P_Valtonen Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Hellow Kävin läpi koko kaveripiirini lohkot tarkemmalla syynillä, ja ohessa tulokset alimmaisena. Ensin pesu Teijossa, sitten halkeema tarkastus Sitten puhallus että hapettumat & etc shittu saa kyytiä ja uusi tarkastus Sitten mittauksia suuntaan jos toiseenkin :) Lohkoja oli alussa yht 15kpl ja suoraan Kusarinkuormaan niistä meni 5kpl. (kolmannes!) Loppu viat semmosia että koneistamolla saadaan lohkot taas kuntoon. Noi testatut oli 30% eka kuvan mukaisia pitkään seisseitä yksilöitä, joka saadaan kuitenkin entrattua kuntoon putsaamisella sekä ö-kanavien aukasulla. Loput 70% oli ns "suoraan ajosta" jääneitä, eli jonkin sortin vaurion kärsineitä (suurenpia tahi pienempiä) Eka kuva on lohkosta joka o seissu purettuna navetan ylisillä 10-20v, keskikuva sama yksilö putsattuna. Viimene kuva on viidentoista lohkon tulokset (huomaa samassa lohkossa voi ola useampi hylkäys vaurio!) Laske prosentti mahollisuus että ostamasi arpa lohko on oikeasti kunnossa :) Quote Link to comment
Tanhis Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Tähän olisi hyvä laittaa perään miten kyseiset mittaukset ja tarkastukset tehdään kuvien kera. Quote Link to comment
ARTO Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Mietin vaan miten noi +/- 40-50 vuotiaat lohkot kestää jatkokäytön vaikka olisivatkin nyt jotenkin ehyitä tai kaikkialta oikaisemalla saatu mittoihin. Tuleeko noista pitkäikäisiä lohkoja, vai just sopivia 44hv museovehkeisiin joilla ajellaan 3 päivänä vuodessa. Entä jos tuollaisen lohkon laittaa +100hv/7500r/min kiekaisevan koneen pohjaksi, porsiiko ensimmäisessä lämpöshokissa solmuun/halki? Mielestäni ihan hyviä kysymyksiä. Guruilla on varmasti dataa aiheesta tai sitten ei??? Quote Link to comment
Racing Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Mielenkiintoista kun ei ole itselle sattunut vielä yhtäkään keskipukista notkahtanutta lohkoa vastaan vaikka kuinka poljettuja koneita tullut purettua kymmeniä. Kaikissa pukit tivistyneet toisiinsa kevyellä mutterin kiristämisellä tasaisesti kaikki. Myöskään haljenneita ei ole juuri tullut vastaan ellei ole mekaanista vauriota ollut. Miten Petteri tarkastaa ettei lohko ole pyttyjen alta venähtänyt? Sylinteriputkilla viivaimen kera? Millaisella mittalaitteella mittaat laakeripesät? Quote Link to comment
metake Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Mielenkiintoista kun ei ole itselle sattunut vielä yhtäkään keskipukista notkahtanutta lohkoa vastaan vaikka kuinka poljettuja koneita tullut purettua kymmeniä. Kaikissa pukit tivistyneet toisiinsa kevyellä mutterin kiristämisellä tasaisesti kaikki. Juuri pläräsin läpi itselläni 4 kampikammiota, joista 2 banaanilla. Toisesta saa vielä johonkin käyttöön koneen kun keskimmäiset laakeripukit meni toisiaan vasten "melko voimakkaalla kiristämisellä", mutta toinen ei mene. