Jump to content

Vaihdelaatikko


Guest Badbubble

Recommended Posts

Guest Badbubble

Yritin hakua plärätä, mutta ei osunu kohdalle mitään topikkia vaihdelaatikosta. Eikä googlekaan kauheasti jeesannut aiheessa.

 

Mua lähinnä kiinnostais onko eri laatikko malleissa eroja kestävyyden suhteen. Ja mitä perus laatikolle pitäis/vois tehdä kestävyyden lisäämiseks ?

 

Olis tarkotus kasailla laatikko isompaa moottoria varten ja tuli mieleen, että kun hommaan toisen laatikon niin onko väliä minkä ikäinen tai millä valunumerolla ?

 

Lodju olis tulossa siis kuplaan.

 

Edit: Ja siis en nyt tarkota poskilevyjä ja ratastusta vaan onko jotain muuta ?

Link to comment

Ainakin mulla kesti ihan vakio 1200:n loota hyvin 1.8 turbon väännön. Pikkasen alkoi perästä tosin jo löytymään väljää. Todennäköisesti vetarin päät ja puolikuut oli ottanut itseensä. Lähinnä tulee mieleen, että millaisella budjetilla lähdet lootaa tekemään ja paljonko moottorissa on voimaa. Myös käyttö ratkaisee todella paljon. Kumin polttoa ja driftailua ei vakio kestä kovin kauaa. Vaikka on jotkut ajaneet 11 sekunnin varttimailiaikojakin vakiolootalla!

Sitten tuli teetettyä hieman parempi loota ja sille tuli hintaa noin 3000.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Badbubble

No budjetista ei ole niinkään kiinni.

Siis lähinnä mulla on vaan pakko tarve tehdä se itte vakio laatikosta ja löytää ratkasuja poikiville kohteille, mutta olis vaan kiva saada tietää onko vakio laatikoissa eroja.

 

Laatikko olis näillä näkymin tulossa 2332:sen perään.. Niin tai siis eteen.

Tehoista en vielä osaa sanoa, mutta niin kauan haetaan lisää tehoa kunnes jotain hajoaa ja sen jälkeen hajonnut kohde parannetaan ja haetaan lisää tehoja :D okei tää kuulostaa älyttömältä, mutta minkä sitä itselleen mahtaa.

 

Kyllä tavotteena olis se matala 11 vartilta ainakin ottaa ja tietty mielummin korkea 10 :)

Link to comment

IRS vai Swingi?

 

 

IRS 73- yhdellä irtonaisella sivuposkella on vahvin aihio vakiona, varsinkin 3.78 ykkösellä. Jos tavoitteena alle 12 sek ajat, niin joko irs 73- kaikilla weddlen rattailla sekä weddlen 3.88 perällä. Tai swingi alu rhinokuorin johon saa sivuposket läpipultein vedettyä kiinni, pitäen lautaspyörän ja pinionin paremmin toisissaan kiinni. Kovilla jokatapauksessa t1 askit perän osalta, kallein ja vahvin vw perusteinen aski on pakun 091.

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 0&t=131432

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... w=previous

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 50&t=89944

 

http://vwparts.aircooled.net/VW-Rhino-T ... 513-al.htm

Link to comment
Guest Badbubble

Kiitos Alex hyvistä linkeistä.

No eli jos nyt aletaan pöyhiin navetoista löytyviä askeja niin mistä ei missään tapauksessa kannata alkaa. Eikös ton läpi pulttauksen pystyis toteuttaan teoriassa kaikkiin laatikoihin. Ainakin jos posken päälle jyrsis apurenkaan

minkä vois pultata ulompaa ?

Ja mulla siis swingi.

 

Onko toi rhino case siis ihan orkkiksena ollut kuplassa vai vaan jälkituotannossa ?

 

Onko kokemusta SF pyörän rattaista ?

Link to comment

kuplan vakio vinohampaiset rattaat kestävät aika paljon tehoa, tosin uudemmissa -73 ja ylöspäin olevat (äänettömät) pienihampaiset 3-4 vaihde, ovat ehkä heikompia.. crossi miehet prässää pellin, joka istutetaan kuskin puolen v-laatikon kylkeen samojen pulttien taakse posken kans, joka tukee murikan ulos työntymistä..ainakin irs loovissa.. sit noi syncro renkaat: messinki pyörän tarkoitus on pysäyttää kytkeytyvä vaihde kartiollaan ennen kytkeytymistään ja jos toi on kulunu, niin alkaa pyöristyyn välityksestä noi syncron päät, jolloin vaihde ei meinaa kytkeytyä..

