Jump to content

Tbo metanoli - mosa


Recommended Posts

Suoraa imutorviin yläkierroksilla ruuttaamaan esim, K-jetronikin ryyppysuutin tai suuttimet ja paineensäätimellä säätää ruiskutusta sekä ahtopaineella säätyvänä paineensäädin antaa si kakkua lisää pyydettäessä. Voi tietenki ruutata suoraa imusarjoihi tai kaasarin jälkeen T haaraan tms. Tätäkin voi ohjailla sähkösolenoidein yms....

 

nitrogryseliini ja ilokaasu ku toho sekaan niin joha rupaa oleen härpätin =)

Link to comment

On näitä nyt sitten odotettukki !

 

Vasen aluhihniksestä tehty 6mm paksu

Oikea alkuperäsestä kikerretty 8mm paksuna

Keskellä modattu orggis hihnis

 

Kesälomat alko juuri, nyt kerkeää tehdä rästejä alta pois...

post-37-0-99954100-1404160977_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Suomen tarkin, nopein ja halavin sorvari polkas suuttimet kartioiksi.
Samalla meni suuttimet 0.8mm kokoon tarvittavin osin & rouhimani alapään kanava käännöt tehty kunnolla.
Kiitos Eemeli!

Nyt sorvauksessa auenneet kanavat tukittu uudestaan tinalla & fiilattu ylimääräset pois.

 

Edit

Tuossa kaasarista räjäytys woto: http://www.carburateurwinkel.nl/dellorto-dhla-carburateur.jpg

 

Penkityksessä takapakkia. Laitteet kävi evakossa lattia työn takia. Ja nyt mangneettinen rpm anturi hävinny. Eli viisarit toimii näytössä, mutta printterille ei saa tulostetta. Boonuksena henkilökunta vaihtumassa suuremmalla kädellä :/

No se eteni, että pakosarjan pinnotus keraamilla maksaa 60-80e, kun itte puhallan sarjan. Tämä loppuviikosta työnalla

post-37-0-10918700-1404720277_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

- Yläpellit vaihdettu 1200 2r pellistä -> 1300/1600 tyypin pelteihin, nyt istuu paremmin, ku ei päivä paista juuresta

- Sekä ylä etä ala hihnikset offsetit kikkailtu kohdalleen. Bulttivaihtoehtoja oli useampi.

- Laturin hihnis oli erimieltä OffSet muutoksesta. Onneksi vaihto-osia yli oman tarpeen :)

- Kuvassa laite taas nipussa

- Joutessani säädin myös venttiilit. Perimätiedon mukaan kuvan vippaset olis 1,25. Onko kellään hajua valmistajasta ja välityksestä?

 

Jatko:

- Pakosarjan vien pinnotukseen huomenna. Samalla pinnottavat pakopesän tuubosta ja pakosarjan lopputumpin

- Hirveä hinku saada laittesta savut :)

post-37-0-67892100-1405290609_thumb.jpg

post-37-0-23730300-1405290646_thumb.jpg

post-37-0-28727000-1405290664_thumb.jpg

post-37-0-81543400-1405290847_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Ja siitä niputtaa...

 

 

Asiasta kolmanteen. Keraamipinnottaja firma oli harvinaisen särmä. Saivat sullottua mun tavarat jo muutenkiin kiireiseen viikkoon.

Heput on seuraavat 2 viikkoa kesälomilla, mutta projektini ei viivästyny.

Textari tuli eilen n 19.30 että sarja valmis. Kiitos pitkään venyneen päivän, mä pääsin nipuuttaa konetta ilman parin viikon viivettä :)

 

Suosittelen !!

http://www.ceramet.fi/index.php?pinc=1

 

Edit Ovat muuttaneet Heinolasta toiselle paikkakunnalle 

post-37-0-37357600-1405591152_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

No niin, nyt olis mosa niputettu. Sorry nou pictures...

Ainoa puute tällä hetkellä polttoainepumpu zydeemi.

