Guest py_ry Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Elikkäs kuplaan on tarkoitus laittaa petronixin kärjetön jakaja paikalleen. Kone on vasta rakenettu ja pitäis saada syttö kohilleen. Kone on 1641cc lisänä englen w-100 nokka ja dellorton 40 tuplakaasari. Suuttimet on aikalailla oikean kokoiset. Vanha alkuperäinen jakaja on säädetty, kärkiväli 0.4mm ja ennakko sen 7.5 astetta, mutta välillä paukuttaa putkessa,mikä on pielessä? Kannattaisko kärkiväliä muuttaa? Vai kannattaako vaihtaa koko jakaja? haluaisin kuulla mielipiteitä tuosta petronixin jakajasta. Ja toki neuvoja jakajan sytytys ennakon säätöön Quote Link to comment
metake Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 välillä paukuttaa putkessa,mikä on pielessä? Hiukan lisää infoa ei olis pahitteeksi, eli paukuttaa putkessa, mutta koska ja miten? Tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksessa, tasakaasulla, jotenkin muuten? Joka tapauksessa väittäisin että syy on liian laihassa seoksessa, pykälää isommat tyhjäkäyntisuuttimet vois korjata asian. Ja toisaalta väittäisin että 7.5 astetta ennakkoa ei riitä, vaan oikea ennakko löytyy jostain 12 asteen tuntumasta. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Paukuttaa tasakaasulla ja silloin ku antaa enemmän kaasua. Tyhjäkäynti suutin on 62 pääsuutin 145 kiihdytyspumppu 50 ilma 200. Pitääpä koittaa ennakkoa pikkusen lisätä. tarkoitiks tuota ennakkoa alkuperäiselle jakajalle? Quote Link to comment
metake Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 tarkoitiks tuota ennakkoa alkuperäiselle jakajalle? Ihan sama mille jakajalle, niin perusennakkoa tarviit todennäköisesti sen n. 12 astetta. Vakiojakajalla voi mennä kokonaisennakko hiukan pitkäksi, (kunnollinen) 009 antaa keskipakoennakkoa 21 astetta lisää, joten sillä olis kokonaisennakko max. 33 astetta joka vois olla aika maukas tuolle paketille. Mikä jakaja sulla nyt on? Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Alkuperäinen jakaja vuodelta 70 on paikalla nyt, voisko se olla jo väleäksi kulunu? Ja siksi ennakon säätö pielessä. hyllyssä odottaa petronixin jakaja ja puola. Quote Link to comment
metake Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Alkuperäinen jakaja vuodelta 70 on paikalla nyt, voisko se olla jo väleäksi kulunu? Ja siksi ennakon säätö pielessä. Harvoin on volkkarin jakajat väljiksi kuluneita, mutta vakiojakaja on tarkoitettu vakiokoneeseen, sen ennakkokäyrä ei ole paras mahdollinen virikoneeseen. Yleensä noissa on liian pitkä ennakkokäyrä, jos perusennakon laittaa tuolle koneelle sopivaksi, niin maksimi ennakko karkaa lian suureksi. Tuo -70 alkuperäinen jakaja ei vielä paljon kerro, toisekseen oletko ihan varma että se on alkuperäinen, ettei joku ole yli 40 vuoden aikana sitä vaihtanut? Onko tuo jakaja alipaine + keskipakosäädöllä, vai pelkällä alipainesäädöllä? Jos katsot jakajan kyljestä numeron, niin voidaan selvitellä siitä että mikä jakaja on kyseessä. hyllyssä odottaa petronixin jakaja ja puola. Pertronixilläkin on useampi jakaja, alla peri kuvaa helpottamaan tunnistusta, että kummasta on kyse. Jos kyseessä on ensimmäisen kuvan mukainen jakaja, niin siinä ennakon kasvun saa rajoitettua 20:een asteeseen, joka olis aika passeli, uskoisin. Jos taas kyseessä on jälkimmäisen kuvan mukainen jakaja, niin se on tarkoitettu enemmänkin vakiomoottoriin, ja siinä törmätään jälleen samaan ongelmaan että kokonaisennakko tuppaa kasvamaan liian suureksi, mutta on se todennäköisesti silti alkuperäista jakajaa parempi vaihtoehto. Quote Link to comment
