Jump to content

10v historialla auto oikeasti henkiin?


Recommended Posts

Eli onko oikeasti joku katsastanut auton 10v historia papereilla?

 

Mulla olis tiedossa juniksia tässä itäisen suomen puolella niin meininkinä oli pilkkoa mutta jos näitä sais henkiin näin niin järkeväähä näitä olisi vaihtaa rahaa tai osiin että joku hullu pääsisi harrastamaan ja juniksia ehkä mukamas säästyisi..?!

Link to comment

Kyllä saa kilpiin. Asian olen varmistanut Trafilta, ja kävin varmuuden vuoksi keskustelemassa omalla katsastus asemalla. Ja he komppasivat... Itellä pallis paperittomassa tilassa.

Aiheesta löytyy ketju valmiiksi... Kaiva esiin, saat lisä infoa.

Link to comment

ite kävin kuukausi takaperin konttorilla juttelemassa aiheesta ja sanoivat että onnistuu.  Konttorilla mukana oli vain lappu jossa luki että auto on ollut sukuni hallussa yli 10vuotta. Auton voi kylläkin ottaa omiin nimiin vasta rekisteröintikatsastuksen yhteydessä

Link to comment
Guest Tuksu

Lähinnä kokemusta mp-puolelta, mutta näin se pääsääntöisesti menee:

 

Kaksi todistusta riittää rekisteriin saamiseen, että omistat sen, ja toinen että se on joskus ollut rekisterissä Suomessa.

Omistuksen todistamiseen käy tietysti luovari, mutta jos sitä ei ole, kahden todistajan allekirjoittama todistus siitä että olet 

omistanut sen 10 vuotta.

Rekisteröinnin sitten voi todistaa vanhalla rekisteriotteella, Trafilta saadulla rekisteriotteen jäljennöksellä/historialla, maahantuojan todistuksella

tai vaikkapa vanhalla vakuutusmaksulapulla.

Pääasia on että jostain näkee että se on ollut rekisteröitynä Suomeen, eli siis joskus on ajoneuvoverot siitä maksettu.

Link to comment

Noniin..mulla on trafilta paperi viimeisestä katsastuksesta ja omistajasta ym,omistaja kuollut mutta ollut 30 vuotta tällä henkilöllä keneltä ostin. Ja häneltä lappu 30v historiasta.. Eli näillä siis konttorille jos mukamas saan auton siihen kuntoon että ajamaan konttorille pääsis..

Link to comment

Kuten tuossa linkin ohjeessa sanotaan, on sen voimassaoloaika päättynyt. Päivämäärällä 01.02.2014 on tullut uusi ohje, joka muuttaa asiaa voimakkaasti. Jos auto on ollut joskus kilvissä Suomessa, pitää siitä olla aukoton omistusoikeusselvitys. Jos sellaista ei onnistu hankkimaan, voi tehdä asiasta kirjallisen hakemuksen TraFin Rekisteripäätös-yksikköön ja asia ratkaistaan tapauskohtaisesti. Mitään 10 vuoden sääntöä ei enää tunneta rekisterissä aiemmin olleiden ja/tai autoveron alaisten ajoneuvojen kohdalla.

Link to comment

Tietty, jos jokainen hallinnonalansa julkaisisi 'kansalle' joka ikisen päätöksensä, niin siinä tarvittaisiin varmaan muutama Hesari lisää ja kuka sellaisen lehden (maksullisena) tilaisi? Tuolla ehkä asiasta mainittu? http://www.virallinenlehti.fi/  Mistä löysit tuon edellisen linkin, sivulta jossa mainitaan ettei sitä päivitetä enää 01.01.14 jälkeen?

Link to comment

Pitää ruveta selvittää miten tää on käytännössä..ei huvittais 1000h tehä töitä ja nauttia näystä takapihalla..

 

voihan sen sit myydä vaikka venäläisille kun tässä rajaseudulla asutaan...

 

käytännössä paperiautojen arvo nousi ja paperittomien romahti..onneksi en bussista kauheasti maksanut.. Heh

Link to comment

Ei kai tuo tapauskohtainen ratkaisu tarkoita vielä sitä, ettei autoja saisi enää rekisteriin. Kuulostaa mun korvaan siltä, että halunneet ottaa Trafilla haltuun keskitetysti nämä tapaukset eikä niin, että päätös tehdään konttorilla?

Link to comment

Juuri näin. Ymmärsin asian niin, että positiivinen päätös irtoaa kohtuullisen helposti, jos esittää asian hyväksi tehdyn esityötä ja todella on niin, ettei kaikkia luovareita ole enää saatavana. Ei kannata ensimmäiseksi ilman perusteluita pyytää vain rekisteröintilupaa.

Link to comment

Mitenkä sitten menee jos esim. on kyseessä Ruotsissa olleesta autosta joka jääny tänne 70-80 luvulla saman suvun haltuun kun kone hajonnu eikä ruotsalainen omistaja jaksanu sitä korjata/hommata kotiin ruotsiin. Sit jos joku haluais tätä projektia elvyttää takaisin liikenteeseen suomalaisilla papereilla? Mitään vanhoja papereita taikka rekisteritietoja ruotsista siihen ei enää ole..

Link to comment

No Hebsterin skenaariostahan on esimerkkejä, joissa Tullin aikanaan hukkaamien alkuperäisten rekisteriotteiden takia '50-luvun avoja käytiin ensin leimaamassa Saksassa ja sitten uustuotiin takas.

Link to comment

Tietty, jos jokainen hallinnonalansa julkaisisi 'kansalle' joka ikisen päätöksensä, niin siinä tarvittaisiin varmaan muutama Hesari lisää ja kuka sellaisen lehden (maksullisena) tilaisi? Tuolla ehkä asiasta mainittu? http://www.virallinenlehti.fi/  Mistä löysit tuon edellisen linkin, sivulta jossa mainitaan ettei sitä päivitetä enää 01.01.14 jälkeen?

 

Tipi tuon jo hyvin sanoi, eli nettisivuilla voisi olla ajantasainen tieto. Helpottaisi kuitenkin kaikkia, kun ei jokaisen tarvisi erikseen kysellä katsastuskonttorilta ja Trafista näitä asioita. Tietysti jos haluavat tehdä itsensä tärkeiksi ja työllistää itseään vastaamalla kyselyihin...

 

Matskut löysi Google Trafin sivuilta.

 

Ongelmatapauksiin varmaan löytyy joku maa, jossa auton saa kilpiin ongelmitta. Sen jälkeen sen voi sitten tuoda suomeen ja tullata normaalisti. :-)

 

t. Mika

Link to comment

Käsittääkseni tässä yhteydessä puhutaan vain suomi autoista jotka on siis jokus tuotu suomeen ja rekisteröity suomeen.

 

Hebsterin tapauksessahan on kyse ulkomailta Suomeen tuodusta ajoneuvosta... Jos papereita ei Ruotsista löydy lienee helpompi ostaa paperit vaikka täältä suomesta ko. kulkineeseen?

Edited by NO H2O
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...