Link to comment
Ei oo Rhinoa ollut tietääkseni kuplassa, mutta 181 thing on muistaakseni hyvin samanlainen loota.

 

t. Mika

 

Mun thingissä oli kyl IRS, mut sitte on kait alennusvaihteellinen malli jossa on swingi. Perä tosin pyörii sitte toisinpäin...

 

Vai onko irs ja swingitoosissa samat kuoret?

Link to comment
Guest Badbubble

No johan tää keskustelu heräs :)

Synkro hommat on selkeitä kyllä. Teen siis työni ja harrastukseni puolesta laatikoita, mutta volsun laatikkoon en ole vielä kajonnut.

Nyt siis aika alkaa tutustuun ja kehittään.

Link to comment
Guest Badbubble

Kai se hiukan kytkimestäkin kiinni on ?!

 

Tarkotus nyt kuitenkin on pistää kaikki rattaat uusiks ja muutenkin sisuskalut. Lähinnä pohdiskelu liittyy kuoreen. Ei taida toi 181 vaihteisto olla yleisimpiä mitä täällä tai muualla on myynnissä.

Link to comment
Kai se hiukan kytkimestäkin kiinni on ?!

 

Tarkotus nyt kuitenkin on pistää kaikki rattaat uusiks ja muutenkin sisuskalut. Lähinnä pohdiskelu liittyy kuoreen. Ei taida toi 181 vaihteisto olla yleisimpiä mitä täällä tai muualla on myynnissä.

 

Rhinon kuoret oli vähän reilu 200 € silloin kun itselleni ostin. Vaan ei ne Rhinon kuoretkaan mikään pomminvarma ratkaisu ole. Niissäkin saisi olla perän alapuolella enemmän materiaalia. Vähän niin kuin näissä Ranchon duunaamissa:

rhino-case-with-logo3.jpg

 

Kehtaisin väittää ettei mikään vakioratas kestä enään alle 12 sek autossa, jos alla on slicksit.

 

Muistaakseni Hellman ajoi aikoinaan kuplalla alle 12 sekunnin vakiolaatikolla, joka kesti vieläpä reilusti yli 10 lähtöä.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Badbubble

Jep budjetti ei ole ongelma, mutta oma pää on ! Mulla ei ole halua ostaa billetti laatikkoa vaan mielummin sitten vaikka jyrsin sen laatikon ite. Eli siis en halua suoraan sellasta minkä joku on jo miettinyt. Harrastustahan tää on. Jos tää olis mulle pää asiallinen varttimaili auto se ei olis kupla, eikä se olis kova laatikko.

Niihin hommiin on ihan toiset autot.

Nimim yli 20 vuotta radoilla !

 

Eiköhän sillä kytkimellä ole siihen kestoon aikalailla vaikutusta. Jos sulla on joku himo kiree asetelma jollain sintratulla levyllä niin se miten voima siirtyy laatikkoon on varmasti aikapaljolti rajumpaa kuin se, että se voima siirretään rauhallisemmin. Toki sillä kireellä kytkimellä saat paljon mageemmat keulat aikaan, mutta keula ylhäällä siirtyy voima aivan väärään suuntaan ja täten huonontaa aikaa.

Link to comment
Guest Badbubble

Eli siis ilmeisesti perus navetta laatikoista kuorien osalta ei yks ole toistaan parempi. Kaiketi siis ostan seuraavan myyntiin tulevan swingi laatikon, puran sen, laitan ultraan ja alan hieroon siitä laatikkoa.

Link to comment

jossain -70 paikkeilla kuorissa muuttuu perän laakeri kiinnitys 4-bolt, yhdeksi rinkulaksi ja kiila akselit booreiksi.. mitä noihin välityksiin tulee, niin noita irto kehiä on tullut laitettua noin neljän satikan ahistuksella ja 3-4 rympillä kiinni.. mutta suora hampaiset ovat olleet heikompia kuin, vinohampaiset rattaat, siksi on tullut hyödynnettyä myös vakio rattaita. noihin irs looviin saa pikku muutoksin sopimaan opelin ja muistaakseni bemarin kitkalukot.. taisipa suomessa olla ainakin kaksi kappaletta aitoja palalukkoja. jos tota volsun loovaa kehittää, niin liekkö kellään vielä sekventiaali vaihteistoa..

