SePi Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Jos kannen virtaus hv arvio annetuilla kuutioilla ja nostoilla on 196 / 6400 rpm ja muut koneen osat laadukasta tavaraa, niin missä lukemissa ovat todelliset heposet tyypillisesti olleet? Vai voiko tuota edes arvata ennen kuin ollaan rullilla... Quote
Tutkija Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Vähemmän,sama tai enemmän kuin annettu virtausarvo...riippuu monesta tekijästä ja osien kokonaisuudesta. 1 Quote
mikko k Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Kannen virtauskapasiteetti on hyvinkin teoreettinen arvio. Lopputulos on kovin riippuvainen mm. nokka-akselista, puristussuhteesta, ruokintalaitteista, pakosarjasta, jne, jne... Quote
SePi Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 Tarkka arvaus..... 30-230 hv Näin mä arvelinkin. Eli nuo luvut kuvaa vaan kansien potentiaalia kuljetella kaasuja kun kaikki toimii hyvin. Onhan tuo kone kyllä tehty hyvin, mutta enempi helppoa ajettavuutta ja vääntöä kysellen. Täytyy vielä odottaa - ei viittis ihan alustaa irrallaan kuskata rullille. Vaikka toisaalta nyt olis helpointa tehdä säätöjä ja huoltoja kun kaikki on tarjottimella... Quote
Guest pep Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 Tarkka arvaus..... 30-230 hv Näin mä arvelinkin. Eli nuo luvut kuvaa vaan kansien potentiaalia kuljetella kaasuja kun kaikki toimii hyvin. Onhan tuo kone kyllä tehty hyvin, mutta enempi helppoa ajettavuutta ja vääntöä kysellen. Täytyy vielä odottaa - ei viittis ihan alustaa irrallaan kuskata rullille. Vaikka toisaalta nyt olis helpointa tehdä säätöjä ja huoltoja kun kaikki on tarjottimella... Melko monta muutuvaa tekijää... Mutta jos noi oli cfm:iä niin oikeen mittasilla pako ja imusarjoilla ja sopevalla nokalla ja rutuilla pitäis 200 moottorikaakkiin päästä :) Quote
SePi Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 Tarkka arvaus..... 30-230 hv Näin mä arvelinkin. Eli nuo luvut kuvaa vaan kansien potentiaalia kuljetella kaasuja kun kaikki toimii hyvin. Onhan tuo kone kyllä tehty hyvin, mutta enempi helppoa ajettavuutta ja vääntöä kysellen. Täytyy vielä odottaa - ei viittis ihan alustaa irrallaan kuskata rullille. Vaikka toisaalta nyt olis helpointa tehdä säätöjä ja huoltoja kun kaikki on tarjottimella... Melko monta muutuvaa tekijää... Mutta jos noi oli cfm:iä niin oikeen mittasilla pako ja imusarjoilla ja sopevalla nokalla ja rutuilla pitäis 200 moottorikaakkiin päästä :) Hevosissa vähempikin riittäis, mutta newtoneita olis kiva saada reilusti yli 200 Tossa on muutamat speksit koneesta: -84mm Bugpack, 94mm Mahle, 5.5" rods, shufflepinned case with piston oil squirters -044 DRD L7 heads, http://www.drdracingheads.com/xcart/DRD-L7-CNC-ported-type1-heads.html -45 DRLAs with 36mm venturis -JPM00806(263deg at 0.05” , 9.64mm cam lift and 106LC) -7075 billet dual taper PR -MSD AL6 -AC Sidewinder -puristukset 11,5 ja tuossa on virtauspapereista kuvat Quote
Simo Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Mitä jos tuon kääntää toisinpäin eli konetehoa kampiakselilta vaikkapa 200hp niin paljon kansien on teoriassa virrattava? Quote
