Tomppa Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Elikkäs, suuria unelmia tässä yritetään elää todeksi. Käytännössä siis olisi tarkoitus heittää Possun laatikko ykköstyyppiin. Itse heittäminen lienee kohtuullisen hyvin hallussa, mutta entäs luvat? Kellä on kokemusta, niin miten kettumaiseksi voi katsari ruveta ja millä minimoidaan kettumaisuus? - Tomppa Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 elä siittä huoli :) dorka katsari ei välttämättä ees huomaa ellei löydä vitosta. Quote Link to comment
Tomppa Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Riippuu kai hieman siitä minkälainen vaihdekuvio on? Eikös noissa ole ollut erilaisia kuvioita? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Riippuu kai hieman siitä minkälainen vaihdekuvio on? Eikös noissa ole ollut erilaisia kuvioita? Just luin Mobilisti 3/2005 lehdykkää. Olishan se hienoa laitella Possun vermeitä sekaan. Vaihdekuvio 356 tais olla näin: R24 135 Muistapa en tiedä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 sama kaavio 914:sta Quote Link to comment
-MITO- Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Vai oikein lupia lootanvaihdolle :) Quote Link to comment
Racing Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Miks sinne pitää porssea saada?,saahan kuplan omankin lootan tehtyä 5-pykäläiseksi jos haluaa ja kunnon uudet hilut sisälle,mä tekisin niin jos sinä olisin ja unohtaisin jonku vanhan porsaan lootaan joka on kuitenkin jo paljon ajettu ja lapikasta saanut valmiiksi... Quote Link to comment
Tomppa Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Tää on ihan täysin budjettikysymys. GB 5-vaihdehilut + kunnon lootan kuoret + posket + diffit + rattaat... huhhuh... 3 - 4000 euroa jos tekee kaiken uusiksi (pitää olla vielä tekijäkin). Käytetty toimiva 911 loota n, 500-1000 euroa, riippuen kunnosta. Quote Link to comment
Tomppa Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Niinjoo ja nimenomaan lupia lootalle, eli tarvitaanko lain mukaan sellaisia? (mä en halua istua joka helwatan vuosi katsarin vieressä hikoilemassa, että huomaako se nyt ton vitosen vai ei) Tietty meneehän swing - IRS muutos muutenkin kai muutoskatsastuksen piiriin? Quote Link to comment
Racing Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Ei tarvitse käsittääkseni mitään lupia. Ota huomioon kun muutat irs jotta irs kuplan takahaarukka on ohennettu laatikon päästä jotta irs vetarien nivelet mahtuu pyörimään ei mene bolt on,vaatii runkoaisojen ohennuksen+hitsauksen myös. ei se mikään kova homma ole,eikä mikään ongelma tosin. Jos meinaat kaikki tehä+moottorin muuttaa suuremmaksi menee auto kanta-autokatsastukseen melko varmasti. prossat menee varmasti yli 35. En viitsi tässä kirjoitella sen kummemmin mitään asiaan liittyvää prosenteista tätä palstaa lukee aika paljon muitakin kun volkkariharrastajia. Quote Link to comment
JaniM Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 No ei siitä koneesta ja laatikosta mene 35 prossaa. Kone ja laatikko noin 25% et jäljelle jää vielä ennenkuin kanta-autotarkastusta tarvii tehdä. Ei pidä Kyösti arpoo niitä prossia! Lista löytyy kaikista nippeleistä ja loput prossat katsari arpoo, jos listasta ei löydy. Ja jos haluaa tehdä oikein, niin tekee muutoskatsastuksen. Selvitys laatikon alkuperästä ja ei muuta kuin prossat otteeseen, niin siinähän se. Ja kopiot alkuperäisistä kiinnityksistä ja autoon samat kiinnikkeet, niin siinähän se. Näin ite taannoin. Ja käy konttorilla vielä varmistamassa ennen operaatiota. Mutta ei siihen kyllä lupia tartte. