Jump to content

ravisuttaa ja vaihteet


Recommended Posts

Posted

Alkas oleen kasassa, mutta tuntuu että kytkimessä (käyttämätön, mutta seissyt vanhempi lapamallinen josta jouset poistin) olisi vikaa, koska auto rytkyttää ja jyrisee ykkösellä todella reippaasti. Harmi sinänsä, koska setti on kyllä tasapainotettu jne. Nuo kolme lapaa tuntui jäävän kyllä hieman löysiksi kun kasasin kytkimen mutta ajattelin painelaakerin painavan tuon klapin pois - ehkä ei sittenkään?

 

Toisekseen pakki, kakkonen ja nelonen tuntuu olevan vaikeita saada silmään. Paikallaan se jopa onnistuu mutta turha toivo liikkeessä. vaihdekepin juuressa oleva piippu käy jo etukannattimeen (nro.10).

 

gearshift.gif

 

transprep3.jpg

Tälleen uutta reikää vivustoon vai spaceria vaihdelaatikon etukannattimen ja itse laatikon väliin jotta setti liikahtais sen 10mm taakse päin?

002_700_1.jpg

Posted
Vai oisko tämä tärinän syy? Nyt vaijeri tulee kuiviltaan ilman mitään kiinnikettä yms.

 

ClutchCableBowdenTubeSag.jpg

 

Putken puuttuminen tai siinä olevan mutkan puuttuminen voi hyvinkin olla tärinän syy.

Posted

lyhensin, nyt menee vaihteet.

kiristin iskarit ja vetarin pultit.

rytkyttää vielä jos luistattaa yhtään kytkintä. Kolisee myös perässä klonkmonk. KYB Gas-A-Just kaasuiskarit joka nurkassa (olikohan nämä jotenkin säädettäviä).

kuinka käyrä tuo mutka pitää olla? nyt se on jännityksessä muttei nyt mitenkään kierona.

Posted

Mulla ainakin Kirpussa loppu vastaavat ongelmat kun mutka oli samaa tasoa kuin tuossa kuvassa, siis ihan huomattava mutka...

 

-Pasi

Posted
kuinka käyrä tuo mutka pitää olla?

Lyhyt(?) selostus miksi se mutka pitää siellä olla:

 

Tilanne ilman mutkaa: Kun lähdet liikkeelle ja kytkin alkaa tarttua, niin moottori-vaihtestopaketti joustaa alaspäin ja kiristää vaijeria, joka aikaan saa sen, että kytkin avautuu ja veto huononee, joka taas aiheuttaa sen, että vaihteisto nousee ylöspäin, joka aiheuttaa vaijerin löystymisen ja kytkimen tarraamisen kiinni, joka aiheuttaa... jne.

Kun vaijerissa on mutka niin tuo mutkaa joustaa ja pitää vaijerin oikealla kireydellä koko ajan.

 

Ja tämä tietysti vain kuplassa ja muissa malleissa joissa ei ole takakannaketta, takakannakkeella tilanne on hieman toinen koska joustoa ei tapahdu yhtä paljon.

Posted

varhaispallokeulassa ei ole takakannaketta, mutta aiempi kone liikkui aika vapaasti. Tähän tietysti saattaa vaikuttaa myös tuo virranjakaja joka tuntuu antautuvan just liikkeelle lähdössä vaikka kuinka laittais ennakkoa enemmän. Mutka on nyt sen mitä normaalisti tulee, eli prikkoi ei ole välissä. jousto-osuus on muistaakseni varhaispalliksesta ja laatikko -79 eli saattaahan tuossakin olla eroavaisuuksia, eli putkea on kerrottu saavan ainakin kahta eri pituutta. Jos pidempi "pitäisi" olla, niin mutka jää liian lyhyeksi.

 

Onhan noita muitakin kohtia mitkä voi vaikuttaa. Uusi, pitkään seissyt kytkin asetelma kokonaisuus saattaa vasta nyt alkaa toimimaan kun vähän enemmän ajettu.

Posted

Miusta kaikissa palliksissa on koneen takakannake, mut varhaispalliksissa ei ole loota kuin etupäästä kiinni. Myöhemmissä sitten ruikkuu lodju takapäässä yläreunastaan korissa.

