sleepercooler Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Kyse on siis stanu 1300cc:n moottori, tarkoitus oli alunperin tehdä pelkästään pienimuotoinen perushuolto moottorille,mutta rupes hevoset kutkuttaa liikaaaa joten, Siksi kysyn, kun ei ole v....kaan kokemusta moottorin rakentamisesta, eli onko mitään järkee ruveta tekemään tälläisestä koneesta ns (duunarin budjetilla) katukonetta, pystyykö siitä hyödyntämään esim lohkon, ym. vai laitetaanko suoraan verkonpainoksi!! Vinkkejä otan auliisti vastaan , kiitos etukäteen! Quote Link to comment
Ketsa Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Kaikki 1300 koneet eivät ole samanlaisia. Uusimmista löytyy vallan hyvin aihioksi soveltuva lohko ja kannet. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 1300 ei ole ihan paras lähtökohta virittämiselle ihan sen takia että sekä lohkoa että kansia joudutaan työstämään että siitä saa tilavuudeltaan järkevästi suuremman. Perus-1600-motti on siinä kivempi koska sen tilavuus sellaisenaan antaa jo myöten muullekin virittämiselle kuten vaikka loivalle nokalle, kansien muotoilulle, puristusten nostoon ym. Eli, kun 1300:sta virittää niin joka tapauksessa on tonni syrjällään eikä siinä sittenkään vielä ole sataa hevoista. Erityisesti jos kannet ovat 1-reikäiset, sinänsä kestävät mutta ilmeisen työläät saada virtaamaan kohtuullisesti. Tosin ihan samat hommat on joka tapauksessa edessä sitten kun 1.6:sta tehdään suurempi kun 1.7. Mutta semmoiseen ~70-80hp tasoon on 1.6 edullisempi vaihtoehto, siitä eteenpäin ne ihan saman maksaa, no 2-reikäkannet jos on jo vakiona niin pääsee pidemmälle. Quote Link to comment
sleepercooler Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Allright, eli täytyy tehdä vaan perusremontti koneelle, ja putputella etiäpäin, täytynee hommata jostain se 1600 kone/ lohko, ja sit siitä ruveta sorvaamaan moottoria ajan kanssa! Sain hommattua edullisesti 2-reikä kannet, onpahan ainaskin valmiina!! Kiitoksia Quote Link to comment
metake Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Jos kyseessä on uudempi isoilla öljykanavilla ja kahdella öp-venalla oleva lohko, niin 1300 ja 1600 ei eroa mitenkään alakerran osalta, eli jos pytyt ja kannet menee uusiksi, niin 1300 on yhtä hyvä lähtökohta kuin 1300. Quote Link to comment
ARTO Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 (edited) Onko järkee vai eiiii, riippuu mitä haluaa ja miten. Joku pääsee onnensa kukkuloille kun saa itse vakioista 2-reikäkansista kaivertaa paremmin virtaavat ja ei maksa juuri mitään, toisen pitää saada heti uuden huippukannet jotka maksaa vähintään tonnin. Kohtalaisen ok orkkislohko kelpaa moneen puolikireäänkin kesäkuplaan mainiosti vaikka oliskin siellä täällä useiden 0,01mm heittoja, väljyydet pienenee sopivasti 20w-50 öljyllä. Kermaperseet ostaa heti bäädarsen ja mennään kovaa. Tärkeintä harrastaa omaksi iloksi ja tehdä rentoja kokeiluja nauttia miten sutasee kakkosella asfalttiin tai katkaisee vauhtipyörän tapit kiikalan liimaradalla:) Edited April 28, 2014 by ARTO Quote Link to comment
sleepercooler Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Jos kyseessä on uudempi isoilla öljykanavilla ja kahdella öp-venalla oleva lohko, niin 1300 ja 1600 ei eroa mitenkään alakerran osalta, eli jos pytyt ja kannet menee uusiksi, niin 1300 on yhtä hyvä lähtökohta kuin 1300. Enpä osaa sanoa onko uudempi/vanhempi lohko, muuta kun et on -71,valmiina olevat 2-r kannet hyödynnetää ja pytyt menee uusix. Täytyy varmaankin rupee purkaa ja tutustuu sielunelämään. Käväsin Mopo sportista hakee mustakantisen koneen kasauskirjan.Jos olis apuja Arto on oikeassa sen suhteen, niitä mitä on käytettävissä, niillä koetetaan selviytyä, ei mulla ole saatana tonnia laittaa mihinkään uusiin kansiin!! Noi vehkeet nieleen muutenkin kaikki jenit taskunpohjalta. Ei tässä mitää 100 hevosta haeta, vaan hieman piristystä vain, näin ensalkuun Quote Link to comment