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Tään varmaan on Tomppa opiskellutkin jo, mut muillekin tiedoksi: http://www.cal-look.com/tech/porsche.shtml Eli vaatii porschesta myös vaihdekepin, siirtotangon, joka modifoidaan jne. Mitkäs välitykset noissa porssen lootissaon, eikö ne ole tiheästi välitettyjä? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 ja kattia kanssa. aavikko lootia nuo 901 lootat o. ei juur tartte suomen olosuhteissa tarjoilla vitosta :) Miullakin on nyt 914:sta kolmosen ja nelosen välistä tehty rataspari vitosena ;) ja silti huippuja piisaa suomen olosuhteisiin ihan liikaa. Paperit mulla on tohon laatikkomuutokseen kaikkine työvaiheineen, oli joskus volksworldissa kahden lehden artikkeli. Niveliä varten ei tartte ohentaa aisoja, nostaa lootaa sen verran ylemmäs, sekin onnistuu käytännössä helmommin ku moni uskookaan. Ainut homma mistä erottaa tuon lootan muuks on se että etukannake usein tehdään kahdella kumilla jotka tulee raudalla aisojen ulkopuolelle, eikä "keskikannattimella" kuten kuplassa normaalisti ja mitä hintaan tulee niin tuo 901 loota kestää sen 300 kaakkia vakiona, kun taasen en panis päätäni pantiks noitten 5 lovisten kuplan lootien kanssa joissa on akseleita sorvailtu ja hitsailtu että o vitonen saatu sisään. Ja kun noita porgen lootia tosiaan saa halvimmillaan jopa 300 eskolla... Ja rattaiden vaihto sisään ei o kummonenkaan homma, sekottaa voi vaikka kuinka monella tavalla. Quote Link to comment
Tomppa Posted June 10, 2005 Author Share Posted June 10, 2005 Heh, näin se vaan harrastajan ajatus vahvistuu ja saa tukea muilta harrastajilta :) Kiitoksia kommenteista! Ensi talvena sulla Ruusunen on sitten hommia! Quote Link to comment
Racing Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Taka-akselistosta menee noin 8% lisäksi. Jos se oletettavasti swingi kuplaan menee! koska lähes kaikki vaihtuu! Quote Link to comment
Guest Heikki Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 koska lähes kaikki vaihtuu! Mitkä kaikki? Jouset pysyy samoina, samoin latat voi muokata, 4-p. jarrut käy suoraan, jne. Eihän siinä oikeastaan tule kuin lisää osia. Quote Link to comment
Racing Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Niin joo periaatteessa kyllä näinkin. Quote Link to comment
masajee Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Mulla junakeulassa pallon laatikko + IRS ja prossat tais olla jotain 12. Ei siinä mitään lupia tarvii vain muutoskatsastus. Katsari merkkasi laatikon tyypin ylös ja katseli kiinikkeitä. Kiinnikkeet saa olla omatekosia, tukivarret taas tehdasvalmisteisia. Noita painoja katsarit tykkää katella, mutta porget taitaa painaa paljon enemmän kuin kupla eli ei ole ongelmaa. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 Ruusunen! sanoit et sulla on paperilla tietoo mitä toi muutos vaatii!?! jos näin on niin voisko papereista saada kopsut tai vastaavaa? mielessä on laittaa tommonen laatikko omaan hirmuun eli T1 -72 1300(1650) rojekti pyöriny pitkään mielessä mut nyt talvella pitäis tehä laatikko remppa kumminkin niin miks ei saman tien porschen laatikko kehiin ;) oon miettiny et mikä ois sit "helpoin" loota laittaa? porukka on puhunu ainakin 911, 901,914 lootista joten mikä ja mistä? googlesta ei oo ollu apua tai sit käyttäjässä vika. Quote Link to comment
Tomppa Posted June 12, 2005 Author Share Posted June 12, 2005 Tässä on yksi linkki: http://public.fotki.com/vdubjim/vw_tech ... ox_to_bug/ On muuten erittäin hyvä saitti noin yleensäkin. Löytyy dataa jos jostakin, kuvia, näyttelyitä, autoja jne. (Thanks Jussi K :) Quote Link to comment