Link to comment
taisipa suomessa olla ainakin kaksi kappaletta aitoja palalukkoja. jos tota volsun loovaa kehittää, niin liekkö kellään vielä sekventiaali vaihteistoa..

 

Siitä en tiedä, mutta sellaisia keppejä on olemassa varttimailille, jossa pykälät kiskotaan "peräkkäin". Ei ole mahdollisuutta missata vaihdetta.

Ja varttimailille pitää tietenkin olla spooli?

 

t. Mika

Link to comment
mielummin sitten vaikka jyrsin sen laatikon ite

 

Odotan näkeväni tämän, enkä jotain vanhasta vw:n paskasta loodasta tehtyä.

 

Oikeastaan olettaisin Alexilta valmistuvan superstrokeriinsa CNC-koneistetun vaihteiston, tai ainakin kuoret.

 

Miten käynee?

Link to comment
mielummin sitten vaikka jyrsin sen laatikon ite

 

Odotan näkeväni tämän, enkä jotain vanhasta vw:n paskasta loodasta tehtyä.

 

Totta, tää olisi jotain uutta ja kai tässä se oli tarkoituksena. Kaikki muut keinot luultavasti jo moneen kertaan kokeiltu ja varmasti tiedossa on, että perän tuenta ja itse perä ne ensimmäiset heikot lenkit on kuplan vakiolaatikkoa käytettäessä.

Link to comment

Tuntuu meikäläisen projekti aiheuttavan ARTON/Jaakko peräpukaman/ritariässän mielessä ankaraa mietintää ja arvostelua :D

 

 

 

mielummin sitten vaikka jyrsin sen laatikon ite

 

Odotan näkeväni tämän, enkä jotain vanhasta vw:n paskasta loodasta tehtyä.

 

Oikeastaan olettaisin Alexilta valmistuvan superstrokeriinsa CNC-koneistetun vaihteiston, tai ainakin kuoret.

 

Miten käynee?

Link to comment
Guest Badbubble

Mielen harhailu, tuo mielenkiintoinen innovatiivisuuden lähde... Jep sitä tässä tarvitaan.

No ilmeisesti loppu tuloksena täytyy siis jyrsiä se case ite, mutta sitä ennen on kyllä pakko käpistellä ja hajottaa muutama laatikko itse, että tietää mitkä todella on ne heikot kohdat.

Mitenköhän katsastus mies muuten suhtautuu kysyessään "oot vaihtanut laatikon jostain tähän?" "ei ei jyrsin sen ite ! Seuraavaks ajattelin tekasta paremman lohkon" :D

 

Mahtaako ihan koviin askeihin "räikkä shifteriä" olla ?!? Automaateissa sitä käytetään liki poikkeuksetta stripillä.

 

Eli siis perä on nyt se heikoin lenkki ? Ja sen tukemiseksi on yritetty kaikkea ??

Link to comment

Tässä kun nyt näköjään ollaan ihan vw laatikoista pihalla, niin ohessa muutamia linkkejä, joista voi tuumailla esim. omia teho/vääntö tarpeita.

 

http://www.weddleindustries.com/

 

http://www.fortinracing.com/product19.html

 

http://www.albinsgear.com.au/

 

Ja "serkkupojan" loota:

 

http://www.holinger.com.au/pcs.php

 

Ja mitä tulee sitten paremman lohkon jyrsimiseen, niin täältä voi taitaja ottaa mallia:

 

http://www.pauter.com/

 

Mä jään nyt mielenkiinnolla odottamaan, että loota ja kone on jyrsäästy. Ja tietenkin toiminnassa. Eka kysymys tulee sitten olemaan, että paljoko meni rahnaa...

Link to comment

Mahtaako ihan koviin askeihin "räikkä shifteriä" olla ?!? Automaateissa sitä käytetään liki poikkeuksetta stripillä.

 

Eli siis perä on nyt se heikoin lenkki ? Ja sen tukemiseksi on yritetty kaikkea ??

 

Ei ihan "räikkä", mutta jotain sinnepäin.