HSuomi Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Mulla on paukuttaminen aina merkki siitä että on imusarjat löystynyt. Että nekin kannattaa tarkistaa. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Täytyypä kokeilla tuolla vanhalla jakajalla vielä se 12ast ennakko. Mulla on hyllyssä noista tuo alempi petronixin jakaja. Sehän on 3ohmin järjestelmällä? Eikös tuo alkuperäinen jakaja ole 1.5ohmin ? Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Onko tuolla ohmi määrällä vaikutusta sytytykseen? vois luulla että ei kovin suurta eroa ole. Löytyiskö kellään dellorto drlan 65tyhjäkäynti suuttimia? Olis tosi tarvis niille. Tuo vanha jakaja taitaa olla pelkällä alipaine säädöllä, en ole ihan varma mutta uskoisin niin.. Imusarjat on kiinni ja ehjät, en usko että vika olis siinä. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Miulla oli oma suht vastaava kone 40 drla keskikaasarilla, ennakkona siinä oli juurikin tuo noin 7-10?, (tai no siinä oli vakio hihnapyörä eli ajoitus merkkien mukaan säädettiin), 009 jakajalla ja hyvin toimi sillä, aina kun paukutti putkessä, kyseessä oli imuvuoto, ja niitä oli aina välillä. Olihan tää keskikaasari vehje? Imu vuodot on helppo löytää kun kone on käynnissä ja suihkuttaa kaikki liitoskohdat läpi brakecleanerilla, jos on imuvuotoa, ottaa joko lisää kierroksia tai sit örveltää kun saa cleaneriä koneeseen. 62-65 muutos tyhjäkäynti suuttimeen on ihan turhaa touhua, 70 suoraan jos jotain muutosta tahtoo. Laittaisin ilmasuutinta pienemmäksi tuossa koneessa, ehkä myös pääsuutinta, omaan korvaan kuullostaisi hyvälle 130 pää ja 170 ilma, tai 140-145 pää ja 180-185 ilma, mutta totta, konekohtaisiahan noi aika pitkälti on. Ei sillä ohmi määrällä muuta merkitystä ole kuin että puola pitää olla sitten samaa paria, mutta siullahan näin näkyy olevan. Onko tulpat kunnossa? varmasti? myöskin tulpanjohdot kunnossa ja kunnolla kiinni ettei välillä jätä kipinää antamatta. Tuleeko pakoputkesta miten paljon bensaa pihalle kun pitää minuutin kierrokset 3-4 tonnissa paikallaan ollessa? Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Täytyypä kyllä tarkistaa mahdolliset imuvuoto kohdat. Tilasin ilma ja tyhjäkäyntisuuttimia Keskikaasari vehje on. Imusarjan joku rakentanu itse, ei varmaan mikään ammattihitsari, ainaki saumat oli sen näköiset. Tulpat on juuri uusittu johdot pitää tarkistaa vielä jos joku huonosti kiinni tulpassa tai jakajan kannessa. En ole kyllä huomannut että olis putkesta bensaa tullu. Epäilen liian laihaa seosta tyhjäkäynnillä, koska käy huonosti tyhjäkäyntiä ja putkesta ei tule juurikaan savuja.. mistä sitä seosta voi säätää vai voiko mistään? hyllystä löytyy myös 80 tyhjäkäynnille kannaisko sillä lähteä yrittään? jos sais käymään kunnolla tyhjäkäyntiä ja sitten tarkistaa vuotokohdat jos vielä paukuttaa. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Nyt käy tyhjäkäyntiä hyvin ja tasaisesti tyhjäkäyntisuuttimet on 80 mutta tasakaasulla paukuttaa.. ja kun antaa kerralla enemmän kierroksia niin hyytyy ja melkein sammuu.. saakohan liikaa bensaa? sytytysennakko on 7.5ast. osaako joku kertoa mikä on vialla? onko 80 liian iso suutin? 68 olis viellä hyllyssä millä kokeilla. suuttimet: tyhjäkäynti 80 pää 150 ilma 200 Quote Link to comment
