Jump to content

Pallonivelten vaihto kotiverstaassa


Recommended Posts

Guest Toheltaja

jos ehjänä meinaat saada uudet paikoilleen on prässi aika kova sana. Toki voi koittaa viilapenkissä mutta usein saat sen halki ennenkuin pallo on pohjassa. Ei maksa paljoa jos johonkin nyrkkipajalle meet tai vaikka paikalliseen ammattikouluun...

Link to comment

Vanhoja kun viimeksi kaveri painoi duunissa ulos, tarvittiin puristusta 13 tonnia.. ja KAUHEA pamaus lähti... :D

 

Eli vie vaan jonnekin suosiolla. ja muistuta että hahlot pitää tulla linjaan liikesuunnan mukaan, se pallonivel kun liikkuu vaan yhteen suuntaan eikä vapaasti 360 astetta.

 

Jan

Link to comment
  • 1 year later...
Guest samip

Olis pitäny lukea foorumia ennen kuin tuhlata iltapäivä tallissa ja yrittää moukaroida noita palloja irti tukivarsista...

**verta-hikeä-epätoivoa-kyyneleitä**

 

Jos ja kun noi nyt pitää viedä prässättäviksi niin mistä kohdin uutta palloa voi painattaa paikoilleen, kun eikös nivel vaurioidu jos rasitus kohdistuu suoraan siihen, eli siis jos akselista yrittää painattaa? Pitääkö nivelestä ottaa suojakumi irti että pääsee nivelen rungosta puristamaan, vai kuinka olette homman hoitaneet? Perhana että pitää olla tyhmä rakenne tuossa kohdin, olis pultilla pallot kiinni tukivarsissa niin onnistuis itse tuonkin tekemään.

 

Ja toi nivelen asennus suunta ilmeisesti tärkeä... eli tuleeko noi hahlot suoraan menosuuntaan? Entäpä yläpallossa oleva iso kartio mutteri, kun näytti olevan epäkesko niin mihin asentoon se laitetaan?

Link to comment

Pallot saa painettua sopivalla hylsyllä. Kannattaa viedä sellaiseen paikkaan jossa kunnon prässit ja osaava äijä.

 

Nimim. itse ammattikoulussa aikanaan tuhosin 2-niveltä ensin ennenkun hokasin kuinka tehdään ;)

 

 

Oppirahat on maksettava. Kumit menee sitten herkästi rikki painettaessa!

Link to comment
Guest tammonen

Joo o, ois kannattanu taas vilkasta ensin tänne... prkl... Meni melkein koko viikonloppu noitten pallojen kanssa tapellessa... Oli kyllä niin tiukassa että ei moni usko... Piti kuumentaa punaseks ja hakata moskalla, kovaaa... Ja uusien paikalleen laitto ei meinannu onnistua millään, saatto ottaa vähän kipeetä pallot ku niitä hakkasin... Saa nähä mitä konttorisetä niihin sanoo, meneekö uusiks koko homma, jos menee ni sit vaihatan ne kyllä jossain... :D En kyllä suosittele vaihtoa omassa tallissa ellei oo kunnon vehkeitä ja taitoo... ;)

Link to comment
Guest samip
... Ja uusien paikalleen laitto ei meinannu onnistua millään, saatto ottaa vähän kipeetä pallot ku niitä hakkasin... Saa nähä mitä konttorisetä niihin sanoo, meneekö uusiks koko homma, jos menee ni sit vaihatan ne kyllä jossain...

 

En kyllä olis menny uusia niveliä missään tapauksessa hakkaamaan paikoilleen, ei varmasti tehnyt hyvää nivelelle ja kannattaa harkita kyllä vielä niiden uusimista!

Link to comment
Guest samip
Pallot saa painettua sopivalla hylsyllä. Kannattaa viedä sellaiseen paikkaan jossa kunnon prässit ja osaava äijä.

 

Nimim. itse ammattikoulussa aikanaan tuhosin 2-niveltä ensin ennenkun hokasin kuinka tehdään ;)

 

 

Oppirahat on maksettava. Kumit menee sitten herkästi rikki painettaessa!

