Jump to content

Iskutilavuuden noston vaikutukset


Recommended Posts

Pohdiskellu että mitä tolle nykyselle koneelle tekis. Kun nyt on 75x92 eli 1993cc ja 186hp.

Jos muuttais ton 82 tai 84x94 kokoon ni minkälaista tehon nousua on odotettavissa? Tolla rahalla mikä menee noihin osiin ja töihin ei taida vielä kummosia kansia saada.

Link to comment
Pohdiskellu että mitä tolle nykyselle koneelle tekis. Kun nyt on 75x92 eli 1993cc ja 186hp.

Jos muuttais ton 82 tai 84x94 kokoon ni minkälaista tehon nousua on odotettavissa? Tolla rahalla mikä menee noihin osiin ja töihin ei taida vielä kummosia kansia saada.

 

paljoko on nykyiset puristukset... pientä nousua tulee ainakin sillä puolella iskutilavuuden nousun takia, mikä ei välttämäättä oo aina paha riippuen nokasta tai ainakin voi alkaa leikkimään RE85:n kanssa ;)

 

tietenkin on monta muutakin tekijää jotka kaikki vaikuttaa... mutta "helpot" mahdollisuudet on varmaan maagiseen 200?

Link to comment

Mikäli moottorin hengityksessä ei ole "reserviä" niin teho pysyy samana, tulee vain pienemmillä

kierroksilla. Vääntö kasvaa iskutilavuuden kasvun suhteessa.

Jos olisi tarkempia speksejä moottorista niin olisi helpompi spekuloida, dynolapuista saa

myös hyvin suuntia mihin kannattaisi paneutua. CNC- kannet kaupan hyllyltä auttavat arvailussa,

virtausmittausten lukemat olisi hyvä olla aina täydellisestä paketista imuventtiilistä ilmansuodattimeen.

Link to comment

Vääntö muuttuu tosiaan iskunpituuden kasvaessa ihan jo siitäkin syystä, että kampiakselin "vipuvarsi" pidentyy jolloin samansuuruisella mäntään kohdistuvalla voimalla vääntömomentti kasvaa. Isommalla männällä vastaavasti on isompi pinta-ala mihin voima kohdistua, mutta tosiaan jos kansi ei hengitä niin ei se huipputehokaan siitä välttämättä kasva. Kokonaisuudessaan kyllä vaikka huipputeho säilyisi samana, lisääntyvä vääntö pitää kyllä huolen paremmasta suorituskyvystä.

 

Ei vaan tuokaan remontti ihan ilmainen tule olemaan, kannet ja lohko pitää koneistaa suuremmalle sylinterille (ja tilaa kampuralle), uusi kampura, uudet kiertokanget, mäntä-pyttysarja ym. Mutta tosiaan halvemmalla tuo suorituskykylisä tuolta tulee kun jo ennestään ilmeisen hyvistä kansista.

 

Puavo

Link to comment

Jos vähä reilulla tonnilla yrittää pärjätä ni onko muuta järkevää sijoituskohdetta kun toi pytty-veivi-kampi satsi?

Kesä tulee ja vähä voimia pitäs taas saada ku ei pärjää enää muille : )

 

Venttiilien koot, puristus suhde ja nokan arvot ei ole mulla ylhänä missää. En ole ite noita juttuja rakentanu.

Läppärungot on kooltaan muistaakseni 42x46, kun niissä on ne suutinkolot.

 

Käppyrä on tällänen:

kuplaruiskudyno_zps95e94ed0.jpg

Link to comment
Pääkallolantiellä puhuvat että 2 litraan mahtuu 200 heppaa..

 

-Pete-

 

Aika monta pataa ja dynolappua on tullu Suomenmaassa nähtyä mutta en kyllä yhtään vielä sellasta missä vaparikoneessa litratehot on 100hv tai yli. Kuka ensimmäisenä esittää maagiset numerot omaavan lapun luotettavasta Dynopaikasta. Nyt siis kyseessä T1 tyyppinen orginaaliin perustuva työntötanko kone.

 

Ruotsissahan tälläsiä kyllä tehdään :P

Link to comment

Saiskos tohon 5-10hp ilman hihnaa... Ja sitten jotku SF tai vastaavat suorakanavaiset kannet. Paljokohan superflowlla vois saada lisää...? Noi nykyset vakiokansista tehdyt on jo puhki viilattu ja paikattu kertaalleen että niistä ei taida enää irti saada.

Link to comment

Tää seuraava on ihan virtuaalista, mutta otetaan vaikka 2,1L wasseri.

 

Kansista saa helposti +/-200hv kulkemaan läpi. Nokan voi valita vapaasti kuplan virinokkien valikoimista.

 

Kun on vesijäähdytteinen, voi laittaa seokset/kipinät hiukan vapaammin mitä ilmajäähdytteisessä ja samalla kestää puristuksiakin enemmän. ei oo puhaltimen aiheuttamaa tehohukkaa ja sähköisiä vesipumppujakin löytyy.

 

Toki on muutamia kohtia joissa pitää askarrella enemmän tai vähemmän, mutta 76mm iskulla ja sopivilla osilla vois saada korkeallekin laulavan koneen osaavissa käsissä ja sen maagisen 100hv/L.

 

Vai oltiinko taas väärällä foorumilla:)

Link to comment
Pääkallolantiellä puhuvat että 2 litraan mahtuu 200 heppaa..

