Jump to content

Marathon Blue -73


Recommended Posts

Epoksin päälle ruikuttelin wurthin päällemaalattavan massan. Luultavasti hieman liian kovalla paineella ruutasin pohjan kun sivusumu jätti pinnan turhan karkeaksi, muuten olin varsin tyytyväinen tulokseen.

 

attachicon.gif028.JPG

attachicon.gif030.JPG

attachicon.gif032.JPG

Kuivuuko tuo päällemaalattava wurtin massa kovaksi,vai jääkö se hieman pehmeäksi. Kestää siis kovan uretaanimaalin alla iskuja,ettei uretaanimaali lohkeile? Vaikuttais hyvältä yhdistelmältä,taidan kanssa toimia samoin.
Link to comment
  • 2 months later...

Taas meni monta kuukautta että ei saanut mitään kirjoitettua, yritänpä nyt hoitaa tämän kunnialla loppuun.

 

Lattiaan laitoin äänieristeeksi raskasbitumimattoa. Kojelaudan ritilöiden taakse harmaa kärpäsverkko ja sen taakse vaimon askartelukaapista anastettu musta huopa. Takalokasuojien uudet kivipellit tai enemmänkin kivifoliot eivät oikein ottaneet asettuakseen. Aina irvisti jostain vaikka kuinka yritti asetella. Lopulta laitoin liimamassaa väliin ja styroxista muotoon leikattu puristus päälle ja vielä parilla rosteri popniitillä suojan reunaan kiinni ja loppu irvistely...

post-2342-0-97160100-1436449764_thumb.jpgpost-2342-0-81965100-1436449779_thumb.jpgpost-2342-0-30648100-1436449787_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Eräänä kevätpäivänä värkkäsin luukkuja paikoilleen. Takaluukku asettui ongelmitta kohdilleen mutta etuluukku alkoi vastustamaan. Kuskin sisälokasuojaa vaihtaessani olin sovittanut luukkua ja keskittynyt tietysti sen puolen sopivuuteen. Kuskin puoli asettui hyvin mutta vänkärin lampun kohdalla luukku jäi irti tiivisteestä. Pitkällisen säätämisen jälkeen löysin siedettävän asennon luukulle ja lähdin kotiin. Palasin myöhään illalla enkä malttanut olla asentamatta puuttuvaa etuluukun kahvaa. Sihtasin luukun raosta että osuu kohdalleen ja painoin luukun kiinni...

 

...jos olis vetäny mikillä luukunsauman kiinni olis pysyny vielä varmemmin kiinni mutta jumissa oli ilman hitsaustakin. Laitoin lopulta hanskalokerossa olevan avauskahvan nippusiteellä auki asentoon ja kun riittävästi heiluttelin etuluukun kahvasta eri suuntiin niin lopulta aukesi, onneksi. Seuraavana päivänä laitoin vaseliinia lukitusreiän reunoille ja kohdistin lukitusta niin kauan että varmasti osuu keskelle eikä jätä jälkiä vaseliiniin. Luukku kiinni ja avaaminenkin onnistui.

 

Takapenkille laitoin lantiovyöt ja uusin myös eriparia olleet etuvyöt, mallia motonet. Lattiamatot sain myös asenneltua, tavaratilan maton muoto ei sopinut ollenkaan ikkunan alareunaan ja purin maton reunanauhan pois. Saksilla muoto kohdalleen uusi reunanauha mattoon.

post-2342-0-90924000-1436555296_thumb.jpgpost-2342-0-98444800-1436555316_thumb.jpgpost-2342-0-78181100-1436555325_thumb.jpg  

  • Like 1
Link to comment

Laitoin "tavaratilan" peräseinään äänieristeiden päälle 9mm vanerin ennen mattoa. Kun sitten tein hattuhyllyn sain sen helposti kiinni muutamalla kalustekulmalla. Etureunan kannattimeksi putkijalat niin ei tarvinut rei'ittää peltejä ja selänojankin saa kipattua. 

 

Penkkejä verhoiltiin kotona vaimon kanssa. Vanhojen suht. hyväkuntoisten meriheinien alle liimattiin paksu pellavakangas tueksi ja päälle ohut verhoiluvanu. Alkuperäinen tummansininen vaihtui TMI:n Off-White verhoiluun.

post-2342-0-63741300-1436600434_thumb.jpgpost-2342-0-20603500-1436600447_thumb.jpgpost-2342-0-52625700-1436600472_thumb.jpg

  • Like 5
Link to comment
Guest T.Marttila

Hetken jo vaikutti, että projekti on seisahtunut ja tekijä vaipunut syvään masennukseen... ja siirtynyt sinne omakotitalotyömaalle, jonka olisi tehnyn "samassa ajassa" kun tämän volkkarin !

 

  Mutta...

 

Tänään se pärähti Kalajoelle ja kyydissä oli ONNELLINEN PERHE !

 

Volkkari näytti yhtä hyvältä kun projektikuvat antavat ymmärtää!  Nyt vain kovaa ajoa ja auto näytille!

