jokkep Posted July 16, 2013 Posted July 16, 2013 Tulipa hankittua Kupla harrastekäyttöön ja remppakohteeksi. Näin alkuun herättää kysymyksen ilmanpuhdistimesta lähtevät letkut. Kone on siis 1300:n vuodelta -74 ja siinä on sellainen iso, suorakaiteen muotoisella elementillä varustettu putsari, johon kuuluu ilmeisestikin jonkinlainen esilämmitysautomatiikka. Putsarin kyljessä on kaksi letkulähtöä, toinen menee putsarin ilmanotossa olevalle venttiilille ja toinen - niin mihin se oikeasti kuuluisi? Nyt se oli irroitettu putsarista ja pää tulpattu, toinen pää on kiinni kaasuttinen kyljessä olevassa reiässä hyvin heppoisesti pienen putkenpätkän avulla. (Huono selitys, mutta ehkä asia selviää. Ja kaasutin näyttää olevan Solex). Mikäs merkitys tällä putkella oikein on, ja mihin se oikeasti pitäisi moottorissa mennä? Tuohon kaasuttimen kylkeen, vaiko johonkin muualle? Ja miksiköhän tuo tulppaus on tehty, olisiko sille jokin pätevä selitys? En ole paljosta hakemisesta huolimatta vielä löytänyt paljonkaan tietoa tämäntyyppisestä koneesta. Kone ei tahdo käydä puolilämpimänä tyhjäkäyntiä, vaan samuu, ellei passaile kaasulla. Kun lämpenee, niin käy kohtuullisesti, mutta ei oikein jaksa vetää alakierroksilla. Eipä ole ennestään kokemusta Kuplasta, joten kaikki hyvät neuvot ovat tervetulleita. Auton kunto on sellainen, että kyllä sillä ajon makuun pääsee, mutta töitä tulee riittämään. Quote
Tanhis Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Tulipa hankittua Kupla harrastekäyttöön ja remppakohteeksi. Näin alkuun herättää kysymyksen ilmanpuhdistimesta lähtevät letkut. Kone on siis 1300:n vuodelta -74 ja siinä on sellainen iso, suorakaiteen muotoisella elementillä varustettu putsari, johon kuuluu ilmeisestikin jonkinlainen esilämmitysautomatiikka. Putsarin kyljessä on kaksi letkulähtöä, toinen menee putsarin ilmanotossa olevalle venttiilille ja toinen - niin mihin se oikeasti kuuluisi? Nyt se oli irroitettu putsarista ja pää tulpattu, toinen pää on kiinni kaasuttinen kyljessä olevassa reiässä hyvin heppoisesti pienen putkenpätkän avulla. (Huono selitys, mutta ehkä asia selviää. Ja kaasutin näyttää olevan Solex). Mikäs merkitys tällä putkella oikein on, ja mihin se oikeasti pitäisi moottorissa mennä? Tuohon kaasuttimen kylkeen, vaiko johonkin muualle? Ja miksiköhän tuo tulppaus on tehty, olisiko sille jokin pätevä selitys? En ole paljosta hakemisesta huolimatta vielä löytänyt paljonkaan tietoa tämäntyyppisestä koneesta. Kone ei tahdo käydä puolilämpimänä tyhjäkäyntiä, vaan samuu, ellei passaile kaasulla. Kun lämpenee, niin käy kohtuullisesti, mutta ei oikein jaksa vetää alakierroksilla. Eipä ole ennestään kokemusta Kuplasta, joten kaikki hyvät neuvot ovat tervetulleita. Auton kunto on sellainen, että kyllä sillä ajon makuun pääsee, mutta töitä tulee riittämään. Itselläni ei ole tuollaista systeemiä ollut muutakuin yhdessä romussa. Mutta kaiken järjen mukaan ne letkut pitäisi mennä kaasarista virranjakajalle ja imusarjasta ilmanputsariin ja siittä ilmanputsarin läppä systeemille. Olisikohan sulle tehty siihen koneeseen perinteinen viritys ja vaihdettu 009 jakaja. Mikä selittäisi tyhjäkäynti ja veto ongelma. Quote