Guest fgronlun Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 Kansien virtaus on siitä pikkasen hankala että sitä suoritetaan eri alipaineilla. Kannen virtauspotentiaali voidaankiin antaa 10"-28" tuuman vesipatsaalla. Virallinen laskuri onkin että jos virtaus on annettu 28" vesipatsaalla saa tuon lukeman kerrata 0.256:lla sekä kerrata sylinteriluvulla niin siinä on hevosvoimat. esim 200cfm*0.256*4cyl =204.8hv itse suosin aina 28" patsaalla mitattuja tuloksia koska vastaavat enemmän todellista tilannetta. Kuplan kansien kanssa (vakio 2r tyyppiset) olen huomannu että 10" virtauksilla tahtoo tulokset olla pikkasen liiankin positiivisiä. Pepille tehtiin viime vuonna kannet. Ne virtas sen 198cfm@28" ja penkissä tuli se 200hv koneteho. Näillä kansilla saatiin virtaus pysymään ylhällä vaikka alipainetta nostettiin aina tuonne 35" paikkeille. Quote
-Puide- Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Kansien virtaus on siitä pikkasen hankala että sitä suoritetaan eri alipaineilla. Kannen virtauspotentiaali voidaankiin antaa 10"-28" tuuman vesipatsaalla. Virallinen laskuri onkin että jos virtaus on annettu 28" vesipatsaalla saa tuon lukeman kerrata 0.256:lla sekä kerrata sylinteriluvulla niin siinä on hevosvoimat. esim 200cfm*0.256*4cyl =204.8hv itse suosin aina 28" patsaalla mitattuja tuloksia koska vastaavat enemmän todellista tilannetta. Kuplan kansien kanssa (vakio 2r tyyppiset) olen huomannu että 10" virtauksilla tahtoo tulokset olla pikkasen liiankin positiivisiä. Pepille tehtiin viime vuonna kannet. Ne virtas sen 198cfm@28" ja penkissä tuli se 200hv koneteho. Näillä kansilla saatiin virtaus pysymään ylhällä vaikka alipainetta nostettiin aina tuonne 35" paikkeille. Ja toisaalta Mun SF kannet virtasi ~220 16mm nostolla ja tuotti 234hv konetehon penkissä pienemmällä nostolla. Cfm lukemat ovat tosiaan suuntaa antavat. streetEliminatorit virtasivat 160cfm ja penkissä oli takapyöräteho 160hv mitä tosta ny sit tulee konelta... Itse käyttän lukuja muiden osien valintaan, nokka isku jne... -puide- Quote
Pasi Posted December 28, 2015 Posted December 28, 2015 (edited) Kansien virtaus on siitä pikkasen hankala että sitä suoritetaan eri alipaineilla. Kannen virtauspotentiaali voidaankiin antaa 10"-28" tuuman vesipatsaalla. Virallinen laskuri onkin että jos virtaus on annettu 28" vesipatsaalla saa tuon lukeman kerrata 0.256:lla sekä kerrata sylinteriluvulla niin siinä on hevosvoimat. esim 200cfm*0.256*4cyl =204.8hv itse suosin aina 28" patsaalla mitattuja tuloksia koska vastaavat enemmän todellista tilannetta. Kuplan kansien kanssa (vakio 2r tyyppiset) olen huomannu että 10" virtauksilla tahtoo tulokset olla pikkasen liiankin positiivisiä. Pepille tehtiin viime vuonna kannet. Ne virtas sen 198cfm@28" ja penkissä tuli se 200hv koneteho. Näillä kansilla saatiin virtaus pysymään ylhällä vaikka alipainetta nostettiin aina tuonne 35" paikkeille. Nostetaas vähän vanhaa ketjua.. Jos kannet on mitattu 25" patsaalla niin onko tuohon olemassa minkälainen laskukaava, että saa cfm muutettua hv:ksi? Vai lasketaanko tuo samalla kertoimella? -Pasi Edited December 28, 2015 by Pasi Quote
Lasse Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Niinkuin tossa aiemmin sanottiin, että aika teoreettista laskea ihan millä kaavalla vaan. Enemmän kiinnostaa millä nostolla tulee paras virtaus jne... Quote
wp Posted January 6, 2016 Posted January 6, 2016 Virtaus ilmoitettuna @25" x 1.060 = virtaus @28" vesipatsasta. Liitteenä sivu Superflown manuaalista. Jotta tuota tehoa voisi lähteä arvioimaan virtauslukeman perusteella niin varmimman tuloksen saa kun koko imupuoli on mitattuna yhtenä pakettina eli kansi + imusarja + läppärunko tai kaasutin sekä mahdollinen ilmansuodatin. Dynossa huonolla ilmansuodattimella joskus taannoin 7hv häviö verrattuna ilman suodatinta ajettuun vetoon. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.