 

Posket pullistuu ja pinnapultit korkkaa, sekä kuoret halkeaa tuosta alhaalla olevan öljypropun kohdalta.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Badbubble

Mitenkään ilman mitään viittauksia erinäisiin sukupuolielimiin tai mitenkään haluamatta kränää täälä kysyn, onko sulla Mikko jääpuikko perseessä ?

 

Eli ainoa mitä saa tehdä on ostaa kaupasta tehdas laatikko ? Mitähän spesiaalia niillä kavereilla sielä tehtaalla on vai tekiskö nekin ne itte sielä ?

Mikä siinä on, että mitään kiinnostusta perus laatikon kehittämiseen ei saa olla ? Vai teetkö sä ite laatikoita ja sua alkaa ahdistaa jos joku muu syventyy niihin ?

Sovitaan vaikka niin, että en astu sun varpaille niin ei ala kenkä puristaan.

 

Tässä kun nyt näköjään ollaan ihan vw laatikoista pihalla, niin ohessa muutamia linkkejä, joista voi tuumailla esim. omia teho/vääntö tarpeita.

 

Mä jään nyt mielenkiinnolla odottamaan, että loota ja kone on jyrsäästy. Ja tietenkin toiminnassa. Eka kysymys tulee sitten olemaan, että paljoko meni rahnaa...

Link to comment
Mitenkään ilman mitään viittauksia erinäisiin sukupuolielimiin tai mitenkään haluamatta kränää täälä kysyn, onko sulla Mikko jääpuikko perseessä ?

 

Eli ainoa mitä saa tehdä on ostaa kaupasta tehdas laatikko ? Mitähän spesiaalia niillä kavereilla sielä tehtaalla on vai tekiskö nekin ne itte sielä ?

Mikä siinä on, että mitään kiinnostusta perus laatikon kehittämiseen ei saa olla ? Vai teetkö sä ite laatikoita ja sua alkaa ahdistaa jos joku muu syventyy niihin ?

Sovitaan vaikka niin, että en astu sun varpaille niin ei ala kenkä puristaan.

 

Tässä kun nyt näköjään ollaan ihan vw laatikoista pihalla, niin ohessa muutamia linkkejä, joista voi tuumailla esim. omia teho/vääntö tarpeita.

 

Mä jään nyt mielenkiinnolla odottamaan, että loota ja kone on jyrsäästy. Ja tietenkin toiminnassa. Eka kysymys tulee sitten olemaan, että paljoko meni rahnaa...

 

Mun kenkää ei purista mikään eikä ole jääpuikkoa persees eikä muuallakaan.

 

Annoin sulle vinkkejä, että mistä katsot mallia, että mistä kohdista lootaa tarvii vahvistaa. En kirjoittanut, että osta jokin näistä.

 

Saat todellakin olla kiinnostunut vakio loodan kehittämisestä, mutta sulla ei taida olla kykyä ottaa neuvoja vastaan?

 

Aiemmin mainitsit, että aiot ajaa vartilla 11s aikoja. Vakio loota ei niitä vetoja kauaa kestä, jos yhtäkään. Mä olen kantapään kautta jo oppinut. Voit säkin niin opetella jos haluat.

 

Itse teen omat lootani ja oon niiltä osin asiaan perehtyny. Toivottavasti säkin noihin perehdyt.

 

Vilpittömästi onnea matkaan! Voit myös kirjoittaa projektiosioon, että miten homma etenee. Varsinkin jos päädyt jyrsimään loodan itse.

Link to comment
Guest Badbubble

Mulla on hyvinkin kykyä ottaa neuvoja vastaan, mutta ootko huomannut tossa omassa ulosannissas virtaavan aikalailla tollasia hyvinkin helposti vittuiluks tulkittavissa olevia sanamuotoja ?

Link to comment

Mikko on niin Pro :DD

 

 

 

Omastani mielestä laatikkoon voi aika vähän tehdä itse koneistettuja osia. Myös hinta-laatusuhteeltaan kohdallaan olevien valmiiden osien saanti aika hyvä. Oma mielipide noiden rattaiden ja kuorien tekemisestä on vain hiukan älytön, pieni etu ja suuri vaiva.

 

Seuraava T1 resepti varmaan toimis :

 

 

-Kaikki weddlen / albins / SSF rattaat

 

-Rhino kuoret joissa gussetit alapuolelle hitsattu

 

-Sivuposkien läpipulttaus

 

-Quaife / SSF / ZF lukko

Link to comment
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...