Posted
KYB Gas-A-Just kaasuiskarit joka nurkassa (olikohan nämä jotenkin säädettäviä)

Ei ole säädettävät vaikka siinä melkein adjust lukeekin. Verrattain jämäkät iskarit ovat vakiokäyttöön. Radalla toimivat kyllä hienosti.

Posted

Kannattaa myös tarkastaa että paineasetelma on varmasti pohjassa asti vauhtipyörään nähden, ainakin osassa asetelmissa lähtee "siivu" asetelmasta pois kun kiristää vauhtipyörää vasten.

 

jos ei kunnolla pohjassa, niin täristää ihan mukavasti liikkelle lähtiessä...

 

nimim. pari painelaakeria norjan reissulla rikkonut ko. vian takia :)

Posted
Kannattaa myös tarkastaa että paineasetelma on varmasti pohjassa asti vauhtipyörään nähden, ainakin osassa asetelmissa lähtee "siivu" asetelmasta pois kun kiristää vauhtipyörää vasten.

 

jos ei kunnolla pohjassa, niin täristää ihan mukavasti liikkelle lähtiessä...

 

Paineasetelma kävi irti (tarkistin), samalla poistin nuo jouset vanhan mallin asetelmasta. Miten tarkoitit siivu pois? Takaisin laitettuani vähän mietin, että jääkö käpäliin vapaata/löysää liikettä vai painaako painelaakeri sen pois.

Posted
Verrattain jämäkät iskarit ovat vakiokäyttöön.

 

No jos toimis paremmin kuormattuna. Nyt perää nostettu vääntövarsista aavistuksen isojen renkaiden vuoksi (jäykistää jo tämä) ja sit nuo kaasut. Perän pudotus pykälällä saattais tasata tuota napakkaa kyytiä omalta osaltaan. Renkaatkin voisi laatikon puolesta palauttaa normikokoon, ei vain pihinä raaski.

Posted
Kannattaa myös tarkastaa että paineasetelma on varmasti pohjassa asti vauhtipyörään nähden, ainakin osassa asetelmissa lähtee "siivu" asetelmasta pois kun kiristää vauhtipyörää vasten.

 

jos ei kunnolla pohjassa, niin täristää ihan mukavasti liikkelle lähtiessä...

 

Paineasetelma kävi irti (tarkistin), samalla poistin nuo jouset vanhan mallin asetelmasta. Miten tarkoitit siivu pois? Takaisin laitettuani vähän mietin, että jääkö käpäliin vapaata/löysää liikettä vai painaako painelaakeri sen pois.

 

sitä tarkoitin että paineasetelma on joskus niin nafti vauhtipyörään että asetelman ulkoreunoilta leikkaantuu ihan ohuen ohut siivu pois ja jos asetelman kiristää ohje momenttiin niin asetelma saattaa jäädä hiukan kantamaan...

 

kuva kertois tässä tapauksessa enemmän kuin tuhat sanaa...

Posted

Kävipä näppärästi että joku muu olikin aloittanut jo topikin tästä vaivasta. Itsellä probleema seuraavanlainen : Uusi kone Ghiassa, vanhalla ei midn. ongelmia tärinän tahi vaihteiden suhteen. Nyt tärrää takapää kun kytkintä alkaa nostelemaan liikkelle lähdössä. Kytkinvaijeriin ei ole koskettu talven aikana ja vanhalla pannulla tätä vaivaa ei ollut. Vaihteet löytyy kyllä Bergillä pykälään ilman ongelmia.

Posted
Nyt perää nostettu vääntövarsista aavistuksen isojen renkaiden vuoksi (jäykistää jo tämä) ja sit nuo kaasut. Perän pudotus pykälällä saattais tasata tuota napakkaa kyytiä omalta osaltaan.
Ei kait tuo jousituksen jäykkyys juuri muutu perän korkeutta muutettaessa..? (jos siis vaan booreista on laiteltu eri asentoihiin).
Posted

No itse huomasin muutoksen jälkeen eron juuri näin. Siis nyt siirty sisemmät boorit eli aika reippaasti. Toki uudet kumit teki hommasta jämäkämmän myös.

 

Iskarit varmaan eniten vaikuttaa. Täytyyköhän taas irroittaa iskarit testimielessä ja ajaa pätkä pelkillä vääntövarsilla.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...