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 --> Tanhis Kattotaan jos saan aikaseksi alkuvuodesta --> Atro Luettelin vain viat. Tuolta saa vinkkiä mitä noista vakio lohkoista kannattaa kattoa. Tässäkin lajissa tieto lisää tuskaa. Eihän toi lohko uutta vastaa tasojen oikasemisien jälkeen, mutta ovat parempaa kuin ennen koneistamisia. Juu ihan hyviä kysymyksiä, soita VTT ja tilaa omaan piikkin noi testit, jos et itte viitti testata pariasataa lohkoa eri kuormitus tilanteissa. Säähän se olet autopuolen Tekun meistä kahdesta käyny ;) --> Racing Suuresti ihmettelen josset ole oikeasti noihin juttuihin (pullahtaminen & halkeamat) törmänny. Runkolinjan olen kattonu dial bore gauge - työkalulla. Mikäköhän tuo olis suomeksi? Tuolla kuvia käytöstä & itte laitteesta Lohkonpuolelta sortumat kattonu samalla tavalla kuin kannestakin. Jos pykälää = koneistukseen. Pitää laittaa vauriokuvat myös, kun laitan mittauksista wotot -->Åke Jos lohkon puolisko banaani suunilleen 0,05 tai max 0,10 niin menee helposti kiinni ennen vakio momentin saavutamista. 0,30 taas vaatii yli tuplamomentin nimelliseen ja silti jää kymppejä auki rako :) Bye bye öljynpaineet :/ Quote Link to comment
Racing Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 sylinterimittakellohan tuo,itsekkin tuli hankittua moinen juuri. Juurikin pöydällä on lohko jolla on ajettu varmasti kymmeniä kisoja ja vuosia jokkista elämänsä aikana, odotin tässä viimeistään näkeväni kieron keskipukin,mutta ei,kiinni menee rako koko matkalta kevyesti kiinni mutterit pyöräyttämällä, vaikkakin keskipukissa on kiillottumaa vastinpinnoissa jo kun päässyt hieromaan toisiaan vähän ja nokka pyörii kevyesti kun mometissa ilman kampia. Kampiakseli (suora) 0,02mm ei sitten pyörikkään kun avaimella jäykästi jo ajetuilla lähes uusilla laakereilla kun lohko mometissa,joku on antanut periksi kun edellinen kampi meni banaaniksi,odottaa laakeripesien soikeuden mittausta. Quote Link to comment
janskuk Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Muistui taas mieleen ajat parikyt vuotta takaperin, kun enemmän harrasteltiin ja käytettiin V-Wauhtipisteen palveluita niin siellä lattialla odotteli usein rivistö asiakkaiden kunnostettuja priima-"lohkoja" ja vieressä oli kasa mm. keskipukkivaivaisia (väli auki) lohkoja joita sitten ahneuksissa kerättiin "kahta kättä heilauttamalla" auton takakoslaan. Useimmiten huonolla menestyksellä. Sitä vaan ettei tämä mikään ihan uusi tai harvinainen ilmiö ole. Quote Link to comment
VW-63 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Tanhiksen ajatus on hyvä. Kuvien jälkeen muutkin pääsevät kommentoimaan mittaustapoja ja esittelemään omiaan:) Oliko nuo lohkot, joissa sylinteriputki uponnut lohkoon, 10mm vai 8mm pinnapulteilla? Vaikka kieron lohkon saisi vedettyä kiinni pienellä momentilla niin laakeripukit jäävät kuitenkin tuon momentin verran pienemmälle puristusvoimalle toisiinsa nähden, kuin muut pukit, jotka ottivat kiinni toisiinsa jo ennen momenttia. Tästä taas seuraa, että se pukki (ilmeisesti 2 laakeripukki) joka ei puristu yhtä suurella voimalla kuin toiset, hankautuu ajan kanssa entistä väljemmäksi. En tiedä sitten olisiko hyötyä jos tuollaisen laakeripukin kiristäisi siten, että lopullinen momentti olisi nimellismomentti+momentti jossa pinnat ottavat kiinni toisiinsa? Joskushan näkee kuplan lohkoja ohjeistettavan vedettäväksi ylimomenttiin ennen aarporausta ja joidenkin muiden autojen alulohkoja yritetään oikoa pukkikohtaisilla momenteilla. Käyttötarkoitushan tietysti määrää mikä lohko käy mihinkin tarkoitukseen. Quote Link to comment