 

*

 

En nyt tiedä onko tämä hulluutta vai neruoutta, mutta jokainen päättäköön itse...... :)

 

- En halunnut mitään monimutkasta polttoaineensiirto laitteistoa paluu letkuineen

- Hyllyssä Facet tyyppisia (max 100-150hp) pensapumppuja useita, eli RE 85 tavaralla loppuu tuotto kesken että heilahtaa

- Kun kaasari ei-painepuolela, ei pumpun paineella suuremmin merkitystä.

 

- Miten jos ottas kaasarin polttoaine liitännän tuplana kuten näissä kaasareissa? Eli ajas kahdella pikkupumpulla samaan kaasariin herkut :)

 

Aikoinaan kaverillani oli ongelmana ettei yksi mörkö pumppu riittänyt hänen vartti laitteessaan. Kaksi käytettyä pumppea kun laitto rinnakkain, niin tuotto ei parantunu tarpeelliselle tasolla. Syy oli simppeli. Parempi pumppu tunki väkisin heikomman läpi tankkiin päin tavarat. Höh...Ongelma poistu kun heppu laittoi takaiskuvenan heikompaan pumppuun, joka esti en murheen.

 

Eli

- Tupla Fasetti pumpet 2 kpl

- Kaasariin kuvan mukainen tupla sisäntulo. Samaan liittimeen 2kpl pumppuja....

- Löyty tallista käyttämötön takaiskukin :)

 

Koesoitto viikonlopun jälkeen. Huomenna hakkaamaan koko viikonlopuksi hilsettä irti tukan juurestä :)

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Meillä on facet-pärisijöillä ilman paineensäätimiä ollut useitakin moottoreita DRLA:lla ilman mitään ongelmia, sama homma myös vakio-mekaanisen pumpun kanssa. Ilmeisesti kun polttopainepinta on kohdallaan ja neulat+tiivisteet hyvät, ei ole tulvimisongelmiakaan. Myös Zenith NDIX jotain tuplat voinee ottaa nyt referenssiksi edellisen sisäänajon jälkeen. Sama pätee myös tupla-IDA:n jota ajetaan selvästi isommalla pumpulla (mitsuba joku), mitattiinkohan kaasarin juuresta 0,35 joskus ja siinäkään ei ole ollut koskaan tulvimista.

 

Luulisinkin että osa tulvimisongelmista ainakin DRLA:ssa liittyy ennemmin irronneeseen/vuotavaan lyijyblommiin kohokammion pohjan alla. Pahimmillaan meillä meni koneeseen sisään useita litroja bensaa kun tankkikin oli vielä kaasareiden yläpuolella. Jostain syystä startti jaksoi kuitenkin konetta pyörittää ja sitä bensa/öljyseosta tuli vähän joka reiästä. Olipahan siinäkin sotku, onneksi ei sentään startannut kun sitten olisi ollut varmaan kerralla täystuho kun neste niin huonosti puristuu.

 

Noita Facet "USA" -pumppuja saa muuten myös Puuilosta pakattuna hyvin epämääräiseen muovipakettiin, hinta on n. 20eur korkeampi kuin esim. Aircooledin usa/scat -facetilla.

Link to comment

Tänään taas päästy talliin :)

Tein kolmeen kertaan pitoisuus testin. Kertaakaan en saanu mtn rajapintaa aikaseksi. Mikä lie meni koko ajan pieleen.

No koesoitto tuli tänään tehtyä jokatapauksessa RE85 aineella.

Alussa räki harmaita öljy pisaroita pakarista. Edit-1 nämä pisarat oli sisäkeraamin ekassa startissa olevaa kuivumis jätettä..

Niiden laanuttua lähes heti, käytin konetta n minuutin. Piti ottaa kuulokkeet korvilta, kun oli niin hiljanen :)

Polttelin parilitraa tuota ainetta (kaiken ostamani) & sammuttamisen jälkeen huomasin että pakosarjan tumppi oli mustan öljyn pinnottama. Onko tbo entinen vai ahistaako liian pieni öljyn paluu putki, jää selvitettäväksi aikaan parempaan.

