Jump to content

Kaasari ongelma


Guest kotupa00

Recommended Posts

Guest kotupa00

Eli mikäs vois olla vikana kun imupäällä kone toimii hyvin, mutta lämmetessä ei nosta alhaalta äkkiä kierroksia (tukehtuu) mutta houkuttelemalla rupee kiertämään.

Ongelma alkoi kun vaihdoin kaasariin uuden tiivistesarjan ja herkistelin imuläpän, yksi teoria on että ennen oli imu pikkaisen koko ajan päällä joten kone toimi lämpimänäkin, kulutus oli kyllä 15l/100 km luokkaa eli aika paljon ja säätöruuveja on yritetty säätää joka suuntaan eikä mitään vaikutusta.

Kaasari on mallia solex 31 pict4 ja 1600 mylly.

Link to comment
Guest kotupa00

Jakajasta en tiiä, mistäs sen muuten näkee mikä jakaja?

Kiihdytyspumpun kalvon laitoin uuden ja hioin sen kannen kun se oli vähän kiero.

Link to comment
Jakajasta en tiiä, mistäs sen muuten näkee mikä jakaja?

Kiihdytyspumpun kalvon laitoin uuden ja hioin sen kannen kun se oli vähän kiero.

 

 

Jakajan rungossa BOSCH osanumero xxxxxxxxxxxxAAA

 

josta kolme viimeistä kertoo mallin.

 

Haen tässä lähinnä sitä, onko se keskipakojakaja (009, 010, 050)

vai onko siinä alipainekello.

 

Jos ei ole alipainekelloa niin se on tod.näk. 009 jakaja joka ei sinne kuulu, ja syypää nyykähtämiseen lähdössä.

 

Säädä siinä tapauksessa kiihdytyspumppua isommalle ja vaihda pääsuutin ja/tai tyhjäkäyntisuutin pykälää isompaan. Jos kaasarin läpässä on pieni reikä, tuki se vaikka pop niitillä.

Nämä on yleisimmät korjaustoimenpiteet.

 

Jan

Link to comment
Guest kotupa00

Juu näyttipä siinä olevan se alipainekello.

Vielä siitä et mistä sitä kiihdytyspumppua säädetään oon yrittäny sitä tiedustella vähän joka paikasta tuloksettomana.

Link to comment

noita kaasareita on niin montaa eri mallia että en muista ulkoa.

 

Kuvat auttais.

 

Omat kaasarini olen jo antanu pois, ei ole vakiokaasareista mallikappaleita kotona enää.

 

Jan

Link to comment
Guest Akama

Eli kupla meinaa sammua risteyksiin + bensaa vie 17l/100km. Siis käytännössä ei tunnu toimivan ihan kunnolla.

 

Muutama on maininnut kaasariin saatavasta korjaussarjasta. Pitäis sitten varmaan saada kaasarista jotain tietoja ennenko tommosta korjaussarjaa menee hankkimaan.

 

Noh ongelma on, että enpä noista juurikaan mitään tiedä ja ei osunut ainakaan silmään mitään tyyppiä tms. kun kaasari oli talvella irti.

 

Yks veikkas neulaventtiilin(?) olevan jumissa.

 

Laitan pari kuvaa, jos vaikka joku tunnistaisi. Kaasariksi on vaihdettu tuplakurkkuinen, muuta en tiedä! :)

 

1303S -72 onpi kupla.

post-853-13888357888373_thumb.jpg

post-853-13888357888646_thumb.jpg

post-853-13888357888861_thumb.jpg

Link to comment

Missäs vika kun vakio 1200:ssa (tai 1300 en oo leveyttä mitannu), kierrätyslohko kumminkin, on aika paha 'flat spot' heti tyhjäkäynnin jälkeen. Kone puutuu ja pötskää pakarissa, ellei survaise lämää ihan pohjaan. Pienillä kierroksilla ja 'urkuauki' toimii ihan OK.

 

Koneessa on 1-reikäkannet ja 28 Pict vakiokaasari. Sytkä on asetettu staattisesti ja myös strobolla kohdalleen, alipainekello antoi silmämääräisesti katsottuna täydet ennakot. Kiihdytyspumppu toimii, mutta sen ruikkaus on varsin runsas. Eiköhän bensa sumuunnu tarpeeksi tuosta kiihdytyspumpun suuttimesta lentäessään vai liekkö imuvuoto, en ole vielä startpilotella testaillut. Tulppia en oo katsonut enkä sytkäpiuhoja, ainakin piuhat näyttä vanhoilta, mutta kun toimii joillain kierroksilla, epäilisin tuota kaasutin puolta. Puristukset luonnollisesti myös mittaamatta.