 

-Pete-

 

Aika monta pataa ja dynolappua on tullu Suomenmaassa nähtyä mutta en kyllä yhtään vielä sellasta missä vaparikoneessa litratehot on 100hv tai yli. Kuka ensimmäisenä esittää maagiset numerot omaavan lapun luotettavasta Dynopaikasta. Nyt siis kyseessä T1 tyyppinen orginaaliin perustuva työntötanko kone.

 

Ruotsissahan tälläsiä kyllä tehdään :P

 

Ja mitä isompi moottori, sitä vaikeammaksi se 100hv/litra karkaa.

VW ilmajäähymoottorit kun tuppaavat olemaan kanava-, venttiili- ja nostorajoitteisia.

 

Tuo ketjun aloittajan moottori on kohtuullisen hyvä, etenkin jos mitattu remmi paikallaan.

Sylinteritäytöstä on puristussuhteesta riippuen 110-115%, ei paha.

Link to comment

Remmi paikallaan mitattu. Tosin hihnapyörä on melko pieni kun on sumppupumppu. Se klassinen +10hv on varmaan verrattuna vakiopyörään.

Mikähän vaikutus olis 48 läppärungoilla? Me menis melkeen pudottamal paikallee ja selviäis reilusti alle tonnilla.

Siltikin kuulostais toi iskutilavuuden nosto parhaalta tehon nousu/hinta-suhteelta mitä tähän koneeseen enään saa.

 

Dynomies oli sitämieltä että pidemmillä imutorvilla vois vielä saada paremman vireen yläpäähän. Sellasia vaan ei ole vastaan tullut nähin läppärunkoihin.

Link to comment

88-90mm isku jo tuntuu väännön tuomana voimana. Suuremmat läpät, suurempi kartiokkuus imusuppilon päästä venttiililautaselle. Pitkiä imusuppiloita valmistetaan ja ainahan voi modata. Joskus nähnyt hautausmailta tuttujen kukkasuppiloiden leikkaa liimaa käyttöä ja hyväksi todettuja kuulemma jokareissa. Painesorvaamalla alumiinista onnistuu. Mitä lähempänä kaasuläppä on imuventtiiliä sitä pienempi se voi olla ja suppilolla tehdään loppu oikeaan mittaan, kartiokkuuteen ja muotoilun saloihin sekä suuttimen / suuttimien siotukselle.

Link to comment
88-90mm isku jo tuntuu väännön tuomana voimana. Suuremmat läpät, suurempi kartiokkuus imusuppilon päästä venttiililautaselle. Pitkiä imusuppiloita valmistetaan ja ainahan voi modata. Joskus nähnyt hautausmailta tuttujen kukkasuppiloiden leikkaa liimaa käyttöä ja hyväksi todettuja kuulemma jokareissa. Painesorvaamalla alumiinista onnistuu. Mitä lähempänä kaasuläppä on imuventtiiliä sitä pienempi se voi olla ja suppilolla tehdään loppu oikeaan mittaan, kartiokkuuteen ja muotoilun saloihin sekä suuttimen / suuttimien siotukselle.

 

Taitaa tulla aika monessa lohkossa pienehköä tilan ahtautta tollasilla iskunpituuksilla jo tässä nyt oli kyse kuitenkin kysyjällä "vakiolohkosta"?

 

Itellä tuli vastaan se että olisi pitänyt vielä saada lyhennettyä imusarjoja vielä lisää että laskennallinen tehohuippua olisi saatu ylemmäs (Big Beefejä lyhennettiin n. 70mm ja täytettiin "paljon" että pysyi kanavan muoto jouhevana)... mittaa saa lyhennettyä ainakin idoissa vaihtamalla leveemmät / avarammat imusuppilot jolloin laskennallinen pituus lyhenee... pakosarjojenkin lyhentäminenkin tuotti pientä päänvaivaa, mutta niissä päästiin melko "optimaaliseen" lopputulokseen...

 

Minä vain hitsailin kun arkkitehtia antoi mittoja imusarjoihin ko. projektissa ja muutenkin toteutin "hullun tiedemiehen" laskelmia imu/pakosarjojen suhteen (SE-kannet)... mutta päästiin kuitenkin kahden "tyhjäpään" yhteisymmärryksellä / toteutuksella 78mm iskulla -> 202hp/2165cc (93hp/l) ja "hienosäätämällä" kuulemma olis ollut vielä lisää potentiaalia :)

Link to comment
Remmi paikallaan mitattu. Tosin hihnapyörä on melko pieni kun on sumppupumppu. Se klassinen +10hv on varmaan verrattuna vakiopyörään.

Mikähän vaikutus olis 48 läppärungoilla? Me menis melkeen pudottamal paikallee ja selviäis reilusti alle tonnilla.

Siltikin kuulostais toi iskutilavuuden nosto parhaalta tehon nousu/hinta-suhteelta mitä tähän koneeseen enään saa.

 

Dynomies oli sitämieltä että pidemmillä imutorvilla vois vielä saada paremman vireen yläpäähän. Sellasia vaan ei ole vastaan tullut nähin läppärunkoihin.

 

Itse lähtisin testailemaan ensimmäisenä noita imutorvia ja pakosarjan kollektorin pituutta,

niiden kanssa kikkailu on dynotunnit poislukien melko halpaa. Kansien tarkistuksen ja nokan

arvojen mittauksen jälkeen näkeekin jo pian mitä moottorille pitää/kannattaa tehdä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...