Jump to content

Kansi expertit huom. Venttiilin välys kasvaa moottorin lämmetessä


Recommended Posts

Posted (edited)

Moi,

Moottori on T1 hieman piristetty 9,8 puristus suhteella. vaikio työntötangot, pinnapultit, lohko ja nostajat.

Onko kellään ollut samaa ongelmaa.

 

 

 

 

 

Edited by jarmo juurikka
Posted

Kyllä, aivan normaali ilmiö. Itse kun käytän terästönäreitä säädän kylmänä 0 välyksen. Minkälainen muutos sinulla tapahtuu?

Posted (edited)

Minä säädän välyksen kone lämpimänä.

Ja kuten edellinen sanoi, ihan normaali ilmiö..

Edited by Hebster52
Posted

Onko nyt varmistettu ettei nokka ja/tai nostaja ole lähtenyt kulumaan ja välykset alkaapi hiljalleen kasvamaan oli kylmä tai lämmin.

Posted

Välys on kylämänä pieni ja kun moottori lämpenee alkaa venttiilin ääntämään, välys kasvaa noin 0.15mm, mietin juuri nostajien/nokan kulumista mutta kylmänä ei venttiilit äännä joten miten se noin, sitten mietin voiko pinnapultit antaa periksi lämmetessään.

Posted

Itsellä ei ole vielä tämmöistä sattunut, kuitenki parikyt vuotta näitä rassaillut. Moottoriin tuli tämä ominaisuus huollossa jossa vihdoin laakerit, kannet huollettiin eli imu ohjurit vaihdettiin ja kaikki venat sovitettiin uudelleen seetiin, nostajia piti vaihtaa muutama, kansia laskin 0,23mm pirustus paine on nyt 12bar, nokan ajoitusta muunsin, työntötankoja lyhensin jotta keinun geometria olisi parempi. 

Posted

Vakio (alumiini) tönäreillä välys pienenee. Teräksisillä pysyy samana tai jos kiuas käy kuumana saattaa kasvaa.

 

Eli jos moottorissa tosiaan on alkuperäiset tönärit on jotain vialla...

  • 9 months later...
Posted

Nyt sain kaveri Pasilta uutta kantaa tähän asiaan, koska kansia käytin huollossa jossa vaihdettiin seetit ja ohjarit mutta venttiilit jäi vanhat.

Voikohan olla niin että ventiili jumii moottorin lämmetessä ohjariin vaikka se kylmänä hyvin liikkuukin tai voisikos seeti kasvaa lämmetessä ja tämä aiheuttaa venttiillin välyksen kasvun.

Posted

Takavuosien MAC TOOLS -kiihdytyskilpurissani (vapari 2,4L) havaittua:

 

Kisa-aamuna kylmänä venttiilinvälys 0,07 mm. Yhden varttimailin rykäisyn jälkeen rullaus varikolle ja heti venakopat auki > välystä toista milliä. Säätö pienemmälle > seuraava startti > taas säädettiin jne. koko päivän koneen pysyessä lämpimähkönä. Seuraavana aamuna sitten löysättiin säädöt. Eli moottori kasvaa lämmetessään paljon, tässä tapauksessa tietty puristusta (ja rasitusta) oli riittävästi, ei jäähdytystä jne.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...