NordBling Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Joko varmistit ettei ole imuvuotoa? Venttiilithän on tietysti säädetty ja bensansaanti varmaa? Quote Link to comment
metake Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Lyhyesti ja ytimekkäästi, kun mun aikaisemmat kirjoitukset oli ilmeisesti hieman vaikeasti ymmärrettäviä: - 7.5 astetta ennakkoa on tuolle ihan liian vähän, se ei toimi sillä. 10 - 12 astetta olisi hyvä lähtökohta. - kumpikin noista jakajista on huono tolle koneelle, alkuperäinen on ihan kelvoton tuohon. Myy se pertronix, hanki 009 ja asenna se. Quote Link to comment
KalleJ Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Olisi varmaan ehkä aika kohta kertoa sen alkuperäisen jakajan malli/koodi siitä kyljestä? Auttaisi varmaan asiaa neuvojien puolelta. - 7.5 astetta ennakkoa on tuolle ihan liian vähän, se ei toimi sillä. 10 - 12 astetta olisi hyvä lähtökohta.- kumpikin noista jakajista on huono tolle koneelle, alkuperäinen on ihan kelvoton tuohon. Myy se pertronix, hanki 009 ja asenna se. Ensimmäistä kohtaa ainakin itse komppaan täysin. 7.5 ennakolla kyllä käynnistyy ja käy, mutta pienellä nostolla käynti paranee huomattavasti. Pitää kuitenkin tarkistaa ettei ennakot juuri karkaa käsistä kierroksilla... Itse testailin aluksi tuota samaa moottorikombinaatiota 094(009?) mekaanisen jakajan kanssa, n. 10 perusennakolla käy muuten hyvin paitsi sitä jonkinlaista takeltelua esiintyy kaasuttaessa. Siirryin vakioon 034 jakajaan kun kaasuttimesta alipaineporttikin löytyi, enää ei esiinny huonokäyntisyyttä kuin kylmänä. Tuon staattisen ennakon säätämisen jälkeen tarkastus strobolla, eikä alipaineletku irrotettuna ennakko kyllä ainakaan eri palstoilla toitotettua "maagista" ~30-32 astetta ylitä. Alkuperäisen kelvottomuus riippuu taas kerran siitä alkuperäisestä jakajasta? 034 ainakin väitetään vastaavan suurinpiirtein 009:ä mekaanisessa ennakossa. Jos vaihdoit nuo suuttimet aikaisempien suositusteni mukaisiksi toisessa keskustelussa, ei mielestäni tuota käytöstä pitäisi edes tulla eikä tarvetta erilaisiin satunnaisiin kokeiluihin. Se setti toimii itselläni aivan mainiosti. Aikaisempien tavoin on kysyttävä: venttiilit säädetty? ne mahdolliset imuvuodot oikeasti tarkastettu? bensanpaine/pinta tarkistettu? seosruuvit edes lähtökohtaisella asetuksella? kiihdytyspumppu ruikkii kunnolla? kaasutin puhdas? pullonhenki vihainen?+ muita tyhmiä kysymyksiä? Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 80 on ehkä iso tyhjä käynti suuttimeksi, mutta eiköhän se silläkin saada toimimaan. 200 ilma suutinta veikkaisin edelleen liian isoksi. 170-180 voisi olla lähempänä, vetää varmasti laihalle kun enemmän kaasua antaa tuolla suuttimella. Anna nyt olla tuo 80 suutin ja säätele se tyhjäkäynti kuntoon vaikka näin: Löysää ensin vähän jakaa ja kun kone on käynnissä kierrä sitä aavistus siihen suuntaan, milloin kone ottaa lisää kierroksia, toiseen suuntaan kun käännät niin kierrokset laskee, eli kierroksia lisää. Sitten ruuvaat noita kuvassa ympäröityjä ruuveja kiinnipäin kunnes alkaa kone käymään huonosti, ja sitten kierros auki tai kunnes kone käy taas ok. Jakajaa voi aavistuksen kääntää suuntaa jos toiseen perstuntuman mukaan miten auto kiihtyy, sen kyllä huomaa jos kone alkaa empimään kaasua painettaessa, silloin jakajaan asteita lisää. Nyt on tyhjäkäynti säädetty. Sen jälkeen voit vaikka varata ajan joltain paikalliselta pikku korjaamolta millä on pakokaasun arvojen mittausvehkeet, siellä näät helposti missä vika tai parashan oisi viedä auto tehon mittaukseen johonkin, pussillinen suuttimia mukaan, niin sitten olisi varmasti oikeat suuttimet koneessa. Perstuntumalla ilman lambdaa aika mahdoton tehtävä muuten. tasakaasulla kun paukuttaa niin eiköhän se ole ilmavuoto, tai sitten tuo ilma suutin on vaan törkeästi liian iso. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 joko tää kone pelittää..? ei tule muuta mieleen, kun kaasari alkaa "tiputtaan" bensan paineen kohotessa kierroksilla, tai sit jakaja saa satunnaisesti maattoa..? Quote Link to comment
mikko k Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Elikkäs kuplaan on tarkoitus laittaa petronixin kärjetön jakaja paikalleen. Kone on vasta rakenettu ja pitäis saada syttö kohilleen. Kone on 1641cc lisänä englen w-100 nokka ja dellorton 40 tuplakaasari. Suuttimet on aikalailla oikean kokoiset. Vanha alkuperäinen jakaja on säädetty, kärkiväli 0.4mm ja ennakko sen 7.5 astetta, mutta välillä paukuttaa putkessa,mikä on pielessä? Kannattaisko kärkiväliä muuttaa? Vai kannattaako vaihtaa koko jakaja? haluaisin kuulla mielipiteitä tuosta petronixin jakajasta. Ja toki neuvoja jakajan sytytys ennakon säätöön Kone siis vasta rakennettu eikä ole ollut vielä koskaan käytössä tai säädöissä? Onko nokka-akseli oikein ajoitettu? Meneekö kaasarin läpät kiinni ja tyhjäkäynti hoidettu läppien ohituspiireillä? Toisin sanoen kaasuläpät sen verran auki että kone saa soppaa pääsuutinpiirin kautta? Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 nyt on tilauksessa 009 jakaja kärjillä ja samalla uusi puola kaveriksi sille. suuttimet on postissa tulossa. kone on vasta kasattu, mutta ei vielä ole säädöissä. nokka akseli on oikein asennettu ja ajoitettu. kaasuttimesta menee läpät kiinni ainaki ku irrallaan sitä tutkailin. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Imuvuoto löyty laturin jalka oli halki ja siitä tuli öljyä pihalle, voiko olla siinä vika ja saa ilmaa koneeseen? Quote Link to comment
SePi Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Imuvuoto löyty laturin jalka oli halki ja siitä tuli öljyä pihalle, voiko olla siinä vika ja saa ilmaa koneeseen? Imuvuoto tarkottaa kaasarin ja sylinterin kannen välisessä kanavassa mahdollisesti olevaa tiivisteen tai jonkun sauman vuotamista, jolloin polttoaineseokset menee miten sattuu. Öljyt on eri osastossa ja niille on oma huohotus systeemi. Laturin jalan halkeama aiheuttaa öljyistä sotkua, muttei sotke seoksia. - vai oliko tää trolli? Quote Link to comment
Lmm Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Imuvuotoja on kätevä etsiä starttipilotilla. Joku väitti että crckin vaikuttaa käyntiin, mutta en ole kokeillut. Tästäkin varmasti löytyy monta mielipidettä, mutta ei se oikeasti räjähdä eikä pala Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Sitähän se mieki, kaasarin ja imusarjan välillä ei ole vuotoja. 009 jakajassahan ei ole alipaine porttia? Kaasuttimessa on, millä sen vois tulpattua? Bensan saannissa on myös hämminkiä, välillä huilaa hyvin keulasta perään asti ja suodatin täynnä, joskus taas suodatin ihan tyhjä. Tankki varmaan niin täynnä kaikennäköstä sinne kuulumatonta? Letkut ei vuoda mistään liitoksista. Kokeilin starttipilotilla, ei löytynyt vuotoja. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Sitähän se mieki, kaasarin ja imusarjan välillä ei ole vuotoja. 009 jakajassahan ei ole alipaine porttia? Kaasuttimessa on, millä sen vois tulpattua? Ruuvi ja pätkä letkua, Tai sitten laatusulkeminen puristamalla pää umpeen ja tinaa pään umpeen. Tai sitten repii sen putken irti ja vääntää ruuvin siihen tilalle. Quote Link to comment