Mietin ennen ekaa starttia, jos ottasin laitteen mukaan bif. Ja antasin tasatunein äänimerkin. Ei jaksa, laite yksinkertaisesti liian hiljanen siihen tarkotukseen...

post-37-0-62861000-1406201320_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tulpat vaihdettu ja ei noissa ollu mtn ihmeellistä mämmiä päässään. Eli sakka tulee tuubosta, shit....

 

Vanhat tulpat oli aika hurjat B9HS, kun vakio kuplassa on "6".

Kuvassa myös tilalle lotastut Densot. Nämä muistaakseni vastas B8HS.

Huom kuva ei sisällä tuotesijoittelua, vaan piilo fituilua ;)

 

Polttoainetta hankittu 20 l, pääsee taas pöräyttämään.....

post-37-0-32328000-1407006050_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Kyllä se vaan näköjään on todellakin sillä tavalla että toiset (minä) tekee mitä osaa ja toiset tekee mitä haluaa :-) mukava seurata tätä kertomusta vaikka tällä tietämyksellä ei ymmärrä puoliakaan tekstistä (tuplahymiötä tähän)

 

Millaiseen kulkineeseen tämä woimanpesä on tarkoitus lopulta sijoittaa? Vieläkö tuommoinen mahtuu esim. Kuplan konttiin?

Olisi nimittäin meinaan aikamoinen yllätys tuolla kanssakulkijoille!

Link to comment

Ostin laitteen kokeilu mielessä, kun oli sukan varressa pikkusen rahua.

(Jos mulla ei ole rahat kiinni osissa, niin rahat vaan häviää aikaa myöte johonkin: Mikä lie tauti tämäkin on....)

 

Loppusijotuspaikka on tälle epäselvä.

Omaan kirppuun tuo tekis mieli sulloa, mutta nykset prosetti säädökset torppaa sen.

Toisaalta oma pallis olis tälle sopiva. Akkua pitäs vain siirtää ja tuolla olis jo raiskattavaksi sopiva irto takahelmakin.

Kuplaan tuota ei saa mahtumaan mitenkään, tulee läpi sekä helmasta että takaluukusta ja voi olla että lokariakin pitää pilkkoa...

Juniksen konehuone on taas liian lyhyt, vaikka leveyttä piisaakin.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jotakin pientä edistymistä

 

- Tbo ö-paluu saatu kasvatettua alkuperäsestä 6mm pikku rööristä 10mm kokoon. Hope tuo nyt riittäs.

 

- Paluuputken paikan siirsin venakopasta ö-pohjaan. Nyt tippuu kunnolla & jyrkällä kurvila alaspäin. Vaihtorahana sain jännityksen tekeekö ilmalukon alakautta koukkauksesta johtuen (jos jollakin ollut sama kokeilu & menny munilleen, saa jakaa kokemuksen. Thänx).

 

- Painemittariksi löysin kuvan mallisen ja on nestevaimentamaton kuten edellinenkin. Vatkaa ittesä rikki jossakin ajassa. Pitäskö laittaa arvaamiskisa ajasta käyntiin? :)

 

 

Nyt sitten enää omasta viitseliäisyydestä kiinni seuraava käynnistys

post-37-0-81841100-1419256222_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Turbo perskules vaatii tempun tekemiset. Vuotaa öljyä sekä puhtaalle- että pako-puolelle  :/  

Hitto, omapas tasalaatuista toimintaa tän värkin tiivisteillä. 

 

Nyt tuubo irti & molemmat pesät purettunna.

Vien huomenna laitteen tuttavalle, joka kertoo mistä tarvittavat himmelit ko käkättimeen saa tilattua.

Koetan lahjoa jos tekis homman mun puolesta. Ei tarvias alkaa Tuubon remontteeraamista harjottelemaan.....

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Hitto joo :(

Laakerit oli timmit. Tuubo jossakin vaiheessa rempattu äskettäin.

Pakosiipi kuitenkin patskana. Jättöreunasta puuttuu huomattavasti materiaalia.

Eli pojat parsinu romun nippuun....