Guest Hotvws1 Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 tostakin linkistä löytyy tietoa http://www.performanceghia.com/ Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 tuoppi, oin kaivella niitä. Kaikki vanhemmat 911/912/914 lootat ovat 901 tyypin lootia. Niitä on ollut 4 ja 5 vaihteisena. Uudemmat 911 lootat ovat 915 numerolla, eivätkä sovellu hommaan läheskään niin hyvin kun 901 kasvaneen kokonsa puolesta yms. Eli 901 valmistenumeroiset lootat passaa. Voishan tonne joku guru vaikka G50:n lootankin laittaa, maksaa vaan reilut 3 tonnia ja soveltamista on :) Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 kiitoksia jo tulleista linkeistä! korjatkaa jos oon vääräsää, eli mullahan on vissiin se heiluriakseli 1300 T1 vm 72? siis mun pitäis vaihtaa koko taka-akseli rakenne IRS:ksi vai? jos pitää niin miten saa osia/onko aivan järjetön homma? vai onko melkein bolt on vaihto? muuten tullu ropattua kuplaa mut peräakselisto on aivan outo...vielä ;) Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Joitakin aiheeseen liittyviä kuvia: http://www.mantykivi.com/kupla/taka_akselimuutos.htm Quote Link to comment
Guest Volokkaristi Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 901+irssitys.......se on yksi vähän pitempi ilta tallilla ni kaikki pelaa??? ;-) tulee pitkä artikkeli, koittakaa kestää. Nämä siis omia kokemuksia/tietoja joku pro voi tietää paremmin ja oikoa käsityksiä kuvassa yksi versio muutoksesta. IRS ei oo pahempi suorittaa, hyvä jigi pitää olla. Irssipalikoille tilaa laikatessa varovaisuutta ettei käkkäri putket mee samalla. Laatikon kanssa menee vähän työläämmäksi: -laatikon takarauta uusiksi -laatikon kannatinkumit ??? uretaanista saa työstettyä. Tai sitten metallit vastakkain (kuvassa possun etukannatin mallia "kiinteä asennus" -nokkakappaleen läpivienti takajousiputken alta (rajoittaa myös vaihteiston nostoa) -haarukoihin väistöt vetarin murroksille -Takajousiputkesta vakiokannatin pois + tavaraa niin paljon kun uskaltaa....muutenkin tulee jonkun verran taaksemmaksi kun vw aski. -Kytkinvaijerin putki alas + jatko laatikon kupeeseen -Possun keppi vakion tilalle -Siirtäjätanko??? volkkarin tanko tarvii "sovitteen" possun kepille ja esim nivelen askin päähän. Possun tankoa en sovitellut. Muuta matkan varrella havaittua: -Laippakoko murrokselle laatikon puolella ja tukivarsien=tumppien puolella type-1, type-2, porsche ???? -Vetarin pituus???? -Painelaakerin haarukan vipuvarsi eri kuin fläkän.....irrottaako kytkin??? -Vauhtipyörän paikka kytkinkopassa....startin hampaat ylettää puoleenväliin -Koriin väistö askille, tulee aikalailla takapenkin kohdalle -Mikäli laatikko on 914 mallista=perän kääntö+nokkakappaleen vaihto=askimiähille töitä -Jos laatikko on "kovinkin edullinen" voipi joutua synkka remonttiin n.80€/kpl + muut mahdolliset hilppeet + työt (synkat voinee tekohengittää kääntämällä???) En halua lannistaa ketään, päinvastoin...muttamutta. Kipakasti välitetty 5 vaihteinen sopivalla koneksella, niin että poistuu hyvin ja lentää 140km/h maantiellä malttikierroksilla, siitä ei leiska paljon enää parane. Toisaalta työn määrä on "kohtalainen" ja mikäli tulee isompia päivityksiä tehtäväksi tonni tai kaks tai enemmän menee helposti ja siinä rupeekin olemaan jo todella hyvän vw-askin kustannukset kasassa eikä tarvii jumpata/muokata niin rankasti. Täältä kaikki puoltoäänet muutokselle, vaikka se ei mielestäni mikään halpis poltoon juttu olekaan. -Make- Quote Link to comment
Guest Volokkaristi Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 ainii tuolta löytyy lisätietoja http://www.bugat5speed.de/cms/ Quote Link to comment
ARTO Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Mites tämä vaihteistoswappi etenee? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.