ARTO Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Hiukan notko/kiero lohko uuniin ja esim 100 asteeseen ja sitten katsomaan onko raot ummessa. Jos läpäisee testin, sitten uuniin ja sama uudestaan runkolaakerien ja kampiakselin kanssa joissa enemmänkin tiukat välykset kuin väljät, jos pyörii herkästi, sitten ei vedä banaaniksi. Mieluusti myös hiukan kovemmalla lämmöllä kuin tasan satacelciuksella. Eihän tälläisessä testaamisessa ole myyntimielessä mitään järkeä, mutta jokainen voi tehdä omalleen jos saa osat lämmitettyä. Petterille jälleen nostettava hattua kehujen kanssa kun jaksaa näitä vanhoja lajitella. Säilyy/elpyy alkuperäisiä/järkihintaisia osia käyttöön. Euroopassa alkaa BBT4 kautta uusien vakiolohkojen myynti eli niitä saatu jälleen tällekin mantereelle. Hintaa en tiedä/kurkannut viimeistä uutisvaihetta. Quote Link to comment
VW-63 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Hiukan notko/kiero lohko uuniin ja esim 100 asteeseen ja sitten katsomaan onko raot ummessa. Jos läpäisee testin, sitten uuniin ja sama uudestaan runkolaakerien ja kampiakselin kanssa joissa enemmänkin tiukat välykset kuin väljät, jos pyörii herkästi, sitten ei vedä banaaniksi. Mieluusti myös hiukan kovemmalla lämmöllä kuin tasan satacelciuksella. Varmaankin suuntaa antava konsti. Lohkon lämpörasitukset eivät kuitenkaan jakaudu moottorin käydessä yhtä tasaisesti kuin uunissa, joten todelliset muodonmuutokset ja jännitykset voivat olla vaikeasti todennettavissa. Hyvähän se on, että lohkoja tutkitaan tarkemminkin ennen myyntiä ja tässähän on ollut jo ihan hyvä otanta. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Lyhyet kommentit vielä. Seuravat on sitten kuvat & selitykset kun saan ne kasaan -->Racing Kyse oli siitä että mitataan lohkon banaanisuus ennen kun mikään mutteri on missään momentissa. Tämä siksi että jos lohko on banskun kymppi tahi kaksi, on sylinterin pinnat saman verran pefflaan suuremmalle sylinterille koneistamisen yhteydessä kun lohko vedetään nippuun. Moottorissa jossa on alkuperäset sylinteriaukot (ja tiivistepinat on OK) ei tämä banaanisuus tietenkään mitään haittaa; kasaamisella saadaan sylinteripinta taas takasin suoraksi. Samaten ongelma on poistettu myös suurempien sylttyjen tekovaiheessa, jos lohko on nipuissa & momentissa. Mutta tämmöset koneistamot tuntuu olevan todella harvassa. --> VW-63 Lohkoissa on ollu sekä 8 että 10 pinnapulteilla tätä ongelmaa. Suurin osa reilusti ollu 10, mutta johtuinee siitä että 90% tutkimistani lohkoistani ollu 10mm pinnapulteilla. Voin kattoa noista nyt vielä hetkenaikaa tallissani olevista esimerkki lohkoista tarkat lukemat & laittaa näkösälle. Otantana tosin pieni & osa ex-JM osa taas siviili koneista, mutta parempi kait tuo on kuin ei mitään. Ylimomentta käytetty kekipukki ongelman takia, sen tiedän juu. Osa porukkaa käyttää myös alimomenttia (jos keskipukki tarpeeksi kulunut, vetää nokan laakeristaan jumiin) Kuten alussa mainitisin, kasaan kuvat ja laitan ne jossakin vaiheessa tähän jatkoksi.... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.