hpa Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Täydennystä vielä, virranjakajan ja alipainekellon tulee olla suunnilleen samannäköisiä kuin kuvassa. Quote
jokkep Posted July 17, 2013 Author Posted July 17, 2013 Virranjakaja on kyllä juurikin tuollainen, mutta imusarjassa ei ole tuollaista lähtöä letkulle. Tuo kuvassa imusarjaan menevä letku on siis liitettynä tuossa kaasuttimen takana (auton keulasta katsoen) olevaan putkennipukkaan. Joissain kaasutinkuvissa siinä kohden näyttäisi olevan joko tulppa tai putki, mutta senkin tarkoitusperä on tietymättömissä. Onkohan tuossa nyt sitten jokin nurkista löytyneistä osista koottu kokonaisuus, vai oikeasti 74-mallisen Kuplan rakenneversio. Mitenkä tarpeellinen tuon letkusysteemin olemassaolo ja oikeanlainen kytkentä on koneen toiminnan kannalta? Jostain tätä viritystä pitäisi nyt lähteä kunnostamaan. Quote
jokkep Posted July 27, 2013 Author Posted July 27, 2013 Pitäisi kait saada tuon letkun lähtö oikeaan paikkaansa. Pikakorjauksena tehtäväksi kehittyi ajatus, josko poraisi imusarjan putkeen sopivan reiän ja siihen vaikka kierteellä lähtönippa letkulle. Onnistuuko, vai onko imusarjan lähdössä jonkinlainen spesiaalirakenne sisäpuolella. Tähän hätään en joutaisi ryhtymään imusarjan vaihtoon tämän takia. Tarkoitus olisi vain saada kone suht kunnolla käyväksi, jotta voisi talven tuloon saakka ajella. Tästä mallista on tosi vähän faktatietoa, vaikka hankin hyllyyn korjausopasta yms. kirjallista sepustusta. Quote
peruskallio Posted July 28, 2013 Posted July 28, 2013 En äkkiseltään suosittele imusarjaan irroittamatta sitä poraamaan mitään. Voipi joutua lastua koneeseen... Mitään speciaalia ei ole, putki vain. Quote
jokkep Posted September 14, 2013 Author Posted September 14, 2013 Tämän kanssa on sellaista ongelmaa, että tyhjäkäynti seilaa aika reippaasta siihen, että lähes sammuu. Olen koettanut säätää moneen suuntaan, mutta ei tahdo löytyä tasaista käyntiä. Vaivana on myös se, että kun kone on käynyt hetken käynnistyksen jälkeen, niin ei pysy käynnissä, kun kaasun höllää. Kylmänä, kun ryyppy on päällä, toimii ja taas sitten, kun on kunnolla lämmennyt. Ryypyn lämpöelementin vaihto uuteen ei tuonut muutosta asiaan. Mutta lämpimänä siis tyhjäkäynti seilaa, ja välillä röplöttää sammumisen rajamailla. Sytytyksen säätö aavistuksen aikaisemmalle paransi käyntiä vähän. Muuten ajossa vetää kyllä pontevasti ja kulkee ihan hyvin. Mistähän tätä vaivaa pitäisi alkaa perkaamaan? Kaasutin on Solex 31PICT-4. Quote
metake Posted September 14, 2013 Posted September 14, 2013 Näiden uudempien kiertoilmakaasuttimien ongelma on tukkeutuva tyhjäkäyntikanava. Ryyppy pitää päällä ollessaan kaasuläppää avoimena ja sen aikaa käy tyhjäkäyntiä jotenkuten, mutta kun ryyppy lähtee päältä ja kaasuläppä menee kiinni, ja tyhjäkäynnin pitäisi siirtyä toimimaan tuon ohivirtauskanavan kautta, niin kanavan ollessa tukossa ei toimikaan. Vaikea ellei mahdoton puhdistettava (lue = yhtään en ole itse nähnyt joka olisi onnistuneesti puhdistettu), lähes ainoa vaihtoehto on korvata kaasutin uudella tai hyvällä käytetyllä. Ja ei, tyhjäkäynnin säätö kaasuläppää säätämällä ei ole toimiva vaihtoehto. Quote
