto 70 luvulta ja rummut on ulkonevat 60 luvulta. Pitäs löytää uusiin peltivanteisiin käyvät 60 luvun kapselit. Onko ideoita vai pitääkö hitsailla nuo vanhojen kapselien kiinnitys läpykät vanteisiin.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Maximum

Laittelin tuossa isomman puhallinpyörän kiinni niin nyt pitäs jäähtyä paremmin. Kirroslukumittarikin saatu toimintaan ja näytti järjellisiä lukujakin.

 

Tuon lootan kanssa on ongelmia. Meni nyt tuo ravistaminen niin pahaksi että ei saanut koko vehjettä liikkeelle (hyvin sain sotkettua kuopion liikenteen neljän ruuhkassa). Kykin vaijeri oli suora joten kokeilin pingottaa sen mutkan siihen. Ei tuntunut auttavan.

 

Saakohan noita vaijerin mutkia jostain esim huhdalta?

 

Pitää varmaan vielä noi kannatinkumit vaihtaa ja jos sekään ei auta niin jostain toinen aski kiinni.

 

Kannatinkumeja ei taida saada vaihdettua ilman että pudottaa koneen pois. Toisessa kuplassa oli kone irti kun ne vaihdoin...

Link to comment
Kykin vaijeri oli suora joten kokeilin pingottaa sen mutkan siihen. Ei tuntunut auttavan.

Ei auta, ei se mutka ole siellä mutkan vuoksi, vaan sen takia että kun kone-vaihdelaatikkopaketti liikkuu kun nostat kytkintä, niin tuossa mutkassa on vaijeria ylimääräisenä niin että vaijeri ei liiku samassa tahdissa. Olipas epäselvä selostus, mutta yhtä kaikki, mutka pitää tehdä siten, että otat vaijerin irti kytkin haarukasta, ja sen jälkeen nyppäät vaijerin kuoren irti vaihdelaatikosta. Tähän väliin laitat sopivan kokoisia prikkoja sen verran että vaijerinkuori on liian pitkä tuohon väliin ja jää mutkalle kun laitat sen paikalleen.

Link to comment
Guest Maximum

No perskule. Ihan selkee juttuhan toi on kun sen noin sanoo. Pitää käydä hakemassa jotain paksua joustavaa putkee ja taiteilla sinne se perkuleen mutka. Joku nimittäin pätkässy sen alkuperäsen suojaputken lyhyemmäks että kulkee suorassa linjassa...

 

Elikkäs motonettiin huomenna. Toivotaan että ei olis muuta vikaa tossa laatikossa. Pääsis ajamaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...