 

PS: AKAMA pienennä noi kuvat! Ja harkitse myös vaihtavasi jakaja vakioon. Kuten Bugfuel edellä mainitsi, vakio kaasari ja 009 jakaja ei oo paras kombo bensatalouden kannalta.

Link to comment
Guest Akama
Progressiivinen Weber...toivoton tapaus..Ala kattella vakio 34 kaasarisarjaa tai tuplakaasareita...

 

Que? Onko asiat sitten niin toivottomassa tilanteessa, etten selviä, kuin kaasaria ja -Tipi-:n mainitsemaa jakajaa vaihtamalla.

 

Onko motivaatiota aukaista tuota toivottoman tapauksen sisempää olemusta? Oppia on mulle kaikki! :)

 

Kun tuota moottoria on ilmeisesti rakennettu muutenkin, niin joku mainitsi tuossa taannoin, että tulis ongelmia jos vaihtais kaasarin vakioks? Olikohan sillä jotain tekemistä kiertokangen (tai nokka-akselin?) kanssa?

 

On se hauskaa, kun ei tiedä yhtään mistä puhuu! :D

 

Onko tuolla kiinniolevalla kaasarilla sitten juuri noita vaikutuksia, että syö bensaa ja ei käy kunnolla. Kun Kuplaa ostaessa ko. setti toimi ihan hyvin. Viat ilmaantuivat aika yllättäen.

 

Onko ehdotuksia sitten mistä alan etsimään vaihtoehtoja tuolle kaasarilla ja jakajalle? Hinta-arviokin kiinnostaisi.

 

Pitäisi päästä tuolla Himokselle kesällä ja olishan se ihan mukava saada kunnolla toimimaan, niin pääsee vaimo tekemään työmatkansa rauhallisin mielin! :)

Link to comment
Guest Akama

Yksi tuttu automekaanikko katsoi juuri tuota ryyppyä, niin pelaa kuulemma normaalisti. Kaasari ei tulvi ja puristuksetkin ovat kohdallaan. Kuulemma. Kaasaria on yritetty säätääkin, mutta ilman tuloksia paremmasta.

Link to comment
Guest Akama

Mitä tuohon käytännössä sitten joutuu hankkimaan, jos päätyy kaasarin ja jakajan vaihtoon?

 

Kuinka iso projekti se on kokonaisuudessaan tämmöiselle -työkalut pysyy kädessä - maalaisjärkeä on, mutta autoja en pahemmin ole korjaillut- miehelle? :)

Link to comment

Tarviit imusarjan, kaasarin ja jakajan (ehkä myös ilmanputsarin. Jos sulla nyt menee 17l sataselle, ei noilla vakio osilla voi kyl pahasti pieleen mennä. Tuskin tuossa kombossa mitään sikakireetä kisanokkaa käytetty ole..

Link to comment

Eipä se ole muuta kuin muttereiden ja pulttien pyörittelyä :) Imusarja+kaasutin ja jakaja. Hommaa samalla uudet kumit pässinsarviin ja tiivisteet imusarjan kansiin tuleviin pintoihin. Laturin joudut irroittamaan tieltä pois.

Link to comment

EI siihen noin vaan voi vakiokaasaria heittää, kun ei tiedä mitä muuta koneelle on tehty.

 

Jos se kerran toimi joskus aiemmin ok, niin sitten siellä on roska tms. Pura ja putsaa läpikotaisin.

 

 

Jan

Link to comment
Guest Akama

Täytyy ottaa se kaasari perjantaina irti ja alkaa tutkimaan sitä. Jostain olen lukenut "korjaussarjasta" kaasareihin? Millainen setti tämä käytännössä on?

 

Tuo kupla on muuten ostettu 3-4v sitten Orimattilan pajalta Nastolaan juuri rakennettuna kuulemma. Ostin viime kesänä Nastolasta tuon pois. Jos joku tuntee yksilön ja osaa kertoa mitä se on syönyt, niin sekin olis bueno. Muistaakseni minun ostohetkellä kaveri kertoin ison kasan muutoksia mitä ko. kuplan tekniikkaan on tehty, mutta ensimmäisen kuplan omistajana meni kyllä vähän ohi nuo muutokset.