SePi Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Sitähän se mieki, kaasarin ja imusarjan välillä ei ole vuotoja. 009 jakajassahan ei ole alipaine porttia? Kaasuttimessa on, millä sen vois tulpattua? Bensan saannissa on myös hämminkiä, välillä huilaa hyvin keulasta perään asti ja suodatin täynnä, joskus taas suodatin ihan tyhjä. Tankki varmaan niin täynnä kaikennäköstä sinne kuulumatonta? Letkut ei vuoda mistään liitoksista. Kokeilin starttipilotilla, ei löytynyt vuotoja. No onkos sulla tankin hengitys kunnossa, eli onko siellä korkissa venttiili auki tai muut systeemit niin, että ei tuu alipainetta? Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Auto oli seisonu syksyn ja talven, tankkiin oli jääny reilu kymmenen litraa bensaa. Voisko bensat olla vesittyneet? Täytyy Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Auto oli seisonu syksyn ja talven, tankkiin oli jääny reilu kymmenen litraa bensaa. Voisko bensat olla vesittyneet? Täytyy tarkistaa tuo tankin hengitys Ja puhdistaa tankki. Onko minkälainen homma käyttää tankki pois ja puhdistaa? Ja millä sen vois puhdistaa? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Auto oli seisonu syksyn ja talven, tankkiin oli jääny reilu kymmenen litraa bensaa. Voisko bensat olla vesittyneet? Täytyy tarkistaa tuo tankin hengitys Ja puhdistaa tankki. Onko minkälainen homma käyttää tankki pois ja puhdistaa? Ja millä sen vois puhdistaa? Oletus että puhutaan vm 70 kuplasta -Tankin täyttöputki irti -Mahdollinen huohotinputki irti -Neljä pulttia auki jotka pitää tankkia kiinni -Nosta tankkia ylöspäin ja laita lukkopihdeillä tms letku lyttyyn -irroita tankin letku runkotunneliin menevästä putkesta -nosta tankki pois autosta ja kaada bensat pois valitsemallasi tavalla (-jos tankissa on reikä ÄLÄ HITSAA JOS ET TIEDÄ MITEN BENSATANKKEJA HITSATAAN) -irroita tankin pohjassa oleva ulostulo ja sieltä pitäisi löytyä sihti -irroita bensa anturi -huuhtele tankki -Jos näyttää huuhtelun jälkeen siltä että on paljon hilsetta tankissa niin hiekkaa tai soraa tankin sisään ja ei kun hölskyttämään -hölskyttelyn jälkeen huuhtele hyvin ja mahdollisesti pinnoita tankki sisäpuolelta asiaan kuuluvilla aineilla (haulla enemmän juttua) -Asenna sihti ulostulo ja tankin anturi ja ei muutakuin tankki takaisin paikalleen uudella tankin ja korin välisellä letkulla. Tai jätät leikit sikseen ja ostat uuden tankin esim http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=493& Quote Link to comment
Guest py_ry Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 no niin nyt on suuttimet vaihdettu tyhjäkäynti 70 ilmasuutin 180 pääsuutin 145 kiihytyspumppu 55. pitää vielä käyä korjaamolla otattamassa päästöt niin näkee että seokset on varmasti kunnolliset.. 009 jakaja on paikallaan hyvin toimii. vielä kuitenkin kysyisin tulpista. paikoillaan on nyt boschin w7ac tulpat, onko näillä eroa w8ac tulppien välillä tämän kokoisessa koneessa? kummat olis parempi valinta? vielä olis tuo tankin irroitus ja putsaus. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.