Jump to content

Pohjalevyn maalaus


Recommended Posts

Posted

Elikkäs projekti on tullu siihen vaiheeseen että pohjalevy on pohjamaalissa, joka on Tikkurilan Temacoat GPL-S Primer epoksi pohjamaali.

Maalia on vedettu 2 kerrosta pensselillä,ja nyt pitäisi vetää mustaa pintaan.

Automaalikaupassa kävin kysymässä vaihtoehtoja ja tälläistä myyjä suositteli:

PPG Ral 9005 350s maalia 0.5l ja 0.25l kovetinta ja 0.13l ohenninta josta tulee 0.88 l valmista maalia.

Nyt kysynkin riittääkö tuo koko pohjalevyn maalaamiseen?

Sitten paljonko pitäisi ottaa lisää jos maalaisin vielä etuakselin ja vaihdelaatikonkin? Tätä myyjä ei osannut arvioida..

Guest Toheltaja
Posted

jos maalaat molemmin puolin, ruiskulla niin riittää tod näk juuri ja juuri, jos et sumuttele harakoille. Akselistoihin menee aina enemmän, siinä on paljon pintaa kierrettävänä, ja varsinkin jos ruiskutat. Pensselillä puolestaa tulee paksumpi kerros, ja maalihukkaprosentti on pieni. Musitaakseni kaverilla meni koko pohjalevyn maalaamiseen justiin litra pensselöitynä.

Guest Kimmo Ovaska
Posted

Kuka sitä pohjalevyä ihmettelee, vaikka sen pensselillä vetelisikin?

Posted
Kuka sitä pohjalevyä ihmettelee, vaikka sen pensselillä vetelisikin?

 

Oma mielipide: jos näkee niin paljon vaivaa että ottaa pohjalevyn irti niin tekee sitten kunnolla loppuun asti kun on aloittanut. Hittoako sitä suttailemaan miten sattuu kun on mahdollisuus tehdä viimeisenpäälle. Ruiskulla vaan kunnollista pintaa.

Guest Toheltaja
Posted

jos pohjat o vedetty pensselillä, ei pintaakaan kovin hääviks enää saa ruiskulla. Inerta primer 5 alle ja Teknoplast 90 ja Teknodur 0190 oon maalaillu alustan ja akseliston osiin, jos en o pulverimaalarilla käyttänny. Kiiltää kivasti ja on kiviroiskeen kestävää.

Posted

Jaa, tuota ppg:täkö ei kannata käyttää suoraan tuon epoksin päälle. Tuo oli kyllä jotain raskaankalustonmaalia joka kestää kulutusta. Hintaki oli varsin kohtuullinen, tuo määrä alle 25e.

Guest Toheltaja
Posted

voi maalata. Me oon vetänny edellä mainituilla aineilla omani.

Posted
Kuka sitä pohjalevyä ihmettelee, vaikka sen pensselillä vetelisikin?

 

Yleensä maaleille annetaan jonkinmoinen kalvonpaksuussuositus ja luvatut ominaisuudet pätevät vain niillä. Pensselillä saa herkästi aivan liian vahvan maalikerroksen ja se sitten kuoriutuu herkästi pois ajan hampaan purressa.

 

Toiseksi pensselillä tulee maalattua vain ne paikat minne pensselillä pääsee...

Guest Mika Raussi
Posted

Pääsetkö ruiskulla paremmin esimerkiksi ohjaussinpukan liikettä rajottavan pultin korvallisen sisälle etuakselissa? Mie ainakin sudin sieltä pensselillä kun ei ruiskulla päässy.

Posted

Ootteko käyttänyt tuota Inerta Primer 5 -maalia myös pintapelleissä? Ajattelin, jos pistäisi ensiksi kerroksen happopohjamaalia, sitten Inertan, siihen päälle pintaväri. En tosin tiedä, että mitä tuo automaali sanoo, jos on Inerta alla, tuskin mitään.

 

Alustan osiin voisi sitten iskeä POR15-tököttiä.

Posted
Pääsetkö ruiskulla paremmin esimerkiksi ohjaussinpukan liikettä rajottavan pultin korvallisen sisälle etuakselissa? Mie ainakin sudin sieltä pensselillä kun ei ruiskulla päässy.

 

Itsellä ei ole tullut vastaan sellaista paikkaa mihin olisin päässyt hiekkapuhaltimella, mutta en ruiskulla. Ja puhdistamattomia pintoja en ole maalannut.

 

Tallissa kyllä tulee aina uusia yllättäviä asioita vastaan, joten voi olla, että joskus pitää pensselillä johonkin sutia.

Guest Mika Raussi
Posted

Hiekkapuhaltimella pääsee paremmin kun sen saa työntää lähelle. Ihivirtausruiskua kun ei ihan kovin lähelle kehtaa survoa. Valuu pentele.

 

Tosin miulla tais olla etuakselia maalatessa 1.3 mm suutin, niin maalikaan ei ollu niin mahottoman paksua. kaks millisestä saa jo aika paksun tavaran läpi, niin saa hyvän kerroksen ja valumatta.

Posted

Itellä justiin moinen homma menossa...alle vedin inerttaa ja päälle vaan kiiltävän mustan futuran.

Inertaa meni n.2ltr pelkkään pohjaan ilman akseleita, vedin kyllä aika paksun kerroksen ainakin alapuolelle.

Saa sitten nähdä miten hyvin pysyy ajan mittaan.

Posted

Olen antanut itseni ymmärtää ettei sitä massaa kannata laittaa. Jos sen pohjsn on kunnon maaleilla maalannut niin kyllä se kestää ilmankin. Lisäksi huonolla tuurilla/huonolla laitolla voi sinne massan ja pellin väliin jäädä pieniä taskuja mihin vesi sitten jää, sitten kyllä ruostuu helpommin. Myös se massan poisto on tuskaista jos joskus tarvitsee tehdä. Ja paremminhan ne mahdolliset alkavat ruostekohdat huomaa maalatulta pinnalta, ei sinne massan alle pääse kurkkimaan. Mietittävä myös se että jos sillä Kuplalla ajelee vain kesäisin, niin massauksen tarve on jo ihan olematon. Mutta sen hyvän maalin se vaatii. Fiksummat korjatkoon.

Posted

Joo aika turhaa massata jos pohjassa vahva maali ja ei ajele talvikeleillä taikka rällää hiekkateillä joista iskee kivisuihkua pohjaan.

Guest fastghia
Posted

Sitäpaitsi massa lisää painoa joka huonontaa kiihtyvyyttä :)

Guest Toheltaja
Posted

pintapellitkin on vedetty inertalla juu. Ja akryyliväri päälle, Sikkens, Spies & Hecker, Lesonal ja PPG on ainakin pysynny :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...