 

Täytyy nyt kuunnella Teidän asiantuntijoiden mielipiteitä, kun kerran eriäviäkin on. Teen sitten johtopäätökset, eli voiko/kannattaako tuota nykyistä jollain tapaa elvyttää henkiin vai vaihtaa sitten perusvermeet sinne. Tosiaan, kun joku varoitteli ettei perusvermeitten laitto ole ehkä viisasta, niin se vähän mietityttää!

 

Kuva yksilöstä alla!

post-853-13888357889078_thumb.jpg

Link to comment

Akama:

 

Proge webrun saa toimimaan paremmin jos siihen saa pienemmän (ahtaamman) imusarjan. Imuvirtaus ei taida riittää imemään kaasarista tavaraa tarpeeksi kiivaasti että se sumuuntuisi ja sinkoaisi ulos ilman viiveitä. TOISAALTA, proget tarttis kammiosarjan eli yhteisen kammion heti kaasarin alapuolelle..

 

Proge webru on suunniteltu rivikoneeseen (Ford 4 pyttynen) jossa on lyhyt, KUUMA imusarja jossa kaasarin alapuolella on tyhjä yhteinen tila.

 

Varsin legendaarinen kaasutin kuplassa, mutta lähinnä säätövaikeuksien takia :) Olen yhden kesän koittanut saada semmoista toimimaan. Siedettävä siitä tuli, mutta ei "hyvä".

 

Jan

Link to comment

Kotupa: irrota tyhjäkäyntisuutin (kaasarin rungossa ulkopuolella messinkinen 8mm kuusiokanta) ja puhalla se ja sen kanava siellä kaasarissa puhtaaksi paineilmalla.

 

Tipi: imuvuoto on joo mahdollinen aina... niitä on usein.

Voit koittaa suunnata kiihdytyspumpun suihkun eri kohtaan kaasarissa, vaikka niin että se osuu johonkin ja "hajoaa" ennenkuin se pääsee kaasuläpän ohi. Joskus osui eteen auto joka ei toiminut ennenkuin teki noin. Liekö ollu väärä kaasari/jakaja kombo siihen koneeseen.

Junttaa sitten kunnolal paikoilleen se kiihdytyspumpun suutin ettei se lähe irti. Ikävää kilkatusta pitää palotilassa.

 

Jan

Link to comment
Guest kotupa00

Jep kävin käänteleen sitä kiihdytyspumpun suutinta ja säädin sitä että se suihku osuu läpän ja seinämän väliin niin rupes heti paremmin ottaa kiekkaa alhaalta mutta ei ehkä ihan vieläkään kunnolla, mites se kaasuläpässä oleva reikä näytti tuossa olevan se et pitäiskö se ehdottomasti tukkia?

Link to comment
Guest Akama

Jos sellaisen tiedon vielä saisi, että mikäköhän tuon progressiivisen weberin "tyyppi" olis mikä on noissa ekalla sivulla olevissa kuvissa? Kun tuolta katselin huoltosarjoja yhden yrityksen sivuilta, niin meni sormi suuhun. DGV/DCNF//, IDF/IDA//, DCO/DCOE koodien kanssa?

 

Oma arvaukseni olisi Weber 32/26 DGV (kuten kuvassa alla), mutta kokemattomuuteni johdosta haluan olla varma asiasta, ennen kuin lähden tilaamaan huoltosarjaa tuohon. Tuo alla oleva näyttää kovasti samanlaiselta kuin omassa kuplassani oleva kaasari. Vai mitä mieltä yleensä olette tommosesta huoltosarjan ostosta(neula, kalvo ja tiivisteet erään liikkeen netissä 30€)?

post-853-13888357889389_thumb.jpg

Link to comment

Kummallista morkkaamista. Voisko teillä olla ollu vikana, että ootte ostanu jonkun vanhan loppuunajetun kaasarin, ja ihmetelly kun ei toimi.

Mä ostin jokunen vuosi sitten tollasen uuden. Tökkäsin sen kiinni miedolla (Engle W110) nokalla varustettuun 1,8 l:n. Ihmettelin itekin kun oli laakista hyvä. Todella nöyrä ajettava. Väänsi alhaalta hyvin ja kiersi sen minkä viitti kuunnella ilman korvatulppia.

Ainut huonous on ryyppy. Se on ihan perseestä, mutta toimii varmaan Kaliforniassa hyvin.