jokkep Posted September 14, 2013 Author Posted September 14, 2013 Jos tyhjäkäyntikanava olisi tukossa, niin sittenhän ei pitäisi käydä tyhjäkäyntiä ollenkaan? Mutta nyt koneen lämmettyä käy kyllä. Mutta mikä aiheuttaa tuota tyhjäkäynnin seilaamista? Quote
metake Posted September 14, 2013 Posted September 14, 2013 Onko se ryyppy säädetty oikein? Ettei mene liian aikaisin pois päältä? Quote
jokkep Posted September 15, 2013 Author Posted September 15, 2013 Tuossahan ei voi säätää oikein mitenkään poismenon aikaa, kun se toimii omaan tahtiinsa sähköllä. Olen koettanut säätää sen kannen kierrolla niin, että läppä sukeutuu kokonaan kylmänä. Vanhassa kannessa on merkkiviiva, josta voi tarkistaa kannen asentoa, tässä uushankinnassa ei ole mitään merkkejä. Pitäisikö alkuperäisesti olla? Ei tämä tyhjäkäynnin aaltoilu kait kyllä voi ryypystä johtua. Kun ilmenee lämminneellä moottorilla. Quote
metake Posted September 15, 2013 Posted September 15, 2013 Sillä kannen kierrolla nimenomaan säädetään kuinka paljon ja kuinka kauan se on päällä. Aiemmin mainitsit että lämpimällä moottorilla toimii, mutta siis ei toimikaan? Vai puolilämpimänä ei toimi? Jos ei toimi lämpimällä koneella => mahdollisesti tyhjäkäyntikanava tukossa. Jos ei toimi puolilämpimällä koneella => mahdollisesti ryyppy lähtee pois päältä liian aikaisin. Quote
jokkep Posted September 15, 2013 Author Posted September 15, 2013 Kertaanpa nyt vielä nämä "oireet":' Kylmänä, ryyppy polkaistuna päälle käy hetken hyvin, mutta kun kone hieman lämpenee, ja siis ryyppy alkaa mennä pois päältä, ei tahdo käydä tyhjäkäyntiä, vaan sammuu kun kaasun nostaa (eli joka risteykseen, ellei ole kätevänä...). Kun lämpenee kunnolla, alkaa käydä tyhjäkäyntiä, eikä sammu enää, mutta tyhjäkäynti seilaa nopeasta lähes sammumispisteeseen. Ei kuitenkaan sammu, vaan käy röplöttämällä ja alkaa taas vähitellen kiihtyä, kunnes taas alkaa pudota sammumisen partaalle. Olen nyt säätänyt tuon ryypyn niin, että läppä menee kylmänä kiinni, mutta jousi ei juurikaan kiristä sitä. Millähän oikean asennon oikein löytäisi? Kun mitään merkkejäkään tuossa uudessa kannessa ei ole. Quote
metake Posted September 15, 2013 Posted September 15, 2013 Olen nyt säätänyt tuon ryypyn niin, että läppä menee kylmänä kiinni, mutta jousi ei juurikaan kiristä sitä. Millähän oikean asennon oikein löytäisi? Kun mitään merkkejäkään tuossa uudessa kannessa ei ole. Koitas säätää niin, että merkaat nykyisen kohdan ja sitten kuumalla koneella etsit kohdan jossa ryyppy juuri lähtee pois päältä. Aluksi voisi koittaa vaikkapa noiden kahden kohdan puoliväliä. Silti tuntuu että jotain muutakin vikaa on, jos ei lämpimänäkään käy tyhjäkäyntiä tasaisesti. Onhan kaasuvivun ruuvi säädetty niin, että lämpimässä moottorissa ruuvin kärki on juuri ja juuri irti vastakappaleesta? Quote