 

Pakopesän mitta oli nd 43mm ja siiven kapeimman kohdan taas 41,2mm + ulkoreuna laajimmasta kohtaa ruvella

Samat imu puolelta; pesä 37,6 ja siipi 36,6. Siipi ehjä joka suuntaan muuten.

Eli imunen on mitoissaan suunilleen, mutta pakonen akseleineen taas ei.

 

No nyt kun ahdin romuna, niiin katson jos löytys Tbo jossa enemmän pensalle sopivat sisuskalut.

Tämä KKK siis VAG 2,5 TDI koneesta

 

Tuossa kuvatus

post-37-0-36018900-1430417458_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 2 weeks later...

Löyty 3km päästä Saabin tbo järkirahaan. Myyjä ex-kimppatallikaveri ja sain tingattua vielä palautusoikeuden jos tuo onkin rikki tavalla tai toisella.

Pikavilkasulla näytti olevan samalla mitotuksella, mutta joka osa hieman poikeava KKK'n nähden. Nyt paikkoja hierottu viimeset 2h kohdalleen.

Nyt vielä pikku rykäsy ja huomenna pääsee taas polttamaan RE-85.

Link to comment

Tossa tän hetkinen tilanne.

 

Kaasari oli aikasemmin suoraan vaakatasossa ja tästä johtuen valutti pysähdyksen jälkeen polttoaineesta ulos. Pari tippaa putsarin kautta mutta kuitenkin. Nyt uusi tbo on sen verran suurempi, että kulman on jo pahasti alaspäin. Tuon korjaus jää huomiselle. Naapuri saa taas käynnistää hitsauskoneensa...

post-37-0-43371000-1431118047_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 1 month later...

Nyt on motivatio ihan hukassa tän koneen osalta.

 

Ideanani oli hakea tähän 60hp laput säätämisien jälkeen,

jotta koneen tuleva ostaja sais leimattua kuplansa ilman katsari-sedän rutinoita.

Nyt tuo lähin amiskan dyno homma on ihan umpisolmussa ja tämä kone alkaa potuttaa oikeasti.

 

2.2K€ hintaan saa hakea koko möntin hittoon.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Mosa oli mukana BIFffissä ja kiitettävästi harrastajat kävi ihastelemassa (tai kauhistelemassa) laitetta.

 

Huiman 1500e ostoehdotuksen sain laitteesta, mutta sillä nyt ei kauppoja syntynyt.

 

Pitänee ottaan mukaan BSD jos vaikka siellä uusi omistaja löytys :)

Link to comment
  • 2 months later...

Oma tallini on nyt täydä rojua & rompetta. Sain onneksi sovittua AC'n poikien kanssa, että vien heille pari konetta Ylöjärven myyntitilaan koristeeksi. Samalla menis tarvittavat moottoripukit.

 

No, tää vienti reissu oli vihdoin eilen ja nyt tämä ex-metanoli mosa olis AC kaupassa noutavien asiakkaiden tutkittavana.

Toinen viemäni mosa oli vapari 1775, mutta teen siitä oman myynti ilmotuksen tuonne myynti-puolelle kun kerkiän....

 

Eli tervemenoa töllistelemään moottoreitani Tampesterista alle 30min ajomatkan päähän :)

 

Kiitos vielä:

publiclogo.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Tää turbaani on nyt mulla ja kohta koittaa katsastus kunhan saa pari pikku seikkaa hoidettua.

 

Suuttimet oli ihan liian isot ja hain tänään uudet joiden koot alla, polttoaineena e85.

 

Pää 172

Ilma 150

Tyhjäkäynti 70

 

Toimii muuten hyvin mutta kun ajaa pintakaasulla n. 3000rpm ja koittaa kiihdyttää edes vähän vetää heti todella laihalla että kyyti ihan hyytyy vähän ja sitten potkasee.

Mistäköhän johtuisi? Asensin samalla ahtomittarin pitkällä letkulla ikkunan kautta ja ahtoi 0,5bar tasaisesti.

Edited by Soukka
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...