 

Niin, tätä juuri tarkoitinkin että noi kumit ovat vaarassa kun uusia puristellaan paikoilleen... ehkä kannattaa harkita niiden irroittamista nivelen asentamisen ajaksi.

 

Tuleeko tuo nivel tukivarteen sellaiseen asentoon että sen liike on ainoastaan auton pitkittäis suuntainen eikä yhtään sivuttais suuntainen, vaiko tälle välille? Ehdin nimittäin rälläköidä vanhat nivelet sellaiseksi että merkki-hahlot hävisivät... ei ollut aavistustakaan että nivelen rakenne on tuollainen ennen kuin sitten yhdestä jäi suojakumi käteen...

 

Entäpä tuo iso kartiomutteri, mihin asentoon se pitää laittaa ja mikä tarkoitus sillä on kun se on epäkesko, saako sillä pyörän pystykallistuman säädettyä?

Link to comment

Nyt alkoi jännittää...vein just tänään alatukivarret ja uudet pallot tuohon paikalliseen AD-korjaamoon, kaveri tokaisi suu täynnä pullaa että "me laitetaan ne sinne jotenkin päin, miten päin ne menee helpoimmin?". Minä mietin hetken et onko kaveri huumorituulella mut otin kuitenkin nivelen laatikosta, näytin koloa nivelessä ja sanoin et "tuo kun osoittaa menosuuntaan niin pitäis olla hyvä".

 

Saa nähdä mitä sieltä illalla saa takaisin. Toivottavasti kaverille on kuitenkin sanomatta selvää et pultit tulee ylöspäin...

Link to comment

Taisihan tuo asentaja-Arska myös sanoa et "laitetaan samalla tavoin kun vanhatkin on", että kun ne on käsittääkseni ollut ihan oikein niin kai uudetkin sit menee.

 

Parikymppiä arveli maksavan per nivel, riippuen vanhojen vastustelun voimakkuudesta. En tiedä onko tuo mikään halpa hinta mut olipä paikka tuossa työmaan vieressä eikä tarvinut sotkea fillarilla sen kauemmas. Laiskuudestahan saa aina maksaa...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Vanhoja en oo enään edes yrittäny prässillä pois. Helposti lähtee silleen, että kun kairaa sen nivelen ekaks "takapuolelta" auki ja paiskoo nivelen sisätapin ja muuta kalut pihalle sitä kautta. Sitten rasvat pois ja hitsisauma ulkokuoren sisäpuolelle. Antaa jäähtyö ja kilauttaa pienellä vasaralla isti jos ei peukulla painamalla lähe. Uudet sitten rässillä ja oikeen kokosella holkilla paikalleen. Menee varmaan ruuvipenkissäkin jos vaan on oikeenlaiset kikkareet välissä. Muuten en penkissä lähtis yrittämään kun pelkästä paikalleen prässäämisestä ei paljoo tarvii maksaakaan jos joutuu teettämään.

 

Sama juttu etuvetoisten pyöranlaakereissä.

Link to comment
Guest samip

Hmm... huomasin että uudet pallonivelet liikkuvat paljon enempi sivusuunnassakin kuin mitä alkuperäiset liikkuvat. Mikä ihme on ollut tarkoitus noissa vanhoissa nivelissä kun tuo nivelen liike on rajattu.

Link to comment

Muistaakseni joskus kuplapajassa oli sellainen palvelu että kun vei vanhat tukivarret sinne niin sai vaihdossa toiset joihin oli vaihdettu uudet nivelet. Sitten taas seuraava sai ne sun vanhat varret uusilla nivelillä jne. Kannattaa kysyä Jussilta.

 

t. Mika

Link to comment
Muistaakseni joskus kuplapajassa oli sellainen palvelu että kun vei vanhat tukivarret sinne niin sai vaihdossa toiset joihin oli vaihdettu uudet nivelet. Sitten taas seuraava sai ne sun vanhat varret uusilla nivelillä jne. Kannattaa kysyä Jussilta.

