jarmo juurikka Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 (edited) Moi, Moottori on T1 hieman piristetty 9,8 puristus suhteella. vaikio työntötangot, pinnapultit, lohko ja nostajat. Onko kellään ollut samaa ongelmaa. Edited March 5, 2015 by jarmo juurikka Quote
MU Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Kyllä, aivan normaali ilmiö. Itse kun käytän terästönäreitä säädän kylmänä 0 välyksen. Minkälainen muutos sinulla tapahtuu? Quote
Hebster52 Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 (edited) Minä säädän välyksen kone lämpimänä. Ja kuten edellinen sanoi, ihan normaali ilmiö.. Edited May 3, 2014 by Hebster52 Quote
ARTO Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Onko nyt varmistettu ettei nokka ja/tai nostaja ole lähtenyt kulumaan ja välykset alkaapi hiljalleen kasvamaan oli kylmä tai lämmin. Quote
jarmo juurikka Posted May 3, 2014 Author Posted May 3, 2014 Välys on kylämänä pieni ja kun moottori lämpenee alkaa venttiilin ääntämään, välys kasvaa noin 0.15mm, mietin juuri nostajien/nokan kulumista mutta kylmänä ei venttiilit äännä joten miten se noin, sitten mietin voiko pinnapultit antaa periksi lämmetessään. Quote
-Alex- Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Aivan normaalia että vw moottori kasvaa leveyssuunnassa jopa muutaman millin kylmästä kuumaaksi lämmetessä. Quote
jarmo juurikka Posted May 4, 2014 Author Posted May 4, 2014 Itsellä ei ole vielä tämmöistä sattunut, kuitenki parikyt vuotta näitä rassaillut. Moottoriin tuli tämä ominaisuus huollossa jossa vihdoin laakerit, kannet huollettiin eli imu ohjurit vaihdettiin ja kaikki venat sovitettiin uudelleen seetiin, nostajia piti vaihtaa muutama, kansia laskin 0,23mm pirustus paine on nyt 12bar, nokan ajoitusta muunsin, työntötankoja lyhensin jotta keinun geometria olisi parempi. Quote
Anssi Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Vakio (alumiini) tönäreillä välys pienenee. Teräksisillä pysyy samana tai jos kiuas käy kuumana saattaa kasvaa. Eli jos moottorissa tosiaan on alkuperäiset tönärit on jotain vialla... Quote
jarmo juurikka Posted May 4, 2014 Author Posted May 4, 2014 Näin sen olen minäkin ymmärtänyt, mutta mikä mättää. Quote
jarmo juurikka Posted February 27, 2015 Author Posted February 27, 2015 Onkos tähän asiaan tullut uusia ajatuksia. Mietin että leveneekö tässä tapauksetta lohko vai venyykö pinnapultit vai onko monen asian summa jaapa juu Quote
tolvana Posted February 27, 2015 Posted February 27, 2015 (edited) Millä öljyllä ajelet? Edited February 27, 2015 by tolvana Quote
jarmo juurikka Posted February 27, 2015 Author Posted February 27, 2015 valvoline racing vr1 20-50 Quote
jarmo juurikka Posted March 5, 2015 Author Posted March 5, 2015 Nyt sain kaveri Pasilta uutta kantaa tähän asiaan, koska kansia käytin huollossa jossa vaihdettiin seetit ja ohjarit mutta venttiilit jäi vanhat. Voikohan olla niin että ventiili jumii moottorin lämmetessä ohjariin vaikka se kylmänä hyvin liikkuukin tai voisikos seeti kasvaa lämmetessä ja tämä aiheuttaa venttiillin välyksen kasvun. Quote
-AP- Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Takavuosien MAC TOOLS -kiihdytyskilpurissani (vapari 2,4L) havaittua: Kisa-aamuna kylmänä venttiilinvälys 0,07 mm. Yhden varttimailin rykäisyn jälkeen rullaus varikolle ja heti venakopat auki > välystä toista milliä. Säätö pienemmälle > seuraava startti > taas säädettiin jne. koko päivän koneen pysyessä lämpimähkönä. Seuraavana aamuna sitten löysättiin säädöt. Eli moottori kasvaa lämmetessään paljon, tässä tapauksessa tietty puristusta (ja rasitusta) oli riittävästi, ei jäähdytystä jne. Quote
jarmo juurikka Posted March 5, 2015 Author Posted March 5, 2015 Joo mulla muuttuu venttiilien ääni jo tyhjäkäynnillä kun lämpiää. Mutta vaihetaanpa otsikkoa jos joku kansi expertti vois kertoa mielipiteensä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.