 

Pidetään sitten jossain välissä kalajokilaakson omat kokoontumisajot!  Viimeistään kesäkauden päättäjäisissä !

Link to comment

Kyllähän siinä masennuskin oli välillä vallitseva olotila kun asiat takkusi enemmän kuin osasi odottaa...

 

Mustan mittarin kehyksen vaihdoin kromiseen. Krominen oli tietysti vanhemmista malleista ja vaati reilusti rälläkkää ja viilaa ennen kuin asettui paikoilleen.

 

Vedin akulta piuhan sulakerasialle josta otin virrat radiolle ja tupakinsytkälle, Vaikka kuinka yritti pitää johdotukset järjestyksessä, niin silti radion tausta ja mittarin tausta on vähemmän kaunista katseltavaa. Radion USB-liittimet asensin tuhkakuppiin. Tuhkakupin kansi on turhan kulunut vaihdekaavion osalta. Jos jollain sattuu olemaan priimakuntoinen kansi vaihdekaavioineen ylimääräisenä niin tänne kelpaisi. Kohtuullista korvausta vastaan tietenkin.

post-2342-0-34908500-1437038787_thumb.jpgpost-2342-0-68306100-1437038803_thumb.jpgpost-2342-0-84361800-1437038817_thumb.jpgpost-2342-0-29252700-1437038832_thumb.jpg

 

 

Edited by volkkarska
Link to comment

Vappuajelut jäi ajamatta kun puuttui vielä joitakin osia ja piti käydä vähän työreissullakin. Lokasuojat olivat pitkään hyllyssä ja lopulta asensin nekin paikoilleen. Koesovitus oli tehty ennen maalausta ja hyvinhän ne saikin asennettua, mutta sitten meni yöunet. Rengas tuli reilusti esiin toisen etusuojan alta vaikka toinen puoli oli ok. Sitä piti sitten mittailla ja lopulta totesin kuskin puolen suojan olevan n. 2cm kapeampi kuin vänkärin eikä suojan kaaren muotokaan ollut samanlainen. Irtaallaan suojat näyttivät samanlaisilta eikä koesovituksen aikana auto ollut renkaillaan. Lisämurhetta aiheutti droppiolkien ja liian isojen renkaiden yhdistelmä. Auton korkeus oli mieleeni mutta joustovaraa oli toivottoman vähän, erityisesti kuskin puolella jossa suojan ulkoreuna jäi renkaan päälle.

 

Yritin unohtaa ongelman koska uuden uuden lokasuojan hommaaminen ja sovittelu ei tuntunut kovin mieluisalta tässä vaiheessa. Lisäksi maalauksessa olisi huomattava värieron riski. Niinpä laitoin lamput ja puskurit paikoilleen. Vilkun lasit vaihdoin kirkkaisiin ja "vääränmalliset" takavalot mahdollisimman värittömiin.

post-2342-0-34198500-1437064466_thumb.jpgpost-2342-0-10629500-1437064494_thumb.jpg   

Link to comment

Vihdoin auto alkoi olla valmis, jotain pientä puuttui vielä mutta eikun ulos testaamaan.  Mutta eipä siinä juuri kynnystä pidemmälle tarvinnut mennä kun kuskin eturengas otti kiinni lokasuojaan.

 

Auto takaisin talliin ja kriisipalaveri itsensä kanssa. Auto oli jokseenkin valmis mutta ei sillä pystynyt ajamaan. Asian korjaamiseksi keksin muutaman vaihtoehtoisen ratkaisun:

 

1. Droppiolat pois ja vakiot tilalle, silloin myös perää pitäisi nostaa. Ei hyvä.

2. Eteen pienemmät renkaat, ehkä myös perää pitäisi laskea. En halunnut niin matalaa autoa.

3. Uusi lokasuoja, keulan nosto ja pienemmät renkaat. Korjaisi kaikki puutteet, mutta olisi kallein vaihtoehto, ottaisi aikaa, ja sisältäisi maalauksen värieron riskin... valitsin silti tämän.

 

Ajelin Kokkolaan mittailemaan lokasuojia. Alkuperäinen VW-suoja oli selvästi leveämpi kuin tarvikesuoja mutta kuskin puolen VW-suojaa ei ollut varastossa. Pakkohan se oli tilata vaikka oli hintava ja lisäksi vuosimalli oli 74-. Väärän kokoinen puskurin reikä ja ilman vilkun reikää. Samalla tilattiin eteen lisäjouselliset iskarit. Autossa kun ei ole säädettävää etuakselia ja jotenkin keulaa pitäisi saada pari senttiä nousemaan. 

 

Aika pian osat oli kotona eikä odottelu ollut kovin raskasta kun katsoi ikkunasta Suomen suvea. Hitsailin ja sovittelin uuden suojan autoon sopivaksi ja kiikutin maalarille. Iskarit vaihtui hetkessä ja näytti vaikuttavan korkeuteen toivomallani tavalla. Osia odotellessa olin vaihdattanut eteen pienemmät 65/165 renkaat. "Vanha" käyttämätön tarvikesuoja meni tarpeettomana hyllylle. 

post-2342-0-38756900-1437164907_thumb.jpgpost-2342-0-02550900-1437164928_thumb.jpg

 

 

  • Like 2
Link to comment

Myöhäistä jo, mut kohta 4. akselin kavennus?

