Guest Micce Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 Tarvis valmistaa "isompaa" projektia varten moinen härpäke tai vaihtoehtoisesti ostaa sellainen valmiina (tarjouksia saa jättää kilvan) Jos jollain on (varmasti on), niin olisin kiinnostunut muutamasta kuvasta miten olet toteuttanut kyseisen värkin, vähän mittoja sieltä täältä... Eniten kiinnostaa tietää mistä nuo pyörät saa kätevämmin tuohon laitteeseen. Suoraan vaikka tänne -----> mika.ranta@gmail.com (tilaa on) Quote Link to comment
Guest juse Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 Paljon pellintaputtelu työkaluja, esim. english wheel kit: http://www.eastwoodco.com/shopping/prod ... lish+wheel Sikapaljon tietoa, kuvasarjoja ym.: http://allshops.org/ Juse Quote Link to comment
Guest Micce Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 Jeps...kyllähän noita linkkejä googlella löytyy pilvin pimein, mutta kiinnostasi vain tietää löytyykö Suomesta käyttöön soveltuvia pyöriä valmiina (7"ylä / 3.5"ala ja vastaavia) Alkaa olemaan aikas hintavia nuo isot ja leveät laakerit. Quote Link to comment
Guest juse Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 Joo mä meinasinkin että tossa olis pyöräsarja tee-se-itse-miehelle, hintaa tosin suolaiset 300$ ja risat... Eastwood English Wheel Component Kit Eastwood is pleased to offer an English Wheel kit in addition to their popular Planishing Hammer parts and frame. The English Wheel Kit Includes one fixed wheel and three replaceable small wheels, necessary bearings, adjustment wheel and anvil support with quick release, top wheel frame saddle, and complete instructions. The English Wheel allows you to form gradual compound curves and high crown radii down to a 2" diameter, fabricate patch panels, and work motorcycle parts and small fenders. Top wheel measures 4-1/2" by 1-1/2" wide lower wheel is about 1-7/8" by 1-1/2" wide. Ei-Mikään-Google-Mies-Juse Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 oodeessa ainaki joskus o kaupattu rissoja, ehkä siel vois löytyy söörtsillä Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 Täältä saa ostaa mutta pitää ensin käydä niiden kurssia. Ne ei ilmeisesti halua myydä ellei varmasti osaa käyttää laitetta.. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 http://www.roddingroundtable.com/tech/a ... wheel.html Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Jep. Toi linkki on mikä herätti munkin rakennelman.. Quote Link to comment
Guest Micce Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 YacK...Ebay.comista löytyi se mitä minä etsin...Thanks of lot... Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Otetaas tähän muutama jatko kysymys. Mitenkäs toi englannipyörän ylä- ja alarissan laakeroinnit, eli kuinka vahva akseli ja minkälainen laakeri? Käykö ihan perus kuulalaakerit, kiinanpojan tekeleet olis ainakin halpoja vai unohdanko heti? Pyörintänopeushan niitä ei ainakaan rasita, mutta entä paine. Rullat aattelin teettää tota kuvaa mukaillen http://img108.imageshack.us/img108/7839/rullat7kx.jpg mitenkähän mahtaa olla onko tasanen osuus rullan keskellä liian leveä varsinkin noissa loivissa säteissä? Jotenkin ainakin oman järjen puitteissa tuntus että lakkaa toimimasta kun kosketus pinnat on suorat, tiedä sitten. Noh cad-kuvat ny on kumminkin tekeillä tekeillä samalla aattelin piirrellä p-hammeriin kuvat. Saa nähdä mitä tulee, amattikoulun pojat lupas NC-koneella pyöräyttää osat. Mikä muuten rullien materiaaliksi tarjottu on uhb arne tjsp., yläpyörän vois varmaan tehdä vähän kehnommastakin materiaalista? Rungon aattelin tehdä tohon lazzen pyörän tyyliin. Onko kellää tietoo mikä olis hyvä aine vahvuus rungolle (5 mm) ettei tuu suotta vedettyä överiks eikä toisaalta tehtyä liian hepposta. Rungostakin olis tarkoitus piirtää cad-kuvat poltto- tai laserleikkausta varten. Heti pieni editti: Eli mitäs mieltä olette rullien halkaisija suhteesta ala 60 mm ja ylä 175 mm. Hyvät neuvot olis ny tarpeen. Jo ihan siitäkin syystä, että joku saa sit ostaa mieleisen pyörän ittelleen jos ei pelti ala muotoutuun. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Laita vaan se iso C runko niin paksusta kuin vain saat koska siihen kohdistuu kova sivuttaisvoima. Ei uskoiskaan miten kova. Minun oma tekele jossa on vain 400mm syvä kita on tehty 80x40x3 haponkestävästä putkesta ja joustaa aivan uskomattomasti. Myöskin sivuttain (eteen/taakse) 5mm tuntuu aika heppoiselta jos meinaat jo laittaa kita syvyyden yli puolimetriä. Telojen tasopinta on tosiaan leveämpi loivemilla säteellä. En nyt löytäny mistään noita tietoja. Koitan löytää myöhemmin. Mistä olit tuon piirrustuksen löytäny, vai ootko itse sen tehny? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Ei tosiaan liian jäykkää siintä rungosta pysty tekemään. Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Tuolta overdrive-foorumilta nappaisn kuvan. Joo ei liian jäykkä, mutta liian painavan. Aika ilkee siirrellä ihan älyttömän painavaa laitetta. Eikös toi jouston suurin ongelma ole pituusjousto eikä sivuttaisjousto. Rakenteenahan toi C-malli pitäs olla aika tukeva kun selän poikkileikkaus on suurempi. Ja tohon laakeri hommaan vielä niin saa ehdotta laakeri kokoa ja tietysti mahdollisimman halpaa. Onko joku muuten selvittänyt jossain vastaavassa hommassa mikä laakeri koko on suhteessa huokein. Sen verran täytyy kokoa rajoitta että ulkohalkaisijan maksimi on jotain 40 mm luokkaa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Tuo liike ei ole vain jousto vaan myös vääntö. Tosin sanoen rullansuuntaisesti. Kun siihen työkappaleeseen kohdistetaan painetta niin ylätela pyrkii liukumaan "sivuun" (=eteen tai taakse) työkappaleta liikuttaessa. Kuva ylhäältä katsottuna: Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted February 11, 2006 Share Posted February 11, 2006 No nyt on laakerit valittu 28x12x8 (3,5 €) alarullaan ja ylös 42x20x12 (4,5€) koyo merkkisiä ovat. Runkoon saitte puhuttua lisää vahvuutta, näillänäkymin aattelin tehdä 8mm levystä. Alarrullan halkaisijaa kasvatetaan 80mm ja säteitä tulee vielä kaksi lisää 25 ja 15 mm. Olisko rulla sarjaan kiinnostusta jos niitä tekis saman tien useampia yhdellä ohjelmoinnilla. Hinta varmaan jää yhdelle sarjallekin ihan kohtuulliseksi, mutta enempi parempi. Mulla ainakin löytyy luottoo tohon ammattikoulun työstöön kun kerta tekevät cnc-koneella. En lupaa mitään mutta alustavasti tiedustelen. Onkos joku purkanu tollasta isoa hydraulitunkkia? Tarvis tietää kuinka tarkalla sovituksella sellanen on tehty ja olisko siitä alarulla pitimeksi pienellä trapetsikierre muunnoksella? Onko joku nähny livenä tota lazzen e-pyörää? Oon tässä ihmetelly että mikä systeemi siinä on ylärullan kiinnityksen yläpuolella. Joku säätö? Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 11, 2006 Share Posted February 11, 2006 Tuo musta siinä Lazzen pyörässä on leveä kuminauha. Kun se pujottaa sen ylä rullan päälle niin se saa nopeammin laitettua kouruja ym. vastaavaa. Quote Link to comment
Guest Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Kiinnostusta rulliin löytyy, mutta kiinnostaa että mistä materiaalista. Mulle rullat tulee Arnesta(työkaluteräs), tekee ne sitten minä tai joku muu. Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Tota arnee tuolta ammattikoulun puolelta ehdotettiin. Mitenkäs karkaisu mahtais onnistua? Homma on tosiaan vielä aika pahasti auki ja joutuu selvitteleen aika paljon kun ei ole koulutusta metallipuolelta. Quote Link to comment
DOODAH Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Karkaisu onnistuu 58-59 kovaksi ihan helposti... Quote Link to comment
