Jump to content

Perävaunun painosta


Recommended Posts

Eilen mäkkärillä tuli esiin perävaunuyhdistelmän suurin sallittu paino. Se on uudessa asetusmuutoksessa sanottu tosi tarkasti:

19 a § Ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän massan sekä akselille tai telille kohdistuvan massan enimmäisarvot

1. Ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää tiellä kuljetettaessa ei akselille tai telille kohdistuva massa eikä ajoneuvon massa saa ylittää ajoneuvoliikennerekisteriin merkittyä arvoa. Ajoneuvoyhdistelmän massa ei saa ylittää vetoajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen ajoneuvoliikennerekisteriin merkittyjen massojen summaa eikä yhdistelmälle sallittua kokonaismassaa, jos se on edellä tarkoitettua summaa alempi.

 

Että tuosta loppupäiväksi selvittelyä.Paperit siis määrää eikä vaaka.

 

Tv

 

Hannup

Link to comment

Eli siis vaadittava ajokorttiluokka on sellainen, joka riittää kaikkien yhdistelmässä olevien ajoneuvojen maksimipainoihin, vaikka esim. autolla ei saisikaan vetää niin suurta kuormaa, minkä kärryyn saisi laittaa.

Tuo lakitekstihän on aika selvä: Mikään massa ei saa olla suurempi kuin on papereihin (eli rekisteriin) merkitty, ei yksittäisen akselin tai telin, ei minkään ajoneuvon (myös perävaunu on ajoneuvo) eikä yhdistelmänkään.

Link to comment

Juuri kuten AP ja Jouni edellä totesivat, mutta alla esimerkki jotta Paadrekin pääsee kartalle:

 

Autolla saa vetää rekisteriotteeseen merkityn max. painon verran todellista painoa.

Be ajokortti vaaditaan, mikäli perävaunun kokonaispaino ylittää vetoauton omapainon, tai yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500 kg

 

- Vetoauton omapaino 1600 kg, kantavuus 600 kg, max perävaunun paino 1800 kg (auton kokonaispaino 2200 kg) / perävaunu omapaino 700 kg, kantavuus 2000 kg (perävaunun kokonaispaino 2700 kg) => Perävaunun saa kytkeä ko. autoon ja perävaunuun saa kuormata 1100 kg tavaraa (tämän toteamiseksi poliisilla pitää olla vaaka, eli todellinen paino ratkaisee), lisäksi autossa saa olla kuormaa 600 kg. Mikään rekisteriotteeseen merkitty max. akselipaino ei saa ylittyä (tämänkin toteamiseen tarvitaan vaaka). Be ajokortti vaaditaan vaikka perävaunu olisi tyhjä, koska perävaunun kokonaispaino ylittää vetoauton omapainon (ja yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaispaino ylittää 3500 kg). Tämä katsotaan rekisteriotteesta eikä todellisilla painoilla ole mitään merkitystä.

 

 

Tähän jatkoksi kysymys, johon en löytänyt vastausta: Koskeeko Be vaatimus myös kevytperävaunua, vai pelkästään yli 750 kg kärryä? -63 kuplan omapaino on 740 kg, joten jos laitan perään kevytperävaunun jonka kokonaispaino on 750 kg, niin pitääkö olla Be kortti?

Edited by metake
Link to comment

Jos kupla 740 ja kärry 750 kg niin mielestäni ton säännön  "Be ajokortti vaaditaan, mikäli perävaunun kokonaispaino ylittää vetoauton omapainon" mukaan mennään... Vaikka hassua se on, jos kärryn omapaino olis vaikka 130 kg ja kärryssä 100 kg kuorma, jolloin kytkentämassa olisi selväsi alle vetoauton omapainon?

 

Kiinni vaan ja poliisia vältellen....

Link to comment

Käsittääkseni Be kortti tarvitaan siinä vaihessa kun kantavuus ylittää 750kg.

Oikaistaan hiukan käsitystä.. ;)

 

Ratkaisevaa on nimenomaan vetoauton omapaino suhteessa perävaunun kokonaispainoon, ja tietysti tuo max yhdistelmän paino.

 

- vetoauton omapaino 1400 kg, kantavuus 600 kg (kokonaispaino 2000 kg) + perävaunu jonka omapaino 350 kg ja kantavuus 1000 kg (kokonaispaino 1350 kg)

Saa ajaa B-kortilla, koska perävaunun kokonaispaino (1350 kg) on pienempi kuin ajoneuvon omapaino (1400 kg), ja yhdistelmän kokonaispaino on alle 3500 kg (3350 kg).

 

 

Vai luinko huolimattomasti ja ymmärsin väärin, eli tarkoititko sitä että kevytperävaunulla ei koskaan tarvittaisi Be-korttia? Eli ym. esimerkki ja sääntö olisi voimassa vasta varsinaisella perävaunulla?

Edited by metake
Link to comment

Näkisin että tässä lähdettiin osittain väärille raiteille. Eihän alkuperäisessä tekstissä ole kyse ajokortin luokista (milloin tarvitaan BE-kortti).

 

Hämmennystä aiheuttava osa tekstissä on varmaankin tämä:

Ajoneuvoyhdistelmän massa ei saa ylittää vetoajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen ajoneuvoliikennerekisteriin merkittyjen massojen summaa eikä yhdistelmälle sallittua kokonaismassaa, jos se on edellä tarkoitettua summaa alempi.

 

 

Äkkisilmäyksellä voisi olla että tuossa lopuksi on vain kielletty tilanne, jossa kummankaan (auton tai kärryn) maksimi ei tule vastaan, mutta jommalle kummalle (käytännössä autolle?) merkitty yhdistelmän massa tulee.

 

Jos kirjoittaisi näin:

1. Auton ja kärryn todellinen paino ei saa ylittää niiden omiin papereihin merkittyä arvoa. Yhdistelmän paino ei saa ylittää auton ja kärryn  papereihin merkittyjen painojen yhteenlaskettua painoa (tämä oli tarpeeton, sisältyy jo edelliseen). Myöskään autolle merkitty yhdistelmän paino ei saa ylittyä, vaikka sekä auton että kärryn omat osuudet ei tulisikaan täyteen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...