Jump to content

1963 Kuplan osittainen kattoverhoilun vaihto


Guest Kyybel

Recommended Posts

-63 projekti on tullut siihen vaiheeseen, että kattoverhoilu pitäisi pikkuhiljaa laittaa kuntoon.

 

Auto on siis valmistettu noin syys/lokakuussa -62, mutta katossa on vielä alkup. vinyyliverhoilu eli kyseessä on siis -63 mallinen auto.

 

Katto on muuten täydellisessä kunnossa (katto-osa) mutta täysin romuna takaikkunan ympäriltä ja aikahuono siitä takasivuikkunoiden takaa eli se sivupalkkiosuus menisi vaihtoon. Mielelläni säästäisin sen ison ehjän katto-osan ja vaihtaisin vaan sivut ja takaikkunan ympärystön.

 

Onko mahdollinen/toteutettava suunnitelma?

Link to comment
-63 projekti on tullut siihen vaiheeseen, että kattoverhoilu pitäisi pikkuhiljaa laittaa kuntoon.

 

Auto on siis valmistettu noin syys/lokakuussa -62, mutta katossa on vielä alkup. vinyyliverhoilu eli kyseessä on siis -63 mallinen auto.

 

Katto on muuten täydellisessä kunnossa (katto-osa) mutta täysin romuna takaikkunan ympäriltä ja aikahuono siitä takasivuikkunoiden takaa eli se sivupalkkiosuus menisi vaihtoon. Mielelläni säästäisin sen ison ehjän katto-osan ja vaihtaisin vaan sivut ja takaikkunan ympärystön.

 

Onko mahdollinen/toteutettava suunnitelma?

 

Taitaa olla suurempi ja vaikeampi toteuttaa kuin koko verhoilun kerralla vaihto.

Link to comment

Jos tämä on irrallisella keskiosan verhoilulla, niin ei siinä muuta ongelmaa ole kuin saada se ehjänä irti. Keskiosa pitää irrottaa jotta reunaosan verhoilun saa vaihdettua, ja olen melko epäileväinen että se lähtisi ehjänä irti, mutta irrotettava se on joka tapauksessa, niin siinähän se selviää että onnistuiko ehjänä vai ei.

Link to comment
Jos tämä on irrallisella keskiosan verhoilulla, niin ei siinä muuta ongelmaa ole kuin saada se ehjänä irti. Keskiosa pitää irrottaa jotta reunaosan verhoilun saa vaihdettua, ja olen melko epäileväinen että se lähtisi ehjänä irti, mutta irrotettava se on joka tapauksessa, niin siinähän se selviää että onnistuiko ehjänä vai ei.

 

En tosiaan tiedä onko se irrallisella keskiosalla! Se oli vaan tietämätön arvaukseni...

 

Miten on? Onko -62 loppuvuoden malleissa yleensä katot yhtenäisiä vai irrallisella keskiosalla?

 

No, joka tapauksessa näyttää vahvasti siltä, että joudun vaihtamaan koko kattoverhoilun.

Link to comment

Okei, kuvien perusteella voin nyt sanoa varmasti, että mulla on erillinen toi katon iso osa ja sivut ja takaosa on erillisiä eli samanlainen kuin toi alempi kuva missä on kangaskatto mutta vinyylinen.

 

Mutta se keskeinen kysymys on, että voiko ne sivut ja takaosan irroittaa ja korvata uusilla ilman, että irroittaa sitä isoa keskiosaa? Tarkoitin lähinnä, että onko ne neulottu toisiinsa kiinni...

 

Jos keskiosa pitää kumminkin irroittaa niin vaihdan sitten koko katon uuteen, koska kuten Metake arveli niin sitä tuskin saa irti ehjänä.

 

Mites ne vanhat pehmusteet, voiko niitä yleensä käyttää vai pitää nekin vaihtaa uusiin? Mikä on paras korvaava materiaali jos pitää uusia?

Link to comment
Kokemusta ei ole, mutta olen vahvasti sitä mieltä että 2-osaisesta 1-osaiseen vaihdetulla sisäverhoilulla auto ei saisi mennä museoleimasta läpi.

 

Itse olen sitä mieltä että sitä tiukempi tarkastuksen pitäisi olla mitä yleisempi/uudempi auto.

 

Eli kanssa samaa mieltä että sellainen verhoilu autoon mikä sinne kuuluu. Ja voisin veikata että kaksiosaisen asentaminen on helpompaa kuin yksiosaisen.

Link to comment

Tässä maassa on museoleimassa kupla volkkareita joissa on mm. uudempi moottori, 6 v tilalla 12 v sähköt, 2-väri maalaus, alkuperäisestä poikkeava värisävy, väärät sisäverhoilut, aikakauteen kuulumattomat vanteet / renkaat, ihan muutamia luetellakseni, joten tuskin tuo kattoverhoilu kovin iso rike on, joskin varmaan riippuu paljolti museokatsastajasta. Koskas kattoverhoilu vaihtui 2-osaisesta 1-osaiseen? Itsellä on myös -63 kupla orkkis vinyylisellä kattoverhoilulla, mutta enpä osaa sanoa että onko 1- vai 2-osainen :)

 

Ja itse kallistuisin helppoudessa kyllä tuon 1-osaisen puoleen, mutta en olekaan sen alan ammattilainen, mutta mielestäni paljon vähemmän liimattavaa ja soviteltavaa. 2-osaisen keskiosa on myös kohtuullisen mielenkiintoisella tavalla kiinnitetty reunoihin, joskin menee varmaan helposti paikoilleen oikeilla työkaluilla..

Link to comment

Mun kuuskolmosessa on 1 osainen vinyylikatto. Tuskin haittaa jos museoautossa on erillainen katto kun tehtaalta lähtiessä jos on kuitenkin orginaali/ vastaava.

Monella on toi museoauto-käsite sitä, että auton pitäisi olla kuin uusi ja 100% alkuperäinen.

Link to comment
Tässä maassa on museoleimassa kupla volkkareita joissa on mm. uudempi moottori, 6 v tilalla 12 v sähköt, 2-väri maalaus, alkuperäisestä poikkeava värisävy, väärät sisäverhoilut, aikakauteen kuulumattomat vanteet / renkaat, ihan muutamia luetellakseni, joten tuskin tuo kattoverhoilu kovin iso rike on, joskin varmaan riippuu paljolti museokatsastajasta. Koskas kattoverhoilu vaihtui 2-osaisesta 1-osaiseen? Itsellä on myös -63 kupla orkkis vinyylisellä kattoverhoilulla, mutta enpä osaa sanoa että onko 1- vai 2-osainen :)

 

Ja juuri tästä syystä olen sitä mieltä että sitä tiukempi mitä yleisempi auto. Kun kuplan mitä tahansa osaa ei ole vaikea löytää museonti tarkoitukseen.

 

Mutta mitä tulee johonkin leimoihin pulttien päissä niin se on jo turhaa.

 

Mutta taas toisaaltaan jos osa on väärä mutta "alkuperäinen" niin onhan se parempi kuin joku vähän sinnepäin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...