sleepercooler Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Olen nyt pitkän harkinnan tuloksena päättänyt ,että 1300 moottorini saa hieman jatkokäsittelyä, joten rakennan siitä pudjetti katumoottorin, En ole vielä yhtäkään moottoria vielä rakentanut, mutta otetaan vaikka harjoittelu mielessä, jos menee vihkoon,niin sit menee,tekemällä oppii!!! Jokainen jotain koneen rakentamisesta tietävä vois laittaa omia speksejä ja vinkkejä Ajokuntoinen 1300sen stanu motti ja 2reikeli kannet löytyvät, muuta palikkaa ei ole hommattu. Moottoria ei edes purettu. Jotain tälläistä olen ajatellut -69mm kampiakseli -87-88mm männät+pytyt -w110 nokka akseli -40mm venttiilit tai vakio -kansien porttaus -Tuplakaasari Tai sitten TURBOTUS???? voi olla yks vaihtoehto. Laittelen jossakin vaiheessa ostoilmoitusta kun selviää mitä kannattaa laittaa. Quote Link to comment
SimpleMan Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 En moottorin rakentamisesta juuri mitään tiedä, mutta omien kokemuksien perusteella unohtaisin yhden tuplakaasarin ja laittaisin pienet tuplat molempiin nurkkiin tai yks kurkkuiset nurkkiin. Säädettävyys katuajoon, toiminta ja moottoriteho paranee varmasti. Itellä ollut 90,5/69 kombinaatio jossa 36 dellortot, C45 nokka, 40/35,5 vakio kansista tehdyt ja oli magee ajella. Keskikaasarilla 40DRLA ei ollut, toisaalta joku progressiivinen ruokkija olis voinut toimia paremmin. Quote Link to comment
kerkko Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Hyvää iltalukemista on ikivanha mutta monin osin edelleen ajankohtainen "How to hotrod Volkswagen engines". Kirjoittaja Bill Fisher ja kustantaja H.P. Books. Siitä selviää hyvin perusasiat. T. K. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Miun palliksen "hyllyosista" rakennettu moottori on 69x87, W100, staattiset puristukset ~8,5 ja "dekkikorkeus" 1,2mm. Muuten ihan vakio-2-reikäkannet mutta tehty 1300 -> 1600 ja avarrettu vähän pako- ja imuventtiilien vierestä virtaavammaksi. Pakokanavassa terävää sisäkulmaa pyöristelty. Siinä kärmes, uus alipaine-034 jakaja ja nurkka-drla:t -> 78hp ja tavattoman miellyttävä käytös. Kuplaan varmasti hyvä, pallikseen vähän nuhainen jos toki sekin satasta kulkee pintakaasulla. Ei vaan urkua avatessa tapahdu riittävästi miun makuun. Puavo Quote Link to comment
sleepercooler Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 En moottorin rakentamisesta juuri mitään tiedä, mutta omien kokemuksien perusteella unohtaisin yhden tuplakaasarin ja laittaisin pienet tuplat molempiin nurkkiin tai yks kurkkuiset nurkkiin. Säädettävyys katuajoon, toiminta ja moottoriteho paranee varmasti. Itellä ollut 90,5/69 kombinaatio jossa 36 dellortot, C45 nokka, 40/35,5 vakio kansista tehdyt ja oli magee ajella. Keskikaasarilla 40DRLA ei ollut, toisaalta joku progressiivinen ruokkija olis voinut toimia paremmin. Jep,itsekin mietin tota progressiivista weberiä,vois jopa toimia, ja sellainen tulikin jo hommattua, mutta varmaankin myös syttypuoltakin olis hyvä parantaa? Kun noita kansia rupeen rakentaa, hieman imu ja pakopuoli virtaavammaksi, venat 40x35,5, ja seetit +ohjurit, pärjääkö vahhoilla keinuilla?. Tuskin tota kampiakselia tarvitsee uusia, korkeintaa laakeroi uudestaan, tai mitä hyötyä tulee esim 69mm 4140 chromoly akselista,vai meneekö rahat hevosen persiiseen. Quote Link to comment
Racing Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Pikkuvenakannet 35.5 / 32 riittää noin 100hv asti oikein tehtynä,myöskään vakiokampiakselia ihan turha lähteä vaihtamaan niin kauan kun iskunpituutta ei tartte suurentaa. Scatin 45 nokalla vakioalakerralla oleva 90,5 kone tuotti aikanaan pikkuvenakansilla ja 1x36 drla dellortolla karvan yli 100hv moottoritehoa. Englen W-110 nokalla ja 2x40 idf weberillä 90,5 kone pikkuvenakansilla 108hv moottoritehoa. Quote Link to comment
sleepercooler Posted October 8, 2014 Author Share Posted October 8, 2014 Kiitoksia neuvoista, eiköhän jotakin saada aikaiseksi, laittelen jossakin välissä ostoilmoitusta osista!! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.