 

t. Mika

 

Hmm, mä annoin ainakin toiseen varteen aika huolella moskaa et sain nivelen olasta irti, ei tosin muuttanut ratkaisevasti muotoaan. Tuli vaan mieleen et tuossa systeemissä pitää sit sekä myyjän että ostajan olla tarkkana että varsien kunto on sama. Harmittaa ruveta sovittamaan paikallee vartta, jossa esim. iskarin pultti on hakattu mutkalle tai koko varsi on kiero. Toki se vaatii rajua käsittelyä mut kai kaiken saa rikki.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niitä ei varmaan tarkisteta, ennenkun asiakkaalle siiirretään..

 

Nojoo... Samaa palvelua on ainakin tarjonnut Heikki Naapuri Joutsenossa..

Link to comment
Guest samip

Nonni, nyt on mullakin kuskin puolen varsissa uudet pallot paikoillaan... aikaa tuohon irroitus/kiinnitys prässäämiseen meni paikallisessa pajassa 0,2h joten kustansi 10,60eur jonka maksoin hymyssä suin! :)

 

Ja kyl täytyy sanoa että vastaisuudessa en mokomien kanssa edes viitsi alkaa ähertämään, vaan otan suosiolla tukivarret kainaloon ja kuskaan sellaiseen paikkaan jossa tuo prässi on... oli se niin kivuttoman näköinen homma!

 

No, ehkä nyt ei muutamaan vuoteen tartte noita enää sitten vaihdella... ensiviikolla tosin vielä apparin puolen tukivarret irti ja...

Link to comment

Nojoo... Samaa palvelua on ainakin tarjonnut Heikki Naapuri Joutsenossa..

 

Paitti että Heikki asuu Rautjärvellä Imatran tuolla puolen etelästä päin mentäessä. Joutseno on tällä puolen. Heikki tarkastaa tukivarsien suoruuden alkuperäisellä VW-erikoistyökalulla.

Link to comment
Guest Toheltaja

onks kellään ollu mielessä paljon madallettaessa heittää alimmat olkavarret puolelta toiselle. Pysyis pallon liikerata muuten parempana, mutta kun se perkale on hitusen kiero sitte sivusuunnassa se pallon pesä. Ei taida onnistua, menee pyörän kulmat niin keturalleen. Uskaltaako liene lämmittää ja jigissä kääntää suorempaan tms.

 

 

Eli siis onko joku moisen tehnyt?

Link to comment

Saksan beetlecup autoissa aika monessa vääntösauva-vehkeessä noi oli tapana vääntää suoremmaksi jotta eteen saatiin lisää camberia.

Suomessa ainakin yhdessä vanhassa Roadsport kuplassa oli toi kikka hyödynnetty. Kesti ainakin radalla.

Link to comment
Guest Toheltaja

mut eihän se helpota sitä että pallon pesä on vinossa jo het alkuunsa... Pitääkin kaivella kamat kouraan ja funtsia, notta ymmärtäiskö...

Link to comment
  • 6 months later...

Nostetaas vanhaa topikkia. En ole pahemmin kuplan pallonivelakselin kanssa pelannut ja nyt on työn alla sellaisen kunnostaminen.

 

Rupesin ihmettelemään alapallojen suojakumin alapään, eli "isomman halkaisijan puolen" kiinnitystä. Suojakumi oli tukivarren ja pallonivelen rungon välissä. Toisin sanoen suojakumia ei pysty mitenkään vaihtamaan.

 

a) On olemassa palloniveliä jotka ovat vaan tuon mallisia

b) Joku uunoaapo on prässännyt tuon pallonivelen ihan liian syvälle.

En tiedä onko tämä edes mahdollista kun en ole osia nähnyt erillään,

mutta kovasti alkaisi siltä tuntua

c) Lopetan VW-harrastuksen ja ajan fillarilla

d) Joku muu

 

Lisäys: Molemmilla puolilla siis samalla lailla.

pallonivel.jpg

Link to comment

Jes pitää noita Moog / TRW merkkejä ensisijaisesti kysellä varaosatiskiltä.

 

Mitenkäs tuo kumin vaihdettavuus, pitäisikö se onnistua ilman nivelen irroitusta?

 

Tuota isompaa kiinnitysrengasta ei näy ollenkaan. Yläpalloissa onnistuu kyllä ongelmitta.

 

4187-2.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...