PetriH Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Elikkäs projekti on tullu siihen vaiheeseen että pohjalevy on pohjamaalissa, joka on Tikkurilan Temacoat GPL-S Primer epoksi pohjamaali. Maalia on vedettu 2 kerrosta pensselillä,ja nyt pitäisi vetää mustaa pintaan. Automaalikaupassa kävin kysymässä vaihtoehtoja ja tälläistä myyjä suositteli: PPG Ral 9005 350s maalia 0.5l ja 0.25l kovetinta ja 0.13l ohenninta josta tulee 0.88 l valmista maalia. Nyt kysynkin riittääkö tuo koko pohjalevyn maalaamiseen? Sitten paljonko pitäisi ottaa lisää jos maalaisin vielä etuakselin ja vaihdelaatikonkin? Tätä myyjä ei osannut arvioida.. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 jos maalaat molemmin puolin, ruiskulla niin riittää tod näk juuri ja juuri, jos et sumuttele harakoille. Akselistoihin menee aina enemmän, siinä on paljon pintaa kierrettävänä, ja varsinkin jos ruiskutat. Pensselillä puolestaa tulee paksumpi kerros, ja maalihukkaprosentti on pieni. Musitaakseni kaverilla meni koko pohjalevyn maalaamiseen justiin litra pensselöitynä. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Eiköhän pensselillä kannata maalata vaan torpan ikkunalautoja... Quote Link to comment
Guest Kimmo Ovaska Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Kuka sitä pohjalevyä ihmettelee, vaikka sen pensselillä vetelisikin? Quote Link to comment
Anssi Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Teollisuusmaalit ovat halvempia kuin ns. automaalit ja kestävät hienosti alustassa ja moottorin pelleissä http://www.tikkurila.fi/pdf/metallituot ... dur+50.pdf http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... 3800351357 Quote Link to comment
Guest Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Kuka sitä pohjalevyä ihmettelee, vaikka sen pensselillä vetelisikin? Oma mielipide: jos näkee niin paljon vaivaa että ottaa pohjalevyn irti niin tekee sitten kunnolla loppuun asti kun on aloittanut. Hittoako sitä suttailemaan miten sattuu kun on mahdollisuus tehdä viimeisenpäälle. Ruiskulla vaan kunnollista pintaa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 jos pohjat o vedetty pensselillä, ei pintaakaan kovin hääviks enää saa ruiskulla. Inerta primer 5 alle ja Teknoplast 90 ja Teknodur 0190 oon maalaillu alustan ja akseliston osiin, jos en o pulverimaalarilla käyttänny. Kiiltää kivasti ja on kiviroiskeen kestävää. Quote Link to comment
PetriH Posted August 24, 2005 Author Share Posted August 24, 2005 Jaa, tuota ppg:täkö ei kannata käyttää suoraan tuon epoksin päälle. Tuo oli kyllä jotain raskaankalustonmaalia joka kestää kulutusta. Hintaki oli varsin kohtuullinen, tuo määrä alle 25e. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 voi maalata. Me oon vetänny edellä mainituilla aineilla omani. Quote Link to comment
PetriH Posted August 24, 2005 Author Share Posted August 24, 2005 tämäpä selvä, 1.5L valmista maalia luulisi riittävän myös etuakselin ja vaihteiston maalaukseen? Quote Link to comment
Ketsa Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Kuka sitä pohjalevyä ihmettelee, vaikka sen pensselillä vetelisikin? Yleensä maaleille annetaan jonkinmoinen kalvonpaksuussuositus ja luvatut ominaisuudet pätevät vain niillä. Pensselillä saa herkästi aivan liian vahvan maalikerroksen ja se sitten kuoriutuu herkästi pois ajan hampaan purressa. Toiseksi pensselillä tulee maalattua vain ne paikat minne pensselillä pääsee... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Pääsetkö ruiskulla paremmin esimerkiksi ohjaussinpukan liikettä rajottavan pultin korvallisen sisälle etuakselissa? Mie ainakin sudin sieltä pensselillä kun ei ruiskulla päässy. Quote Link to comment
Guest zrx Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Ootteko käyttänyt tuota Inerta Primer 5 -maalia myös pintapelleissä? Ajattelin, jos pistäisi ensiksi kerroksen happopohjamaalia, sitten Inertan, siihen päälle pintaväri. En tosin tiedä, että mitä tuo automaali sanoo, jos on Inerta alla, tuskin mitään. Alustan osiin voisi sitten iskeä POR15-tököttiä. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Pääsetkö ruiskulla paremmin esimerkiksi ohjaussinpukan liikettä rajottavan pultin korvallisen sisälle etuakselissa? Mie ainakin sudin sieltä pensselillä kun ei ruiskulla päässy. Itsellä ei ole tullut vastaan sellaista paikkaa mihin olisin päässyt hiekkapuhaltimella, mutta en ruiskulla. Ja puhdistamattomia pintoja en ole maalannut. Tallissa kyllä tulee aina uusia yllättäviä asioita vastaan, joten voi olla, että joskus pitää pensselillä johonkin sutia. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Hiekkapuhaltimella pääsee paremmin kun sen saa työntää lähelle. Ihivirtausruiskua kun ei ihan kovin lähelle kehtaa survoa. Valuu pentele. Tosin miulla tais olla etuakselia maalatessa 1.3 mm suutin, niin maalikaan ei ollu niin mahottoman paksua. kaks millisestä saa jo aika paksun tavaran läpi, niin saa hyvän kerroksen ja valumatta. Quote Link to comment
jusu Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Itellä justiin moinen homma menossa...alle vedin inerttaa ja päälle vaan kiiltävän mustan futuran. Inertaa meni n.2ltr pelkkään pohjaan ilman akseleita, vedin kyllä aika paksun kerroksen ainakin alapuolelle. Saa sitten nähdä miten hyvin pysyy ajan mittaan. Quote Link to comment
Pepe Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 Oletteko vetäneet lopuksi massan päälle noihin maalattuihin pohjalevyihin? Quote Link to comment
-MITO- Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 "Kuka tänä päivänä..." Eihän se sit enää kiillä sexysti Quote Link to comment
Fileas Posted August 25, 2005 Share Posted August 25, 2005 maalaa massan pintavärillä? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Olen antanut itseni ymmärtää ettei sitä massaa kannata laittaa. Jos sen pohjsn on kunnon maaleilla maalannut niin kyllä se kestää ilmankin. Lisäksi huonolla tuurilla/huonolla laitolla voi sinne massan ja pellin väliin jäädä pieniä taskuja mihin vesi sitten jää, sitten kyllä ruostuu helpommin. Myös se massan poisto on tuskaista jos joskus tarvitsee tehdä. Ja paremminhan ne mahdolliset alkavat ruostekohdat huomaa maalatulta pinnalta, ei sinne massan alle pääse kurkkimaan. Mietittävä myös se että jos sillä Kuplalla ajelee vain kesäisin, niin massauksen tarve on jo ihan olematon. Mutta sen hyvän maalin se vaatii. Fiksummat korjatkoon. Quote Link to comment
-MITO- Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Joo aika turhaa massata jos pohjassa vahva maali ja ei ajele talvikeleillä taikka rällää hiekkateillä joista iskee kivisuihkua pohjaan. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 Sitäpaitsi massa lisää painoa joka huonontaa kiihtyvyyttä :) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 26, 2005 Share Posted August 26, 2005 pintapellitkin on vedetty inertalla juu. Ja akryyliväri päälle, Sikkens, Spies & Hecker, Lesonal ja PPG on ainakin pysynny :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.