Guest Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Lämpökäsittely onnistuu kyllä kunhan vaan materiaali on oikeaa. Siis mun työpaikalla. Mielellään Arnea. Helppo hankkia. Saa vaikka Uddeholmilta. Käy muukin työkaluteräs. Kunhan vaan koostumus on selvillä, jotta voi selvittää lämpökäsittely speksit. Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Käsittääkseni tuolla ammattikoululla oli jotain arnee omastakin takaa. Hinta-arvio oli jotain 5€/kg. Painaisko toi 80 tanko jotain 50 kg/m. Ylärullan vastaava tavara voikin sitten olla vähän hankalampaa. Tästä nyt tuntuu olevan kahta koulukuntaa toiset karkaisee ja toiset ei. Ilmeisesti kuitenkin karkaisemattomillakin rullilla pärjää. kustannuksia ainakin sais kuriin kun tekis jostain muusta materiaalista. Enkä muuten oo onneks paljoo pihalla noista karkasuista ja sun muista jutuista, mutta kyllä se tästä. Koitan tossa pistää kuvaa näytille noista mun rulla suunnitelmista jos vaan osaan. Pääsette tuomaroimaan. Tommosia olis suunnitteilla: http://photobucket.com/albums/e258/ves_ ... rullat.jpg Laakerin halkaisija on 28 mm ja akseli 12 mm. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Ihan hyvin ne kestää käsittelemättömästä peruskamastakin. Tosin en oo tuota kovin paljoo käyttäny, mutta ei noissa mainittavaa jälkeä oo. Pitäs olla normaalia fe52 vastaavaa. Piru kun ei muista noita uusia merkintöjä. Oisko se 520 vai mitä? Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Olis kiinnostusta rullasarjaan, jos kustannukset on kohtuullisia.. Quote Link to comment
JaniM Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Turengista saa Crmo42 200mm limpun sahattuna. Ja tais olla puolet halvenpaa. Eli ovat samaa matskua kuin ison rapakon takana käyttäneet eli työkaluterästä. Ovako steel oli se pulju. Oli joku 1-2 e halvempi kilohinta. Ite tarvisin jostakin nc-sorvarin, rillat olis rouhittuna, mutta pinta pitäis saada. Quote Link to comment
Guest Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Mä passaan. Ei ole noi sen mallisia kun haluun. Eikä huvita spekuloida kaiken maailman besserwisserien kanssa oikeista materiaali valinnoista. Mä duunaan ne Arnesta vaik onkin vähän kalliimpaa. Eipähän tarvii jokaisen lokasuojan jälkeen uudestaan sorvata rissoja. Mut jokainen tavallaan... Quote Link to comment
JaniM Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 No hei, laatuja on vaikka mitä. Mikäs Aarnen oikea koodi on? Tuskin tietää rautakaupassa mitä laatua lyödään jos sanon metri Aarnea? Toi Cromo 42 on tuiki tavallista matskua, ehkä yleisintä, mitä koneistamoista löytyy. Googletin niin en löytänyt yhtään mikä viittais arne laatuun. Ei tollasilla yleisnimillä mitään tee ku meet ostaa tavaraa. Et mitäs laatua se on kaikentietävämuttenkerro Hessu vai tiedätkö edes? Milläs sit meinasit karkaista, jos et tiedä laatua? Quote Link to comment
Guest Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Tää on just tätä. Älä nyt vedä hernettä nenään Jani. Niin kuin sanoin jokainen tavallaan. Arne(yhdellä a:lla) on tuotenimi yhdelle Uddeholmin valmistamalle työkaluteräkselle jota ne myy tossa kehä kolmosen varrella. Joo en muista ulkoa materiaalin koostumusta, eikä edes kiinnosta. Ne on tapana selvittää tarvittaessa kirjoista, mutta ei IKINÄ NETISTÄ. Mutta sen tiedän että kun vien kiekot meidän firman lämpökäsittelijälle(oli aikaisemmin Uddeholmilla hommissa) ja sanon että "nää on Arnea" ja haluun vaikka siihen 58 HRC kovuuteen, niin hyvä tulee. Mutta jos vien jonkun muun valmistamaa terästä, pitää heti alkaa selvittää koostumusta. Sen verran muuten tiedän että on täysin väärin puhua karkaisusta. Se on vaan osa toimenpidettä. Karkaisulla saadaa oikeanlaisesta teräksestä lasinhaurasta. Jotta saadaa myös lujuutta kiekot pitää päästää oikeassa lämmössä. Aina tätä samaa kinaa kun jengin pitää pätee. Myönnän myönnän, myös mun. Mut nyt tää juttu riitti. Mä pystyn touhuu noi kiekot itekin. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 samalla aattelin piirrellä p-hammeriin kuvat Teetkö ihan paineilmatoimisen vai sellasen jossa sähkömoottori vatkaa sitä vasaraosaa? Jos eka vaihtoehto, niin mistä saa osat siihen? Normi paineilmataltta kun ei kuulemma oikein siihen sovellu.. näin olen ymmärtänyt. Itseäkin moinen kiinnostaa, kun käsin hakatessa tulloopi hiki :) Quote Link to comment
