hyeena Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Alkas oleen kasassa, mutta tuntuu että kytkimessä (käyttämätön, mutta seissyt vanhempi lapamallinen josta jouset poistin) olisi vikaa, koska auto rytkyttää ja jyrisee ykkösellä todella reippaasti. Harmi sinänsä, koska setti on kyllä tasapainotettu jne. Nuo kolme lapaa tuntui jäävän kyllä hieman löysiksi kun kasasin kytkimen mutta ajattelin painelaakerin painavan tuon klapin pois - ehkä ei sittenkään? Toisekseen pakki, kakkonen ja nelonen tuntuu olevan vaikeita saada silmään. Paikallaan se jopa onnistuu mutta turha toivo liikkeessä. vaihdekepin juuressa oleva piippu käy jo etukannattimeen (nro.10). Tälleen uutta reikää vivustoon vai spaceria vaihdelaatikon etukannattimen ja itse laatikon väliin jotta setti liikahtais sen 10mm taakse päin? Quote Link to comment
hyeena Posted June 11, 2013 Author Share Posted June 11, 2013 Vai oisko tämä tärinän syy? Nyt vaijeri tulee kuiviltaan ilman mitään kiinnikettä yms. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Vai oisko tämä tärinän syy? Nyt vaijeri tulee kuiviltaan ilman mitään kiinnikettä yms. Putken puuttuminen tai siinä olevan mutkan puuttuminen voi hyvinkin olla tärinän syy. Quote Link to comment
hyeena Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 lyhensin, nyt menee vaihteet. kiristin iskarit ja vetarin pultit. rytkyttää vielä jos luistattaa yhtään kytkintä. Kolisee myös perässä klonkmonk. KYB Gas-A-Just kaasuiskarit joka nurkassa (olikohan nämä jotenkin säädettäviä). kuinka käyrä tuo mutka pitää olla? nyt se on jännityksessä muttei nyt mitenkään kierona. Quote Link to comment
Jooo Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Mulla ainakin Kirpussa loppu vastaavat ongelmat kun mutka oli samaa tasoa kuin tuossa kuvassa, siis ihan huomattava mutka... -Pasi Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 kuinka käyrä tuo mutka pitää olla? Lyhyt(?) selostus miksi se mutka pitää siellä olla: Tilanne ilman mutkaa: Kun lähdet liikkeelle ja kytkin alkaa tarttua, niin moottori-vaihtestopaketti joustaa alaspäin ja kiristää vaijeria, joka aikaan saa sen, että kytkin avautuu ja veto huononee, joka taas aiheuttaa sen, että vaihteisto nousee ylöspäin, joka aiheuttaa vaijerin löystymisen ja kytkimen tarraamisen kiinni, joka aiheuttaa... jne. Kun vaijerissa on mutka niin tuo mutkaa joustaa ja pitää vaijerin oikealla kireydellä koko ajan. Ja tämä tietysti vain kuplassa ja muissa malleissa joissa ei ole takakannaketta, takakannakkeella tilanne on hieman toinen koska joustoa ei tapahdu yhtä paljon. Quote Link to comment
hyeena Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 varhaispallokeulassa ei ole takakannaketta, mutta aiempi kone liikkui aika vapaasti. Tähän tietysti saattaa vaikuttaa myös tuo virranjakaja joka tuntuu antautuvan just liikkeelle lähdössä vaikka kuinka laittais ennakkoa enemmän. Mutka on nyt sen mitä normaalisti tulee, eli prikkoi ei ole välissä. jousto-osuus on muistaakseni varhaispalliksesta ja laatikko -79 eli saattaahan tuossakin olla eroavaisuuksia, eli putkea on kerrottu saavan ainakin kahta eri pituutta. Jos pidempi "pitäisi" olla, niin mutka jää liian lyhyeksi. Onhan noita muitakin kohtia mitkä voi vaikuttaa. Uusi, pitkään seissyt kytkin asetelma kokonaisuus saattaa vasta nyt alkaa toimimaan kun vähän enemmän ajettu. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Miusta kaikissa palliksissa on koneen takakannake, mut varhaispalliksissa ei ole loota kuin etupäästä kiinni. Myöhemmissä sitten ruikkuu lodju takapäässä yläreunastaan korissa. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 KYB Gas-A-Just kaasuiskarit joka nurkassa (olikohan nämä jotenkin säädettäviä) Ei ole säädettävät vaikka siinä melkein adjust lukeekin. Verrattain jämäkät iskarit ovat vakiokäyttöön. Radalla toimivat kyllä hienosti. Quote Link to comment