hpa Posted September 16, 2013 Posted September 16, 2013 Ne kaasarin letkut vielä. Kyljestä virranjakajaan ja siinnä oltava se metallimutka. Kaasarin takapäästä keskeltä letku ilmanpuhdistinen vasenpaan putkenpätkään ja oikeasta ilmanpuhdistimen ilmanotossa olevaan rasiaan. Jos moottori käy kuumana tyhjäkäyntia, tutki stroboskoopilla aluksi seilaako sytytys. Oikeaa enakkoa ei täältä käsin voi tietää, sitä voi arvailla vaika tästä:http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=579329.-74. Jos ennakko seilaa, voi limput tai ennakkolevy olla jumissa. Katkojankärjissä voi olla liian jäykkä jousi tai jopa liian pitkä kiinnitystappi. Itse säätelin kesällä kaasutinta ja jakajaa kolme viikkoa, välillä toimii hyvinkin. Quote
Tanhis Posted September 17, 2013 Posted September 17, 2013 Katkojankärjissä voi olla liian jäykkä jousi tai jopa liian pitkä kiinnitystappi. Mites tää liian jäykkä jousi oireilee jos jakajan akseli ei ole sohlo? Quote
hpa Posted September 17, 2013 Posted September 17, 2013 Jäykkä jousi kampeaa ennakolevyä joka voi jäädä kierroksilla jumiin. Quote
jokkep Posted September 17, 2013 Author Posted September 17, 2013 Jaa että letkun pitäisi lähteä siitä nipasta kaasarin takapäästä? Asennus oli tässä tuolta osin mielenkiintoinen: nippa oli poikki, letku laitettu siihen, nippusiteellä tukirautaan, toinen pää irti putsarista ja tulpattu ruuvilla ja letkunkiristimellä. Mikä lie idea? Modifioin tuon (aikaisempien vastausten innostamana): irrotin kaasuttimen, porasin imusarjan kylkeen reiän (kyllä, kyllä, suojasin paikat metallilastuilta), kierteet ja nippa tiivistesilikonin kanssa paikalleen. Nyt menee letku siitä putsarille. Kun tutkin kaasutinta, niin tuo kanava siitä kaasarin nipasta menee alas kiinnityslaippaan, mutta imusarjan laipassakin pitäisi olla tuota varten jonkinlainen kanava. Sellaista ei ole ja imusarjan tiiviste tulppaa myös yhteyden imusarjaan, niin, ettei tuosta mitään alipainetta minnekkään saada. Tällä viritelmällä ei tuntunut olevan käyntiin oikein mitään vaikutusta. En ole tutkinut, tapahtuuko putsarin venttiilissä jotain koneen käynnistyessä. Mitähän pitäisi tapahtua? On muuten mielenkiintoinen paikka avata ja kiinnittää tuo toinen kaasuttimen kiinnitysruuvi siellä tuliseinän puolella. Tilaa ei ole vääntää oikein mihinkään suuntaan, ei sovi hylsy eikä lenkki. Piti loihtia "erikoistyökalu" jostain vanhasta peltikiitoavaimesta. Milläs tuota olette aukoneet? Quote
hpa Posted September 18, 2013 Posted September 18, 2013 Hei. Imuilman lämmitystä sen venttiilin pitäisi säätää. Quote
nyki Posted June 22, 2019 Posted June 22, 2019 On 9/16/2013 at 9:46 PM, hpa said: Ne kaasarin letkut vielä. Kyljestä virranjakajaan ja siinnä oltava se metallimutka. Miksi metallimutka? Quote
jupsu Posted June 22, 2019 Posted June 22, 2019 1 hour ago, nyki said: Miksi metallimutka? Ilman sitä bensa pääse alipainekelloon ja tuhoaa sen sisällä olevan kalvon. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.