Niin ja se progressiivisen mainostettu bensan kulutus.

10-12 litraa. Onks se paljon vai vähän? Minusta normaali kuplan kulutus ton kokoselle koneelle.

Link to comment

Itse tein kaasarin valintaa mennä talvena ja tarjolla oli myös käytetty proge, jota edellinen omistaja kehui täysin ongelmattomaksi, samoin Jyrängön Jussi jolla olisi ollut uusia hyllyssä. Samana päivänä Hytösen Juha totesi noista että ei ota edes myyntiin kun ovat niin epävarmoja vehkeitä uutenakin eikä saa toimimaan. Samoin moni täällä on varoitellut että ei kannata koskaan laittaa.

Oikeeta mielipidettä tuskin on, tietty jos useammalla harrastajalla tässäkin suht pienessä porukassa on huonoja kokemuksia niin kertoohan se jotain mut toisaalta sanovat jossain että on maailmalla eniten asennettu virikaasari. Tiedä sitten.

Link to comment

Mä ostin pari päivää sit jonkun 1600:n myllyn vanhan tilalle. Pitäisi olla vakio ja hiljattain huollettu. Se ei nyt sit kuitenkaan kulje ihan niinku pitäis... Ottaa kierroksia tosi laiskasti ja auton huippunopeus on 80 km/h. Kaasarissa varmaan vika? Vai voisko kuitenkin olla sytytyksessä tai ehkä polttoainepumpussa? Kone pyörii tyhjäkäynnillä tosi nätisti, ei savuta (vauhdissakaan) eikä pidä mitään nakutusta tms. Vähän paukutteli putkessa, mutta se varmaan hoidetaan hienosäätämällä sytytystä.

 

Eli kaasari, 31 pict-4, on irrotettu, pesty bensassa ja katsottu päällisin puoliin toimivaksi. Kiihdytyspumppu alkoi toimimaan kun vaihdettiin se joku kalvo, myös kannen tiiviste vaihdettiin. Nämä toimenpiteet paransivat kulkua ainakin jonkun verran (lähti ylämäkeenkin liikkeelle), mutta joku homma mättää vielä.

 

Tästä koneesta oli poistettu kokonaan esilämmitys, ja imusarjaan hitsattu mystinen reikä kaasarin alle. Imusarjan tilalle vaihdettiin vanhan myllyn (1300) vastaava, kun näissä ei huomattu mitään eroa. Voisko liittyä asiaan?

 

Kertokaas, mitä vielä vois tehdä. Ois siistiä, jos vaikka pääsis uuden koneen kanssa ihmettelemään noita grillijuhlia...

Link to comment

Tee-se-itse säätöremppa(10€):

-säädä venttiilien välykset

-uudet kärjet

-uusi konkka

-tarkista sytytyksen ajoitus

-tarkista mahdolliset imuvuodot

-kaasuttimen putsaus+säätö

 

jos noilla ei rupee pelamaan, ni sit o jotain pieles enemmän

Link to comment

Ei ollutkaan kaasarissa vika. Kun vaihto vanhasta koneesta sytytyksen niin kone lähti toimimaan erinomaisen hyvin. Kantsii näemmä vaan kokeilla kaikkea eikä seisoa tumput suorassa ja kelata että mikähän siihen nyt tuli.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Miksu

Mulla oli (ja on vieläkin!) samoja ongelmia oman pict 34:n kans. Ostin K.K:lta just pict 31, jonka aion asennella heti etuakselinvaihdon jälkeen. Ei sitä vanhaa pict 34 saanu millään toimimaan kunnolla...joko tyhjäkäynti katos lämpösenä, tai sitten se kierti liian korkeilla kierroksilla...Ei sillä niin väliä onko 34 vai 31, kunhan pelaa kunnolla.

Aiemmin mulla oli 2 x 40 Dellortot ja ne toimi kuin unelma! (Kunhan pitkän ajamattoman jakson jälkeen heitti kurkkuihin pari korkillista!)

Link to comment
  • 9 years later...

Tätä progessiivistä kaasaria on paljon haukuttu(yritetään nyt kumminkin:)), mutta millä suuttimien koolla lähtis säätöjä hakemaa? Pää, ilma...ensiö ja toisiopuoli
Moottori 88 männät, w100 nokka, sidevinder pakoputkisto.

post-58-0-59551800-1430299057_thumb.jpg

Edited by Kujis
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...