Guest pep Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Kannattaa myös tarkastaa että paineasetelma on varmasti pohjassa asti vauhtipyörään nähden, ainakin osassa asetelmissa lähtee "siivu" asetelmasta pois kun kiristää vauhtipyörää vasten. jos ei kunnolla pohjassa, niin täristää ihan mukavasti liikkelle lähtiessä... nimim. pari painelaakeria norjan reissulla rikkonut ko. vian takia :) Quote Link to comment
hyeena Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 Kannattaa myös tarkastaa että paineasetelma on varmasti pohjassa asti vauhtipyörään nähden, ainakin osassa asetelmissa lähtee "siivu" asetelmasta pois kun kiristää vauhtipyörää vasten. jos ei kunnolla pohjassa, niin täristää ihan mukavasti liikkelle lähtiessä... Paineasetelma kävi irti (tarkistin), samalla poistin nuo jouset vanhan mallin asetelmasta. Miten tarkoitit siivu pois? Takaisin laitettuani vähän mietin, että jääkö käpäliin vapaata/löysää liikettä vai painaako painelaakeri sen pois. Quote Link to comment
hyeena Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 Verrattain jämäkät iskarit ovat vakiokäyttöön. No jos toimis paremmin kuormattuna. Nyt perää nostettu vääntövarsista aavistuksen isojen renkaiden vuoksi (jäykistää jo tämä) ja sit nuo kaasut. Perän pudotus pykälällä saattais tasata tuota napakkaa kyytiä omalta osaltaan. Renkaatkin voisi laatikon puolesta palauttaa normikokoon, ei vain pihinä raaski. Quote Link to comment
Guest pep Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Kannattaa myös tarkastaa että paineasetelma on varmasti pohjassa asti vauhtipyörään nähden, ainakin osassa asetelmissa lähtee "siivu" asetelmasta pois kun kiristää vauhtipyörää vasten. jos ei kunnolla pohjassa, niin täristää ihan mukavasti liikkelle lähtiessä... Paineasetelma kävi irti (tarkistin), samalla poistin nuo jouset vanhan mallin asetelmasta. Miten tarkoitit siivu pois? Takaisin laitettuani vähän mietin, että jääkö käpäliin vapaata/löysää liikettä vai painaako painelaakeri sen pois. sitä tarkoitin että paineasetelma on joskus niin nafti vauhtipyörään että asetelman ulkoreunoilta leikkaantuu ihan ohuen ohut siivu pois ja jos asetelman kiristää ohje momenttiin niin asetelma saattaa jäädä hiukan kantamaan... kuva kertois tässä tapauksessa enemmän kuin tuhat sanaa... Quote Link to comment
JustinCase Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Kävipä näppärästi että joku muu olikin aloittanut jo topikin tästä vaivasta. Itsellä probleema seuraavanlainen : Uusi kone Ghiassa, vanhalla ei midn. ongelmia tärinän tahi vaihteiden suhteen. Nyt tärrää takapää kun kytkintä alkaa nostelemaan liikkelle lähdössä. Kytkinvaijeriin ei ole koskettu talven aikana ja vanhalla pannulla tätä vaivaa ei ollut. Vaihteet löytyy kyllä Bergillä pykälään ilman ongelmia. Quote Link to comment
multanen Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Nyt perää nostettu vääntövarsista aavistuksen isojen renkaiden vuoksi (jäykistää jo tämä) ja sit nuo kaasut. Perän pudotus pykälällä saattais tasata tuota napakkaa kyytiä omalta osaltaan. Ei kait tuo jousituksen jäykkyys juuri muutu perän korkeutta muutettaessa..? (jos siis vaan booreista on laiteltu eri asentoihiin). Quote Link to comment
hyeena Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 No itse huomasin muutoksen jälkeen eron juuri näin. Siis nyt siirty sisemmät boorit eli aika reippaasti. Toki uudet kumit teki hommasta jämäkämmän myös. Iskarit varmaan eniten vaikuttaa. Täytyyköhän taas irroittaa iskarit testimielessä ja ajaa pätkä pelkillä vääntövarsilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.