Ketsa Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Menee jo vähän ohi aiheen... Ei herneitä edelleenkään, mutta kyllä meitsi hakee ainakin materiaalit nykyään netistä, eikä kirjoista. Aika tuskaista alkaa hakemaan esim. kirjaa josta löytäisi vaikkapa japsien piirrustuksissa esiintyviä materiaaleja. Toisekseen tuntuvat materiaalit ja niiden merkinnät muuttuvan nykyään sitä vauhtia, että vanhenee oopukset yllättävän äkkiä. Mutta jos jostakin materiaalista on itsellä hyvää käytännön kokemusta ja sitä on vielä helposti saatavilla, niin siitähän silloin kannattaa ilman muuta tehdä. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Tottakai netistä, Arnet ja Orvarit löytyy kyllä Udden sivuilta. Quote Link to comment
JaniM Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 En mä herneitä noin pienestä. En mä ainakaan oo väittänyt tietäväni kaikkea. Ja eiköhän nykyään valmistajien sivuilla ole viimesimmät tiedot. Kirjat ei pysy mukana yleensä. Ja mitä pätemiseen, niin ilmoitin ystävällisesti mistä löytyy suurempaa kokoa limppuihin ja matskun. Ettei Hessulla olis pikku herne nenukassa tai asenne vähän huono tänään ;-) Löytyhän sitä oikein kaivamalla Arnea. Muttei vastaavuustaulukkoa heti, niinkuin rakenneteräksissä. Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 samalla aattelin piirrellä p-hammeriin kuvat Teetkö ihan paineilmatoimisen vai sellasen jossa sähkömoottori vatkaa sitä vasaraosaa? Jos eka vaihtoehto, niin mistä saa osat siihen? Normi paineilmataltta kun ei kuulemma oikein siihen sovellu.. näin olen ymmärtänyt. Itseäkin moinen kiinnostaa, kun käsin hakatessa tulloopi hiki :) Paineilmataltalla ajattelin ja onhan niitä tehtykkin. Täytyy toisaan vaan löytää nopea iskuinen taltta. Tehdasvalmisteisissa hammereissa iskumäärä taitaa olla jotain 5000 iskua minuutissa. Noi halvat taltat ei taida takoa edes puolta siitä. Ei tosta vielä suuria tappioita tule vaikka ei toimiskaan. Edit: Ainakin clas ohlsonilla näyttäs olevan tollanen halpa paineilmavasara jossa maks. iskut 4000/min. Tiedä sitten paljonko siinä on mainoslisää ja riittääkö voima. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Ei kai siinä niin sitä voimaa tarvi, pääosin kai perustuu siihen iskumäärään. Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Niin määkin luulisin. Voi "lipsua" liian pienellä iskumäärällä. Quote Link to comment
Jorrma Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 Rullasarjaan kiinnostusta..... Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 Onkohan kellään tietoo miten tämmöinen toimii ja olisko tehtävissä kotitkonstein? Pellinkutistaja/venyttäjä. Quote Link to comment
JaniM Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 Noi leuathan ne noissa maksaa lähinnä. Semmosia kiilamaisia, joko leviää tai kutistuu. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 Olis mielenkiintoista löytää jostain vaikka kuvia noiden toiminnasta... Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 Vähän on toi rulla homma vaiheessa, mutta ilmoittelen kiinnostuneille kunhan tässä saan vähän selviteltyä. Quote Link to comment
Jorrma Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 Kutistaja/venyttäjä myös ihan ehdoton värkki. Lokatin kaaret sai helposti tehtyä kun korjauspaloja ei ole saatavilla. Ensin kanttasin öpaut ysikympin peltiin ja sit venytin ja lopux sikkikoneella pyöristys. En muista olisko tuolla kuvasarjaa kutistaja/venyttäjän toiminnasta: http://www.allshops.org/ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.