 

Miksi vikaa pitäisi korjata sieltä missä se ei ole?

 

Pisteet rakentajalle tehdystä ratkaisusta. Veikkaan, että luokkaa 1% tämän foorumin väestä päätyisi vastaavassa tilanteessa samaan ratkaisuun...

  • Like 1
Link to comment

Ilman muuta lokarien muuttaminen symmetriseksi on oikea vaihtoehto, muttei droppiolkien aiheuttama raideleveyden muutokseen ole oikein muuta vaihtoehtoa vanteitten muuttamisen lisäksi. 25 mm puoleltaan kavennettu akseli menee vielä heittämällä paikalleen 35mm joutuu jo hieman muokkaamaan. Eikö keskustelupalstan idea ole tuoda ajatuksia/vaihtoehtoja joita rakentelija ei ole mahdollisesti ottanut huomioon? Kukin päättäköön miten ongelman ratkaisee.

Link to comment

Suoja maalaantui muutamassa päivässä ja ruuvasin sen heti kiinni. Helpotus oli suuri kun väri täsmäsi täydellisesti vaikka maali oli eri purkista kuin talvella suoritettu maalaus. 

Pyöränsuuntauksen tein omatoimisesti linjanarujen avulla. Tulos on jokseenkin sinnepäin kun ei ajamista isommin häiritse mutta tarkempi suuntaus tehdään heti kun apua luvannut tuttavani palaa kesälomilta. Uudet kilvet kiinni autoon ja asemalle kyselemään miten tämmösen reilut pari vuotta poissa liikennekäytöstä olleen auton saa siirtää katsastukseen. Asia hoitui sopimalla aika milloin tuo, silloin saa tuoda ajamalla. Sovin seuraavan aamun klo 9.00

 

Kyllä se hieman jännitti ajella kohti katsastusta. Eniten pelkäsin jarrujen toimivuutta. Olin kasannut ne vanhoilla mutta varsin hyväkuntoisilla osilla, mutta dynamometrillä en ollut niitä testannut ennen katsastusta. No kovasti oli jonoa asemalla ja laitoin auton parkkiin muiden jonottajien sekaan. Kun siinä pojan kanssa odoteltiin niin ajelee vanhempi mieshenkilö polkupyörällä autorivin ohi. Autot ohitettuaan kääntyy takaisin ja palaa kuplaa katselemaan. Pitkään katseli auton etupuolelta ja lähtee sitten vääntymään pyöränsä kanssa kuplan ja viereisen auton väliin. Seurasin tilannetta sivummalta hermostuneena, mutta onneksi pyöräilijä osasi olla varovainen vaikka olisihan tuonne sisälle voinut katsoa ilman polkupyörääkin.

 

Viimein tuli kuplan vuoro. Jarrutesti oli heti ensimmäisenä. Monta nykyauton testausta olin katsellut siinä kuplan vuoroa odotellessa ja kyllähän dynamometrin viisarit osoittivat niiden kohdalla "hieman" isompia lukemia, mutta olihan se helpotus kun viisarit nousivat tasaisesti etu-, taka- ja käsijarrua testattaessa. Silloin tiesin että leima tulee. Ja tulihan se ja muutama kehusanakin :)

 

Tarkastuskorttiin kirjattu jarrujen lukkiutuminen dynamometrillä jäi kyllä minulta huomaamatta, taitaa olla katsastajan ymmärtäväisyyttä autovanhusta kohtaan. Iskunvaimennintestin tulokset ovat kyllä aikalailla suuntaa-antavia. Kaikki iskarit uusia ja tulos alimmillaan 49%.

   post-2342-0-57800100-1437248074_thumb.jpgpost-2342-0-92694300-1437248081_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment

Iskaritestissä alkaa helposti tämän painoinen auto pomppimaan varsinkin kun edessä vielä lisäjouselliset iskarit ja muutenkin testi on suuntaa antava. Itsellä oli iskaritesti ok ja kun tultiin hallin puolelle katseltiin että hitto tässähän makaa perä pohjaanlyöntikumien varassa. Eli ei testattu iskareita vain pyörän ja pohjaanlyöntikumien joustavuutta.

Link to comment

Niin jos auto makaa pohjaanlyöntikumien varassa niin käsitykseni mukaan se pitäisi hylätä. jos kumeista nappaa siivun pois niin sitten taas kaikki on hyvin.

 

Kyllä on tällaisen vanhan volkkariukkelin silmään erittäin onnistunut kokonaisuus. Hyvää vaihtelua linttaan hypityille ruostevirityksille ja muille hirvityksille.

  • Like 1
Link to comment

On kyllä hieno laitos ja antaa mukavasti lisäpuhtia omalle projektille ja ajatukselle että ehkä jonain päivänä näyttää yhtä hyvältä kuin tämä!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...